[Evangelium] 2006-11-26
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Nov. 26., V, 05:10:01 CET
2006. november 26. - Vasárnap, Krisztus, a mindenség királya
Abban az időben: Pilátus maga elé hívatta Jézust, és megkérdezte tőle: "Te
vagy-e a zsidók királya?"
Jézus így válaszolt: "Magadtól mondod ezt, vagy mások mondták neked
rólam?"
Pilátus ezt felelte: "Hát zsidó vagyok én? Saját néped és a főpapok adtak
a kezembe. Mit tettél?" Ekkor Jézus így szólt: "Az én országom nem ebből a
világból való. Ha ebből a világból volna az országom, szolgáim harcra
kelnének, hogy ne kerüljek a zsidók kezére. De az én országom nem innét
való." Pilátus megkérdezte: "Tehát király vagy?"
Jézus így felelt: "Te mondod, hogy király vagyok. Én arra születtem, és
azért jöttem a világba, hogy tanúságot tegyek az igazságról. Aki az
igazságból való, az hallgat a szavamra!"
Jn 18,33b-37
Elmélkedés:
Király vagy?
Napjaink királyainak sorsa, fényűző életük, tevékenységük és sokszor
botrányaik erősen foglalkoztatják a közvéleményt. A sajtó persze újabb és
újabb dolgok nyilvánosságra hozatalával igyekszik kielégíteni ezt a
fokozott kíváncsiságot. A hírekben figyelemmel kísérhetjük az angol
trónörökös hercegek mindennapjait az iskolában vagy a hadseregben, azonnal
értesülünk arról, hogy a japán koronahercegnő végre fiú trónörököst hoz a
világra, s azt is ismerhetjük, hogy a holland hercegnőnek milyen gondjai
vannak amiatt, hogy a protestáns királyi házban továbbra is gyakorolni
szeretné katolikus vallását. De az igazi királyi személyiségek mellett
napjaink számos koronázatlan csillagára is odafigyel a világ: a híres
színészekre, a rendkívüli képességű sportolókra, például a labdarúgás
gólkirályaira, vagy a sok esetben csak néhány esztendeig tündöklő
énekesekre.
Ma, az egyházi év utolsó vasárnapján Krisztust, a mindenség királyát
ünnepeljük, akinek uralkodása nem hasonlítható a földi királyokéhoz.
Mielőtt nekilátnánk a mai evangélium elemzésébe, hogy megértsük Krisztus
királyságának tartalmát, érdemes felelevenítenünk, hogy János
evangéliumában hányszor fordul elő a "király" szó alkalmazása Jézusra.
Jézus első tanítványainak egyike, Nátánáel, akit Fülöp hívott az Úrhoz,
mindjárt első találkozásuk alkalmával a következőket mondja: "Mester, te
vagy az Isten Fia, te vagy Izrael királya" (Jn 1,49). Jézus ekkor nem
tiltakozik a kifejezés ellen, nem úgy, mint a csodálatos kenyérszaporítás
után. Amikor ugyanis észreveszi, hogy a nép királlyá akarja tenni a csodát
követően, visszavonult, hogy egyedül legyen (vö.: Jn 6,15). A jeruzsálemi
bevonulás alkalmával a szamárháton érkező Jézust éltető nép ezekkel a
szavakkal köszönti őt: "Áldott, aki az Úr nevében jön, Izrael királya" (Jn
12,13).
Jézus királyi elnevezésével a szenvedéstörténetben találkozunk
legközelebb. Elfogása után Jézust először a zsidó főtanács, majd a római
helytartó hallgatja ki. A főtanács előtt az a vád, hogy Jézus az Isten
Fia. Pilátus előtt királysága kerül szóba. Jézus nem utasítja vissza
Pilátus kijelentését, de azonnal tisztázza, hogy az ő királysága és uralma
nem ebből a világból való.
A helytartó igyekszik megmenteni Jézust, s azt reméli, hogy a megostorozás
után a nép megszánja őt, és nem kérik a halálos ítélet kimondását. Amikor
Pilátus kivezetteti Jézust a nép elé ezekkel a szavakkal mutat rá:
"Nézzétek a királyotok!" (Jn 19,14), majd ezt kérdezi a néptől: "Keresztre
feszíttessem a királyotokat?" Pilátus szavai ellen a főpapok így
tiltakoznak: "Nincs királyunk, csak császárunk!" (Jn 19,15). Azzal, hogy a
Jézust vádló zsidók elismerik a római császár fennhatóságát, egyúttal
elutasítják Jézus királyságát. Pilátus viszont mégis ezt íratja a
keresztre: "A názáreti Jézus, a zsidók királya!" (Jn 19,19), és később a
zsidók tiltakozására sem változtatja meg a tábla szövegét. De térjünk most
vissza az evangéliumhoz!
Ha magunk elé képzeljük az evangéliumban hallott jelenetet, két embert
látunk, akik beszélgetnek. Két ember áll egymással szemben: Pilátus és
Jézus. Egy helytartó és egy király. A Római Birodalomhoz tartozó Júdea
helytartója és egy terület nélküli ország királya. Az egyik a római
császárt képviseli a kicsiny tartományban, a másik a mennyei Atya nevében
jött a földre. Egyikük a császártól kapott megbízásból dolgozik, a másik
Istentől kapta hatalmát. Az egyiket a császár küldte, hogy fenntartsa a
rendet az országrészben, a másikat a mennyei Atya küldte, hogy egy új
Országot, az Isten Országát hirdesse és építse. Az előbbi katonai
eszközöket alkalmaz, az utóbbi csendes, békés szóval győzi meg az
embereket.
Két ember áll egymással szemben: az egyik a római katonatisztek díszes
páncélruháját viseli, a másik félig lemeztelenítve áll. Az egyik erőtől
duzzadó katona, a másik többször megvert, elgyengült vándorprédikátor.
Egymással szemben áll az ítélethozó és az ítéletre váró. Az egyik keresi
az igazságot, a másik azt mondja magáról, hogy ő az Igazság.
Két ember áll egymással szemben: az egyik meg akarja menteni a másikat, a
másik meg akarja menteni az egész emberiséget. Az előbbi próbálkozása
sikertelen, a másik megvalósítja küldetését. Ketten állnak egymással
szemben: a gyenge ember és a gyengének látszó erős Isten. Egy könnyen
befolyásolható ember, és egy olyan személy, akit semmi sem téríthet el
szándékától. Ezek után Pilátus a bírói székbe ül, hogy kimondja a halálos
ítéletet, később Jézus is elfoglalja helyét a kereszt trónusán, hogy
halálával elhárítsa a kárhozatra taszító ítéletet az emberekről.
Két ember áll egymással szemben, s nekünk állást kell foglalnunk, hogy
elismerjük-e Jézust királynak? Elismerjük-e, hogy ő a mi szívük és életünk
királya? Ha ő az én királyom, az utolsó ítéletkor, majd nekem is szól a
király hívása: "Jöjjetek, Atyám áldottai, vegyétek birtokba a világ
kezdetétől nektek készített országot!" (Mt 25,34).
Akarod-e a szívedben hordozni az igazi Királyt, hogy Ő is szívében
hordozzon téged?
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Jézus Király, csodálatos
győző, ki poklokon tapos,
nincs édesség hasonlatos,
mindenben íly kívánatos.
Király, hatalmas és dicső,
Király, győztesen érkező,
Jézus, lelkünket éltető,
előtted hódol ég, erő:
az égi kórus zeng neked
elfogyhatatlan éneket.
Az embert örvendezteted,
Istennel megbékélteted.
Jézus békét hoz, mennyeit,
túlszárnyal minden emberit;
a lélek őrá éhezik,
élvezni őt a vágy hevít.
Mi is kísérjük áldva őt,
Jézust dicsérve kérlelők,
hogy adjon nekünk szent erőt:
állhassunk égi trón előtt.
Virágként termett Szűzanya,
Jézus, szívünknek óhaja,
örökre áld imánk szava,
ó, boldog Ország szent Ura. Ámen.
More information about the Evangelium
mailing list