[Evangelium] 2006-09-17
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Sze. 17., V, 05:10:09 CEST
2006. szeptember 17. - Évközi 24. vasárnap
Abban az időben Jézus elment tanítványaival Fülöp Cezáreájának vidékére.
Útközben megkérdezte tanítványait: "Kinek tartanak engem az emberek?" Azok
így válaszoltak: "Némelyek Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek, ismét
mások valamelyik prófétának." Erre megkérdezte tőlük: "Hát ti mit
mondotok, ki vagyok?" Péter válaszolt: "Te vagy a Messiás!" Ekkor Jézus a
lelkükre kötötte, hogy ne szóljanak erről senkinek.
Ezután arra kezdte tanítani őket, hogy az Emberfiának sokat kell
szenvednie, a vének, a főpapok és az írástudók elvetik, megölik, de
harmadnapra feltámad. Ezt egészen nyíltan megmondta. Erre Péter félrevonta
és szemrehányást tett neki. De ő hátrafordult, ránézett tanítványaira, és
így korholta Pétert: "Távozz tőlem, sátán, mert nem Isten szándéka szerint
gondolkodsz, hanem emberi módon."
Majd összehívta a népet és tanítványait, s így szólt hozzájuk: "Ha valaki
követni akar, tagadja meg magát, vegye fel keresztjét, és kövessen. Mert
aki meg akarja menteni életét, elveszíti azt, de aki elveszíti életét
értem és az evangéliumért, megmenti azt.
Mk 8,27-35
Elmélkedés:
Nehéz, de lehetséges
A mai vasárnap evangéliumában arról számol be Szent Márk, hogy útja során
egy alkalommal Jézus megkérdezte tanítványait, hogy kinek tartják őt az
emberek és mit gondolnak személyéről maguk a tanítványok. A többféle
emberi vélemény elmondása után Péter apostol így tesz hitvallást: "Te vagy
a Messiás!" (Mk 8,29).
Ezt követően Jézus hamarosan bekövetkező szenvedéséről és haláláról
beszélt, amelyet az apostolok nem értettek. Ennek az értetlenségnek a
jeleként Péter tiltakozni kezd, mert úgy gondolja, hogy sosem következhet
be az a szenvedés, amelyet Jézus említett. Jézus ekkor hátat fordítva
Péternek azt mondja neki, hogy "Távozz tőlem, sátán, mert nem Isten
szándéka szerint gondolkodsz, hanem emberi módon" (Mk 8,33). Szent Márk
evangélista ugyan nem ír a továbbiakban semmit sem arról, hogy mit érzett
vagy mit gondolt Péter ebben a helyzetben, de azért mi próbáljuk meg
elképzelni!
Talán ilyesmi gondolatok járhattak a fejében: "Hát ezt érdemlem én? Azt
érdemlem, hogy Jézus sátánnak nevezzen? Éppen most neveztem őt Messiásnak!
Mások mindenfélét gondolnak róla, azt hiszik, hogy valamelyik régi próféta
támadt fel Jézus alakjában. Micsoda butaság! A többiek is csak hallgattak,
amikor azt kérdezte, hogy mit gondolunk róla! Senki sem tudott válaszolni.
Én voltam az egyedüli, aki megvallottam hitemet, hogy ő a Messiás, a
Fölkent, ő a Krisztus! És egy dicsőséges Messiáshoz nem illik a szenvedés!
Mi rosszat mondtam ezzel? Egy messiás királyt nem lehet csak úgy megölni!
És akkor most hátat fordít nekem, és azt mondja, hogy én vagyok a sátán.
De hát miért? Hát ezt érdemlem én, aki kész vagyok tűzön-vízen át követni
Őt?" Eközben a többi apostol pedig azt mondhatta magában: "Jobb is, hogy
nem szóltunk semmit! Péter is jól megkapta a magáét Jézustól!"
Bizonyára hasonló gondolatok forogtak Péter fejében, hiszen csak sokkal
később, a feltámadáskor érti majd meg Jézus szenvedésének és halálának
értelmét. Ez a kis képzelődés azt a célt szolgálta, hogy Péter apostol
helyzetébe gondolva magunkat könnyebben megfejtsük, milyen mondanivalót
rejt számunkra ez az evangéliumi jelenet.
1. Jézus követése azt jelenti, hogy el kell fogadnunk azt a tényt, hogy a
mennyei Atya akarata az volt, hogy szenvedésével és halálával váltson meg
bennünket Jézus. Nem érdemes azon töprengeni, hogy miért nem talált ki más
módot Isten. Félre kell tennünk emberi gondolatainkat, hogy megérthessük
Isten szándékát! Azt az isteni szándékot, amely megengedte az emberi
gyűlölet tombolását, megengedte a keresztre feszítést azért, hogy a
szeretet legnagyobb jelét adja. Isten irántunk való szeretetének a
legnagyobb tanújelét láthatjuk abban, hogy Isten Fia értünk szenvedett és
értünk halt meg a keresztfán. Miért pont így történt? Mert az élet
feláldozása a szeretet legnagyobb kifejezése. Ha tagadnánk Jézus
szenvedésének és halálának értelmét, akkor a sátán oldalán állnánk.
2. De Krisztus tanítványának nem csak azt kell elfogadnia, hogy Mestere
szenvedett, hanem azt is, hogy az ember életében is vannak szenvedések. Ha
elutasítjuk a szenvedéseket, akkor visszautasítjuk hitünk próbatételeit, s
még lehetőséget sem adunk arra, hogy Isten megtisztítson minket. Egyetlen
ember számára sem lehet élettér a szenvedés, de a szenvedések vállalása
elvezet minket Istenhez, mert ezek a lelki tökéletesedés útjának fontos
állomásai. Ha nem fogadjuk el és nem hordozzuk életünk keresztjeit, akkor
sátán oldalán állunk.
3. Az evangélium befejező szavai arra bátorítanak minket, hogy
keresztünket felvéve kövessük Jézust. Jézus követését azonban nem szabad
az ő tanításának meghallgatására korlátoznunk. Egy tanítást meg lehet
hallgatni, aztán el lehet fogadni vagy vissza lehet utasítani, de egy
tanítást nem lehet követni! Csak egy személyt, egy embernek az
életpéldáját lehet követni! Jézus követése azt jelenti a számunkra, hogy
nem csupán elméleti tudással rendelkezünk mindarról, amit tanított, hanem
vállaljuk ugyanazt az életet és sorsot, amiben ő részesült élete folyamán.
Jézus maga mondja, hogy nem különb a tanítvány mesterénél. Újra és újra
keresnünk kell Jézus lábnyomait, hogy el ne tévesszük az irányt! Néha meg
kell egy pillanatra állnunk, hogy körülnézzünk, megnézzük, hogy hol
vagyunk és jó irányba haladunk-e. Mindig meg kell találnunk az utat, ami
maga Krisztus. Jézus követése nehéz, de lehetséges számunkra.
Hans Urs von Balthasar, a XX. század egyik legnagyobb teológusa írta saját
hivatásának felismeréséről a következőket: "Nekem nincs már választásom,
hiszen Isten választott ki engem. Már megvan a helyem kicsiny kockakőként
egy előre megtervezett mozaikban. Nincs tovább semmi tervezgetés vagy
fontolgatás. Nekem csak annyi a dolgom, hogy mindent feladjak és kövessem
a hívást. Tervek, óhajok, sejtelmek és előérzetek nélkül. Nekem csak a
várakozás maradt, és a figyelem arra, hogy mire leszek jó".
Legyen meg bennünk is ez a bizalom! Isten kijelölte számunkra is
helyünket. Engedjük, hogy ő vezessen minket, és figyeljünk arra, hogy mire
leszünk jók Isten tervében!
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Péter apostol imája
Uram, Jézus, bocsáss meg nekem heves természetemért és kifakadásomért,
amelyben azt mondtam, hogy téged sosem érhet szenvedés és nem
bántalmazhatnak téged az emberek. Bocsáss meg nekem, hogy ismét csak
emberi módon gondolkoztam, s nem vettem tekintetbe a te akaratodat és az
Atya szándékát. Taníts engem, hogy megértsem a Te szenvedésed értelmét és
az emberek szenvedésének értelmét. Add, hogy elfogadjam életem
keresztjeit!
Kérlek, Uram, hogy ne fordíts nekem soha hátat, hanem inkább én állok a
hátad mögé, és indulok utánad! Haladj előttem, Uram, s én mindig a
nyomodban járok és követlek téged mindenhol, még a szenvedésben és a
halálban is.
More information about the Evangelium
mailing list