[Evangelium] 2006-09-03
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Sze. 3., V, 05:10:05 CEST
2006. szeptember 3. - Évközi 22. vasárnap
Abban az időben:
Összegyűltek Jézus köré a farizeusok, és néhány írástudó Jeruzsálemből.
Látták, hogy egyik-másik tanítványa tisztátalan, vagyis mosatlan kézzel
eszi a kenyeret. A farizeusok és általában a zsidók ugyanis nem esznek
addig, amíg meg nem mossák a kezüket könyékig, így tartják meg az ősök
hagyományait. És ha piacról jönnek, addig nem esznek, míg meg nem
mosakszanak. S még sok más hagyományhoz is ragaszkodnak: így például a
poharak, korsók, rézedények leöblítéséhez.
A farizeusok és írástudók tehát megkérdezték: "Miért nem követik
tanítványaid az ősök hagyományait, miért étkeznek tisztátalan kézzel?" Ezt
a választ adta nekik: "Képmutatók! Találóan jövendölt rólatok Izajás,
amint írva van: "Ez a nép ajkával tisztel engem, ám a szíve távol van
tőlem. Hamisan tisztelnek, olyan tanokat tanítván, amelyek csak emberi
parancsok. Az Isten parancsait nem tartjátok meg, de az emberi
hagyományokhoz ragaszkodtok."
Majd ismét magához szólította a népet, és így szólt: "Hallgassatok rám
mindnyájan, és értsétek meg: Kívülről semmi sem kerülhet be az emberbe,
ami beszennyezhetné. Hanem ami belőle származik, az teszi az embert
tisztátalanná. Mert belülről, az ember szívéből származik minden gonosz
gondolat, erkölcstelenség, lopás, gyilkosság, házasságtörés, kapzsiság,
rosszindulat, csalás, kicsapongás, irigység, káromlás, kevélység, léhaság.
Ez a sok rossz mind belülről származik, és tisztátalanná teszi az embert.
Mk 7,1-8. 14-15. 21-23
Elmélkedés:
A szív közelsége
Miután az augusztusi vasárnapokon több részletet is felolvastunk Szent
János evangéliumából, amelyekben az örök élet kenyeréről és Krisztus
testéről hallhattunk, a mai vasárnaptól visszatérünk Márk evangéliumához.
Az imént hallott rész törvényekről és parancsokról, illetve azok
megtartásáról szólt. A farizeusok és írástudók megbotránkoztak azon, hogy
Jézus egyes tanítványai nem mosnak kezet étkezés előtt, azaz nem tartják
meg a mózesi törvényeket, s emiatt kérdőre vonják a mestert. Válaszában
Jézus nem arra törekszik elsősorban, hogy megvédje tanítványait, hanem
tanítást ad a törvények hasznáról és azok megtartásának értelméről. Mai
elmélkedésünkben vizsgáljuk meg, hogy mi okozta a problémát egykor, és mi
jelenthet számunkra nehézséget a törvények megtartásakor. Miközben ezt
tesszük, helyes kép bontakozik ki számunkra a törvények tiszteletéről és
megtartásuk értelméről.
1. A törvényekkel kapcsolatban az első problémát az okozza, hogy melyek
számítanak vallási törvényeknek és mi az, ami egyéb szabály. Bármennyire
is furcsának tűnik számunkra, az étkezés előtti kézmosás, illetve az
edények leöblítése Jézus korában vallási és nem egészségügyi előírás volt,
még ha valójában ilyen célt is szolgált. Ezzel szemben ha manapság
tömegközlekedési eszközön utazunk, ha piacon vásárolunk vagy más hasonló
esetekben, amikor olyan dolgokkal érintkezünk, amelyet más emberek is
megfoghattak, hazaérkezvén az első dolgunk, hogy kezet mossunk, mert
sajnos bárhol kaphatunk fertőzést. De ez a kézmosás most már nem
tekinthető vallási cselekedetnek, hiszen egyszerűen egészségünk védelme
érdekében tesszük. Napjainkban tehát senki sem vádolhat minket farizeusi
képmutatással amiatt, hogy étkezés előtt kezet mosunk, mert ezt alapvető
egészségügyi szokásnak tartjuk.
A vallási tisztasági törvények eredetileg csak a papságra vonatkoztak, s
ezeket a szertartások végzése előtt kellett elvégezni. Jézus korában
viszont a farizeusok csoportjának egyik programja az volt, hogy ezeket
kiterjesszék mindenkire és a mindennapi életre.
2. A Jézus és a farizeusok közti nézetkülönbség második oka abban rejlett,
hogy melyek az isteni törvények és melyek az emberiek. Ha a törvények
között valamiféle ragsort akarunk felállítani, akkor az isteni törvények
mindenképpen az emberi törvények elé kerülnek. Ez akkor lehet fontos, ha
egyes törvények között ellentmondást vélünk felfedezni, s nem tudjuk, hogy
melyiknek engedelmeskedjünk. Ilyen esetekben az isteni törvények
megtartása egyértelmű elsőbbséget élvez. Jézus határozottan elutasítja azt
a farizeusi szándékot, amely emberi törvényekkel akarja helyettesíteni az
Isten által adott parancsokat, és elveti a farizeusi hagyományokat, mert
azokkal nem lehet pótolni az isteni törvényeket.
3. A farizeusok számára komoly nehézséget okozott továbbá az a tény, hogy
Jézus nem csupán a törvények hiteles értelmezőjeként lépett fel, hanem
egyúttal isteni tekintéllyel új törvényeket is adott, amelyek olykor
szembekerültek az ószövetségi törvénnyel. A farizeusok többek között arra
hivatkoztak, hogy az általuk hozott szabályokkal gyakorlatiassá és
konkréttá teszik mindazt, amit a mózesi törvény nem fogalmazott meg
világosan. Jó szándékukat nincs okunk kétségbe vonni, de azt is látnunk
kell, hogy a törvény lényege elveszett az egészen aprólékos kidolgozott
előírások rengetegében. Jézus viszont éppen erre a lényegére, a törvény
központi elemére irányítja a figyelmet, amikor nagyon egyszerűen az Isten
és a felebarát iránti szeretet kettős parancsában határozza meg az emberi
cselekedetek alapját. Jézus szerint a szeretet parancsa irányítja mind
vallási cselekedeteinket, mind pedig hétköznapi kapcsolatainkat.
4. A törvényekkel kapcsolatos jézusi és farizeusi álláspont leglényegesebb
különbsége abban áll, hogy Jézus nem a külső formaságokra figyel, hanem a
szív belső szándékára. Nem elegendő, ha szavainkkal tiszteljük Istent, de
a szívünk távol van tőle. Nem sokat ér ugyanis, ha valaki teljesen
lélektelenül megtart bizonyos szokásokat és ragaszkodik a hagyományokhoz,
ha azok csak külső formaságok számára, de közben engedi, hogy szívében
gonoszság uralkodjék. Jézus azt szeretné, hogy a lélek tisztaságára
törekedjünk, és ne szennyezzük be azt bűneinkkel. Azt akarja, hogy
belássuk: az isteni törvények nem veszik el szabadásunkat, hanem a
javunkat szolgálják.
Itt tulajdonképpen elérkeztünk korunknak ahhoz a problémájához, hogy
napjainkban sokan azért utasítják el a felsőbb törvényeket - származzanak
azok Istentől vagy egy államhatalomtól, - mert úgy gondolják, hogy azok
elveszik személyes szabadságukat.
Erre a problémára azt tudjuk válaszolni, hogy az emberi szabadságot, tehát
minden ember szabadságát maximálisan tiszteletben kell tartani, de
helytelen értelmezés az, ha azt gondoljuk, hogy a szabadságunk teljesen
korlátlan és bármit megtehetünk. A szabadság sosem jelentheti az Istentől
való megszabadulást vagy függetlenséget, hiszen éppen az Ő törvényei
biztosíthatják számunkra az igazi lelki szabadságot. Ha engedelmeskedünk
az isteni törvényeknek és nem tekintjük azokat oktalan módon szabadságunk
korlátainak, akkor valóban jobbakká válhatunk.
Egy rövid történettel fejezzük be mai elmélkedésünket. Egy festőhöz
egyszer egy piszkos, csapzott hajú, meglehetősen ronda arcú és kissé
szakadt kinézetű lovag érkezett, hogy készítsen róla egy festményt. Néhány
óra alatt el is készült az alkotás, de a festő erősen feljavította a képen
a látványt. Az eredetinél szebb és sokkal tisztább arcot és rendezett
hajat festett, sőt a horpadt páncél helyett egy csillogó újat lehetett a
képen látni. Amikor az elkészült alkotást a lovára felpattanó lovag
megszemlélte, elcsodálkozott és azt mondta: "Ez nem is én vagyok!" A festő
mosolyogva csak ennyit mondott neki: "Én a külső alatt meglátom a belső
szépséget. Ön ilyen is lehetne."
Isten jól ismer bennünket és bűneink ellenére is meglátja belső
szépségünket. Váljunk olyanná, amilyennek Isten lát bennünket! Legyen
mindig közel hozzá a szívünk!
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Én Uram, én Istenem!
Úgy állok előtted,
mint koldus a gazdag ember előtt.
Kérlek, segíts nyomorúságomon, irgalmas!
Úgy állok előtted, Uram,
mint szolga az ura előtt.
Lelkem számára koldulok tőled ételt és italt.
Add rám a szeretet köntösét,
hogy eltakarjam vele bűneimet!
Úgy állok előtted, Uram,
mint barát a barátja előtt,
és kérlek, vonzz magadhoz
kimondhatatlan szereteteddel;
ne engedj tőled soha eltávoznom,
hogy mindig a tiéd legyek!
Úgy állok előtted, Uram,
mint gyermek az atyja előtt,
és kérlek, ne tagadd meg tőlem
atyai örökségem!
Canisius Szent Péter
More information about the Evangelium
mailing list