[Evangelium] 2006-11-12
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Nov. 12., V, 05:10:02 CET
2006. november 12. - Évközi 32. vasárnap
Egy alkalommal, amikor Jézus tanított, ezt mondta a tömegnek: "Óvakodjatok
az írástudóktól, akik szívesen járnak hosszú köntösben, és szeretik, ha
nyilvános tereken köszöntik őket. Örömest elfoglalják a zsinagógában és a
lakomákon a főhelyeket. Felélik az özvegyek házát, és közben színleg
nagyokat imádkoznak. Ezért keményebb ítélet vár rájuk."
Ezután leült szemben a templompersellyel, és figyelte, hogy a nép hogyan
dobja a pénzt a perselybe. Sok gazdag sokat dobott be. De egy szegény
özvegyasszony is odajött, és csak két fillért dobott be. Erre magához
hívta tanítványait, és így szólt hozzájuk: "Bizony mondom nektek, ez a
szegény özvegy többet adott mindenkinél, aki csak dobott a perselybe. Mert
ők a feleslegükből adakoztak, ez pedig mindent odaadott, amije csak volt,
egész vagyonát."
Mk 12,38-44
Elmélkedés:
Mindent Istennek adni és mindent tőle kapni
XVI. Benedek pápa 2006. november 3-án ellátogatott a római Gregoriana
Egyetemre. A hatalmas előcsarnokot zsúfolásig megtöltötték a magas rangú
vendégek és az egyetem professzorai. A diákok az előadótermekben
kivetítőkön keresztül követhették a tőlük 20-30 méterre zajló eseményt. A
prominens meghívottak zöme német és amerikai jótevő volt, akik jelentős
összegekkel támogatják az intézményt. Érdekes volt, hogy a Szentatya
először mégsem őket, hanem a diákokat köszöntötte, akiké az egyetem,
mintha csak azt mondta volna ezzel, hogy jól látja azokat, akik "sokat
dobtak a perselybe" s emiatt közel kerülhettek hozzá az eseményen, de a
tanulók mégiscsak fontosabbak. A diákok jogosan érezhették úgy magukat
ebben a helyzetben, hogy olyanok, mint az evangéliumi szegény özvegy,
akire a gazdagok között felfigyelt Jézus. Mit tudunk erről az özvegyről?
Mire tanít minket története?
A bibliai időkben az özvegyek a társadalom egyik leginkább kiszolgáltatott
csoportja volt. Az özvegyasszonyok férjük halála után nem számíthattak
senkitől sem segítségre, még akkor sem, ha Isten és a mózesi Törvény
különleges védelme alatt álltak. Ezt olvashatjuk például a Második
Törvénykönyvben: Isten "igazságot szolgáltat az árvának és az özvegynek"
(MTörv 10,17). Ezt az isteni védelmet erősíti meg a Törvény is, amely
előírta, hogy az özvegyet és az árvát ne sanyargassák, mert ha Istenhez
kiált, az Úr meghallja panaszát (vö.: Kiv 22,20). Az özvegyek
szegénységére jellemző a careftai özvegy esete, akiről az olvasmányban
hallottunk. Illés próféta egy kis vizet és egy falat kenyeret kér egy
asszonytól. Az özvegynek azonban csak egy maréknyi lisztje van és egy
kevéske olaja, ami egyetlen étkezésre elegendő neki és a fia számára. A
próféta kérését azonban mégsem utasítja vissza, és kevéske ennivalóját is
odaadja. Mindenét odaadta, amije csak volt. Nagylelkűségét Illés azzal
jutalmazza, hogy ezután nem fogyott el sem a lisztje, sem az olaja.
Az evangéliumban szereplő özvegyasszony ugyanígy gondolkodott. Amikor
utolsó filléreit a templom perselyébe tette, Istenre bízta életét. Jézus,
aki látta cselekedetét, és azt is hogy mások sokkal több pénzt dobtak a
perselybe, az ő adakozását értékesebbnek tartotta, mint a többiekét. Sokan
voltak, akik sokat tudtak adni, de az özvegy volt az egyetlen, aki mindent
odaadott. Mások csak a feleslegükből adakoztak, s az adomány miatt nem
került veszélybe megélhetésük. Ő viszont saját lehetőségei között a
legtöbbet adta. Ennél többet nem tudott volna felajánlani. Neki nem volt
otthon félretett pénze, és nem volt semmilyen értéktárgya, amit pénzzé
tehetett volna. Sorsát Istenre bízta. A gazdagok azzal az elégedettséggel
léptek tovább a perselytől, s indultak a templomba, hogy ők mindent
megtettek és teljesítették Istennel szembeni kötelességüket. Jézus viszont
nem volt elégedett magatartásukkal, csak egyedül az özvegyével, aki
szégyenkezve csúsztatta filléreit a perselybe, nehogy valaki észrevegye
szegénységét.
A mai körülmények között nehéz elképzelni az ilyen sorsot, még akkor is,
ha sokan panaszkodnak, hogy kevés a nyugdíjuk és nagyon sok a
kifizetnivaló hónapról hónapra. Napjainkban talán az olyan özvegy
hasonlítana leginkább az evangéliumban szereplő asszonyra, akinek tényleg
semmije sincs. Akinek nincs egyetlen forintja sem a bankban, nincs
megtakarított pénze, és akinek nem hozza minden hónapban a postás a
nyugdíjat, ami ugyan sokaknak biztosan valóban nagyon kevés, de azért
mégis egy rendszeres anyagi bevétel. Talán a hajléktalanokhoz hasonlítható
az özvegy sorsa, akiknek egyetlen reklámszatyorban elfér mindenük. Legyünk
hálásak Istennek azért, hogy ettől a nincstelen állapottól nagyon messze
vagyunk!
Ez az evangéliumi történet is jó példa arra, hogy Isten értékrendje
sokszor éppen az emberi értékrend fordítottja. Akik a világ szemében
gazdagok, azok talán semmit sem sejtenek az Isten előtti lelki
gazdagságból. A hegyi beszédben Jézus ezt mondja: "Boldogok a lélekben
szegények, mert övék a mennyek országa" (Mt 5,3). A szegény mindent odaad
Istennek. Ugyanakkor a szegény mindent Istentől vár. A szegénynek nincsen
semmije, mégis minden az övé. A szegény a legkisebb az emberek között, de
a legnagyobb Isten országában. A szegénynek ugyan üres a keze és zsebe, de
a szíve tele van.
Az egyháztörténelem számos szentje választott a teljes szegénységet és
megvalósította ezt az evangéliumi tanácsot. A tényleges szegénység azonban
csak akkor értékes, ha Isten iránti bizalomból fakad és az anyagiakról
való lemondás célja Jézus követése, valamint az a vágy, hogy ezáltal
nagylelkű segítséget lehessen nyújtani a rászorulóknak. A szegénység akkor
lehet vallásilag értékes, ha nem kényszerhelyzetből fakad, és nem is az
emberi lustaság okozza, hanem a személy önkéntes és szabad lemondása az
anyagi javak birtoklásáról annak érdekében, hogy ne legyen a tulajdon
rabja, hanem egész életét Istennek szentelje.
Ne féljünk az anyagi szegénységtől, mert annak tudatos és szabad vállalása
nagy lelki értéket hordoz magában! És törekedjünk a lelki szegénységre,
hogy miénk legyen a mennyek országa!
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Lélegezz bennem, Szentlélek,
hogy szentül gondolkozzam.
Indíts engem, Szentlélek,
hogy szentek legyenek tetteim.
Csalogass engem, Szentlélek,
hogy a szentet szeressem.
Erősíts engem, Szentlélek,
hogy a szentet védjem.
Oltalmazz engem, Szentlélek,
hogy a szentet soha el ne veszítsem.
Szent Ágoston
(Köszönet Mrázikné Lay Angelának, aki az imát küldte.)
More information about the Evangelium
mailing list