[Evangelium] 2008-02-10
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2008. Feb. 10., V, 05:10:02 CET
2008. február 10. - Nagyböjt 1. vasárnapja
Abban az időben: A Lélek a pusztába vitte Jézust, hogy a sátán
megkísértse.
Negyven nap és negyven éjjel böjtölt, végül megéhezett. Odalépett hozzá a
kísértő és így szólt: "Ha Isten Fia vagy, mondd, hogy ezek a kövek
változzanak kenyérré!" Jézus ezt felelte: "Írva van: Nemcsak kenyérrel él
az ember, hanem mindazon igével, mely Isten szájából származik."
Ezután a szent városba vitte őt a sátán, és a templom oromzatára
állította. Így szólt: "Ha Isten Fia vagy, vesd le magad! Hiszen írva van:
Angyalainak megparancsolta: A tenyerükön hordozzanak téged, hogy kőbe ne
üsd a lábadat!" Jézus ezt válaszolta: "De az is írva van: Ne kísértsd
Uradat, Istenedet!"
Végül egy igen magas hegyre vitte őt a sátán. Megmutatta neki a világ
valamennyi országát és azok gazdagságát. Azután így szólt: "Ezt mind neked
adom, ha leborulsz és imádsz engem!" Ekkor Jézus azt mondta neki:
"Takarodj, sátán! Mert írva van: Uradat, Istenedet imádd, és csak neki
szolgálj!"
Erre otthagyta őt a sátán, és íme, angyalok jöttek és szolgáltak neki.
Mt 4,1-11
Elmélkedés:
Középen
Aki látta A Passió című filmet, Mel Gibson 2004-ben bemutatott nagysikerű
alkotását, bizonyára nem felejtette el, hogy a film azzal kezdődik, hogy
az Olajfák-hegyén imádkozó Jézus hirtelen és határozott mozdulattal a
Kísértőt jelképező kígyó fejére tapos. Mielőtt tehát Jézus megkezdené
szenvedését és keresztútját, még egyszer megkísérti őt a Gonosz, hogy
eltérítse őt a mennyei Atya akaratától, a megváltás művének
beteljesítésétől, de Jézus ellenáll a kísértésnek. A kísértő
megjelenítésével a film nem jár mesze az igazságtól, még akkor sem, ha az
evangéliumok nem említik kifejezetten jelenlétét. Máté, Márk és Lukács
evangélista leírása szerint az utolsó vacsorát követően Jézus kiment
tanítványaival az Olajfák-hegyére, a Getszemáni nevű kertbe. Mielőtt
elfogták volna így imádkozott: "Atyám, ha lehetséges, múljék el tőlem ez a
kehely. De ne úgy legyen, ahogy én akarom, hanem ahogy te" (Mt 26,39; vö.:
Mk 14,36; Lk 22,42). Jogosan értelmezhetjük ezt az imát úgy, hogy a
szenvedések elől való menekülés gondolatát a Kísértő ébresztette Jézusban.
Ezen értelmezést alátámasztja az is, hogy a virrasztani nem tudó és elalvó
apostoloknak a következőt mondja: "Virrasszatok és imádkozzatok, hogy
kísértésbe ne essetek!" (Mt 26,41; Mk 14,38; Lk 22,46).
A jelenetet azért idéztem fel, hogy világosan lássuk: Jézusnak az utolsó
pillanatig meg kellett küzdenie a Kísértővel, aki állandóan el akarta őt
téríteni küldetésétől. Ez a küzdelem a kezdetektől fogva zajlott, ahogyan
erről a mai evangéliumban olvastunk. Nagyböjt 1. vasárnapjának evangéliumi
részlete Jézus megkísértéséről szól, ami nyilvános működését megelőzően
történt. Mindhárom kísértésnél arról van szó, hogy Jézus önmagát helyezze
a középpontba és ne az Atyát. Az első kísértés így szól: "Mondd, hogy ezek
a kövek változzanak kenyérré!" (Mt 4,3). A kérés hátterében az áll, hogy
Jézus önmaga táplálására gondoljon, gondoskodjon a maga számára
ennivalóról, és ne bízzon az Isteni Gondviselésben. Másodszorra ezt mondja
a Gonosz: "Vesd le magad!" (Mt 4,6). Mintha csak ezt mondaná: Mutasd meg,
hogy ki vagy valójában! Mutasd meg, hogy milyen képességekkel rendelkezel!
Ha az Úr engedelmeskedne és levetné magát a templom tetejéről, ez Istentől
való elszakadást jelentene, s azt, hogy Jézus az Atya akaratától
függetlenül, az Ő szándékát semmibe véve cselekedne. A harmadik
kísértésnél hatalmat és dicsőséget ígér a Sátán. Ha Jézus elfogadná a
Sátán által felkínált hamis hatalmat és dicsőséget, ezzel lemondana
valódi, isteni hatalmáról és dicsőségéről. A három kísértés
visszautasításával Jézus kifejezésre juttatja, hogy nem akarja önmagát a
középpontba helyezi, hanem a mennyei Atyának engedelmeskedik, mégpedig
egyedül Őneki hajlandó engedelmeskedni.
A három kísértés azt mutatja, hogy Jézus is megkísérthető, sebezhető,
ugyanakkor a Szentlélek segítségével vissza lehet utasítani a
kísértéseket. Ez a tanítás azért fontos számunkra, mert mi is nap mint nap
megküzdünk a kísértésekkel. A Gonosz szinte állandóan arra indít minket,
hogy önmagunkat állítsuk a középpontba és ne Istent. Ezeket a kísértéseket
sokszor még felismernünk is nagyon nehéz, hát még visszautasítani! Sok
családfő fejében megfordul a gondolat: "Gondoskodnom kell családom
megélhetéséről." Ezt hangoztatván a jó anyagi feltételek biztosítása
érdekében sokan még a vasárnapi munkát is elvállalják. Az anyagi javak
megszerzése így fontosabbá válik, mint a lelki javak megszerzése. A
nagyböjti idő éppen azt a célt szolgálja, hogy odafigyeljünk saját
lelkünkre!
A túlzott önbizalom szintén kísértés. "Ki, ha én nem?" - mondjuk. "Majd én
megmutatom! Mindenre képes vagyok! Isten nem kell semmihez, mindent meg
tudok egyedül is tenni!" Az uralkodási és birtoklási vágy az emberben
elhomályosítja annak tudatát, hogy Isten az egész világ Ura, és Őt illeti
meg a dicsőség. A böjti időszak lehetőséget ad nekünk, hogy újra Istent
állítsuk életünk középpontjába.
És itt van még a kísértés, hogy mindig csak magunknak gyűjtsünk. Mindig
csak magunkra gondoljunk és magunkról gondoskodjunk. A nagyböjt megállít
minket és felszólít, hogy adakozzunk, tegyünk jót másokkal és segítsük
adományainkkal a szegényebbeket!
Láthatjuk tehát, hogy a kísértések visszautasítása Jézus esetében is és a
mi esetünkben is azt jelenti, hogy újra Isten kerüljön a középpontba.
Lássuk be: mi is sebezhetőek, mi is megkísérthetőek vagyunk, de ahogyan
Jézus, ugyanúgy mi is képesek vagyunk ellenállni a rossznak és tudunk
engedelmeskedni Istennek. Ebben segítsen minket az, hogy a nagyböjtben még
többet imádkozunk és megnyítjuk szívünket a szegények felé!
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Adj nekem, Istenem, gyermeki szívet, hogy higgyek, gyöngéd szívet, hogy
szeressek; erős szívet, hogy bátran cselekedjem!
Adj gyermeki hitemhez biztonságérzetet, nyugalmat, a szerető gyöngédséghez
tisztaságot és bensőséget, a férfias tetterőhöz alázatosságot és
bizakodást!
Ha mindezt megadtad nekem, ezzel már elég gazdag vagyok, s minden imámat
meghallgattad.
More information about the Evangelium
mailing list