[Evangelium] 2007-01-16

evangelium at communio.hu evangelium at communio.hu
2007. Jan. 16., K, 05:10:02 CET

   2007. január 16. - Kedd

   Egyszer, amikor az Úr szombaton vetések között járt, tanítványai  útközben
   tépdesni kezdték a kalászokat.  Ezért a farizeusok megszólították:  "Nézd,
   olyat tesznek  szombaton,  amit  nem szabad!"  Jézus  ezt  felelte  nekik:
   "Sohasem olvastátok, mit tett  Dávid, amikor társaival együtt  nélkülözött
   és éhezett? Abjatár főpap  idejében bement az Isten  házába, és megette  a
   megszentelt kenyereket,  és  adott belőle  társainak  is, pedig  ezeket  a
   kenyereket csak a papoknak volt szabad megenniük." Majd ezt mondta  nekik:
   "A szombat van az emberért, nem  az ember a szombatért. Azért az  Emberfia
   ura a szombatnak is."

   Az ember engedelmeskedik a törvényeknek és előírásoknak, legalábbis akkor,
   ha belátja  azok értelmes  voltát vagy  azok valamilyen  módon a  hasznára
   vannak. A  szombati nyugalomra  vonatkozó ószövetségi  törvény valóban  az
   ember érdekét  szolgálta, hiszen  a pihenőnap  beiktatása lehetővé  tette,
   hogy  az  ember  ne  legyen  a  munka  rabszolgája,  hanem  a   megélhetés
   biztosítása mellett jusson idő önmagára és az istentiszteletre is. A  heti
   egy pihenőnap  valóban  az ember  érdekét  szolgálta mindaddig,  amíg  nem
   kapcsolódott hozzá túl sok előírás.
   Jézus arról  tesz  tanúságot,  hogy  a  szombati  napra  vonatkozó  emberi
   törvények felett áll, hiszen ő Isten.  Ez azonban nyilvánvalóan csak az  ő
   személyére  vonatkozik.  A   tanítványok  parancsszegésével   kapcsolatban
   ugyanakkor rávilágít a szombati törvények eredeti értelmére, vagyis  arra,
   hogy ezek az embert szolgálják.
   A vasárnapi munkaszünet és  a szentmisén való részvétel  a mi javunkat  és
   lelki feltöltődésünket szolgálja.

   Légy áldott, Teremtőm és Uram! Ne vedd rossz néven, ha úgy szólok  hozzád,
   mint sebesült az orvoshoz, mint szenvedő ahhoz, aki meg tudja vigasztalni,
   mint szegény a minden jóval bővelkedő gazdaghoz.
   A sebesült ezt  mondja: Ó, orvos,  ne vess meg  engem, sebesültet,  hiszen
   testvérem vagy! És te, aki a  legjobb vigasztaló vagy, ne vess meg,  mivel
   aggodalomban vagyok,  hanem  adj  nekem  szívedben  pihenőt,  és  add  meg
   érzékeimnek vigasztalásodat!
   A szegény  ezt  mondja:  Ó, te,  aki  gazdag  vagy, s  nincs  semmire  sem
   szükséged,  nézz  rám,  aki  elgyöngültem  az  éhségtől;  fordítsd   felém
   tekinteted, mert ruhátlan vagyok, adj nekem ruhát, hogy fölmelegedjek!