[Evangelium] 2007-03-18

evangelium at communio.hu evangelium at communio.hu
2007. Már. 18., V, 05:10:02 CET

   2007. március 18. - Nagyböjt 4. vasárnapja

   Azokban a napokban:  Vámosok és bűnösök  jöttek Jézushoz, hogy  hallgassák
   őt. A farizeusok  és az  írástudók méltatlankodtak miatta.  "Ez szóba  áll
   bűnösökkel, sőt  eszik  is  velük"  -  mondták.  Jézus  erre  a  következő
   példabeszédet mondta nekik:
   "Egy embernek  két fia  volt.  A fiatalabbik  egyszer így  szólt  apjához:
   Atyám, add ki nekem az örökség rám eső részét. Erre ő szétosztotta  köztük
   vagyonát. Nem sokkal ezután a fiatalabbik összeszedte mindenét, és  elment
   egy távoli országba. Ott léha életet élt, és eltékozolta vagyonát.  Amikor
   mindenét elpazarolta,  az  országban nagy  éhínség  támadt, s  ő  maga  is
   nélkülözni kezdett. Erre  elment, és elszegődött  egy ottani gazdához.  Az
   kiküldte a tanyájára, hogy őrizze a sertéseket. Szívesen megtöltötte volna
   gyomrát a sertések eledelével, de még  abból sem adtak neki. Ekkor  magába
   szállt: Atyám házában hány napszámos  bővelkedik kenyérben - mondta -,  én
   meg itt éhen halok. Felkelek, atyámhoz megyek, és azt mondom neki:  Atyám,
   vétkeztem az  ég ellen  és  teellened. Arra  már  nem vagyok  méltó,  hogy
   fiadnak nevezz, csak béreseid közé fogadj be.
   Azonnal  útra  is  kelt,  és  visszatért  atyjához.  Atyja  már  messziről
   meglátta, és megesett  rajta a  szíve. Eléje sietett,  nyakába borult,  és
   megcsókolta. Ekkor  a fiú  megszólalt:  Atyám, vétkeztem  az ég  ellen  és
   teellened. Arra  már  nem  vagyok  méltó, hogy  fiadnak  nevezz.  Az  atya
   odaszólt a szolgáknak: "Hozzátok hamar a legdrágább ruhát, és adjátok  rá.
   Húzzatok gyűrűt az  ujjára és  sarut a  lábára. Vezessétek  elő a  hizlalt
   borjút, és vágjátok  le. Együnk  és vigadjunk,  hisz fiam  halott volt  és
   életre kelt, elveszett és megkerült." Erre vigadozni kezdtek.
   Az idősebbik  fiú  kint volt  a  mezőn. Amikor  hazatérőben  közeledett  a
   házhoz, meghallotta a zeneszót és a  táncot. Szólt az egyik szolgának,  és
   megkérdezte, mi történt. Megjött  az öcséd, és  atyád levágatta a  hizlalt
   borjút, mivel  épségben  visszakapta  őt  -  felelte  a  szolga.  Erre  az
   idősebbik fiú megharagudott, és nem akart bemenni. Ezért atyja kijött,  és
   kérlelni kezdte.  De  ő szemére  vetette  atyjának: Látod,  én  annyi  éve
   szolgálok neked, és egyszer sem szegtem  meg parancsodat. És te nekem  még
   egy gödölyét sem adtál  soha, hogy mulathassak  egyet a barátaimmal.  Most
   pedig, hogy ez a te fiad,  aki vagyonodat rossz nőkre pazarolta,  megjött,
   hizlalt borjút vágattál le neki.
   Ő erre azt mondta: Fiam, te mindig itt vagy velem, és mindenem a tied.  De
   most úgy illett, hogy vigadjunk és örüljünk, mert ez a te öcséd meghalt és
   most életre kelt, elveszett és újra megkerült."
   Lk 15,1-3. 11-32

   Elmélkedés:

   Felkelek, Atyámhoz megyek!
   Az elmúlt vasárnapon azzal a gondolattal fejeztük be elmélkedésünket, hogy
   nagyböjti szentgyónásunk  alkalmával  visszaindulunk  az  atyai  házba  és
   engedjük,  hogy  az  isteni   irgalmasság  megérintse  szívünket.  Ezt   a
   gondolatot folytatjuk, illetve fejtjük ki mai elmélkedésünkben.

   Ma, nagyböjt 4. vasárnapján a tékozló fiúról és az irgalmas atyáról  szóló
   jól ismert jézusi  példabeszédet olvastuk Szent  Lukács evangéliumából.  A
   történet szemléletes módon tárja elénk  az atyától való eltávolodást és  a
   hozzá való  visszatérést.  Olyan  út ez,  amelyet  életünkben  mindannyian
   végigjárunk, amikor eltávolodva Isten szeretetétől a magunk kezébe vesszük
   sorsunk irányítását és boldogságunkat  keresve elindulunk a magunk  útján.
   Lukács evangélista  leírása  alapján könnyen  kitalálhatjuk,  hogy  milyen
   érzések játszódtak le  a fiú  szívében, miközben végigjárta  ezt az  utat.
   Képzeljük most magunkat a fiú helyébe!

   A fiú  éveken  keresztül  bizonyos jómódban  és  biztonságban  él  apjának
   házában, ahol mindenről  gondoskodnak számára.  Egy ideig  meg is  becsüli
   mindezt, de  egyszer  csak elérkezik  ahhoz  a pillanathoz,  amikor  másra
   vágyakozik. Talán  a fiatalos  lázadás  ébreszti fel  benne a  vágyat  egy
   újfajta szabadság  iránt. Talán  bizonyítani szeretné,  hogy képes  önálló
   életet kezdeni és a maga  lábán megállni, bár ennek ellenkezője  bizonyára
   azonnal kiderült volna, ha  apja megtagadta volna  az örökség kiadását  és
   pénz hiányában a "nulláról kellett volna indulnia". A vagyonnal a zsebében
   viszont magabiztosan kezdhetett  neki új  életének, megfeledkezvén  arról,
   hogy felelőtlensége hamar megfoszthatja  pénzétől. De vajon megtalálta  új
   élethelyzetében azt, ami után vágyakozott? Egyáltalán tudta, hogy mit akar
   elérni távozásával? A  történetből úgy  tűnik, hogy  a számára  túlságosan
   zárt családi otthon  elhagyását követően  oly felszabadultan  viselkedett,
   mint amikor egy madarat kieresztenek a kalitkából. De meddig tarthat ez az
   önfeledt szárnyalás?  Meddig tarthat  a  szabados élet,  ha nem  gondol  a
   jövőre és  átadja  magát  a  pillanatnyi  örömöknek?  Ha  meg  is  találta
   boldogságát az  új barátok  és barátnők  között és  ha örömét  is lelte  a
   könnyed életformában, ez az  öröm nem tartott sokáig,  csak addig, amíg  a
   vagyona. Mire elfogyott a pénze, elfogytak  a barátai is. A nélkülözés  és
   éhezés közben  egyetlen emlék,  egyetlen  érzés vagy  kép mégis  maradt  a
   szívében: az atyai ház  emléke, ahol jó sora  volt és atyja arcának  képe,
   aki szerette  őt.  Elsősorban talán  nem  a nélkülözés  vagy  a  méltatlan
   életmód, nem is a megalázottság vagy  az éhezés miatt indul vissza,  hanem
   jóságos  atyjának  szíve  mélyén  élő  arcképe  indítja  a  fiút  tettének
   megbánására, amely ezt mondatja vele:  "Felkelek, atyámhoz megyek, és  azt
   mondom neki: Atyám, vétkeztem  az ég ellen  és teellened." Igen,  indulok,
   visszatérek atyámhoz, és  bocsánatot kérek.  Útközben állandóan  az jár  a
   fejemben, hogy mekkora  ostobaságot követtem  el! De talán  nem késő  még!
   Talán még jóvá  tudom tenni hibámat!  Nincs már semmilyen  jogom az  atyai
   házban, nincs jogom  hozzá, hogy  újra atyám  fia legyek,  de talán  mégis
   megbocsát nekem.  Ahogy  közeledem  igazi otthonomhoz,  és  már  látom  az
   ismerős hegyeket,  s dombokat,  megszaporázom lépteim.  Elgyengültem,  nem
   tudok szaladni, de az otthoni levegőt  érezve új erőre kapok, mert  érzem,
   hogy itt vár  rám az  igazi szabadság  és boldogság,  amit hiába  kerestem
   tékozló életem során. Az út most felkanyarodik a dombtetőre, amelyről  már
   láthatom a házat. Csak pár lépés még, igen, ott az otthon. De ki áll ott a
   ház előtt? Ki indul most futva felém? Ki ismerhetett fel ilyen  messziről?
   Bizonyára valamelyik szolga.  De mégsem!  Ez apám  alakja, igen,  ez az  ő
   arca, most már  megismerem. Ő  várt rám, ma  és talán  minden nap,  amióta
   elmentem és most ő látott meg először. Mindjárt ideér atyám, aki mindig is
   szeretett. Könnyeimtől már  alig látom, hogy  kitárt karral,  boldogságtól
   sugárzó arccal ér hozzám, a lába  elé roskadok, s őt átkarol. "Atyám,  nem
   vagyok méltó, hogy fiadnak nevezz" -  kezdem mondani, de ő nem is  engedi,
   hogy folytassam, hanem mindjárt felemel, új ruhát hozat nekem a szolgákkal
   és intézkedik, hogy  ünnep kezdődjön a  házban. Bármilyen nagy  is volt  a
   vétkem, atyám örömmel fogad,  mert mindig fiának  tartott, s nekem  helyem
   van mellette.  Most  látom  csak  igazán,  hogy  mekkora  a  bűnöm,  amely
   megbocsátást nyert. Mindezért köszönettel és hálával tartozom.

   Miután  a  fiú  szemszögén  keresztül  ily  módon  újra  végiggondoltuk  a
   történetet, nézzük meg  most legalább röviden,  hogy milyen gondolatok  és
   érzések járhattak mindeközben az atya fejében és szívében.
   Biztos, hogy  fájó szívvel  engedte el  fiát. Nem  az örökséget  sajnálta,
   hanem a fiát féltette, aki könnyen  elveszhet a világban. De nem  tartotta
   vissza, hanem meghagyta szabadságát. Mit csinálhattam rosszul? Elrontottam
   valamit a nevelés területén? Mi hiányozhatott fiamnak ebben a házba? Ilyen
   kérdések foroghattak fejében,  s talán mindennap  erre gondolt.  Bizonyára
   ott élt szívében  a remény,  hogy egyszer  visszatér a  fia. Egyszer  majd
   eszébe jut, hogy mit kapott otthon.  Egyszer talán majd észhez tér.  Talán
   egyszer majd belátja, hogy hibázott, és lesz bátorsága visszajönni.  Igen,
   bárcsak így  történne,  nem neheztelnék  rá,  és örömmel  fogadnám  vissza
   családunkba. Ugyanakkor  aggódhatott  is.  Vajon  megállja  helyét?  Vajon
   megtalálja a boldogságot,  amit keres? Mi  lesz fiammal, ha  a rossz  útra
   tér, és azon  nem képes  megállni és  visszafordulni? Hová  jut élete,  ha
   sosem akar visszatérni? Talán  már sosem fogom  többé látni, pedig  mindig
   szerettem.
   Az apa éveken  keresztül aggódva  és reménnyel gondolt  minden nap  fiára,
   egészen addig a  napig, amikor egyszer  meglátta a ház  felé vezető  úton.
   Azonnal megismerte fiát, hiszen  minden nap erre  várt, s rögtön  futásnak
   eredt, hogy elveszett és megkerült fiát újra átölelhesse. Ő az én fiam,  s
   a fiam most újra atyjának szólít engem, bár méltatlannak tartja magát.  Ne
   folytasd, fiam! Nem  szükségesek a  szavak, mert látom  a szemedben,  hogy
   megbántad tettedet. Emelkedj  föl, öltsd  magadra a  tiszta ruhát,  gyere,
   megünnepeljük megtérésedet!  Öröm  költözött szívembe,  mert  megkerült  a
   fiam!

   A példabeszéd a bűnös,  illetve bűnbánó emberről  és az irgalmas  Istenről
   szól. Ennek fényében befejezésül tegyünk néhány következtetést:
   1. Isten mindig meghagyja és nem korlátozza emberi szabadágunkat.
   2. Az isteni szeretet megtagadása, azaz a bűn távolít el minket Istentől.
   3. Az Istent elhagyó és szabadságával visszaélő ember felelős tetteiért és
   ezt a  felelősséget  nem  háríthatja Istenre,  a  körülményekre  vagy  más
   emberekre.
   4. Isten  nélkül  hiába keresi  az  ember a  boldogságot,  élete  kudarcba
   fullad.
   5. A visszatérés, a bűnbánat lehetősége mindig megmarad számunkra,  hiszen
   Isten irgalmas Atyaként visszavár minket, örömmel fogadja megtérésünket és
   kész megbocsátani nekünk.
   6. Mindannyian  tékozló  fiúk  és lányok,  tékozló  férfiak  és  asszonyok
   vagyunk. Van, aki távozóban, és van, aki visszatérőben.
   A    nagyböjti     idő     lehetőséget    ad     mindannyiunknak,     hogy
   lelkiismeretvizsgálatot és bűnbánatot tartsunk, s elinduljunk Isten  felé.
   Ő szeretettel vár ránk és újra a kegyelem tiszta ruhájába öltöztet minket.

   Mindenható örök Isten, Mennyei  Atyánk, tekints végtelen  irgalmasságoddal
   nyomorúságunkra, szegénységünkre és szükségünkre!
   Könyörülj minden  keresztény hívőn,  hiszen egyszülött  Fiad, a  mi  Urunk
   Jézus Krisztus önként a  bűnösök kezébe adta magát,  s a szent  keresztfán
   vérét hullatta értünk!