[Evangelium] 2007-04-05
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2007. Ápr. 5., Cs, 05:10:02 CEST
2007. április 5. - Nagycsütörtök
Húsvét ünnepe előtt történt. Jézus tudta, hogy elérkezett az óra, amikor
ebből a világból vissza kell térnie az Atyához. Mivel szerette övéit, akik
a világban voltak, még egy végső jelét adta szeretetének. Vacsora közben
történt, amikor a sátán már fölébresztette Júdásnak, Karióti Simon fiának
szívében a gondolatot, hogy árulja el őt. Jézus tudta, hogy az Atya
mindent a kezébe adott, s hogy Istentől jött és Istenhez tér vissza.
Fölkelt hát a vacsora mellől, letette felső ruháját, fogott egy
vászonkendőt és a derekára kötötte. Azután vizet öntött egy mosdótálba, és
mosni kezdte tanítványainak a lábát, majd a derekára kötött kendővel meg
is törölte. Amikor Simon Péterhez ért, az így szólt: "Uram, te akarod
megmosni az én lábamat?" Jézus így felelt: "Most még nem érted, mit
teszek, de később majd megérted". De Péter tiltakozott: "Az én lábamat
ugyan meg nem mosod soha." Jézus azt felelte: "Ha nem moslak meg, nem lesz
semmi közöd hozzám". Erre Péter így szólt: "Uram, akkor ne csak a lábamat,
hanem a fejemet és a kezemet is!" Jézus azonban kijelentette: "Aki
megmosdott, annak csak a lábát kell megmosni, és egészen tiszta lesz. Ti
tiszták vagytok, de nem mindnyájan." Tudta ugyanis, hogy egyikük elárulja,
azért mondta: "Nem vagytok mindnyájan tiszták." Miután megmosta lábukat,
fölvette felső ruháját, újra asztalhoz ült, és így szólt hozzájuk:
"Megértettétek-e, hogy mit tettem veletek? Ti Mesternek és Úrnak hívtok
engem, és jól teszitek, mert az vagyok. Ha tehát én, az Úr és Mester
megmostam lábatokat, nektek is meg kell mosnotok egymás lábát. Példát
adtam nektek, hogy amit én tettem, ti is tegyétek meg."
Jn 13,1-15
Elmélkedés:
A szeretet kenyere
Nagycsütörtök estéjén Jézus utolsó vacsorájára emlékezünk a szentmisében.
Földi életének utolsó estéjét tanítványaival tölti az Úr. Együtt
fogyasztja el velük a húsvéti vacsorát, amelyen szeretetének jeleként
megmossa tanítványai lábát, majd a kenyeret és a bort, mint Testét és
Vérét adja nekik. Az étkezés után együtt mennek ki az Olajfák-hegyére,
ahol a Getszemáni-kertben elfogják az Urat, s ezzel megkezdődik
szenvedése. A lábmosás nem csak egy gesztus Jézus részéről, hanem a
szolgálat életformája. A kenyértörésben se csupán a szeretet jelét lássuk,
hanem a szeretet életmódját. Jézus példát ad nekünk, hogy kövessük őt a
szolgálatban és a szeretetben.
Minden szentmisében megjelenítjük ezt az utolsó vacsorát és megismételjük,
jelenvalóvá tesszük Jézus szeretetből hozott áldozatát, a kenyértörést, de
a mai estén bemutatott szentmisénkben különösen is szeretnénk odafigyelni
a szeretet e csodálatos jelenlétére. Krisztus szeretetét ugyanis nem csak
az apostolok tapasztalhatták meg az egykori közös étkezés alkalmával,
hanem ugyanennek a szeretetnek a jelenlétét éljük át mi is minden
alkalommal, valahányszor részt veszünk a szentmisén és Krisztus Testét
magunkhoz vesszük a szentáldozásban. Ez a találkozás arra indít bennünket,
hogy továbbadjuk Krisztus szeretetét embertársainknak. Az Oltáriszentség
nem pusztán kenyér, hanem az isteni szeretet kenyere számunkra, amellyel
minden nap lehetőségünk van táplálkozni, s amelyet nap mint nap megosztunk
másokkal. Boldogok vagyunk, ha a földi eledel mellett erre a lelki
kenyérre is vágyakozunk.
A híres magyar író, Móra Ferenc a "Mindennapi kenyerünk" című novellájában
saját gyermekkorára emlékszik vissza, olyan időkre, amikor igen nagy volt
a szegénység és ezt az ő családjuk is megérezte. A történet szerint,
amikor egy este édesanyja imádkozott és éppen ott tartott, hogy
"mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma", a kisgyerek megkérdezte tőle,
hogy mi lesz a vacsora? Édesanyja azt felelte neki, hogy háromfélét
esznek: kenyeret, a héját és a kenyérbélet. A kisfiú elkeseredetten annyit
mondott erre, hogy ő bizony jobban szeretne csak kétfélét enni, mint
korábban: kenyeret meg szalonnát. A nagy szegénység miatt azonban nem volt
se szalonna, se más, s még annak is örültek, hogy a jó Isten megadta a
mindennapi kenyeret. Aztán még szegényebb idők jöttek, és sokszor már csak
egyféle jutott vacsorára, egy kis kenyérhéj. Egy nap a kisgyerek segített
egy asszonynak a faluban és a munkájáért egy karéj kenyeret kapott
fizetségként. Meg sem várta, hogy mézet is kenjenek rá, mindjárt bele is
harapott és már indult is haza, amikor hirtelen eszébe jutott édesanyja.
Szerette volna visszaragasztani a kiharapott darabot a kenyérbe, és az
egészet odaadni anyjának, de már nem lehetett. Otthon aztán édesanyja
persze könnyes szemmel adta vissza a gyereknek a kenyeret, hogy inkább
mégiscsak ő egye meg. A kisfiú ekkor hirtelen ötlettel a következőt
mondta: "Én már megettem a másik karéj kenyeret." Ez ugyan nem volt igaz,
de nagyon szerette volna, ha szintén éhező édesanyja enné meg a kenyeret.
Az egy szelet kenyérnek végül az lett a sorsa, hogy másnap bekerült a
munkába induló édesapa tarisznyájába, hogy legyen mit ennie. Ő pedig este
hazahozta és örömmel adta a madárlátta kenyeret fiának.
Bár mostanában nehéz elképzelnünk azt a nagy szegénységet, amelyet talán
csak a legidősebbek élték át gyermekkorukban a háború idején, azért a
történet mondanivalóját könnyen megérthetjük. A megosztott, az
odaajándékozott kenyér a szeretetről tanúskodik. A gyerek szeretetből adja
édesanyjának, az édesanya szeretetből adja az apának, és ő is szeretetből
hozza haza fiának. Mindannyian nélkülöznek és éhesek, de mégis inkább
odaadják a kenyeret annak, akit szeretnek. Nem az elfogyasztott, hanem a
másik emberrel megosztott kenyér tanúskodik az igazi szeretetről.
Krisztus saját Testeként nyújtja nekünk a kenyeret, s e cselekedetével
nekünk adja szeretetét is. Éppen ezért az átváltoztatott és megosztott
kenyér a "szeretet szentsége", ahogyan Aquinói Szent Tamás nevezte az
Oltáriszentséget. XVI. Benedek pápa legújabb apostoli levelének címében
szintén ezt a kifejezést használja az Eucharisztiára (Sacramentum
caritatis). Abból, hogy az Oltáriszentséget a szeretet szentségének
nevezzük egyenesen következik, hogy amikor szentáldozáshoz járulunk, akkor
elfogadjuk Isten szeretetét és egyesülünk azzal a Krisztussal, aki ebben a
keresztáldozat titkát is magába foglaló áldozatban állandóan felajánlja
magát értünk az Atyának. Krisztus megváltó halála és üdvösségszerző
feltámadása szintén Isten szeretetéről tanúskodik számunkra és szintén
benne foglaltatik minden szentmisénkben.
Az utolsó vacsora szentmiséje még egy dologra figyelmeztet minket,
tudniillik arra, hogy a Krisztustól tanult szeretetet tovább kell adnunk
másoknak, azaz el kell sajátítanunk a szeretet életformáját. Az utolsó
vacsorán a következő szavakat mondta a mi Urunk: "Ezt cselekedjétek az én
emlékezetemre". Nem volna helyénvaló, ha ezt csupán úgy értenénk, hogy
ismételjük meg azon cselekedetét és szavát, amellyel átváltoztatta a
kenyeret Testévé és a bort Vérévé, de közben megfeledkezünk az odaadásról.
Az átváltoztatás cselekedetét ugyanis az odaadás cselekedete követte, és
ebben is utánoznunk kell Jézust. Arról van tehát szó, hogy miután
megtapasztaltuk a szentmisében és főként a szentáldozásban Isten
szeretetét, ezt a szeretetet továbbsugározzuk környezetünkre, hogy ez
hassa át az egész világot. Így válunk Isten minden ember felé
megnyilvánuló szeretetének igaz tanúivá.
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Uram, te mindig jobban szerettél minket, mint saját magadat, s egyre ezt
teszed ma is, amikor az Oltáriszentségben ételként adod magad nekünk. Te
azt akarod, hogy bennünk is oly nagy legyen a kölcsönös szeretet, hogy a
másikat mindig jobban szeressük, mint saját magunkat.
Taníts meg arra, hogy szeretetemet tettekkel bizonyítsam, hogy
testvéremért megtegyem mindazt a jót, amit megtehetek, imádkozzak érte, és
minden kínálkozó alkalommal szolgáljam őt. Tégy felkészültté arra, hogy
minden fenntartás nélkül elkötelezzem magam testvéreim szolgálatában, és
életemet adjam értük.
Add meg azt is, hogy mások elképzelése és akarata szerint is szolgálni
tudjam őket szeretetből, mivel te, drága Üdvözítőm, a kereszten haldokolva
erre tanítottál engem!
Szalézi Szent Ferenc
More information about the Evangelium
mailing list