[Evangelium] 2006-11-01

evangelium at communio.hu evangelium at communio.hu
2006. Nov. 1., Sze, 05:10:01 CET

   2006. november 1. - Szerda, Mindenszentek

   Abban az időben:
   Jézus látva a tömeget, fölment  a hegyre, leült, tanítványai pedig  köréje
   gyűltek. Akkor szólásra nyitotta ajkát, és így tanította őket:
   "Boldogok a lélekben szegények, mert övék a mennyek országa.
   Boldogok, akik sírnak, mert ők vigasztalást nyernek.
   Boldogok a szelídek, mert ők öröklik a földet.
   Boldogok, akik  éhezik és  szomjazzák az  igazságot, mert  ők  kielégítést
   nyernek.
   Boldogok az irgalmasok, mert nekik is irgalmaznak.
   Boldogok a tiszta szívűek, mert ők meglátják Istent.
   Boldogok a békességszerzők, mert őket Isten fiainak fogják hívni.
   Boldogok, akiket üldöznek az igazságért, mert övék a mennyek országa.
   Boldogok vagytok, ha miattam gyaláznak  titeket és üldöznek, ha  hazudozva
   mindenféle gonoszsággal vádolnak titeket.
   Örüljetek és ujjongjatok, mert nagy lesz a ti jutalmatok az égben!"
   Mt 5,1-12a

   Elmélkedés:

   Boldog szentek
   Ma,  november  1-én,  minden  hiedelemmel  vagy  tudatlan   híreszteléssel
   ellentétben, nem halottak napja van, hanem Mindenszentek ünnepe. Az összes
   elhunytra és meghalt  szeretteinkre majd holnap,  november 2-án,  halottak
   napján emlékezünk.  Ma  azokat ünnepeljük,  akik  már eltávoztak  a  földi
   életből, de hisszük  róluk, hogy  a mennyben  Istennél vannak.  Ma azok  a
   szentek állnak előttünk példaképként, akik földi életükkel  megérdemelték,
   hogy eljussanak  az  üdvösségre.  Igen,  példaképeinknek  tekintjük  őket,
   hiszen életük megmutatja számunkra is az életszentség útját, azt az  utat,
   amely a mennyországba vezet.

   Kik a szentek? Ne gondoljuk, hogy azok a szentek, akik szentnek születtek,
   és jóságukat  sikerült  életük  végéig  megőrizniük.  Senki  nem  születik
   szentnek, hanem azzá alakítja magát. A szent is csak ember,de olyan ember,
   aki mindig tud  újrakezdeni. A szent  is csak ember,  de olyan ember,  aki
   együttműködve Isten  kegyelmével  legyőzi emberi  gyengeségeit  és  mindig
   Isten kedvében  szeretne járni.  A  szent is  csak  ember, de  olyan,  aki
   állandóan az ég felé törekszik. A szent is csak ember, de olyan, aki nem e
   világ javaitól  várja  boldogságát,  hanem  már  földi  életében  Istenben
   találta meg a boldogságot. A szentek azok, akik vállalják a  szegénységet,
   tudnak sírni, megőrzik  szelídségüket és  az igazság  után vágyakoznak.  A
   szentek azok, akik tudnak irgalmasak lenni, tiszta szívvel keresik Istent,
   a békességre törekszenek és elviselik a megaláztatásokat és az üldözéseket
   is. A szenteké a mennyek országa.

   Jól emlékszem,  hogy amikor  gyermekkoromban  hittanra jártunk,  az  egyik
   legfontosabb az volt, hogy jól megtanuljuk a Tízparancsolatot. Ennek  nagy
   haszna  volt,  hiszen   egészen  világosan   összefoglalta,  hogy   milyen
   kötelességeink vannak  Istennel  szemben  és  mit  nem  szabad  megtennünk
   embertársainkkal.   A   Tízparancsolat   pontos   ismerete   segített    a
   szentgyónásra való  felkészülésben, hiszen  elsősorban ez  alapján  tudtuk
   eldönteni,  hogy  mi  számít  bűnnek.  Gyermekként  megtanultam,  hogy   a
   Tízparancsolat, amit  Isten Mózesnek  adott a  Sínai-hegyen két  kőtáblába
   vésve, az ószövetség foglalata. Megtanultam, hogy ezeknek a törvényeknek a
   megtartása biztosítja  az Istennel  való kapcsolatot.  Aki megszegi  Isten
   parancsait, az visszautasítja Isten szeretetét és megszakítja a vele  való
   kapcsolatot.

   Az újszövetségi részekhez érve a  hittanórákon azt is megtanultam, hogy  -
   Szent Ágoston püspök szavait idézve  - "az evangéliumok foglalata a  nyolc
   boldogság". Abban az  időben megtanultam  ugyan ezt az  igazságot, de  még
   egyáltalán  nem  értettem,  hiszen  oly  ellentmondásosak  voltak  ezek  a
   kijelentések. Ma sem értem teljesen Jézus  mondásait, de már nem a  szavak
   megértésére, hanem azok tartalmának megélésére, megvalósítására törekszem.

   Sokan keresik  napjainkban a  boldogságot, bár  a legtöbb  esetben csak  a
   pillanatnyi vagy rövid ideig tartó  örömökre gondolnak. Pedig lehet,  hogy
   már nem is kellene keresniük  boldogságukat. Ha a Jézus által  felsoroltak
   közül valamelyikben  érintettek  vagyunk,  akkor már  csak  észre  kellene
   vennünk, hogy ez az állapot már maga a boldogság.

   Amikor Jézus a hegyi beszédben elmondja a boldogságokat, akkor a boldogság
   állapotát írja  le.  Nem  parancsokról  beszél,  hanem  néhány  gyakorlati
   dologról, ami  tanítványai számára  biztosítja  az Istentől  kapott  igazi
   boldogságot. Ha  rálépünk  a  jézusi boldogságok  útjára,  arra  az  útra,
   amelyet a szentek is  végigjártak, akkor mi  is eljuthatunk a  mennyország
   örök boldogságába és a szentek társaságába.

   Vezesd, ó, Krisztus, az ifjúságot igazságban,
   hagy ne hagyják magukat
   tévútra vezetni új bálványok által,
   mint amilyen a magamutogató fogyasztás,
   a mindenáron való jólét,
   az erkölcsi lazaság,
   vagy az erőszakos tiltakozás;
   hadd éljék meg inkább
   a te üzenetedet örömben,
   mely a Nyolc Boldogság üzenete,
   az isteni és felebaráti szeretet üzenete,
   az erkölcsi elkötelezettség üzenete
   a társadalom hiteles alakítása érdekében.

   Vezesd, ó, Krisztus,
   valamennyi hűségest a hitben,
   hogy a keresztény hit hassa át egész életüket,
   és bátor tanúságtevőkké tegye őket
   a világ előtt üdvözítő küldetésed során,
   hogy az Egyház tudatos
   és cselekvő tagjai legyenek,
   akik bizonyosak abban, hogy Isten gyermekei,
   és testvérek minden néppel!