[Evangelium] 2007-04-06
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2007. Ápr. 6., P, 11:20:50 CEST
2007. április 6. - Nagypéntek
Abban az időben Jézus kiment tanítványaival a Kedron völgyén túlra, ahol
egy kert volt, s bement oda tanítványaival. Ezt a helyet ismerte Júdás is,
aki őt elárulta, mert Jézus gyakran járt ide tanítványaival. Júdás kapott
egy csapat katonát, valamint a főpapoktól és a farizeusoktól szolgákat, és
kiment velük oda lámpákkal, fáklyákkal, fegyverekkel fölszerelkezve. Jézus
tudott mindent, ami rá várt. Eléjük ment tehát és megkérdezte tőlük: "Kit
kerestek?" Azok ezt válaszolták: "A názáreti Jézust." Jézus erre így
szólt: "Én vagyok." Júdás is ott volt köztük, aki elárulta. Mikor azt
mondta nekik: "Én vagyok", meghátráltak és a földre estek. Ezért újra
megkérdezte tőlük: "Kit kerestek?" Azok ezt válaszolták: "A názáreti
Jézust." Erre Jézus így szólt: "Megmondtam már, hogy én vagyok. Ha tehát
engem kerestek, engedjétek el ezeket!" Így beteljesedett, amit korábban
megmondott: "Senkit sem veszítettem el azok közül, akiket nekem adtál."
Simon Péternél volt egy kard. Kirántotta, és a főpap szolgájára sújtott
vele: levágta a jobb fülét. A szolgának Malkusz volt a neve. De Jézus
rászólt Péterre: "Tedd vissza hüvelyébe kardodat! Ne igyam ki talán a
kelyhet, amelyet az Atya adott nekem?"
Ekkor a csapat, az ezredes és a zsidó szolgák elfogták Jézust, és
megkötözték. Először Annáshoz vezették, mert ő apósa volt Kaifásnak, aki
abban az évben főpap volt. Ő adta a zsidóknak azt a tanácsot, hogy jobb,
ha egy ember hal meg a népért. Simon Péter és egy másik tanítvány követte
Jézust. Ez a tanítvány ismerőse volt a főpapnak, ezért bemehetett Jézussal
a főpap udvarába, Péter meg kint várakozott a kapu előtt. A másik
tanítvány, aki ismerőse volt a főpapnak, visszajött, szólt a kapuban
őrködő lánynak, és bevitte Pétert. A kaput őrző szolgáló közben
megjegyezte: "Talán te is ennek az embernek a tanítványai közül vagy?" Ő
azt felelte: "Nem vagyok!" Mivel hideg volt, a szolgák és a fegyveresek
tüzet raktak, hogy fölmelegedjenek. Péter is köztük álldogált, és
melegedett. A főpap eközben tanítványai és tanítása felől faggatta Jézust.
Jézus ezt válaszolta neki: "Én a világhoz nyíltan beszéltem. Mindig a
zsinagógákban és a templomban tanítottam, ahova minden zsidónak bejárása
van. Titokban nem mondtam semmit. Miért kérdezel hát engem? Kérdezd
azokat, akik hallották, amit beszéltem. Íme, ők tudják, hogy miket
mondtam!" E szavakra az egyik ott álló szolga arcul ütötte Jézust, és így
szólt: "Így felelsz a főpapnak?" Jézus ezt mondta neki: "Ha rosszul
szóltam, bizonyítsd be a rosszat, ha viszont jól, akkor miért ütsz engem?"
Ekkor Annás megkötözve elküldte őt Kaifás főpaphoz.
Simon Péter még mindig ott állt, és melegedett. Újra megkérdezték tőle:
"Talán te is az ő tanítványai közül vagy?" Ő így felelt: "Nem vagyok!" A
főpap egyik szolgája, aki rokona volt annak, akinek Péter levágta a fülét,
megjegyezte: "Nem téged láttalak én a kertben ővele?" De Péter ismét
tagadta; és ekkor mindjárt megszólalt a kakas.
Kaifástól tehát elvezették Jézust a helytartóságra. Kora reggel volt. A
zsidók nem mentek be a helytartóságra, hogy tisztátalanná ne váljanak, és
elkölthessék a húsvéti bárányt. Ezért Pilátus jött ki hozzájuk, és
megkérdezte: "Mivel vádoljátok ezt az embert?" Azok azt felelték: "Ha nem
volna gonosztevő, nem adtuk volna őt a kezedbe!" Pilátus ezt mondta:
"Vigyétek el, és ítélkezzetek fölötte ti a saját törvényetek szerint!" A
zsidók ezt válaszolták neki: "Nekünk senkit sem szabad megölnünk!" Így
beteljesedett, amit Jézus arról mondott, hogy milyen halállal fog
meghalni. Pilátus visszament a helytartóságra, maga elé hívatta Jézust, és
megkérdezte tőle: "Te vagy-e a zsidók királya?" Jézus így válaszolt:
"Magadtól mondod ezt, vagy mások mondták neked rólam?" Pilátus ezt
felelte: "Hát zsidó vagyok én? Saját néped és a főpapok adtak a kezembe.
Mit tettél?" Ekkor Jézus így szólt: "Az én országom nem ebből a világból
való. Ha ebből a világból volna az országom, szolgáim harcra kelnének,
hogy ne kerüljek a zsidók kezére. De az én országom nem innét való."
Pilátus megkérdezte: "Tehát király vagy?" Jézus így felelt: "Te mondod,
hogy király vagyok. Én arra születtem, és azért jöttem a világba, hogy
tanúságot tegyek az igazságról. Aki az igazságból való, az hallgat a
szavamra!" Erre Pilátus azt mondta: "Mi az igazság?" E szavak után Pilátus
újra kiment a zsidókhoz és ezt mondta nekik: "Én semmi vétket sem találok
benne. Szokás azonban nálatok, hogy húsvétkor valakit szabadon bocsássak.
Akarjátok-e, hogy elbocsássam nektek a zsidók királyát?" De ők ismét
kiáltozni kezdtek: "Ne ezt, hanem Barabást!" Barabás rabló volt.
Ekkor Pilátus fogta Jézust, és megostoroztatta. Akatonák tövisből koszorút
fontak, a fejére tették, és bíborszínű köntöst adtak rá. Azután eléje
járultak, és így gúnyolták: "Üdvöz légy, zsidók királya!" És közben arcul
verték. Pilátus ezután újra kiment, és így szólt hozzájuk: "Íme, elétek
vezetem őt, hogy megtudjátok: nem találok benne semmi vétket." És kijött
Jézus, töviskoronával, bíborruhában. Pilátus pedig így szólt: "Íme, az
ember!" A főpapok és a szolgák, mihelyt meglátták őt, kiáltozni kezdtek:
"Feszítsd meg! Feszítsd meg!" Pilátus azt mondta nekik: "Vigyétek,
feszítsétek őt ti keresztre, mert én semmi vétket sem találok benne!" De a
zsidók ezt felelték: "Nekünk törvényünk van, és a törvény szerint meg kell
halnia, mert Isten fiává tette magát!" Amikor Pilátus meghallotta ezt, még
jobban megijedt. Visszament a helytartóságra, és újra megkérdezte Jézust:
"Honnan való vagy?" De Jézus nem válaszolt neki semmit. Erre Pilátus azt
mondta neki: "Nem felelsz nekem? Talán nem tudod, hogy hatalmam van arra,
hogy megfeszítselek, vagy arra, hogy elbocsássalak?" Erre Jézus azt
mondta: "Semmi hatalmad sem volna fölöttem, ha onnan felülről nem kaptad
volna. Ezért annak, aki engem a kezedbe adott, nagyobb a bűne."
Ettől fogva Pilátus azon volt, hogy szabadon bocsássa Jézust. A zsidók
azonban ezt kiáltozták: "Ha szabadon bocsátod, nem vagy a császár barátja.
Mert mindaz, aki királlyá teszi magát, ellene szegül a császárnak." E
szavak hallatára Pilátus kivezet- tette Jézust, maga pedig a bírói székbe
ült a kövezett udvaron, amelyet héberül Gabbatának hívnak. A húsvéti
készület napja volt, a hatodik óra körül. Így szólt a zsidókhoz: "Íme, a
királyotok!" De azok így kiáltoztak: "El vele, el vele! Feszítsd meg!"
Pilátus megkérdezte: "Keresztre feszíttessem a királyotokat?" A főpapok
azonban ezt felelték: "Nincs királyunk, csak császárunk!" Erre
kiszolgáltatta nekik, hogy keresztre feszítsék.
Ekkor a zsidók átvették Jézust. A keresztet ő maga vitte, míg oda nem ért
az úgynevezett Koponyák helyére, amelyet héberül Golgotának hívnak. Ott
keresztre feszítették őt, s két másikat is vele, jobb és bal felől, Jézust
meg középen. Pilátus feliratot is készített, és a keresztfára tétette. Ez
volt ráírva: "A názáreti Jézus, a zsidók királya." A feliratot sokan
olvasták a zsidók közül, mert az a hely, ahol Jézust megfeszítették, közel
volt a városhoz. Héberül, latinul és görögül volt felírva. A zsidó főpapok
kérték Pilátust: "Ne azt írd: A zsidók királya hanem ahogy ő mondta: A
zsidók királya vagyok". Pilátus azonban ezt válaszolta: "Amit írtam,
megírtam."
A katonák pedig, miután Jézust keresztre feszítették, fogták a ruháit,
négyfelé osztották, mindegyik katonának egy részt. Azután a köntöse
következett. A köntös varratlan volt, egy darabból szabva, ezért így
szóltak egymáshoz: "Ezt ne vágjuk szét, inkább vessünk rá sorsot, hogy kié
legyen!" Így beteljesedett az Írás: "Szétosztották maguk között ruháimat,
s a köntösömre sorsot vetettek." A katonák pontosan ezt tették.
Jézus keresztje mellett ott állt anyja, anyjának nővére, Mária, Kleofás
felesége, és Mária Magdolna. Amikor Jézus látta, hogy ott áll anyja és a
tanítvány, akit szeretett, így szólt anyjához: "Asszony, íme, a te fiad!"
Azután a tanítványhoz szólt: "Íme, a te anyád!" Attól az órától fogva
házába fogadta őt a tanítvány.
Jézus tudta, hogy minden beteljesedett. De hogy beteljesedjék az Írás, így
szólt: "Szomjazom." Volt ott egy ecettel telt edény. Belemártottak egy
szivacsot, izsópra tűzték, és a szájához emelték. Mikor Jézus megízlelte
az ecetet, így szólt: "Beteljesedett!" És fejét lehajtva kilehelte lelkét.
A zsidók pedig, mivel az előkészület napja volt, és a holttestek nem
maradhattak a kereszten, megkérték Pilátust, hogy töresse meg a keresztre
feszítettek lábszárát, és vetesse le őket a keresztről. Az a szombat
ugyanis nagy ünnep volt. Elmentek tehát a katonák, és megtörték a
lábszárát az egyiknek is, a másiknak is, akit vele együtt fölfeszítettek.
Amikor azonban Jézushoz értek, látták, hogy már meghalt. Ezért nem törték
meg a lábszárát, hanem az egyik katona beledöfte lándzsáját az oldalába.
Ekkor vér és víz folyt ki belőle. Az tanúskodik erről, aki látta ezt, és
az ő tanúságtétele igaz. Jól tudja ő, hogy igazat mond, hogy ti is
higgyetek. Mert mindez azért történt, hogy beteljesedjék az Írás: "Csontot
ne törjetek benne!" És ami az Írás más helyén áll: Föltekintenek arra,
akit keresztülszúrtak."
Arimateai József, aki Jézus tanítványa volt, bár a zsidóktól való
élelmében csak titokban, engedélyt kért Pilátustól, hogy levehesse Jézus
testét. Pilátus megengedte. El is ment, és levette Jézus testét. Eljött
Nikodémus is, aki korábban egyszer éjszaka ment Jézushoz. Hozott mintegy
száz font mirha- és áloékeveréket. Fogták Jézus testét, és fűszerekkel
együtt gyolcsleplekbe göngyölték. Így szokás temetni a zsidóknál. Azon a
helyen, ahol keresztre feszítették, volt egy kert, a kertben pedig egy új
sírbolt, ahova még nem temettek senkit. Mivel a sír közel volt, a zsidók
készületi napja miatt oda temették Jézust.
Jn 18,1-19,42
Elmélkedés:
Hamis és igaz tanúk
A mai napon, nagypénteken Jézus Krisztus kereszthalálára emlékezünk.
Elérkezett a nap, itt van az óra, amikor Jézus az Atya iránti
engedelmességből és az irántunk való szeretetből feláldozza életét,
megszerezve ezzel az üdvösséget az emberiség számára. A kereszten függő
Fiúisten elé állva ma gondoljunk személyes megváltottságunkra: miattam
szenvedett és értem halt meg Krisztus a kereszten.
E napon az Egyház régi hagyománya szerint nem mutatunk be szentmisét. A
nagypénteki szertartás három részből áll: az igeliturgiát a szent kereszt
előtti hódolat követi, majd pedig a szentáldozás szertartása következik.
Az igeliturgia során többek között Jézus szenvedésének és halálának
történetét hallottunk a passióban Szent János evangéliumából. Ehhez
szeretnék most röviden néhány gondolatot fűzni, amely talán segít minket a
kereszt titkának megértésében.
Fekete István a virágvasárnapi és a nagypénteki passiójáték falusi
történetébe avat be minket "A passió" című rövid írásában. A kis faluban
évek óta megvolt mindenkinek a maga szerepe, de az egyik évben új személyt
kellett keresni a régi helyett az egyik hamis tanú szerepére. Az új jelölt
meg is tanulta az éneket, és a próbák során nagyon lelkesen bizonygatta
azokat a dolgokat, amelyeket a jóságos Isten Fia sose mondott. Jól is ment
a dolog, de a hamis tanú a nagyböjt vége felé, amikor barkát szedett
virágvasárnapra, beesett a megáradt patakba. Komoly baja ugyan nem lett,
de a hangja bizony elment, ezért megint új hamis tanút kellett keresni. Az
öreg kántortanító gyorsan talált új embert. A váltás történetét az író így
zárja le: olyan könnyen vált meg a kántortanító az egyik gyerektől és
bízta a szerepet másikra, "mintha az egész világ hamis tanúkkal lett volna
tele".
Úgy tűnik, hogy napjainkban is léteznek hamis tanúk, akik Isten ellen
vallanak. Olyanok, akik szembehelyezkednek Istennel vagy megtagadják
Jézust. Igen, arra hamar rájövünk, hogy a keresztúton nem maradhatunk
kívülállók. Valamelyik oldalra nekünk is oda kell állnunk. Rajtunk múlik,
hogy hamis tanúk vagy Krisztus igaz tanúi leszünk-e. A hamis tanúk
engednek a bűn mélybe taszító erejének, az igaz tanúkat a kegyelem ereje
emeli fel. A hamis tanúk az emberi erőszakosságot és gyilkosságot
pártolják, az igaz tanúk az isteni erőtlenségben megmutatkozó önfeláldozás
oldalára állnak. A hamis tanúban győz az emberi rosszindulat illetve rossz
szándék, az igaz tanúban Isten üdvözítő szándéka valósul meg. Melyik erő
győz bennünk?
A keresztúton azért nem maradhatunk kívülállók, mert a szenvedés és a
halál kérdése minden embert érint, és Krisztus gyötrelmeiben, valamint
kereszthalálában mindannyiunk összes emberi szenvedése és halála benne
foglaltatik. Ha engedjünk, hogy Jézus bevonjon minket szenvedéseibe és
részesedjünk halálában, akkor részesedni fogunk feltámadásában is és a
feltámadás igaz tanúivá válhatunk. És talán itt jön elő a legélesebben a
különbség a hamis és az igaz tanú között, mert a hamis tanú Krisztus
halálát akarja, az igaz tanú viszont Krisztus megváltó halálának
értelméről és feltámadásáról is tanúskodni akar. Míg a hamis tanú a halál
hírnöke, az igaz tanú a halálon győzedelmeskedő Élet tanúja és hirdetője.
Az Egyház azzal a bizonyossággal emlékezik ma, nagypénteken Jézus
kereszthalálára, hogy a világra boruló sötétség nem fog győzedelmeskedni
és a halál nem győzheti le az életet. Mi, az Egyház tagjai azzal a
bizonyossággal és hittel csatlakozunk ehhez az emlékezéshez, hogy Krisztus
halála legyőzi a halált, és a megváltást, valamint bűneink bocsánatát
jelenti számunkra.
Az Egyház tagjaiként Krisztus igaz tanúivá szeretnénk válni. Ebben
példakép lehet számunkra a kereszthordozásban segítő Cirenei Simon és az
Úr véres arcát kendőjével megtörlő Veronika. De szintén példakép Mária,
Jézus édesanyja, valamint azok az asszonyok és Szent János apostol, akik
ott álltak a kereszt alatt és a római százados is, aki ezt mondta: "Ez az
ember valóban Isten Fia volt". Tekintsünk fel a keresztre, nézzünk fel
Krisztusra! Legyünk szeretetének igaz tanúi!
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Imádunk téged, Jézus Krisztus! Letérdelünk előtted. Nem találunk olyan
szavakat vagy gesztusokat, mellyel kifejezhetnénk azt a hódolatot, mellyel
a te kereszted eltölt bennünket, mellyel a megváltás ajándéka átjár
minket, melyet te az egész emberiségnek, az egynek és a sokaságnak
egyaránt elhoztál azzal, hogy teljesen és feltétel nélkül alávetetted a te
akaratodat az Atya akaratának.
Mutassa meg szereteted hatalma még egyszer, hogy nagyobb, mint a minket
fenyegető gonoszság, hogy nagyobb, mint a sokrétű bűnök, melyek a
társadalom és az emberek életében maguknak követelik a polgárokat
megillető jogokat.
Bár tanúi lehetnénk annak, hogy kereszted hatalma nagyobb a bűnök okánál,
akinek neve: evilág fejedelme!
II. János Pál pápa
More information about the Evangelium
mailing list