[Evangelium] 2006-10-01
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Okt. 1., V, 05:10:03 CEST
2006. október 1. - Évközi 26. vasárnap
Abban az időben: János (apostol) így szólt Jézushoz: "Mester, láttunk
valakit, aki a te nevedben ördögöket űz ki, de nem tart velünk.
Megtiltottuk neki, mert nem követ minket." Jézus ezt válaszolta: "Ne
tiltsátok meg neki! Aki a nevemben csodát tesz, nem fog egykönnyen
szidalmazni engem. Aki nincs ellenünk, velünk van. Aki inni ad nektek akár
csak egy pohár vizet is az én nevemben, - azért, mert Krisztuséi vagytok,
- bizony, mondom nektek, nem marad jutalom nélkül. De aki megbotránkoztat
egyet is e kicsinyek közül, akik hisznek bennem, jobb volna annak, ha
malomkövet kötnének a nyakára, és a tengerbe dobnák. Ha a kezed
megbotránkoztat, vágd le. Jobb csonkán bemenned az életre, mint két kézzel
a kárhozatra jutnod, az olthatatlan tűzre. Ha a lábad megbotránkoztat,
vágd le. Jobb sántán bemenned az életre, mint két lábbal a kárhozat
olthatatlan tüzére kerülnöd. Ha a szemed megbotránkoztat, vájd ki. Jobb
fél szemmel bemenned az Isten országába, mint két szemmel a kárhozatra
jutni, ahol a férgük el nem pusztul, és a tüzük ki nem alszik."
Mk 9,38-43. 45. 47-48
Elmélkedés:
Aki nincs ellenünk, velünk van
A mai vasárnap evangéliuma egy nagyon érdekes történetet tár elénk. Az
apostolok megtiltják, hogy egy ember Jézus nevében jót tegyen, mert nem
tartozik Jézus követői közé. Jézus viszont kifejezetten megengedi ezt és
azt mondja, hogy ne tiltsák meg neki, mert aki nincs ellene, az ővele van.
A történet érdekessége egyrészt abból adódik, hogy itt is egy olyan
esettel állunk szemben, amelyből kiderül, hogy az apostolok egészen
másként gondolkodnak bizonyos kérdésekben, mint mesterük. Az apostolok
értetlenségét már többször is láthattuk, amikor Jézus az ő szenvedéséről
és haláláról jövendölt nekik. E helyzetekben kiderül, hogy a nép mennyire
emberi módon vélekedik Jézus személyéről és az is, hogy az apostolok
mennyire emberi módon látják Jézus küldetését. Jézus tanítványának lenni
tehát azt is jelenti, hogy meg kell tanulni az isteni szándékok
elfogadását, az Isten terveivel való együtt gondolkodást és az Istennel
való együttműködést. Jézus nagyon kemény szavakkal illeti Pétert, amikor
azt mondja neki, hogy "Távozz tőlem, sátán, mert nem Isten szándéka
szerint gondolkodsz, hanem emberi módon" (Mk 8,33). Ugyanezt mondja vagy
mondaná nekünk is, ha ragaszkodunk emberi elképzeléseinkhez és semmibe
vesszük szándékait. Keresztény életünk folyamatos út, amely során egyre
jobban megismerjük Isten velünk kapcsolatos személyes tervét és
megtanuljuk akaratának elfogadását, illetve teljesítését.
Más szempontból a történet azért is érdekes, mert útmutatást ad arról,
hogy kit tekinthetünk Jézushoz tartozónak. Az evangélium beszámolója
szerint az apostolok meglehetősen leszűkítenék ezt a kört, és csak Jézus
azon tanítványainak körére korlátoznák, akik állandóan vele járnak. Ezzel
szemben Jézus inkább kiszélesíti és tágítja azoknak a csoportját, akik
hozzá tartoznak. Ezt mondja: "Aki nincs ellenünk, velünk van (Mk 9,40).
Szavai szerint tehát mindenkinek köze van személyéhez, aki nem fordul vele
szembe. Jóindulattal közeledik mindenkihez, és nem akar kizárni senkit sem
a vele való közösségből. Mindenkinek, aki nem utasítja őt el, felkínálja a
lehetőséget, hogy vele éljen.
Az evangéliumban Jézus finom utalást tesz arra, hogy tanítványai nem
lehetnek féltékenyek másokra és távol kell tartaniuk maguktól az
előítéleteket. Ebből a szempontból a mai szentmise olvasmánya (Szám
11,25-29) az evangélium párhuzamos ószövetségi párja. Amikor a Mózes által
kiválasztott emberekre leszáll a lélek, két olyan ember is eltelik a
lélekkel, akik távol vannak a többiektől. Ekkor Józsue azt kéri Mózestől,
hogy tiltsa meg nekik, hogy a lélek által indíttatva prófétáljanak, de ezt
Mózes nem teszi meg. Mózes jól tudja, hogy emberi féltékenység nem állhat
útjába az isteni lélek működésének. Az apostolok esetében ugyanerről van
szó, és ez ránk is vonatkozik. Ne legyünk soha féltékenyek, ha Isten
kegyelme más emberekben is megmutatkozik!
Mindebből az következik, hogy az Egyház közösségének mindenkor
nyitottságot és befogadókészséget kell tanúsítania az emberekkel szemben.
Hitünk szerint az Egyház azt a népet jelenti, amelyet Isten hív meg és
gyűjt össze, hogy élő közösséggé váljon és Krisztushoz kapcsolódjon. Nincs
jogunk ahhoz, hogy csupán emberi szempontok miatt bárkit is kizárjunk
ebből a közösségből, mert akkor Isten szándéka ellenére cselekednénk. Arra
kell törekednünk, hogy megőrizzük azt az egységet, amelyet az Egyházban az
Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek az egysége biztosít. Az Egyházat és
tagjait az egyetlen hit, a közös szentségi élet, az apostoli
jogfolytonosság, az egy remény az üdvösségben és a szeretet egysége
élteti. Sem előítéleteinkkel, sem emberi ítéleteinkkel ne zárjunk ki
másokat e közösségből, és magunkat se zárjuk ki belőle az egységet
megsértő cselekedeteinkkel!
Bár a II. Vatikáni Zsinat óta töretlennek látszik az a törekvés, amely a
keresztény egyházak, egyházi csoportok és felekezetek egységének
megvalósítását tűzte ki célul, nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy
sajnos az elmúlt évtizedekben is keletkeztek kisebb szakadások. Ezek talán
azt is jelzik számunkra, hogy a közeledés nem lehet csupán emberi törekvés
és azt emberi megfontolásokból nem szabad erőltetnünk vagy siettetnünk,
hiszen az áhított egység végső soron csak Isten akaratának megfelelően
valósulhat meg. Az egység útján is Isten szándékait kell keresnünk és
megélünk. Ez természetesen nem jelenthet tétlenséget, hiszen az egységet
Isten általunk és a mi közreműködésünkkel fogja megteremteni.
Törekedjünk arra, hogy mindig Isten szándékát keressük! Tegyük félre
emberi elképzeléseinket és gondolatainkat, hogy azok soha ne állhassanak
az isteni akarat megvalósításának útjába!
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Szeresd, Uram, azokat, akik téged nem szeretnek, fogadd be azokat, akik
nem zörgetnek isteni ajtódon!
Gyógyítsd meg azokat, akik nem törődnek lelki betegségükkel, sőt, azon
vannak, hogy azt minél jobban súlyosbítsák!
Add vissza ezeknek a Lázároknak az elveszett lelki életet, amelyet nem
kérnek tőled!
Szánakozz végül azokon, akik nem szánják önmagukat. És mivel ők nem
akarnak Hozzád menni, jöjj el, Uram, Te hozzájuk!
More information about the Evangelium
mailing list