[Evangelium] 2007-05-13

evangelium at communio.hu evangelium at communio.hu
2007. Május. 13., V, 05:10:02 CEST

   2007. május 13. - Húsvét 6. vasárnapja

   Abban az  időben  Jézus  ezt mondta  tanítványainak:  "Aki  szeret  engem,
   megtartja tanításomat,  Atyám  is szeretni  fogja  őt, hozzá  megyünk,  és
   lakóhelyet veszünk nála. Aki nem szeret, az nem tartja meg tanításomat.  A
   tanítás pedig, amelyet hallotok, nem az  enyém, hanem az Atyáé, aki  engem
   küldött. Ezeket  akartam  nektek  elmondani,  amíg  veletek  vagyok.  S  a
   Vigasztaló, a  Szentlélek, akit  majd a  nevemben küld  az Atya,  megtanít
   titeket mindenre,  és  eszetekbe  juttat  mindent,  amit  mondtam  nektek.
   Békességet hagyok rátok. Az én békémet adom nektek. Nem úgy adom, ahogy  a
   világ adja nektek. Ne nyugtalankodjék  szívetek, és ne csüggedjen.  Hiszen
   hallottátok, hogy  azt  mondtam:  Elmegyek, de  visszajövök  hozzátok.  Ha
   szeretnétek, örülnétek annak, hogy az Atyához megyek, mert az Atya nagyobb
   nálam.  Előre  megmondtam  nektek,  mielőtt  megtörténnék,  hogy  ha  majd
   bekövetkezik, higgyetek."

   Tanítónk, a Szentlélek
   A mai vasárnapon Jézus utolsó  vacsorán mondott beszédéből hallottunk  egy
   részletet, amelyben az  Úr megígéri  a Szentlélek  eljövetelét. Az  ígéret
   pünkösd napján  teljesedik be,  amit két  hét múlva  fogunk ünnepelni.  Az
   evangélium indítását  követve  és  egyben a  pünkösdre  való  készületként
   elmélkedjünk ma arról, hogy mit tudunk meg a Szentlélekről, akinek  közeli
   eljöveteléről Jézus beszél. Mivel pünkösdkor még lesz lehetőség arra, hogy
   részletesebben is beszéljünk a harmadik  isteni személyről, a Lélekről  és
   tevékenységéről, ezért  most csak  egyetlen mondatot  vegyünk szemügyre  a
   szentmise  evangéliumából.  Ezt  hallottuk  az  imént:  "A  Vigasztaló,  a
   Szentlélek, akit majd a nevemben küld az Atya, megtanít titeket  mindenre,
   és eszetekbe juttat mindent, amit mondtam nektek" (Jn 14,26). A kijelentés
   három fontos elemet tartalmaz: először is azt, hogy a Szentlelket az  Atya
   küldi el  Jézus nevében,  másodszor, hogy  a Lélek  mindenre megtanítja  a
   tanítványokat, harmadszor pedig, hogy  mindent eszükbe juttat, amit  Jézus
   mondott. Nézzük most ezeket sorban!

   1. Az Atya  elküldi a Szentlelket.  E kijelentés tartalmának  megértéséhez
   látnunk kell Jézus küldetését.  Az Atya azért küldi  el a Fiút a  világba,
   hogy hirdesse  az  evangélium  örömhírét.  Ő ezt  meg  is  teszi,  s  hogy
   küldetése  ne  maradjon  folytatás  nélkül,  a  világból  a  mennybe  való
   visszatérését követően  az  Atya elküldi  a  Szentlelket, hogy  ezentúl  Ő
   segítse  az  Egyházat  az  evangélium  további  terjesztésében.  Ebben  az
   értelemben tehát a Szentlélek azért jön  el, hogy folytassa a Jézus  által
   megkezdett művet az Egyház közössége és tagjai által.

   2. A  második  fontos  állítás  szerint  a  Lélek  mindenre  megtanítja  a
   tanítványokat. Mit értsünk ezalatt? E szavak bizonyára azt jelentik,  hogy
   a jézusi tanítás teljes megértésében  segíti a Szentlélek az  apostolokat,
   az egyházi vezetőket, az igehirdetőket és minden keresztény embert.  Jézus
   szavait ugyanis nem elegendő  félig-meddig megérteni. Ahhoz, hogy  követni
   tudjuk Őt  és megtartsuk  parancsait, szükséges  megértenünk azok  mélyebb
   értelmét. És ahhoz, hogy  Krisztus szeretetéről hiteles tanúságot  tudjunk
   tenni  a  világban  az  emberek  előtt,  szükséges  az  irgalmasságban,  a
   szenvedésben, a  kereszthalálban és  a feltámadásban  megmutatkozó  jézusi
   szeretet teljes megértése. Ugyanakkor a Szentlélek az igazságra is  tanít,
   hiszen  maga  Jézus  nevezi  őt  az  Igazság  Lelkének,  aki  elvezeti   a
   tanítványokat a teljes igazságra (Jn16,12).

   3. Harmadszor pedig az mondja a mi Urunk a Lélekről, hogy eszünkbe  juttat
   mindent, amit ő mondott. Vegyük észre ebben, hogy a Szentlélek nem egy  új
   tanítást kezd el hirdetni, hanem  folytatja a Jézus által mondottakat.  Az
   Egyház életében a későbbi századok során sem jelenik meg egy új,  Krisztus
   szavától eltérő tanítás, hiszen a Lélek őrködik azon, hogy mindig  ugyanaz
   a krisztusi tanítás és maradandó evangéliumi igazság éljen tovább, amit az
   Úr az apostolokra és az általa alapított Egyházra bízott.

   A három kijelentés arra ösztönöz bennünket, hogy legyünk élő  kapcsolatban
   a  Szentlélekkel.  Ő  segít   minket  abban,  hogy  megismerjük   Krisztus
   igazságát, hirdessük evangéliumát és tanúságot tegyünk róla. Figyeljünk  a
   Lélek  sugallataira  és  indításaira,  hiszen  nem  csak  az  Egyház  nagy
   közösségét vezeti, hanem a krisztushívőket személyenként is. A  Szentlélek
   pünkösdi eljövetele  egykor új  korszakot  nyitott a  világ és  az  Egyház
   számára. Közelgő érkezése  jelentse a  mi számunkra  a lelki  újjászületés
   idejét! Öntsön belénk lelkesedést, adjon nekünk vigasztalást, teremtsen  a
   szívünkben és a  világban békét, nyerjük  el általa az  örömöt és  segítse
   keresztény hivatásunk teljesítését! Jöjj, Szentlélek, és maradj velünk!

   Ó Vigasztaló Szentlélek,  tökéletesítsd bennünk a  Jézus által  megkezdett
   művet, tégy minket erőssé, imádkozz velünk az egész világért!
   Add, hogy  jobban kihasználjuk  az időt  a benső  élet elmélyítésére,  adj
   lendületet  apostoli  tevékenységünknek,  hadd  érjünk  el  vele   minden,
   Krisztus vére által megváltott népet és embert, az Ő örökségét.
   Törd le  bennünk a  természetes nagyravágyást,  emelj fel  a szent  alázat
   régióiba, töltsön el minket az igazi istenfélelem és a nagylelkű bátorság.
   Semmi földi kötelék ne akadályozza hivatásunk tökéletes teljesítését!
   Boldog XXIII. János pápa