[Evangelium] 2007-02-25
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2007. Feb. 25., V, 05:10:02 CET
2007. február 25. - Nagyböjt 1. vasárnapja
Abban az időben: Jézus a Szentlélektől eltelve otthagyta a Jordánt, s a
Lélek ösztönzésére a pusztába vonult negyven napra. Itt megkísértette a
sátán. Ezekben a napokban nem evett semmit sem, de végül is megéhezett.
Ekkor megszólította a sátán: "Ha Isten Fia vagy, mondd ennek a kőnek, hogy
váljék kenyérré." De Jézus ezt felelte: "Írva van, nemcsak kenyérrel él az
ember." Erre a sátán fölvezette egy magas hegyre, és egy szempillantás
alatt felvonultatta szeme előtt a földkerekség minden országát. "Minden
hatalmat és dicsőséget neked adok - mondta -, mert hisz én kaptam meg és
annak adom, akinek akarom. Ha leborulva hódolsz előttem, az mind a tied
lesz." Jézus elutasította: "Írva van: Uradat, Istenedet imádd és csak neki
szolgálj!" Ekkor a sátán Jeruzsálembe vitte, a templom párkányára
állította, és így szólt: "Ha Isten Fia vagy, vesd le magad innét. Hisz
írva van: angyalainak parancsolta, hogy oltalmazzanak, és: kezükön
hordoznak majd, nehogy kőbe üsd a lábad." De Jézus ezt válaszolta: "Az is
írva van: Ne kísértsd Uradat, Istenedet!" Miután a sátán ezekkel a
kísértésekkel hiába próbálkozott, egy időre elhagyta Jézust.
Lk 4,1-13
Elmélkedés:
A Lélek segítségével
Nagyböjt 1. vasárnapjának evangéliuma azt tárja elénk, hogy a "hazugság
atyja", aki nemzedékeken át folyamatosan arra törekszik, hogy az embert
szembefordítsa Istennel, még Jézust sem kíméli, hanem őt is megkísérti. A
kísértések az ő esetében is ugyanazok, mint az embereknél: forduljon el
Istentől, tagadja meg mennyei Atyját és válassza az önszeretetet az
istenszeretet helyett.
A gonosz lélek első próbálkozása arra irányul, hogy Jézus ne az Isteni
Gondviselésben bízzon, hanem a köveket kenyérré változtatva önmaga számára
használja fel isteni hatalmát. Később, nyilvános működése idején Jézus
tesz hasonló csodát, amikor megszaporítja a kenyereket, de ezt nem a maga
javára teszi majd, hanem az embereket táplálja.
Másodszor a hatalom és az evilági dicsőség csábításával próbálkozik a
sátán, amelyeket Jézusnak ígér, ha Isten helyett őt imádja. Később Jézus
megkapja majd a hatalmat és a dicsőséget, de természetesen nem a sátántól,
hanem a mennyei Atyától, aki a feltámadás dicsőségében részesíti őt húsvét
hajnalán.
A harmadik kísértés során a gonosz azzal próbálkozik, hogy Jézus próbára
tegye Istent és a maga akaratát tegye Isten szándéka elé. A szenvedés
óráinak kezdetén, az Olajfák-hegyén szintén ugyanezzel próbálja
megkísérteni őt a sátán, amikor Jézus azért imádkozik, hogy ne az ő
akarata teljesedjék be, hanem a mennyei Atyáé.
Miként a Szentlélek indítására megy Jézus a pusztába és ugyanennek a
Léleknek a segítségével győzi le a kísértéseket, ugyanígy az isteni Lélek
a mi segítségünkre is siet a próbatételek idején. Mindenekelőtt a kísértés
felismerésében van szükségünk erre a segítségre, hiszen ez sok esetben
nagyon nehéz számunkra. Látszólag nagyon világosnak tűnik a határ a
mindennapi betevő kenyérért folytatott küzdelem és a fáradságos munka
nélkül elérni kívánt jólét között, de mégsem látják ezt sokan. Látszólag
könnyű megkülönböztetni, hogy valaki emberi méltóságából fakadó
tiszteletet akar elérni vagy másoknál nagyobb dicsőségre vágyik, mégis
sokan nem képesek önmérsékletet tanúsítani. Első pillanatra látszólag
azonnal felismerhető, hogy a Teremtőnek adja-e meg valaki a legfőbb
tiszteletet vagy a teremtett dolgoknak, de mégis sokszor keveredik a
kettő. A Lélek azonban megvilágosítja értelmünket, hogy felismerjük a
kísértéseket.
Korunk kísértői úgy láttatják, mintha Isten a teremtmények ellensége és
szabadságuk korlátozója volna. A mai kor kísértői azt próbálják elhitetni,
hogy Jézus Egyháza csak a hatalomra és a pénzszerzésre törekszik és nem az
emberek üdvösségéért fáradozik. Korunk kísértői azt szeretnénk, hogy az
Egyház tagjai ettől a világtól és a világi hatalomtól várják jobb sorsukat
és ne a Gondviselésben bízzanak. De napjaink kísértése az is, hogy minden
jó eredményt ne Istennek, hanem az embernek tulajdonítsunk. Korunk nagy
kísértése, hogy az ember elfoglalja Isten helyét minden hatalmat,
dicsőséget és imádást magának követelve.
A megtévesztett ember elé napjainkban is az a Jézus áll, aki elismeri
Istent, egyedül őt imádja és csak az ő akaratának engedelmeskedik. A magát
Istennek képzelő ember elé az a Jézus áll, aki vállalta az emberséget,
emberi testet öltött, és egész emberi életével valamint halálával az
emberek üdvösségét szolgálta.
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Jézus, ártatlanság Báránya, te a bűnösök magatartásával léptél Keresztelő
János elé; vezess bennünket is a Jordán vizeihez! Ott óhajtunk találkozni,
hogy megvalljuk vétkeinket és megtisztulhassunk tőlük.
És ahogy akkoriban megnyílt az ég, és fölhangzott a mennyei Atya szózata,
aki kedvét lelte Benned: kérjük, hogy a próbatételt győzelmesen
megállhassuk, és helyesen éljünk a nagyböjt idején, hogy aztán
feltámadásod hajnalhasadtán mi is meghallhassuk Mennyei Atyánk szavát, aki
gyemekeivé fogad bennünket!
Boldog XXIII. János pápa
More information about the Evangelium
mailing list