[Evangelium] 2007-01-21
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2007. Jan. 21., V, 05:10:02 CET
2007. január 21. - Évközi 3. vasárnap
Már sokan vállalkoztak arra, hogy a körünkben lejátszódott eseményeket
leírják, úgy, ahogy ránk maradt azoktól, akik kezdettől fogva szemtanúi és
szolgái voltak az isteni igének. Most jónak láttam én is, hogy elejétől
kezdve mindennek pontosan utánajárjak, és sorban leírjak neked mindent,
tiszteletre méltó Teofil, hogy meggyőződjél róla, mennyire megbízhatók
azok a tanítások, amelyekre oktattak.
Abban az időben: Jézus a Lélek erejével visszatért Galileába. Híre
elterjedt az egész környéken. Tanított a zsinagógákban, és mindenki
elismeréssel beszélt róla.
Eljutott Názáretbe is, ahol nevelkedett. Szokása szerint bement szombaton
a zsinagógába, és olvasásra jelentkezett. Izajás próféta könyvét adták oda
neki. Szétbontotta a tekercset, és éppen arra a helyre talált, ahol ez
volt írva: "Az Úr Lelke van rajtam. Fölkent engem és elküldött, hogy
örömhírt vigyek a szegényeknek, s hirdessem a foglyoknak a szabadulást, a
vakoknak a látást, hogy szabaddá tegyem az elnyomottakat, és hirdessem:
elérkezett az Úr esztendeje."
Összetekerte az Írást, átadta a szolgának, és leült. A zsinagógában minden
szem rászegeződött. Ő pedig elkezdte beszédét: "Ma beteljesedett az Írás,
amelyet az imént hallottatok."
Lk 1,1-4; 4,14-21
Elmélkedés:
Ez a mi napunk!
A mai vasárnapon Lukács evangéliumának rövid bevezetését követően azt a
részt olvastuk fel, amely szerint Jézus nyilvánosan fellép a názáreti
zsinagógában. Az Izajás próféta könyvéből felolvasott szöveg úgy hangzik
Jézus szájából, mint egy programbeszéd: "Az Úr Lelke van rajtam. Fölkent
engem és elküldött, hogy örömhírt vigyek a szegényeknek, s hirdessem a
foglyoknak a szabadulást, a vakoknak a látást, hogy szabaddá tegyem az
elnyomottakat, és hirdessem: elérkezett az Úr esztendeje."
Jézus a múltból, a több száz évvel korábban élt Izajás prófétától veszi
programbeszédét. Ugyanakkor ez a beszéd a jövőre is vonatkozik, hiszen az
örömhír hirdetése, a bűnösök, azaz a lelki foglyok megszabadítása, a vakok
meggyógyítása most kezdődik el, amikor a nyilvánosság elé lépve teszi majd
mindezeket. De vajon tényleg a múltról és jövőről szól Jézus beszéde?
Mikor teljesednek be az isteni ígéretek? Mikor jön el a kegyelem napja az
emberiség számára? És mikor jön el az én számomra a lelki megújulás
pillanata? E kérdésekre próbáljunk válaszolni mai elmélkedésünkben.
Az Istennel való találkozás és a lelki megújulás vágya nagyon sok ember
szívében jelen van. De sok esetben egészen különbözően gondolják el
ugyanazt az emberek. Nézzük a leggyakoribb típusokat!
1. Először is itt vannak az örök "nagyravágyók". Ők rendszeresen, talán
naponta részt vesznek a szentmisén, olvassák a szentírást, rendezett az
imaéletük és gyakran járulnak a szentségekhez, de mindez mégsem elég
számukra. Valami nagyobb élményre vágyakoznak. Egy olyan erőteljes és
kézzelfogható találkozásra Istennel, mint amilyenek a bibliai
elbeszélésekben olvashatók, vagy amilyen istenélményben a szenteknek volt
részük. Az ilyen nagyravágyók közelében valójában mindig ott van az Isten,
de ők mégsem látják meg őt és ezért többet szeretnének.
2. Aztán itt van a másik csoport, a türelmetlenek. Ők gyors és azonnali
eredményt várnak az imádkozástól, az elmélkedéstől vagy a
bibliaolvasástól. Azt szeretnék, ha Isten rögtön válaszolna kérdéseikre,
és soha nem várakoztatná meg őket. A türelmetlenek azt várják, hogy mindig
azon a helyen nyíljon ki bibliájuk, ahol Isten személyesen nekik szóló és
természetesen éppen aktuális üzenetét olvashatják. Ők ezt mondják: "Szólj,
Uram, de rögtön, mert kevés az időm!" A türelmetlenül vallásos ember
elkezdi az imát, de amikor arra kerülne a sor, hogy elcsendesedjen és
végre Isten szóljon hozzá, akkor már türelmetlenül továbblép, és gyorsan
elkezdi olvasni az evangéliumot. Reméli, hogy ott Isten gyorsabban szól
hozzá. De amikor talán már éppen ahhoz a részhez érne, ami neki szólna,
idegesen becsukja a szent könyvet és bosszankodik, hogy már megint nem
üzent neki semmit az Isten, és gyorsan más vallásos gyakorlatba kezd.
3. Harmadszor nézzük az ígérgetőket. Ők már kevésbé vallásosak, de nagyon
szeretnének azok lenni. Legalábbis ezt mondják. Pillanatnyilag ugyan éppen
nem gyakorolják vallásukat, mert nincs idejük a templomba járásra és az
imádkozásra, de majd egyszer elkezdenek ám buzgók lenni. Pontosan tudják
az időt, amikor majd megtérnek és megváltoznak. Ígéreteik így szólnak:
"Újévtől új életet kezdek!" "Majd hamvazószerdától, a nagyböjt kezdetétől
mindent másként fogok tenni!" "Attól a naptól kezdve, hogy nyugdíjas
leszek, én is templombajáró leszek!" "Idén nyáron majd elmegyek egy
lelkigyakorlatra és rendbe teszem az életem!" A valóságban persze sorra
elmúlnak ezek az időpontok anélkül, hogy az ígéretüket teljesítenék. De
mindig tudnak egy jövőre vonatkozó, újabb ígéretet tenni.
4. Negyedikként pedig említsük meg a nosztalgiázókat! Az ígérgetőkkel
szemben ők nem a jövőből, hanem a múltból élnek. Vallásuk gyakorlása
jelenleg nem fontos számukra, de elmondásuk szerint gyermekkorukból vagy
fiatalabb éveikből nagyon szép lelki emlékeket őriznek a szívükben. Azt
gondolják, hogy egykori vallásosságuk feledteti mostani mulasztásukat.
Jellemző mentegetőzéseik így hangzanak: "Gyerekkoromban én is voltam
ministráns." "Iskolás koromban én is jártam hittanra." "Hú, mekkora pofont
kaptam egyszer, régen a sekrestyétől, amikor kiborítottam a
szenteltvizet!" "Van fényképem az elsőáldozásról és a bérmálásról."
Mitől várjuk mi a lelki megújulást? A nagyravágyásunktól? Vagy a
türelmetlenségünktől? Mitől várjuk lelki megújulásunkat? Az ígéretes
jövőtől? Vagy talán a szép múlttól? Világosan látjuk, hogy ezek mind
tévutak. A názáreti zsinagógában mondott beszédében Jézus nem a múltról és
nem is jövőről beszél, hanem a jelenről! Ezt mondja ugyanis felolvasásának
végén: "Ma beteljesedett az Írás, amelyet az imént hallottatok" (Lk 4,21).
Jézus szavaiból kiderül számunkra, hogy most jött el a megújulás ideje.
Nem tegnap és nem holnap vagy holnapután. Ma van itt a beteljesedés ideje.
Ma van a megtérés napja. Isten ma is itt van mellettem. Nem kell ennél
nagyobbra vágyakoznom, csak észre kell vennem jelenlétét.
Ma találkozhatok Istennel. Ne gondoljuk, hogy csak régen lehetett
találkozni vele! És ne várjunk a holnapra vagy a jövőre! Aki csak
holnaptól akar megjavulni, az ma még rossz akar maradni. Aki csak
holnaptól kezdve szeretne igazat mondani, az ma még hazudni fog. Aki csak
holnaptól akarja szeretni embertársait, az ma gyűlöli őket. Aki csak
holnaptól szeretne békét, az ma még háborút akar. Aki csak a holnapi
naptól lesz becsületes, az ma még mindenkit becsap. Aki csak a következő
naptól szeretne hinni, az ma még jól érzi magát a hitetlenségben. De vajon
lesz-e holnap mindenki számára? S aki megéri a holnapot, vajon nem tolja-e
újra és újra tovább a megtérés idejét egy későbbi napra? Vajon meddig
lehet halogatni a lelki megújulást? Vegyük komolyan az Úr szavait: ma jött
el számunkra a megfelelő idő.
A "ma" lehetősége minden nap megadatik számunkra. Naponta új életet
kezdhetünk Krisztussal. Nap mint nap érdemes arra törekednünk, hogy egyre
jobban megismerjük és szeressük őt. Minden nap érdemes útnak indulni vele
és követni őt. Minden nap elmondhatom: ez a nap az Isten napja! Ez az én
napom! Ez a mi napunk! Találkozásunk nagy napja.
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Teremtő Istenünk! Csodáljuk teremtett világod szépségét. A
világmindenséget Igéd teremtette. Amikor életünk összeomlik, Hozzád
könyörgünk, újítsd meg rajtunk csodálatos munkádat. Szakadásaink botránya
ellenére egy hangon mondjuk: Igéd sosem hagyja abba új dolgok teremtését
összetört életünkben és szívünkben. Adj nekünk biztatást teremtő
alkotásra. Imádkozunk, hogy az egység amit egyházaink számára keresünk,
szolgáljon az egész emberiség egységének megvalósítására. Ámen.
Imádság a keresztények egységéért imahét (2007. január 21-28.) 1. napjára.
More information about the Evangelium
mailing list