[Evangelium] 2007-06-10
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2007. Jún. 10., V, 05:10:02 CEST
2007. június 10. - Vasárnap, Úrnapja - Krisztus Szent Teste és Vére
Jézus egy magányos helyre vonult apostolaival. A nép megtudta és utána
ment. Ő szívesen fogadta őket, és beszélt nekik Isten országáról, akik
pedig gyógyulást kerestek nála, azokat meggyógyította.
A nap már hanyatlóban volt. Odament hozzá a tizenkettő: "Bocsásd el a
népet - figyelmeztették -, hogy a környékbeli falvakban és tanyákon
szállást és élelmet keressenek maguknak, mert itt elhagyatott helyen
vagyunk." "Ti adjatok nekik enni" - válaszolta. "Csak öt kenyerünk és két
halunk van - mondták. - El kellene mennünk, hogy ennivalót vegyünk ennyi
népnek." Mintegy ötezer férfi volt ott.
Akkor meghagyta tanítványainak: "Telepítsétek le őket ötvenes
csoportokban." Úgy is tettek. Letelepedtek mindnyájan. Jézus pedig kezébe
vette az öt kenyeret és a két halat. Föltekintett az égre, megáldotta
azokat. Majd megtörte, s tanítványainak adta, hogy osszák ki a népnek.
Miután mindnyájan ettek és jóllaktak, még tizenkét kosárra való maradékot
szedtek össze.
Lk 9,11b-17
Elmélkedés:
Valóságos jelenlét
Szentháromság vasárnapját követően Úrnapját ünnepeljük, amely napon az
Oltáriszentség, az Úr Jézus Teste és Vére áll ünneplésünk középpontjában.
E nap szép hagyománya az úrnapi körmenet, amely során városaink és
falvaink utcáin körbehordozzuk az Oltáriszentséget, hirdetve, hogy
Krisztus jelen van e szentségben.
Az evangéliumban a csodálatos kenyérszaporítás elbeszélését hallottuk.
Jézus először tanítja az embereket, utána pedig ételt ad nekik. Először az
isteni szóval, majd az életet biztosító kenyérrel táplálja őket, mert mind
a léleknek, mind a testnek szüksége van a mindennapi táplálékra, a
mindennapi kenyérre. A csodálatos kenyérszaporítás előképe annak a
csodának, amelyet szenvedése és halála előestéjén, az utolsó vacsorán
adott nekünk Jézus. Ezen az estén a kenyerét és a bort, mint testét és
vérét nyújtotta át apostolainak, azt kérve tőlük és utódaiktól, hogy
áldozatát megjelenítve ismételjék meg cselekedetét. Az Úr akaratának
megfelelően ezt a titkot, az Oltáriszentség titkát ünnepeljük minden
szentmisében.
Az Egyház életében a kezdetektől fogva meghatározó szerepet játszik a
közösségben ünnepelt Eucharisztia, a szentmise. Az Apostolok Cselekedetei
szentírási könyvben közvetlenül a Szentlélek pünkösdi eljövetelének, az
Egyház születésének leírása után azt olvassuk, hogy a tanítványok és a
hívek "állhatatosan kitartottak az apostolok tanításában, a kenyértörés
közösségében és az imádságban" (Ap Csel 2,42). E központi szerep mindmáig
megmaradt az egyházi élet csúcsának és forrásának. A következő
évszázadokban fokozatosan megerősítést nyert, hogy az Eucharisztia Jézus
keresztáldozatának megjelenítése a szentmisében. Az Eucharisztia
szentségét csak a felszentelt pap mutathatja be, aki megismétli az Úr
utolsó vacsorán mondott szavait és cselekedetét. Az Oltáriszentség anyaga
a búzából készült kenyér (ostya) és a szőlőből készült bor, amelyet kevés
vízzel vegyítünk. A szentség hatásával kapcsolatban pedig a Krisztussal
való egyesülést hangsúlyozzuk, amely a szentáldozásban valósul meg,
valamint azt, hogy az Oltáriszentség vétele szükséges az üdvösséghez és az
örök élethez.
Az Oltáriszentséggel kapcsolatos hitigazságok tisztázása és pontos
kifejtése a középkorra tehető, majd ebből kifolyólag az Oltáriszentség
imádása, valamint az Oltáriszentség iránti tisztelet ünnepélyes kifejezése
körmenetek formájában, szintén ebben a korban jelennek meg és terjednek
el. Ezért némelyek ma is azt gondolják, hogy ezeket az idejétmúlt
középkori dolgokat száműzni kellene az Egyház életéből, s nem kellene
olyan látványos és nagyszabású rendezvényeket tartani, mint például a
körmenetek.
Ezen vélemények ellenére a katolikus Egyház mindmáig ragaszkodik az
Oltáriszentség iránti különleges tisztelethez, hiszen ez a szentség
valóban a vallásos élet középpontja és az istentisztelet szíve. E
tisztelet alapja az, hogy hisszük az Úr Jézus valóságos és maradandó
jelenlétét az átváltoztatott kenyérben és a borban. Minden szónak
jelentősége van ebben a kijelentésben. Az Eucharisztia esetében
átváltoztatott kenyérről és borról beszélünk, ami azt jelenti, hogy ezek
lényege alakul át Krisztus Testévé és Vérévé, miközben külső formáját és
színét megőrzi a kenyér is és a bor is. Maradandó átváltozásról,
átlényegülésről van szó, azaz a Krisztus Testévé és Vérévé átváltoztatott
kenyér és bor nem alakul vissza egyszerű kenyérré és borrá. A krisztusi
jelenlét nem is szűnik meg bizonyos idő elteltével vagy a szentmise
befejeztével, hanem mindig Krisztus Teste marad a kenyér. A valóságos
jelenlétet azokkal a tévedésekkel szemben szükséges hangsúlyozni, amelyek
szerint csupán szimbolikus, jelképes jelenlétről van szó.
Katolikus hitünk szerint tehát Krisztus valóságosan és maradandóan jelen
van az Oltáriszentségben. Milyen következményei vannak ennek?
Először is az, hogy a szentáldozás nem tekinthető egyszerű étkezésnek,
hanem két személy - tudniillik Krisztus és az áldozó - találkozása. Sokkal
többről van szó, minthogy egy közönséges kenyérdarabot megeszünk.
Átváltoztató találkozás ez: a Krisztus Testévé átváltozott kenyér
átváltoztatja, átalakítja azt az embert, aki magához veszi. Azért járulunk
szentáldozáshoz, hogy magunk is Krisztus testévé váljunk.
Másodszor: Ha az átváltoztatott kenyérben maradandó módon jelen van
Krisztus és nem szűnik meg jelenléte, akkor kellő tiszteletben kell
részesítenünk ezt a szentséget. E tisztelet jele például az, hogy díszes
tabernákulumban, szentségházban őrizzük, és a legmagasabb fokú tisztelet,
azaz az imádás illeti meg az Oltáriszentségben jelenlévő Jézust.
Harmadszor: templomainkban mindig van Oltáriszentség. Ha belépünk egy
katolikus templomba, akkor nem egy üres térbe, nem egy kihalt helyre
érkezünk, hanem mindig a jelenlévő Krisztus fogad minket. Bármikor is
térünk be, mintha mindig az utolsó vacsora termébe lépnénk, hiszen minden
szentmisében Krisztus utolsó vacsoráját jelenítjük meg, s ezért minden
templom az utolsó vacsora termévé válik.
Befejezésül még egyetlen gondolat: az oltáriszentség vétele, a
szentáldozás amellett, hogy összeköt minket Krisztussal, összeköt minket
egymással is. Egységet teremtő szentség ez. Azáltal, hogy Krisztus
bemutatja áldozatát és önmagát az örök élet kenyereként adja nekünk, egy
új közösséget, az Egyház élő közösségét hozza létre.
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Dicsérd, Sion, Üdvözítőd: jó Pásztorod,
hű segítőd áldja hangos éneked!
Himnuszt mondj egész szíveddel,
szóddal úgysem érheted el, méltón nem dicsérheted.
Nagy dologról szól az ének:
élet élő kútfejének, a Kenyérnek hódolunk,
estelén a búcsútornak, a tizenkét apostolnak,
mit kiosztott Krisztusunk.
(Részlet az úrnapi szekvenciából)
More information about the Evangelium
mailing list