[Evangelium] 2006-09-21

evangelium at communio.hu evangelium at communio.hu
2006. Sze. 21., Cs, 05:10:03 CEST

   2006. szeptember 21. - Csütörtök, Szent Máté apostol és evangélista

   Abban az időben amint  Jézus továbbhaladt, látott egy  Máté nevű embert  a
   vámasztalnál ülni. Így szólt hozzá: "Kövess engem!" Az felállt és  követte
   őt. Később, amikor Jézus az ő házában vendégeskedett, eljött sok vámos  és
   bűnös, és helyet foglaltak az asztalnál Jézussal és tanítványaival együtt.
   Meglátták ezt a farizeusok és megkérdezték tanítványait: "Miért eszik a ti
   Mesteretek vámosokkal  és  bűnösökkel?"  Jézus  meghallotta  ezt,  és  így
   válaszolt: "Nem  az egészségeseknek  kell az  orvos, hanem  a  betegeknek.
   Menjetek csak, és tanuljátok meg,  mit jelent ez: "Irgalmasságot várok  és
   nem áldozatot." Nem azért  jöttem, hogy az igazakat  hívjam, hanem hogy  a
   bűnösöket."

   A ma ünnepelt Szent Máté  Kr. u. 80 körül  írja meg evangéliumát, amely  a
   négy  örömhír  közül   a  legbőségesebb.  Az   első  keresztényeknek   már
   évtizedekkel korábban, az apostoli zsinaton 48-49-ben meg kellett  hozniuk
   azt a döntést, hogy a  krisztusi tanítással kilépnek a zsidó  környezetből
   és a pogányoknak  is hirdetik azt,  de ugyanakkor a  zsidók számára is.  A
   szentírástudósok véleménye  megoszlik arról,  hogy Máté  a zsidók  vagy  a
   pogányok számára írta-e elsősorban  írását. Biztos viszont az  evangélista
   törekvése, hogy  az  ószövetségi iratokból  és  jövendölésekből  kiindulva
   mutassa  be  Jézus  tanítását   és  személyét,  akiben  beteljesedtek   az
   ószövetségi ígéretek. Máté  nagyon konkrét példákkal  mutatja be  mindazt,
   ami a régi tanítás mellett vagy azzal szemben újdonság Jézus  tanításában,
   s mintegy felkínálja a lehetőséget  az olvasónak, hogy a krisztusi  életet
   válassza.
   Máté evangéliuma bemutatja  az első  keresztény közösség hitét.  Ez a  hit
   Jézus személyéhez kötődik, hiszen az Ő tanítása és csodái ébresztették ezt
   a hitet az emberekben.
   Hitébresztő-e Jézus szava az én számomra?

   Add meg nekem, irgalom Istene,  hogy mindazt, ami tetszésedre van,  buzgón
   óhajtsam, okosan kifürkésszem, valóban fölismerjem, neved tiszteletére  és
   dicsőségére tökéletesen teljesítsem. Ámen.