[Evangelium] 2006-12-25

evangelium at communio.hu evangelium at communio.hu
2006. Dec. 25., H, 05:10:02 CET

   2005. december 25. - Urunk születése - Karácsony - Pásztorok miséje

   Miután az  angyalok  visszatértek a  mennybe,  a pásztorok  így  biztatták
   egymást: "Menjünk hát Betlehembe, nézzük  meg a történteket, amelyeket  az
   Úr hírül  adott  nekünk!" El  is  mentek sietve,  és  megtalálták  Máriát,
   Józsefet  és  a  jászolban  fekvő  Kisdedet.  Miután  látták,  elbeszélték
   mindazt, amit  már korábban  megtudtak a  Gyermekről. Aki  csak  hallotta,
   csodálkozott  a  pásztorok   elbeszélésén.  Mária   pedig  szívébe   véste
   szavaikat,  és   gyakran  elgondolkodott   rajtuk.  A   pásztorok   ezután
   hazatértek. Dicsérték  és magasztalták  Istent mindazért,  amit láttak  és
   hallottak, pontosan úgy, amint előre megmondták nekik.

   Kedvenc karácsonyi történetem
   A németországi  Szászországban  az egyik  televízió  decemberben  "Kedvenc
   karácsonyi történetem" címmel 16 alkalommal olyan adventi műsort sugárzott
   esténként, amelyben híres  személyiségek olvasták  fel kedvenc  karácsonyi
   történetüket. A  sorozat nem  kapott nagy  hírverést, s  talán csak  azért
   figyeltek fel  rá  többen,  mert  mindjárt  az  első  a  napok  egyikén  a
   szászországi tartomány  keresztény  miniszterelnöke  olvasta  fel  kedvenc
   történetét. A további  napokban a nézők  politikusok, orvosok,  színészek,
   írók és  más művészek  tolmácsolásában  valóban a  világirodalom  remekeit
   hallgathatták meg az adventi készület jegyében.
   Mindannyian nagyon sok szép  karácsonyi történetet ismerünk, világhírű  és
   magyar írók csodaszép elbeszéléseit és novelláit, amelyek a szeretetről, a
   szegény emberek gazdag karácsonyáról, a  gazdagok sokszor szegény és  üres
   ünnepéről,  árva   vagy   beteg  gyermekek   keserű   sorsáról,   kibékülő
   ellenségekről, az ajándékozásról,  a betlehemi  állatokról és  hasonlókról
   szólnak. Szándékosan nem említek meg egyetlen írót és címet sem, hogy most
   mindenki a maga  kedvenc történetére gondolhasson,  amit a  legszívesebben
   hallgat, vagy  amit  talán mostanában  többször  is elolvasott.  Melyik  a
   kedvenc karácsonyi történetünk? Melyik érintett meg leginkább, melyik volt
   a legmeghatóbb? Gyermekkorunk  régi karácsonyaiból  melyikre emlékszünk  a
   legszívesebben? Gondolkozzunk el pár másodpercig csendben ezen a kérdésen!
   Melyik az én kedvenc karácsonyi történetem?

   Bevallom, e  karácsonyi elmélkedésre  készülvén  én is  elgondolkoztam  és
   nagyon sok megható, kedves történet  jutott az eszembe. Törtem a  fejemet,
   hogy vajon  ha  ezek  közül  csak  egyet  lehetne  választanom,  hogy  azt
   felolvassam nagy  nyilvánosság előtt  sok embernek,  akkor melyik  mellett
   döntenék? Vagy ha teljesen egyedül  kellene lennem a karácsonyi  napokban,
   akkor  melyiket  olvasgatnám  szívesen?  Így  kalandozván  gondolatban  az
   irodalmi remekművek  között,  hirtelen  elszégyelltem  magam,  és  azonnal
   becsuktam fejemben a  gyűjteményt és lezártam  az irodalmi emlékek  sorát.
   Elszégyelltem magam  egy kicsit  önmagam előtt,  mert eszembe  jutott  egy
   történet, amelyiknek legelőször  kellett volna  az eszembe  jutnia és  nem
   utoljára. Egy történet, amely nem kitalált mese, hanem egy igazi történet.
   Egy történet, amelyet már gyermekkoromban  is a legszebbnek tartottam,  és
   amely felnőtt koromban is sokszor könnyekig megindít. Egy régi, jól ismert
   karácsonyi elbeszélés, amelyet szinte szóról szóra el tudok mondani, mégis
   minden évben  új üzenetet  hordoz. Egy  igaz történet,  amelyet  valójában
   alkalmam van minden esztendőben sok embernek felolvasni.

   Jézus  születésének  evangéliumi  elbeszélése  az  én  kedvenc  karácsonyi
   történetem, amelyet  az  éjféli  misén  és  a  reggeli  pásztorok  miséjén
   felolvashatok. Ezért  most nem  is akarok  másról beszélni,  csak erről  a
   történetről. Más alkalmakkor a prédikáció keretében szoktam példaként szép
   és tanulságos  történeteket mondani,  de most  nem mondok  egyet se,  hogy
   mindannyian erre  a legszebb  eseményre  tudjunk figyelni.  Igen,  kedvenc
   szereplőim közé tartoznak  az angyalok,  akik az  éjszaka sötétjében  nagy
   ragyogással és  fénnyel  megjelennek  a  Betlehem  környéki  pásztoroknak,
   elsőként nekik hirdetve Jézus születésének nagy örömhírét.
   És nagyon szeretem a pásztorokat  is, akik az angyali üzenetet  meghallva,
   egymást bátorítva elindulnak, hogy keressék és az istállóban megtalálják a
   Gyermeket. Jézus születésének ezen  leírását évről évre elolvasva  sokszor
   képzeltem  magamat  ezeknek  az   egyszerű  embereknek  a  helyébe,   akik
   letérdelnek a jászolban  fekvő újszülött  előtt, mert  benne meglátják  az
   Isten Fiát. Tudom, hogy a gyermekeket szintén elbűvölik ezek a  pásztorok,
   főként a pásztorbojtárok, akik kicsiny báránykákat visznek ajándékba a kis
   Jézusnak.
   És mindig megcsodálom Szent Józsefet, Jézus nevelőapját és a Szent  Család
   őrzőjét,  aki   csendes  jelenlétével,   gondoskodó  szeretetével   minden
   családapa számára példakép.
   Minden évben hosszasan szemlélem Szűz Mária alakját, aki elfogadta, hogy a
   Megváltó Anyja legyen,  kilenc hónapon  keresztül a  szíve alatt  hordozta
   gyermekét, s aki a  karácsonyi éjszakán világra  hozta a Megváltót.  Mária
   személye bizonyára minden édesanya szívéhez közel áll, akik örömmel várták
   gyermekük születésének napját.
   A karácsony szereplőit szemlélve nem  feledkezhetünk meg a művészek  által
   sokszor egészen emberarcúnak ábrázolt betlehemi állatokról, amelyek azokat
   az embereket jelképezik, akik felismerik Urukat a jászolban szalmán  fekvő
   Kisdedben.

   Hiába  is  titkolnám,  hogy  az  én  kedvenc  karácsonyi  történetemben  a
   szereplők közül a kis Jézus áll a szívemhez a legközelebb. Hozzá szeretnék
   egészen közel kerülni.  Szeretnék lélekben, csendben  letérdelni a  jászol
   elé, amelyben a szalmán az emberré lett Isten fekszik.

   Jézus születésének csodaszép  elbeszélése az én  kedvencem, amit ezeken  a
   csendes december  végi  estéken újra  és  újra elolvasok,  mert  békesség,
   szeretet, megható öröm, világosság sugárzik belőle. Éppen ezért  mindenkit
   arra bátorítok,  hogy  ha olvasunk  is  más szép  elbeszéléseket,  odahaza
   vegyük elő a  szentírásunkat, és  amit most itt  a szentmisén  hallottunk,
   olvassuk el újra és elmélkedjünk róla. Olvassuk el egyedül és olvassuk fel
   családi körben szeretteinknek! Nagy segítség lesz ez mindannyiunk  számára
   ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a karácsonyi titokhoz és megszülessen a  mi
   szívünkben a békét és szeretetet hozó Jézus.
   (Horváth István Sándor)

   2005. december 25. - Urunk születése - Karácsony - Ünnepi mise
   Evangélium
   Kezdetben volt az Ige. Az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige. Ő  volt
   kezdetben Istennél. Minden őáltala  lett, és nélküle  semmi sem lett,  ami
   lett. Őbenne  élet volt,  és ez  az élet  volt az  emberek világossága.  A
   világosság a sötétségben világít, de a sötétség nem fogadta be.  Föllépett
   egy ember,  akit  Isten küldött:  János  volt  a neve.  Azért  jött,  hogy
   tanúságot tegyen: tanúságot a világosságról, hogy mindenki higgyen általa.
   Nem ő  volt a  világosság, ő  csak  azért jött,  hogy tanúságot  tegyen  a
   világosságról. Az Ige az igazi világosság volt, amely a világba jött, hogy
   megvilágítson minden embert. A világban volt, és a világ őáltala lett,  de
   a világ nem ismerte fel őt. A  tulajdonába jött, de övéi nem fogadták  be.
   Mindazoknak azonban, akik befogadták, hatalmat adott, hogy Isten gyermekei
   legyenek; azoknak, akik hisznek  benne, akik nem vér  szerint, nem a  test
   kívánságából, és nem is a  férfi akaratából, hanem Istentől születtek.  És
   az Ige testté lett, és közöttünk lakott. Mi pedig láttuk az ő  dicsőségét,
   mely az Atya Egyszülöttjének  dicsősége, telve kegyelemmel és  igazsággal.
   János tanúságot tett  róla, amikor  ezt hirdette: "Ő  az, akiről  mondtam,
   hogy utánam jön, de  megelőz engem, mert előbb  volt, mint én." Hiszen  mi
   mindannyian az ő teljességéből nyertünk kegyelemből kegyelmet. A  törvényt
   ugyanis Mózes  által  kaptuk,  a  kegyelem és  az  igazság  azonban  Jézus
   Krisztus  által  valósult  meg.  Istent   soha  senki  nem  látta;   Isten
   Egyszülöttje, aki az Atya kebelén van, ő nyilatkoztatta ki.
   Jn 1,1-18

   Elmélkedés
   Megérkezett? Megérkezett!
   Advent  első  vasárnapján  a  németországi  Frankfurt  főpályaudvarán  egy
   embernagyságú adventi  naptárat  állítottak  fel az  érkezési  oldalon.  A
   naptáron ablakok voltak,  amelyek közül  minden nap újat  nyitottak ki  és
   minden  ablakban  valamilyen  karácsonyra  felkészítő  lelki  üzenet  volt
   olvasható.  A  naptár   mellett  a  vasúti   misszió  önkéntes   fiataljai
   képeslapokat osztottak az aktuális nap üzenetével. Minden vonattal  érkező
   ember kapott egy képeslapot. A képeslapokon és a hatalmas adventi naptáron
   is  egy  vonat   rajza  mellett  olvasható   volt  az  akció   jelmondata:
   "Megérkezett? Megérkezett!"  Egy  kérdés, hogy  valóban  megérkezett-e  az
   ember oda, ahová indult,  és egy figyelmeztető  felkiáltás, hogy az  ember
   már megérkezett céljához.

   Az advent kezdetén elindultunk  egy úton, amely  Betlehem felé vezet,  egy
   úton, amely Istenhez  vezet minket.  Mintha felültünk  volna egy  vonatra,
   amely elvisz minket  a kitűzött  célba. A csendes  adventi napok  folyamán
   egyre   közelebb   kerültünk   ahhoz,   hogy   lélekben   elcsendesedjünk,
   megnyugodjunk, és most abban bízunk, hogy békés ünnepünket nem zavarja meg
   semmi. Ha  nem tértünk  le erről  az adventi  útról, ha  nem szálltunk  le
   képzeletbeli vonatunkról, akkor  most elmondhatjuk,  hogy megérkeztünk  az
   ünnep helyszínére, a  hetek óta várt  szent nap végre  elérkezett. Ezen  a
   napon feltesszük magunknak a kérdést: Megérkeztünk? S ezen az ünnepi misén
   most felsóhajtunk és így  válaszolunk: Igen, megérkeztünk a  célállomásra:
   Betlehembe. Végállomás,  kiszállás! Itt  a  karácsony, itt  van  Betlehem!
   Végre megérkeztünk, végre itt van az ünneplés ideje!

   A karácsonyi ünnepi  szentmise szövegei  Istent látni,  hallani és  imádni
   hívnak minket.  Az  olvasmányban  Izajás  próféta  arról  beszél,  hogy  a
   megváltás  műve   minden  nemzet   szeme  láttára   fog  beteljesedni.   A
   következőket mondja:  "Meglátja a  föld  minden határa,  hogy  szabadítást
   szerez Istenünk" (Iz  52,10). Az  Isten-látás vágya  akkor teljesedik  be,
   amikor a betlehemi Gyermekben meglátjuk az Istent. Ugyanebben az élményben
   volt része egykor  az apostoloknak,  a tanítványoknak és  a népnek.  János
   apostol és evangélista  így beszél  erről: "Istent soha  senki nem  látta;
   Isten Egyszülöttje,  aki az  Atya kebelén  van, ő  nyilatkoztatta ki"  (Jn
   1,18). És ezt is mondja:  "Mi pedig láttuk az  ő dicsőségét, mely az  Atya
   Egyszülöttjének dicsősége,  telve kegyelemmel  és igazsággal"  (Jn  1,14).
   Meglátjuk-e,   felismerjük-e   a    karácsonykor   született    Gyermekben
   Megváltónkat?
   A szentleckében pedig  arról hallhattunk, hogy  Jézusban hallhatóvá  válik
   számunkra Isten üzenete: "Sok ízben és sokféle módon szólt egykor Isten az
   atyákhoz a  próféták szavával.  Most,  a végső  napokban Fia  által  szólt
   hozzánk" (Zsid 1,1-2). Az  evangélium egészen mély  tanítást ad nekünk  az
   Atya Igéjének, Jézus Krisztusnak megtestesüléséről, amikor a  következőket
   mondja: "És az Ige testté lett, és közöttünk lakott" (Jn 1,14). A  második
   isteni személy  emberi  testet  vett  fel,  hogy  kinyilatkoztassa  nekünk
   Istent,  közöttünk  éljen   és  szavával  hirdesse   az  Isten   Országát.
   Meghalljuk-e az evangélium örömhírében Isten örök életre hívó szavát?
   A beteljesült Isten-látás és szavának  hallása mellett az imádásról,  mint
   az ember válaszáról esik  még szó. Szintén  a szentleckében olvastuk:  "És
   leborulva imádja őt  Isten minden angyala"  (Zsid 1,6). De  az imádás  nem
   csak az angyalok kötelessége, hanem minden emberé is, aki hisz Istenben.

   Az Isten-látásra és az imádásra azonban  csak a hívő emberek jutnak el.  A
   nemhívők pedig valami mást keresnek, egy Isten pótlékot, amivel az  igazit
   helyettesíteni akarják. A kávé helyett lehet pótkávét inni, az autóban van
   pótkerék, és pótkocsit is lehet utána kötni. Lehet pótkarácsonyt  tartani,
   de az már nem az  igazi, mint ahogyan a gyermek  is tudja, hogy a  pótmama
   vagy a  pótpapa nem  az igazi.  El lehet  menekülni advent  során a  lelki
   felkészülés helyett az ajándékvásárlási láz pótcselekvésébe, de talán  még
   ekkor is megsejtjük,  hogy ajándékunk  bizony nem  lesz az  igazi, ha  nem
   adjuk magunkat is oda annak, akit szeretünk.

   Isten nem  híve a  pótmegoldásoknak.  Nem küld  maga helyett  senkit,  aki
   helyettesíti vagy pótolja. Személyesen lesz emberré, és vállalja az emberi
   élet minden  mozzanatát  a  születéstől  a  halálig.  Karácsonykor  mi  is
   megértjük, hogy Isten valóban nem  pótolható. Lehet pótistent keresni,  de
   az nem az igazi. Jézus nélkül hiába próbálnánk ünnepelni, mert a karácsony
   az Ő napja.

   Befejezésül még  egyetlen  gondolat,  ami  részben  kapcsolódik  az  imént
   említett Isten látáshoz. Keressük  meg magunknak azt  a helyet, ahonnan  a
   legszívesebben szemléljük a jászolban fekvő gyermeket. Nézhetjük Őt  kissé
   távolabbról  vagy  egészen  közel  is  mehetünk  hozzá.  Tekinthetünk  Őrá
   felülről, ahol  az angyalok  vannak. Nézhetjük  őt Szűz  Mária vagy  Szent
   József szemével. Lehet, hogy csak hátulról pillanthatjuk meg, az ökör és a
   szamár mellől,  de  lehet, hogy  a  pásztorokhoz hasonlóan  közvetlenül  a
   jászol elé állhatunk. Egy biztos: Karácsony napján a kis Jézus  olyannyira
   magára  vonja   figyelmünket,   hogy  nem   tekintgethetünk   körbe,   nem
   nézegethetünk mindenfelé. Innen nem nézhetünk  félre, mert a kis Jézus  is
   ránk néz.

   Betlehem őrzi az Istent
   Az égből  angyal száll  a földre  ezen  az éjen,  hogy örömhírt  hozzon  a
   pásztorok félénk  szívébe. Ezen  az  éjszakán hangos  robajjal  bezárulnak
   előtte a veretes kapuk, de te ne  zárd be szívedet, mert hozzád érkezik  a
   várva várt  Gyermek.  Körülötte  mindenki és  minden  szegény,  testét  az
   istálló szalmájára teszik.  A pásztorok  pedig viszik  a hírt  mindenfelé,
   hogy Ő  a  mi boldogságunk.  Betlehem  őrzi az  Istent.  Induljatok  bátor
   szívvel, és keressétek! Vezessen benneteket a csillag fénye!