[Evangelium] 2007-07-08

evangelium at communio.hu evangelium at communio.hu
2007. Júl. 8., V, 05:10:02 CEST

   2007. július 8. - Évközi 14. vasárnap

   Az  apostolok   kiválasztása  után   Jézus  kiválasztott   más   hetvenkét
   tanítványt, és  elküldte  őket kettesével  maga  előtt minden  városba  és
   helységbe, ahová menni  szándékozott. Így szólt  hozzájuk: "Az  aratnivaló
   sok, de a munkás  kevés. Kérjétek hát az  aratás Urát, küldjön  munkásokat
   aratásába. Menjetek!  Úgy küldelek  titeket,  mint bárányokat  a  farkasok
   közé. Ne vigyetek magatokkal se erszényt, se tarisznyát, se sarut. Az úton
   senkit se köszöntsetek. Ha betértek  egy házba, először is ezt  mondjátok:
   Békesség e háznak! Ha békesség fia lakik ott, rászáll a ti békességtek, ha
   nem, visszaszáll rátok. Maradjatok ugyanabban a házban, és azt egyétek  és
   igyátok, amijük van. Mert méltó a munkás a maga bérére. Ne járjatok házról
   házra. Ha egy városba érkeztek, és szívesen látnak titeket, egyétek,  amit
   elétek adnak. Gyógyítsátok meg ott a betegeket, és hirdessétek: Elérkezett
   hozzátok az Isten országa!
   De ha  betértek  valamelyik  városba,  és  nem  látnak  titeket  szívesen,
   menjetek ki  az  utcára,  és  mondjátok:  Még  a  port  is  lerázzuk,  ami
   városotokban a lábunkra  tapadt, de tudjátok  meg: Elérkezett hozzátok  az
   Isten országa. Bizony mondom nektek: Szodomának könnyebb sorsa lesz azon a
   napon, mint ennek a városnak."
   A hetvenkét tanítvány nagy  örömmel tért vissza. "Uram  - mondták -, a  te
   nevedre még a gonosz lelkek is engedelmeskedtek nekünk." Ő így  válaszolt:
   "Láttam a sátánt: mint  a villám, úgy bukott  le az égből. Hatalmat  adtam
   nektek, hogy kígyókon és skorpiókon járjatok, hogy minden ellenséges  erőn
   úrrá legyetek:  Semmi  sem  fog  ártani  nektek.  Mindazonáltal  ne  annak
   örüljetek, hogy  a gonosz  lelkek  engedelmeskedtek nektek.  Inkább  annak
   örüljetek, hogy nevetek föl van írva a mennyben."
   Lk 10,1-12. 17-20

   Elmélkedés:

   Küldött vagyok
   A mai evangéliumi történet szerint nyilvános működésének ideje alatt Jézus
   missziós útra küldte  tanítványait. Miután kellő  ideig tanította őket,  a
   Mester elérkezettnek  látta az  időt, hogy  az ő  nevében elinduljanak  és
   hirdessék tanítását.  Az indulás  előtt  gyakorlati tanácsokat  ad  nekik,
   amelyek  bátorságra,   eszköztelenségre,  Istenbe   vetett  bizalomra   és
   lelkesedésre ösztönöznek.

   A  történet  értelmezéséhez  segítséget  nyújtanak  azok  az   evangéliumi
   beszámolók, amelyek szerint feltámadása  után Jézus missziós parancsot  ad
   az apostoloknak, a tanítványoknak és  az egész Egyháznak. A két  misszióba
   küldés esetét jogosan kapcsoljuk össze,  hiszen egyiknél sem az  apostolok
   által végzett konkrét tevékenység leírása  a fontos, hanem Jézus  parancsa
   és annak teljesítése. A  mai részben például Lukács  nem is részletezi  az
   apostoli munkát.  Ehelyett a  jézusi küldés  lényegi elemeire  és a  munka
   eredményére irányítja figyelmünket.  Mivel az evangélium  hirdetése a  mai
   Egyháznak és nekünk,  a mai  kor keresztényeinek  szóló missziós  parancs,
   érdemes  végiggondolnunk  ennek  főbb   pontjait  annak  érdekében,   hogy
   teljesíteni tudjuk küldetésünket.

   A négy evangélistánál találunk különböző és megegyező elemeket, amelyek  a
   missziós  feladat  teljesítésének   sokféleségére,  ugyanakkor   egységére
   utalnak. Máté  evangéliumának sajátossága  ebből a  szempontból az  lehet,
   hogy a misszió szorosan kapcsolódik a jézusi alapítású Egyházhoz, amely  a
   Jézus  által  rábízott  tanítást,  igazságot  hirdeti,  és  kapcsolódik  a
   szentségekhez, különösen is  a keresztséghez, amelyeket  az Úr szintén  az
   Egyház közösségére bízott  (Mt 28,19). Márk  elsősorban az  igehirdetésben
   látja a  misszió megvalósulását,  s  az a  szándék  vezérli, hogy  az  ige
   hallgatóját olyan  hitvallásra  késztesse,  amelyet  a  Jézust  Messiásnak
   nevező Péter apostol (Mk 8,29) vagy  a Jézust Isten Fiának megvalló  római
   katonatiszt tett a kereszt tövében (Mk 15,30). Ugyanezt a küldetést Lukács
   az isteni irgalmasságról és a feltámadásról szóló tanúságtételnek tekinti,
   János pedig  Jézusnak az  Atyától  való küldetése  és az  apostolok  Jézus
   általi küldése közötti párhuzamot emeli ki: "Amint engem küldött az  Atya,
   úgy küldelek én is titeket" (Jn 20,21) - mondja Jézus.

   A küldetésben emellett  vannak alapvető közös  elemek is. Mindenekelőtt  a
   Jézus nevében  való  cselekedetet  kell megemlítenünk.  A  misszió  minden
   formája  -   legyen   az  igehirdetés,   a   szentségek   kiszolgáltatása,
   tanúságtétel vagy  szeretetgyakorlás  -  a küldőnek,  Jézusnak  a  nevében
   történik.  Az  Ő  nevében  hirdetjük  az  evangéliumot  és  az  Ő  nevében
   gyakoroljuk az irgalmas szeretet cselekedeteit.

   Másodszor: Jézus megfelelő segítséget ad nekünk a küldetés  teljesítéséhez
   azáltal, hogy elküldi a Szentlelket. A Lélek indít minket az igehirdetésre
   és a  tanúságtételre,  Isten  Lelke  irányítja és  vezeti  az  Egyházat  e
   misszióban és a Lélek gondoskodik az eredményességről.

   Harmadszor: Az első missziós út  a környék városaiban és falvaiban  élőket
   érintette. A feltámadás utáni második missziós parancs már minden emberhez
   szóló küldetést jelent, azért a mi feladatunk a világ minden népéhez szól.

   S végül: Jézus  minden tanítványának kötelessége  a misszió, a  hit és  az
   igazság továbbadása.  Én is  küldött vagyok,  akit a  Szentlélek indít  és
   vezet!

   Uram, ha azt hiszem, hogy szívemet  elárasztja a szeretet, de egy  őszinte
   pillanatban észreveszem,  hogy a  szeretett személyben  önmagam  szeretem,
   szabadíts meg önmagamtól!
   Uram, ha  azt  hiszem,  hogy  már  mindenemet  odaadtam,  de  egy  őszinte
   pillanatban észreveszem, hogy  én szeretnék valamit  kapni, szabadíts  meg
   önmagamtól!
   Boldog Kalkuttai Teréz

   Kedves listatagok!
   Sokan tudjátok, hogy  az e-vangélium mellett  a leginkább a  vértanúhalált
   halt Brenner János atya tiszteletének előmozdítását tekintem szívügyemnek.
   Ennek jegyében született Iváncsits Tamás: A jó pásztor című zenés drámája,
   amely most  megjelent CD-n  és  kazettán.A keresztény,  ifjúsági  dalairól
   országosan ismert  szerző ezen  műve  17 dalban  dolgozza fel  János  atya
   életét. Azoknak ajánlom, akik  valami csodálatosat, felemelőt és  meghatót
   szeretnének hallani és  hallgatni. Részletes ismertetés  és a  megrendelés
   lehetősége                         itt                          található:
   [1]http://www.katolikus.hu/szombathely/brenner/brenner-ujd.html
   Az oldalon bele lehet hallgatni a műbe.
   Szeretettel: István atya