[Evangelium] 2007-03-25
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2007. Már. 25., V, 05:10:02 CEST
2007. március 25. - Nagyböjt 5. vasárnapja
Abban az időben: Jézus kiment az Olajfák hegyére. Kora reggel újra
megjelent a templomban. A nép köréje sereglett, ő pedig leült, és
tanította őket. Az írástudók és a farizeusok egy házasságtörésen ért
asszonyt vittek eléje. Odaállították középre, és így szóltak hozzá:
"Mester, ezt az asszonyt házasságtörésen érték. Mózes azt parancsolta a
törvényben, hogy az ilyet meg kell kövezni. Hát te mit mondasz?" Ezt azért
kérdezték, hogy próbára tegyék, és vádolhassák. Jézus lehajolt, és az
ujjával írni kezdett a földön. Ők azonban tovább faggatták. Erre
fölegyenesedett, és azt mondta nekik: "Az vesse rá az első követ, aki
közületek bűn nélkül van!" Aztán újra lehajolt, s tovább írt a földön.
Azok meg ennek hallatára egymás után eloldalogtak, kezdve a véneken, s
csak Jézus maradt ott a középen álló asszonnyal.
Jézus fölegyenesedett és megszólította: "Asszony, hol vannak, akik
vádoltak téged? Senki sem ítélt el?" "Senki, Uram" - felelte az asszony.
Erre Jézus azt mondta neki: "Én sem ítéllek el. Menj, de többé ne
vétkezzél!"
Jn 8,1-11
Elmélkedés:
Isten a jövőnket nézi
Ma, nagyböjt 5. vasárnapján a szentmisében elhangzott bibliai szövegek
arra ösztönöznek minket, hogy a bűnös múlton felülemelkedve a jövő felé
irányítsuk figyelmünket. Az elmúlt vasárnap evangéliuma a tékozló fiúról
szólt, aki azért tudott felemelkedni méltatlan helyzetéből és azért volt
képes megtérni, mert beismerte és megbánta a múltban elkövetett bűneit,
majd előre tekintve kiutat keresett magának. A reményteli jövő felé
fordulás gondolatát folytatják a mai szentírási részletek, amelyek a
megtérés forrását nem a múlt bűnein való végtelen kesergésben, hanem a
kegyelemre alapozott jövőben látják. Nézzük meg röviden a szövegeket,
figyelve közös vonatkozásukra!
Az olvasmányban a következőt hallottuk Izajás próféta könyvéből: "Most már
ne arra gondoljatok, ami régen történt, és ne a múlt dolgaira figyeljetek!
Nézzétek: én valami újat viszek végbe, és már sarjadóban is van, nem
látjátok?" (Iz 43,18-19)
A szentleckében pedig Szent Pál apostol így tanít a filippiekhez írt
levélben: "Elfelejtem, ami mögöttem van, és nekilendülök annak, ami
előttem van. Futok a kitűzött cél felé" (Fil 3,13-14).
Az evangéliumban a házasságtörésen ért asszonynak ezt mondja Jézus: "Menj,
de többé ne vétkezzél!" (Jn 8,11) Nem a múltját nézi tehát, hanem a jövőre
vonatkozóan mondja neki, hogy ne vétkezzen.
Az embert érdekli a jövő. Már évszázadokkal korábban is többeket
foglalkoztatott az a kérdés, hogy mi lesz a jövőben? Gondoljunk csak a
jóslásokra és jóslatokra, a jövendőmondásra, amelyeknek valójában nem sok
alapja van. De gondolhatunk gyermekkorunk Verne Gyula regényeire vagy más,
a fantasztikus irodalom körébe tartozó regényekre, amelyek az emberiségre
váró lehetséges jövővel foglalkoznak. Napjainkban a filmkészítők is
előszeretettel dolgoznak fel a jövőben játszódó kitalált történeteket,
hiszen a mozinézőket is foglalkoztatja a titokzatos és ismeretlen jövő.
Megemlíthetjük azt is, hogy több egyetemnek, sőt még a Magyar Tudományos
Akadémiának is van jövőkutatással foglalkozó bizottsága, mert a
jövőkutatás ma már tudománynak számít.
Talán egyesek azt gondolják, hogy a jövő felé tekintés a fiatalok előjoga.
"Az idősek csak nosztalgiáznak, csak az emlékeikből élnek. Az idősebbeknek
csak múltja van, de a jövő a fiatalságé!" - hangoztatják. Az idősek
jogosan és könnyen védekeznek a sláger szavaival: "Nem csak a húszéveseké
a világ". Aztán még hozzáteszik: "A fiatalok is lesznek egyszer öregek. De
csak, ha megérik!"
Emellett az embert érdekli a múlt is. Itt is megemlíthetjük mindenekelőtt
a történelemtudományt, amely az évszázadokkal és évezredekkel korábbi
eseményekkel foglalkozik. És a végtelenségig sorolhatnánk a történelmi
regényeket, illetve filmeket. A múlt hiteles feltárása és ismerete fontos
számunkra. Emellett az emberek szeretnek kíváncsian kutatni mások
múltjában, főleg, ha ott egy fekete foltot, valamilyen bűnt sejtenek,
ugyanakkor nem szeretik, ezért felháborodnak és perrel fenyegetőznek, ha
mások foglalkoznak az ő múltjukkal.
Egyszóval: kíváncsiak vagyunk a múltra és a jövőre egyaránt. De mi a
helyzet a lelkiekkel? És mi számít Istennek? Sajnos hajlamosak vagyunk
arra, hogy végtelenül sokat keseregjünk múltunk vétkei miatt, és ne
bízzunk az új lehetőségeket rejtő jövőben. Isten új jövőt készít nekünk és
a ránk váró dolgok felé irányítja figyelmünket. A lelki megújulás és
megtérés forrása egyedül ő lehet. Isten képes új szívet adni nekünk,
tiszta szívet teremteni bennünk és új lelket önteni belénk (vö.: Zsolt
50,12).
Az evangéliumban a házasságtörésen ért asszony történetét hallottuk,
akinek halálát kívánta az összeverődött tömeg, de Jézus nagyon ügyesen
megmentette életét. Vajon mi történne napjainkban, ha a nyilvánosság elé
állítanának egy házasságtörő nőt? Hogyan játszódna le az evangéliumban
leírt jelenet? Érdemes eljátszani a gondolattal. Talán követ ragadna
valaki? Talán elítélné valaki a nőt? Dehogy, szó sincs erről. A mai ember
nem ítéli el a bűnt. Másban sem, de önmagában biztosan nem. Az embereket
könnyen elítéljük és megítéljük, de a bűnt nem. Az újságírók örülnének,
hogy újabb botrány van. "Róla legalább kiderült, hogy milyen bűnös, de a
többiek tovább titkolják bűnüket!" - írnák a lapokban. A kárörvendők ezt
mondanák: "Lebukott. Nem volt szerencséje. Ha ügyesebb lett volna, nem
kapják el." A házastársi hűséget semmibe vevők ezt mondanák: "Bárkivel
előfordulhat az ilyen. Egy kis félrelépést el lehet nézni." Egy házasságra
még csak nem is gondoló, de együtt élő fiatal pár bizonyára ezt kérdezné:
"Mi ebben a bűn? A fiatalok többsége ezt csinálja." A közvélemény tehát
könnyen arra hajlana, hogy nem kell ebből nagy ügyet csinálni és
viszonylag hamar elfelejtenék az esetet. De vigyázat! Lehet, hogy az
erkölcsi értékek semmibe vétele és az erkölcsök lazulása miatt sokan
szemet hunynak a bűn felett, de ettől még érvényben marad az Istentől
kapott erkölcsi törvény.
Ez a fajta emberi elnézés és "megbocsátás" nem az irgalomból fakad, hanem
legfeljebb valamiféle lenéző szánalomból: "Ő is csak ember!" Mintha csak
azt mondanák napjaink bűnöseinek: Megbocsátunk. Menj, és folytasd tovább,
amit eddig is tettél. Folytasd bűnös életedet! Nem baj, ha egyszer
hazudtál. Hazudj tovább ezután is! Nem baj, ha házasságot törsz. Ezután
nyugodtan megcsalhatod házastársadat! Nem számít, hogy mit követtél el.
Minden ugyanúgy mehet tovább.
Jézus Krisztus egészen mást mond: Menj és többé ne vétkezzél! Ő a bűnt
tartja rossznak és nem az embert. Ő a bűnt elítéli, de megbocsát az
embernek. Jézus ezt mondja: megbocsátom a múlt bűneit, de a jövőben ne
kövess el többé ilyeneket! Igen, amit elkövettél az bűn, de én nem akarom
ezt újra és újra a szemedre vetni, nem foglalkozom többé a múlttal, hanem
a jövő felé irányítom tekintetedet és új lehetőséget adok neked. Amikor
napjainkban akár az Egyházon belül, akár azon kívül bűnös emberekkel
találkozunk, gyakoroljuk mindig ezt a Jézustól tanult és igazi irgalomból
fakadó megbocsátást!
Befejezésül egyetlen kérdésre válaszoljunk még: Mit mond nekünk Jézus a
mai napon? Ha mások felett ítélkezni akaró néptömeg vagyunk, akkor csupán
ennyi volna a mondanivalója számunkra: Csak az ítélkezzen, aki bűn nélkül
van közületek!
De ha bűnösként, bűneinket beismerve és bűnbánatot tartva térdelnénk elé,
akkor felemelne minket a porból, vétkeinket eltörölve tiszta szívet adna
nekünk, irgalmasan megbocsátana és szelíd, de határozott hangon mondaná:
Menj, de többé ne vétkezzél! Mert Istennek a jövőnk, az örök életünk és az
üdvösségünk a fontos.
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Ó, minket szenvedélyesen szerető Istenember, taníts, hogy megfontoljam
életed példáját, és rólad példázzam minden tökéletesség formáját! Add,
hogy lelkem egész lendületével fussak utánad, és vezetéseddel eljussak a
Kereszthez.
Te példaként ajánlottad fel magad nekünk, s arra késztetsz, hogy a lélek
szeretetével tekintsünk rád. Ezt mondod nekünk: Tanuljatok tőlem, mert
szelíd vagyok és alázatos szívű!
Te minden erény alapjává és szilárd gyökérévé tetted a szelídséget és a
szívbeli alázatot. Ezért akartad, Uram, hogy főképp tetőled tanuljunk.
Add, hogy szilárdan álljak ezen az alapon, ezen vessem meg a lábam, és
ezen az alapon akarjak növekedni!
More information about the Evangelium
mailing list