[Evangelium] 2006-10-22
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Okt. 22., V, 05:10:02 CEST
2006. október 22. - Évközi 29. vasárnap
Abban az időben: Zebedeus fiai, Jakab és János odamentek Jézushoz, és ezt
mondták: "Mester, szeretnénk, ha megtennéd nekünk, amit kérünk." Ő
megkérdezte: "Mit kívántok, mit tegyek nektek?" Ezt felelték: "Add meg
nekünk, hogy egyikünk a jobbodon, másikunk a bal oldaladon üljön a te
dicsőségedben." Jézus így válaszolt: "Nem tudjátok, mit kértek. Tudtok-e
inni a kehelyből, amelyből én iszom, vagy meg tudtok-e keresztelkedni a
keresztséggel, amellyel én megkeresztelkedem?" Azt felelték: "Meg tudjuk
tenni!"
Jézus így folytatta: "A kehelyből, amelyből én iszom, ti is inni fogtok, s
a keresztséggel, amellyel megkeresztelkedem, ti is megkeresztelkedtek. De
hogy a jobb és bal oldalamon ki üljön, azt nem én döntöm el. Az a hely
azokat illeti, akiknek készült."
Amikor a többi tíz ezt meghallotta, megnehezteltek Jakabra és Jánosra.
Ezért Jézus odahívta őket magához, és így szólt hozzájuk: "Tudjátok, hogy
akiket a világ urainak tartanak, azok zsarnokoskodnak a népeken, és vezető
embereik éreztetik velük hatalmukat. De közöttetek ez ne így legyen. Ha
valaki közületek ki akar tűnni, legyen a szolgátok, és ha valaki közületek
első akar lenni, legyen mindenkinek a szolgája. Hisz az Emberfia nem azért
jött, hogy szolgáljanak neki, hanem hogy ő szolgáljon, és életét adja
váltságul sokakért."
Mk 10,35-45
Elmélkedés:
Könnyű megérteni, de nehéz megtenni
A mai vasárnap evangéliumában arról hallottunk, hogy Jézus az apostolokkal
együtt úton van Jeruzsálem városa felé, ahol szenvedés és halál vár rá.
Jézus tudja, hogy az Atya azt a feladatot bízta rá, hogy az embereket
szolgálja és értük adja életét. Engedelmes szolgálata a kereszten
teljesedik be. Az apostolok viszont - annak ellenére, hogy Jézus korábban
már többször beszélt nekik szenvedéséről - nem értik még, hogy miként fog
megvalósulni Jézus uralma. Ők egy dicsőséges eseményre készülnek, s azt
gondolják, hogy Isten országa fenséges módon fog eljönni. E dicsőséges
uralkodásban szeretne részesülni Jakab és János apostol, akik
megkülönböztetett helyet szeretnének maguknak.
Az evangéliumi történet második részében Jézus válaszol kérésükre.
Világossá teszi számukra, hogy tanítványainak nem az uralkodásra kell
törekedniük, hanem a szolgálatra. A szolgálatról mondott tanítása
valójában a többi tíz apostolnak is szól, akik megnehezteltek két
társukra, amely annak a jele, hogy ők is hasonló dicsőségre vágytak, és
természetesen szól nekünk is, akiket szintén megkísérthet az uralkodás
szelleme. Az Úr arra kéri övéit, hogy a szolgálattal tűnjenek ki, és
embertársaik szeretetteljes szolgálatában akarjanak elsők lenni. Ha jogos
lehet valamiféle versengés a Krisztus-követők között, az a felebaráti
szolgálat nemes versenye legyen.
A történet összegzéseként Jézus saját példáját állítja apostolai elé. Ő
ugyanis "nem azért jött, hogy szolgáljanak neki, hanem hogy ő szolgáljon,
és életét adja váltságul sokakért" (Mk 10,45). Ahogyan Ő egész életét
Isten tervének és az emberek üdvösségének szolgálatába állította, ugyanígy
kell nekünk is Istent és az embereket szolgálnunk.
Mindezt könnyű megérteni, de annál nehezebb megtenni! - mondhatná most
valaki, és igazat kell adnunk az ilyen vélekedésnek. A szolgálat jézusi
szellemét könnyen megértjük, de a gyakorlati megvalósításkor már
nehézségeink támadnak.
Problémánk adódik például a szolgálattal akkor, amikor azt érezzük, hogy
csak kihasználnak minket és visszaélnek szolgálatkészségünkkel. A
gyerekekkel gyakran előfordulhat, hogy úgy tekintenek szüleikre, mint
akiknek semmi más dolguk nem volna, minthogy mindent megtegyenek értük. Az
ilyen gyerekek követelőzni kezdenek, és addig zsarolják szüleiket, amíg ők
meg nem teszik kívánságukat. De a házastársak esetében is előfordulhat,
hogy egyikük úgy tekint a másikra, mintha a szolgálója volna. Sajnos még a
betegeknél is előfordul, akik valóban rászorulnak mások segítő
szolgálatára, hogy visszaélnek a jóindulattal és rendkívüli kérésekkel
állnak elő. Az ilyen helyzetekben könnyen előfordulhat, hogy az a személy,
aki valóban önzetlenül és szeretettel végzi szolgálatát, egyszer csak
eljut egy pontig, amikor azt mondja, hogy "Most már elég! Eddig, és nem
tovább! Az én jóindulatommal sem lehet a végtelenségig visszaélni."
A másik jellegzetes probléma pedig az, hogy úgy érezzük, hogy
szolgálatunkért nem kapunk semmilyen elismerést vagy dicséretet. A
viszonzásról nem is beszélve! Ha valakinek hosszú időn keresztül semmibe
veszik a szolgálatát, és még egy köszönő szót sem mondanak érte, jogosan
érzi azt, hogy rabszolgának tartják. Nyilvánvaló, hogy nem a dicséretért
dolgozik, de mindenkinek jól esik a hála, és erőt ad neki a további
szolgálathoz.
Milyen tanulságokat fogalmazhatunk meg tehát a mai evangélium kapcsán,
amelyek segítenek minket abban, hogy túllépjünk az imént vázolt
nehézségeken és önzetlenül tudjunk másoknak szolgálni?
1. Jézus tanítása alapján a másik emberen való uralkodás, elnyomás és
kihasználás elítélendő, mert egyrészt embertelen cselekedet annak
részéről, aki ezt teszi, másrészt semmibe veszi a másik személy emberi
méltóságát. Az uralkodás helyett Jézus a szolgálatot ajánlja nekünk, amely
a másik ember iránti szeretetünknek a megnyilvánulása.
2. Az egész életen át gyakorolt szolgálat biztos út ahhoz, hogy valaki
megtalálja lelki nyugalmát és békében éljen másokkal. A másoknak
ajándékozott élet boldogságot jelent.
3. A szolgálatnak vannak bizonyos határai. Senki sem kényszeríthető arra,
hogy emberi méltóságáról lemondva mások rabszolgájává vagy semmibe vett
cselédjévé váljon. És senki sem léphet fel azzal az igénnyel, hogy
rabszolgatartóként uralkodjon és megalázzon másokat.
4. Mindenki megérdemli az elismerést szolgálatáért és munkájáért. Akár
kifejezetten igényli ezt valaki, akár nem, mindenkinek hálával és
köszönettel tartozunk mindazért, amit értünk tesz.
5. A szeretettel gyakorolt szolgálat megnyitja az önzésre és magába
zárkózásra hajlamos embert a másik ember felé, kilépve ezáltal az önzés
világából.
A mai evangélium arra tanít minket, hogy ne féljünk életünket mások
szolgálatára szentelni. Önzetlen, alázatos és viszonzást nem váró
szolgálatunkban legyen példaképünk Jézus, aki azért jött el a világba és
azért halt meg, hogy üdvösségünket szolgálja.
Imádság:
Ó, Istenem, aki oly nagy vagy, hogy elszenvedsz minket, minden
földi atyánál könyörületesebb Atya, tégy engem
engedelmessé - ellentmondás nélkül,
szegénnyé - lealacsonyítás nélkül,
türelmessé - zúgolódás nélkül,
alázatossá - képmutatás nélkül
igazzá - kétszínűség nélkül
vidámmá - kicsapongás nélkül
Se a jó-, se a balsors ne ártson nekem: emebben el ne bizakodjam,
amabban el ne csüggedjek!
Aquinói Szent Tamás
More information about the Evangelium
mailing list