[Evangelium] 2006-08-13
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Aug. 13., V, 05:10:04 CEST
2006. augusztus 13. - Évközi 19. vasárnap
Abban az időben: A zsidók zúgolódni kezdtek (Jézus) ellen, amiért azt
mondta: "Én vagyok az égből alászállott kenyér." Így érveltek: "Nem Jézus
ez, Józsefnek a fia, akinek ismerjük apját, anyját? Hogyan mondhatja hát:
az égből szálltam alá?" Jézus azonban így szólt: "Ne zúgolódjatok egymás
között. Senki sem jöhet hozzám, hacsak az Atya, aki engem küldött, nem
vonzza - és én feltámasztom az utolsó napon. Meg van írva a prófétáknál:
Mindnyájan Isten tanítványai lesznek. Mindenki, aki hallgat az Atyára, és
tanul tőle, hozzám jön. Nem mintha valaki is látta volna az Atyát, csak
aki az Istentől van, az látta az Atyát. Bizony, bizony, mondom nektek: Aki
hisz bennem, annak örök élete van. Én vagyok az élet kenyere. Atyáitok
mannát ettek a pusztában, mégis meghaltak. Ez az a kenyér, amely az égből
szállott alá, hogy aki ebből eszik, meg ne haljon. Én vagyok az égből
alászállott élő kenyér. Aki e kenyérből eszik, örökké él. A kenyér pedig,
amelyet én adok, az én testem a világ életéért."
Jn 6,41-51
Elmélkedés:
Isten a kicsiny dolgokban a legnagyobb
A csodálatos kenyérszaporítást követően, amelyet két héttel ezelőtt
olvastunk az evangéliumban, Jézus tanítást intézett a jelenlévő embereknek
a mennyei kenyérről, ahogyan ezt az imént hallottuk. E beszédben az élet
kenyerének és mennyből alászállt kenyérnek nevezi önmagát, arra buzdítva a
hallgatóságot, hogy maradandó táplálék, az örök élet kenyere után
vágyakozzanak. Itt Jézus nem alkalmaz példabeszédeket, mint máskor, hanem
egészen világosan mondja: "Én vagyok az élet kenyere. Aki eszi az én
testemet, örökké él" (Jn 6,51). Az egyértelmű beszéd ellenére az emberek
közül sokan nem értik meg Jézus szavait és csodálkozva kérdezik: "Hogyan
adhatja testét eledelül nekünk?" (Jn 6,52). Az értetlenség azt
eredményezi, hogy sokan szembefordulnak Jézussal, sőt, az evangélista
arról sem hallgat, hogy ezt követően a tanítványok közül többen
elbizonytalanodnak, s többé nem mentek mesterükkel. Értetlenkedésükön és
hitetlenkedésükön nem kell csodálkoznunk, hiszen mit sem tudnak még az
Eucharisztia nagy ajándékáról, amelyet az utolsó vacsorán adott első
alkalommal Jézus az apostoloknak, s amelyet rájuk bízott, hogy az Ő
emlékezetére újra és újra jelenvalóvá tegyenek.
A csodálatos kenyérszaporítás, amely során Jézus hálát adva az Atyának
megáldja és szétosztja a kenyereket, előképe Jézus nagycsütörtöki utolsó
vacsorájának, amikor szenvedésének előestéjén megáldotta a kenyeret és a
bort, s azt, mint saját Testét és Vérét nyújtotta apostolainak. A
kenyérszaporítás ugyanakkor előképe minden szentmisének is, amelyben a
felszentelt pap Krisztus személyében cselekedve és az ő szavait
megismételve jelenvalóvá teszi az Úr áldozatát, hogy a szentáldozáskor az
Úr szent Testét szétosztva mindenki egyesülhessen Jézussal.
Az Eucharisztia tehát az Úr ajándéka. Ahogyan a megszaporított kenyeret
ajándékként adta Jézus az éhező népnek, ugyanígy az Eucharisztiában
önmagát adta ajándékként a mennyei Atyának, valamint önmagát adta
táplálékként az apostoloknak az utolsó vacsorán. De számunkra is ajándék
az Eucharisztia, hiszen az Oltáriszentségben nekünk is lelki táplálékul
nyújtja magát Jézus.
A bibliai ember a mindennapi kenyeret Isten ajándékának tekintette. Azt,
hogy a kenyér milyen jelentős szerepet játszik évezredek óta az
életünkben, mi sem mutatja jobban, mint hogy sok emberi élethelyzetet
azzal jellemzünk, hogy milyen ízt ad a kenyérnek. A szenvedő ember
"könnyek közt fogyasztja kenyerét", a boldog ember pedig "örömben eszi
kenyerét". A bűnösök a "hazugság kenyerét", a lusták a "tétlenség
kenyerét" eszik. A szegény ember "kenyérhéjon él" vagy "kenyérszűkében
van". Aki rászorul mások segítségére az "kolduskenyéren" vagy
"kegyelemkenyéren" él. Akinek nincs munkája, azaz nem "kenyérkereső"
ember, az nem tudja ellátni önmagát és családját, ezért "kenyérgondban
van". A haszonlesőket és ingyenélőket "kenyérlesőnek" vagy
"kenyérpusztítónak" nevezzük, mert még a "kenyérrevalót" sem akarják
megkeresni munkával. A jó barátokat "kenyeres pajtásoknak" nevezzük, akik
viszont szembefordulnak egymással valami miatt, azokra azt mondjuk, hogy
"kenyértörésre vitték a dolgot". De nem csak az emberek közti
kapcsolatokra utalnak ezek a kenyérrel kapcsolatos kifejezések, hanem a
kenyér az Istennel való kapcsolatnak is fontos eszközévé vált, hiszen a
vallásos emberek a kezdetektől fogva többek között kenyeret ajánlottak fel
Istennek áldozati szertartásaik alatt.
A kenyér Istennek olyan ajándéka, amely szükséges a létfenntartáshoz.
Ennek példája az az esemény, amikor a pusztai vándorlás során az éhező
választott népet Isten mannával, égből hullott kenyérrel táplálta. Illés
próféta történetében szintén a létfenntartás eszközeként jelenik meg a
kenyér, ahogyan ezt a mai szentmise olvasmányában is hallottuk. Amikor
Illés menekülni kényszerül és elkeseredettségében azt kívánja, hogy Isten
vegye magához lelkét, akkor az Úr ad neki kenyeret, hogy éljen, s ennek a
kenyérnek az erejével negyven napon és negyven éjszakán át tud vándorolni
Isten hegyéig. Az Újszövetségben a kenyérszaporítások szintén ugyanerre
utalnak.
Jézus szavaiból az is tudjuk, hogy "nem csak kenyérrel él az ember", azaz
nem csupán a földi táplálék fontos számunkra, hanem a lelki is. A lelki
táplálékot pedig maga Jézus adja nekünk, akinek szent Teste valóban étel
számunkra, ez az örök élet kenyere. Jézus bíztatására rendszeresen
imádkozunk a mindennapi kenyérért, s azért is, hogy Isten minden nap adja
meg nekünk a lelki táplálékot, azaz hallgathassuk tanítását és magunkhoz
vehessük Krisztus Testét.
Befejezésként érdemes még egy gondolatot szentelni annak, hogy mennyire
egyszerű és éppen emiatt mindenki számára elérhető Isten nagyszerű
ajándéka, az Oltáriszentség. Jézus nem rendkívüli módon, hanem nagyon
egyszerűen, egy kicsiny kenyérdarabban akart köztünk maradni. Egy
németországi botanikus kert bejárata felett a következő felirat olvasható:
"Isten a kicsiny dolgokban a legnagyobb." A felirat arra emlékezteti a
növénykert látogatóit, hogy az apró virágokban és növényekben
felfedezhetik Istent és az ő nagyságát, aki megalkotta a világot. Az
életben sokszor nagy dolgokat kérünk és várunk Istentől, aki viszont néha
egészen kicsiny dolgokba rejtve adja nekünk végtelen szeretetét. A mi
dolgunk pedig az, hogy felfedezzük ezek az apró dolgokat, amelyek valóban
Isten határtalan szeretetéről árulkodnak. Az Eucharisztia, az
Oltáriszentség egészen kicsiny, ez Isten talán legkisebb, de mégis
legcsodálatosabb ajándéka. Isten a kicsiny dolgokban a legnagyobb! A
megszentelt és átváltoztatott kenyérben Jézus önmagát adja nekünk. Ez a
legnagyobb ajándék számunkra.
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Színében bor és kenyérnek (jel csak ez, de más a lényeg!)
drága nagy jók rejlenek.
Vér bár a bor, test az étel, egy is Krisztus, semmi kétely.
Két szín őt nem osztja meg.
Aki veszi, meg nem osztja, meg nem töri,
nem szakasztja, mindenek épen veszik.
Veszi egy és ezrek veszik, s mind egyenlőn kapja részit:
mégis nem fogyatkozik.
Veszi jó, és veszi vétkes, ám gyümölcse vajmi kétes:
élet vagy elkárhozás.
Rossznak átok, üdv a jóknak: lásd,
az együtt áldozóknak végük milyen szörnyű más.
S ha megtört az áldozatban, kétség, tudd meg, nincsen abban: úgy van ott
minden darabban, mint a teljes szín alatt.
Őt törés nem törheté meg: csak a jelnek, köntösének színe tört meg, ám a
lényeg változatlan egy marad.
(Részlet az Úrnapi szekvenciából)
More information about the Evangelium
mailing list