[Evangelium] 2007-06-03

evangelium at communio.hu evangelium at communio.hu
2007. Jún. 3., V, 05:10:02 CEST

   2007. június 3. - Szentháromság vasárnapja

   Búcsúbeszédében Jézus  így  szólt tanítványaihoz:  "Még  sok  mondanivalóm
   volna, de nem vagytok hozzá elég  erősek. Amikor azonban eljön az  Igazság
   Lelke, ő majd elvezet titeket a teljes igazságra.
   Nem magától fog beszélni,  hanem azt mondja el,  amit hall, és a  jövendőt
   fogja hirdetni nektek. Megdicsőít engem, mert az enyémből veszi, amit majd
   hirdet nektek.
   Minden, ami Atyámé, enyém is. Ezért mondtam, hogy az enyémből veszi,  amit
   majd hirdet nektek."

   Hiszek a Szentháromságban
   Pünkösd vasárnapját követően a mai napon a Szentháromságot ünnepeljük,  és
   arra a  hitigazságra figyelünk,  amely szerint  egy Isten  van, aki  három
   személy: az Atya,  a Fiú és  a Szentlélek. A  keresztény egyik  legmélyebb
   tartalmú  és  legfontosabb  hitigazsága  ez,  ugyanakkor  hittitokról   is
   beszélhetünk, hiszen lehetetlen megértenünk emberi ésszel a  Szentháromság
   lényegét. Mindaz, amit  a Szentháromságról  tudunk, elsősorban  nem is  az
   emberi értelemnek vagy a tudományos teológiai fejtegetéseknek  köszönhető,
   hanem az Isteni kinyilatkoztatásnak. Azáltal, hogy a mennyei Atya  elküldi
   a világba megváltóként a Fiút, azaz a második személyt, valamint  azáltal,
   hogy az ő mennybemenetele után eljön a világba a harmadik isteni  személy,
   a  Szentlélek,  kinyilatkoztatja  nekünk  a  szentháromságos  Isten  belső
   életének titkát.

   Azzal, hogy ily módon feltárja előttünk önmagát, Isten meghív minket, hogy
   közösségben éljünk  ővele. E  közösségünk  a keresztség  szentségekor  jön
   létre, amelyet az  Atya és  a Fiú és  a Szentlélek  nevében kapunk.  Ettől
   kezdve a  keresztény  szóhasználat  szerint az  Atya  gyermekeivé,  a  Fiú
   testvéreivé   és   a   Szentlélek   templomává   válunk.   Istennel   való
   kapcsolatunknak éppúgy  a  szeretet  az alapja,  miként  a  szentháromsági
   személyek egymás  közti kapcsolatának.  Az  Atya, a  Fiú és  a  Szentlélek
   egymás iránti szeretete nem zárul be,  hanem megnyílik az ember felé,  aki
   talán éppen azért, mert Isten a saját képmására teremtette, nyitott erre a
   szeretetre és  képes elfogadni  azt. Sőt,  arra is  képes az  ember,  hogy
   viszontszeretet ébredjen szívében, dicsőítse és imádja a három  személyben
   létező egyetlen Istent.

   Miért hiszünk a Szentháromságban?  - tehetjük fel  a kérdést magunknak.  A
   kívülállók szintén  nekünk  szegezhetik  a  kérdést:  "Miért  hisztek,  ti
   keresztények a  Szentháromságban?" Sok  ember számára  egy  megoldhatatlan
   matematikai rejtvénynek  tűnik,  hogy  miként lehet  az  egy  Isten  három
   személy. Miért bonyolítjuk ennyire a kérdést? Miért nem mondjuk egyszerűen
   csak azt, hogy egy Isten van, ahogyan ezt az ószövetségi időkben és ma  is
   hiszi a  zsidó nép  vagy ahogyan  több egyistenhívő  világvallás  tanítása
   tartja? Válaszunk nagyon egyszerű: azért hiszünk a Szentháromságban,  mert
   Jézustól tudjuk, hogy létezik  és ő biztosan nem  állított olyat, ami  nem
   igaz. Tőle tudjuk meg,  hogy milyen tökéletes egység  létezik közte és  az
   Atya között. Csak néhány példa erre, amelyeket Jézus mondott: "Minden, ami
   Atyámé, enyém is" (Jn  16,15). "Aki engem látott,  az Atyát is látta"  (Jn
   14,9).  "Én  az  Atyában  vagyok  és  az  Atya  énbennem"  (Jn  14,11).  A
   Szentlélekről pedig azt tanítja Jézus, hogy meg fogja őt dicsőíteni,  mert
   az övéből veszi mindazt, amit hirdetni  fog (vö.: Jn 16,14). A  Szentlélek
   megígérésekor pedig  a következőket  mondja: "A  Vigasztaló, akit  majd  a
   nevemben küld az Atya, megtanít benneteket mindenre" (Jn 14,26).

   Sok, különféle élethelyzetben  lévő ember  feltette már  nekem a  kérdést,
   hogy hiszek-e  Istenben. Egyrészt  különböző,  de más  szempontból  mindig
   ugyanazt válaszoltam.
   Egyszer például egy évek  óta igen súlyos  betegségben szenvedő és  ágyhoz
   kötött, idős asszony azt  kérdezte, hogy hiszek-e  Istenben, mert ő  azóta
   nem hisz, amióta ezzel a betegséggel bünteti? Azt válaszoltam, hogy  abban
   az Istenben, akiről ő azt gondolja, hogy bünteti, én sem hiszek. De hiszek
   abban az Istenben, aki önként vállalta a szenvedést másokért, aki  vigaszt
   nyújt a betegeknek és aki megerősíti őket a betegség elviselésében.

   Más alkalommal egy hitetlen ember, aki előrebocsátotta, hogy ő  egyáltalán
   nem hisz Isten létezésében, szintén ezt kérdezte. Azt feleltem, hogy abban
   az Istenben, akinek a létezését ő tagadja, én sem hiszek. De hiszek  abban
   az Istenben, akinek a létezését Jézus kinyilatkoztatta és hiszek abban  az
   Istenben, aki emberré lett, eljött hozzánk, hogy megismerjük őt. És hiszek
   abban  az  Istenben,  aki  előle  sem  rejtőzik  el,  még  akkor  sem,  ha
   hitetlenségével elutasítja.
   Máskor egy  megkeresztelt,  de  vallását nem  gyakorló  ember  érdeklődött
   Istenbe vetett hitem felöl. Azzal próbálta mentegetni magát, hogy szerinte
   lehetetlen megtartani mindazt, amit Isten kíván. Neki azt mondtam, hogy én
   sem hiszek egy olyan Istenben, akit nem lehet követni. De hiszek abban  az
   Istenben, akiért érdemes élni, akinek érdemes odaadni az életem, és akinek
   a parancsai sokszor valóban nehezek, de megtarthatóak.
   Ismét máskor gyermekének hirtelen halála  után egy édesanya azt  kérdezte,
   hogy hiszek-e Istenben, aki megengedte,  hogy a kislánya meghaljon?  Őneki
   azt válaszoltam, hogy  nem hiszek  abban az  Istenben, akit  ő a  gyermeke
   haláláért hibáztat. De hiszek abban az Istenben, aki Jézust feltámasztotta
   a halálból, s aki mindent embert feltámaszt egyszer az örök életre.  Aztán
   hozzátettem: és  hiszek  abban az  Istenben  is,  aki az  ő  kislányát  is
   feltámasztja a halálból.

   Sok emberben egészen torz és hibás kép él Istenről, s ez megnehezíti, hogy
   higgyenek benne. A Szentháromság mai ünnepe arra ösztönöz bennünket,  hogy
   megismerjük az igaz Istent és helyes kép éljen szívünkben róla. Feladatunk
   az, hogy ezt az  igaz, a minden ember  felé szeretettel forduló,  irgalmas
   Istent tükrözzük vissza életünkkel és őróla tegyünk tanúságot a világban!

   Istenünk, irgalmas  Atyánk, aki  szeretetedet Fiadban,  Jézus  Krisztusban
   nyilatkoztattad   ki,   és   kiárasztottad   ránk   a   Szentlélekben,   a
   Vigasztalóban, fölajánljuk neked ma a világ és minden ember sorsát.
   Hajolj le hozzánk, bűnösökhöz, gyógyítsd meg gyöngeségünket, űzz el tőlünk
   minden  rosszat,   add,  hogy   a   Föld  minden   lakója   megtapasztalja
   irgalmasságodat, hogy  benned, a  Szentháromság egy  Istenben  megtalálják
   mindig a remény forrását.
   II. János Pál pápa

   A Gyertyaláng imaközösség tagjai  szívesen imádkoznak a kérők  szándékára.
   Az    imaszándékokat     a    következő     címre    lehet     eljuttatni:
   gyertyalangd at freemail.hu
   Aki szavesen  imádkozna  velük  együtt, szintén  ezen  a  címen  jelezheti
   csatlakozási szándékát.

   Kedves listatagok!
   Az  első  pünkösdkor  kezdődött  az  evangélium  hirdetése  a   Szentlélek
   erejével.  Az  evangélium   hirdetése  minden  korban   az  Egyház   egyik
   legfontosabb feladata,  amelyhez  a  pünkösdkor  reánk  szálló  Szentlélek
   mindig új erőt ad nekünk.
   Az előző években is tartottunk pünkösd  táján ilyen akciót, ezért most  is
   bátorítalak benneteket, hogy  hirdessétek az  evangéliumot, és  ajánljátok
   barátaitoknak listánkat. Pünkösdi evangelizációs akciónk végén 10 db Világ
   legszebb imái  című  könyvet  kaphatnak  a  leglelkesebbek.  A  következőt
   kellene tenni:
   Írjatok  egy  személyes  levelet   barátaitoknak,  amiben  ajánljátok   az
   e-vangélium  listát.  Ha  jelzik  nektek,  hogy  szeretnének  csatlakozni,
   küldjétek el  nekem a  his at katolikus.hu címre  a feliratkozni  szándékozók
   nevét és e-mail címét, és én mindenkit felírok a listára. Kérem, hogy csak
   annak a címét  küldjétek, aki ezt  valóban kéri. Külön  jelezzétek, ha  az
   illető pap és melyik egyházmegyéhez tartozik.
   Az akció pünkösdtől, azaz 2007. május  27-től egy hónapon át június  27-ig
   tart. Ekkor 5 db könyvet az az 5 listatag kap ajándékba, akik a legtöbb új
   feliratkozót ajánlották.  A másik  5  könyvet pedig  - őket  leszámítva  -
   mindazok között  sorsolom  ki, akik  az  egy  hónap alatt  legalább  5  új
   listatagot jeleztek  nekem.  (Csak  a  május  27-től  június  27.  éjfélig
   elküldötteket vesszük figyelembe.) Akinek van 5 barátja, már megnyerheti a
   Világ legszebb imái könyvet.
   A Szentlélek adjon nektek bátorságot, hogy hirdessétek az evangéliumot!
   Köszönettel: István atya