[Evangelium] 2006-08-15
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Aug. 15., K, 05:10:01 CEST
2006. augusztus 15. - Kedd, Szűz Mária mennybevétele (Nagyboldogasszony)
Azokban a napokban Mária útra kelt, és a hegyek közé, Júda egyik városába
sietett. Belépett Zakariás házába, és köszöntötte Erzsébetet. Amikor
Erzsébet meghallotta Mária köszöntését, szíve alatt megmozdult a magzat,
és a Szentlélek betöltötte Erzsébetet. Hangos szóval így kiáltott: "Áldott
vagy te az asszonyok között, és áldott a te méhednek gyümölcse? De hogyan
lehet az, hogy Uramnak anyja látogat el hozzám? Mert íme, amikor fülembe
csendült köszöntésed szava, örvendezve felujjongott méhemben a magzat!
Boldog, aki hitt annak beteljesedésében, amit az Úr mondott neki!"
Mária megszólalt:
"Magasztalja lelkem az Urat,
és szívem ujjong megváltó Istenemben!
Mert tekintetre méltatta alázatos szolgálóleányát,
lám, ezentúl boldognak hirdet engem minden nemzedék.
Nagy dolgokat művelt velem a Hatalmas, szentséges az ő neve!
Irgalma nemzedékről nemzedékre száll, mindazokra, akik félik őt.
Nagyszerű dolgot tett karja ereje,
széjjelszórta mind a gőgös szívűeket.
Lesöpörte trónjukról a hatalmasokat,
és felmagasztalta az alázatosakat.
Az éhezőket elhalmozta minden jóval,
de a gazdagokat elküldte üres kézzel.
Felkarolta gyermekét, Izraelt,
megemlékezve irgalmasságáról,
amint atyáinknak megígérte:
Ábrahámnak és utódainak mindörökre!"
Mária ott maradt még körülbelül három hónapig, azután visszatért az
otthonába.
Lk 1,39-56
Elmélkedés:
Mária, égi édesanyánk
A katolikus Egyház a mai napon, amelyet mi magyarok Nagyboldogasszony
napjának nevezünk, Szűz Mária mennybevételét ünnepli. Bár a keleti
egyházak már a 431-es efezusi zsinat óta, a nyugati keresztények pedig a
VII. századtól fogva megemlékeznek Jézus édesanyjának mennybemeneteléről,
és bár az egyház hitében évszázadok óta jelen van Szűz Mária testi és
lelki megdicsőülésének tudata, mégis egy egészen új hittételről van szó.
XII. Piusz pápa 1950. november 1-én kihirdetett Munificentissimus Deus (A
legbőkezűbb Isten) kezdetű bullája a következőképpen fogalmazza meg ezt a
hittételt: "A szeplőtelen, mindenkor szűz Istenanya Mária, földi
életpályája befejezése után testestől, lelkestől felvétetett a mennyország
dicsőségébe".
A mai napon érdemes röviden áttekintenünk, hogy miként alakult ki és
fejlődött az egyház hitében a mennybevétel hittitkának tartalma. Az
újszövetségi szentírásban, az evangéliumokban vagy az apostoli levelekben
hiába is keresnénk erre vonatkozó leírást, mert nem tartalmaznak semmit
Mária életének végére vonatkozóan. Az első keresztény századok hitszónokai
szentbeszédeikben sokat foglalkoznak a témával, de nyitva hagyják a
kérdést, hogy Vajon Mária természetes halállal halt-e meg, vértanúhalált
szenvedett-e vagy csodás módon távozott a földi életből. E prédikátorok
gyakran használják a "hazamenetel", a "hazatérés" vagy az "elszenderedés"
kifejezéseket, amelyekkel valószínűleg a halál szót szándékoztak
elkerülni. Ez a fogalmazásbeli óvatosság később is jellemző, s ugyanez
köszön vissza a XII. Piusz pápa által kihirdetett hittételben, amely
szerint a mennybevétel Szűz Mária "földi életpályája befejezése után"
történt.
Nézzünk néhány példát az egykori beszédekből! Tours-i Szent Gergely (+594)
arról beszél, hogy Mária a különböző vidékekről összegyűlt apostolokkal
készült elő halálára. Amikor ez bekövetkezett "Jézus átadta az ő lelkét
Szent Mihály főangyalnak. Az apostolok eltemették Máriát és őrt álltak
sírja mellett, de Jézus újra eljött és édesanyja testét a mennybe
vitette".
A palesztinai Livia városának püspöke, Theoteknosz szerint, aki a VII.
század elején élt, "Mária ugyan meghalt, de testét az angyalok felvitték a
mennyországba, és így azt nem érte romlás".
Damaszkuszi Szent János arról tanított egyik prédikációjában, hogy Mária
"lelke nem szállt alá az alvilágba, teste nem látta a feloszlást és nem
maradt a földben, hanem a mennyországban trónol Királynőként, Úrnőként és
Uralkodónőként".
Jeruzsálemi Modesztusz (630 körül) kifejezetten Mária mennybevételéről
beszél, amikor azt mondja, hogy "úgy tetszett az Atyának, hogy felvegye
Máriát az örök és dicsőséggel teljes nyugalomba".
Összefoglalásul elmondhatjuk, hogy a VIII. század végére mind a keleti,
mind a nyugati keresztények körében általánossá válik a mennybefelvétel
kifejezés használata és elterjed Mária mennybevételének ünnepe. Erre ez
ősi hitre alapozva, s mintegy azt megkoronázva hirdette ki XII. Piusz pápa
1950-ben Mária mennybevételének hittételét. De milyen tanulságokat
vonhatunk le mindebből a magunk számára?
1. A kezdeti időkben Mária Istenanyaságából, örökké tartó szüzességéből,
Krisztushoz való hasonulásából és kegyelemmel teljes életéből
következtettek Mária testi és lelki megdicsőülésére. A mennyországba való
eljutás tehát mintegy következménye volt az ő földi életének. Ugyanez
vonatkozik miránk is. Ha földi életünk minden napján a Krisztushoz való
hasonulás a célunk, akkor a halál nem fog törést jelenteni számunkra,
hanem életünk egyenes folytatása lesz a mennyország. Földi életünk,
akaratunk és szándékunk, cselekedeteink és szavaink határozzák meg azt,
hogy eljuthatunk-e a mennybe.
2. Mária mennybevételével kapcsolatban gyakran visszatér az a gondolat a
szentbeszédekben, hogy mivel a Szűzanya lelke mentes volt a bűnöktől,
ezért illő volt, hogy testét se érje romlás. Nekünk is arra kell
törekednünk, hogy a bűn ne válasszon el bennünket Isten szeretetétől se
ebben a világban, se az örök életben.
3. A mennybevétel igazsága erőt ad nekünk, hogy földi életünket a
nehézségek, a gondok és a szenvedésekkel teli küzdelmek ellenére se
tekintsük hiábavaló szélmalomharcnak, hanem azzal a reménnyel törekedjünk
a mennyország felé, hogy oda valóban eljuthatunk, ahogyan Jézus édesanyja
is eljutott.
Befejezésül pedig a mai ünnep emlékeztessen minket arra, hogy a mennybe
felvett Szűzanya a mi égi édesanyánk, akink anyai pártfogására mindig
számíthatunk. Ahogyan magyar elődeink évszázadokon keresztül bizalommal
fordultak a Magyarok Nagyasszonyához és sokféle módon megtapasztalták
segítségét, ugyanúgy mi is tisztelettel és gyermeki bizalommal kérjük
közbenjárását magunkért, családunkért és magyar hazánkért.
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Mint fényes hold, mint drága nap,
mint hajnalpír, mely most fakad,
száll az egek csúcsaira
a Szeplőtelen Szűzanya.
Dicső trónjára érkezett,
Királynő ég és föld felett,
ő szülte azt, ki tündökölt,
a hajnalcsillagnál előbb.
Az angyalok s az égiek
rendje fölé emeltetett:
Asszony, ki túlszárnyalta rég
a szentek minden érdemét.
Kit egykor ölben hordozott,
kit jászolban pólyálgatott,
a mindenség Királyaként
szemléli, Atyja fényeként.
Szüzeknek Szüze, kérd Fiad,
esdjen miértünk hű szava,
miénket vette általad,
övéből mindent visszaad.
Atya, Fiú s Vigasztaló,
köszöntse őket hálaszó,
kik minden másnál ékesebb,
dicsőbb fényt adtak fönt neked. Ámen.
More information about the Evangelium
mailing list