[Evangelium] 2006-07-30
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Júl. 30., V, 05:10:01 CEST
2006. július 30. - Évközi 17. vasárnap
Abban az időben: Jézus átment a Galileai-tengernek, vagyis
Tibériás-tavának a túlsó partjára. Nagy tömeg követte, mert látták a
csodajeleket, amelyeket a betegeken végbevitt. Jézus fölment egy hegyre,
és ott leült tanítványaival. Közel volt a Húsvét, a zsidók ünnepe.
Amikor Jézus fölemelte szemét, és látta, hogy nagy tömeg jön felé, így
szólt Fülöphöz: "Honnan vegyünk kenyeret, hogy legyen mit enniük?" Ezt
pedig azért kérdezte, hogy próbára tegye, mert tudta ő, hogy mit fog
tenni. "Kétszáz dénár árú kenyér sem elég nekik, hogy mindenki kapjon
valami keveset" - felelte Fülöp.
Az egyik tanítvány, András, Simon Péter testvére megszólalt: "Van itt egy
fiú, akinél öt kenyér és két hal van, de mi az ennyinek?"
Jézus meghagyta: "Telepítsétek le az embereket!" Sok fű volt azon a
helyen. Letelepedtek hát: szám szerint mintegy ötezren voltak csupán a
férfiak. Jézus pedig vette a kenyereket, hálát adott, és kiosztotta a
letelepedett embereknek; ugyanígy (adott) a halból is, amennyit csak
akartak Amikor pedig jóllaktak, szólt tanítványainak: "Szedjétek össze a
maradékot, hogy semmi se vesszen kárba." Összeszedték, s tizenkét kosarat
töltöttek meg az öt árpakenyér maradékából, amit meghagytak azok, akik
ettek.
Amikor pedig az emberek látták a csodajelet, amelyet Jézus végbevitt, így
beszéltek: "Ez valóban az a próféta, aki a világba jön." Mikor Jézus
észrevette, hogy érte akarnak jönni, és el akarják vinni, hogy erőszakkal
királlyá tegyék, ismét visszavonult a hegyre, egészen egyedül.
Jn 6,1-15
Elmélkedés:
A halásznivaló sok, de a halász kevés
A mai vasárnapon a csodálatos kenyérszaporítás történetét hallottuk Szent
János evangéliumából. Jézus kezébe veszi az öt kenyeret és a két halat,
hálaimát mond, majd kiosztja a hatalmas tömegnek. A jelenlévő több ezres
nép jóllakik a megszaporított táplálékból. A csodát nem az a fiú tette,
akinél az öt kenyér és a két hal volt és nem is az apostolok, hanem Jézus.
Mindenkinek megvan a maga szerepe: A fiú odaadja a kenyereket és a
halakat, Jézus csodát tesz, az apostolok pedig kiosztják a népnek. A
kenyérszaporítás csodája azt kínálja számunkra, hogy az élet kenyeréről,
Krisztus Testéről elmélkedjünk. Mivel azonban az augusztusi vasárnapokon
többször is szó lesz még az égből jövő kenyérről és az élet kenyeréről,
ezért inkább majd akkor elmélkedjünk e témáról. Ma inkább figyeljünk a
csoda másik elemére, a halakra, amelyek szintén ugyanolyan fontosak, mint
a kenyér. Többféle magyar bibliakiadást is megnéztem, de mindegyikben azt
találtam, hogy ez a rész a "Csodálatos kenyérszaporítás" címet viseli,
pedig talán jogosan beszélhetünk egyúttal csodálatos halszaporításról is.
Egy kicsit méltatlannak tűnik, hogy ennyire megfeledkezünk a halakról,
amelyek e történeten kívül még számos más esetben is szerepelnek a
szentírásban és a keresztény művészetekben is jelentős, többértelmű
jelképpé váltak. Mit üzennek nekünk a halak?
Az ószövetségben az egyik legérdekesebb elbeszélés Tóbiás története.
Kísérőjének, Rafael angyalnak a kérésére az ifjú Tóbiás kifog a folyóból
egy nagy halat. A hal szívének és májának szaga elűzte a démonokat Sára
házából, akit Tóbiás feleségül vett. Hazatérve a hal epéjét apja vak
szemére keni Tóbiás, aki ennek köszönhetően visszanyeri látását. A
történet azt mutatja, hogy az ószövetségi időkben a halnak gonosz
szellemeket távol tartó és gyógyító erőt tulajdonítottak.
De szintén fontos Jónás próféta története, aki három napig van az őt
elnyelő cethal gyomrában, majd kiveti őt a hal a partra, utalva Jézusra,
aki feltámadása előtt három napig volt a sírba zárva. Jónás tehát a
feltámadt Jézus előképe volt.
Az újszövetségben ennél többször fordul elő a hal. Az apostolok
kiválasztásának történetéből tudjuk, hogy Jézus egyszerű halászokat hívott
meg, akiket később az emberhalászattal bízott meg. A mindennapi
megélhetésüket biztosító halászatot abbahagyják, hogy Krisztus tanítványai
legyenek, és emberek halászaivá váljanak. A hal egyrészt az embereket
jelképezi, akihez az apostolok küldetése szól.
De a hal jelképezi magát Krisztust is. Ez onnan származik, hogy a "Jézus
Krisztus, Isten Fia, Megváltó" hitvallás görög szavainak kezdőbetűit
összeolvasva a hal szó jön ki a görög nyelvben. A hal Krisztusra utaló
titkos jel volt a keresztényüldözések korában, amelyet csak a keresztények
ismertek. Abból lehetett megtudni, hogy valaki keresztény-e, hogy
ismerte-e ezt a jelet.
Szintén fontos az evangéliumokban a csodálatos halfogás története.
Feltámadása után Jézus megjelent a Tibériás-tónál, ahol korábban a
kenyérszaporítás és a halszaporítás történt. Az apostolok Péter
vezetésével éppen halásztak, de nem fogtak semmit. Jézus megparancsolja
nekik, hogy vessék kis a hálót a bárka jobb oldalán. Ők engedelmeskednek,
s oly sok halat fogtak, hogy alig bírták kihúzni a hálót. A partra érve
Jézus kenyérrel és sült hallal várja apostolait (Jn 21,1-14). Ezt követően
Péter háromszor megvallja Jézus iránti szeretetét, aki rábízza egyházának
vezetését. Az elbeszélésből kiderül, hogy a halászat csak Jézus
segítségével eredményes. Ehhez hasonlóan az apostolok új hivatása, az
emberhalászat is egyedül Jézus segítségével érheti el célját.
Az emberhalászat azonban nem csak Péternek és társainak volt a feladata,
hanem minden keresztény emberé, aki Krisztus Egyházához tartozik. II.
János Pál pápa Az új évezred kezdetén című apostoli levelében egy széles
óceánhoz hasonlította az a harmadik évezredet, amely megnyílik az Egyház
előtt, s amelyre Krisztus segítségére számítva hajózunk ki (vö.: Novo
millennio ineunte 58.). Az emberek várják, hogy elvigyük nekik a krisztusi
tanítást. Az emberhalászatnak sosem az a célja, hogy elvegyük az emberek
szabadságát vagy megfosszuk őket a víztől, attól a közegtől, amelyben élni
tudnak. Az Egyház, mint egy óriási háló összegyűjti mindazokat, akik
Krisztushoz tartoznak. Az utóbbi évtizedekben sok ember elveszítette
reményét és kilátástalannak tűnik az élete. Sokan úgy élnek, mint a partra
vetett halak, amikor a tenger visszahúzódik. Össze kell gyűjteni, össze
kell fogni ezeket a embereket, hogy visszategyük őket az életet adó vízbe.
Jézus azt mondta egyszer, hogy "az aratnivaló sok, a munkás viszont
kevés". Ennek mintájára nyugodtan mondhatjuk azt is, hogy a halásznivaló
sok, de a halász kevés. Kérjük Jézust, hogy hívjon napjainkban sok
fiatalt, akik bátran vállalkoznak az emberhalászat feladatára.
Befejezésül még egyetlen gondolat: az emberhalásznak mindig tudnia kell,
hogy nem magának, hanem Jézus számára dolgozik. Olyan ez, mint amikor a
vadász lelövi a vadkacsát és az a vízbe pottyan. A kutyája azonnal a vízbe
ugrik, hogy a nádas közepén megkeresse a lelőtt madarat. Amikor
megtalálta, a szájába veszi és odaviszi a gazdájának. A kutya nem eszi meg
a kacsát, mert megtanították neki, hogy az nem az övé, hanem a vadászé.
Amikor az emberhalászat munkáját végezzük, sosem feledkezhetünk meg arról,
hogy nem magunknak fogjuk a halakat és nem maguknak dolgozunk, hanem
mindig a mi Urunknak, Jézusnak.
Imádság:
Szórd szét kincseid, a gazdagság legyél te magad.
Nyűdd szét díszeid, a szépség legyél te magad.
Feledd el mulatságaid, a vígság legyél te magad.
Pazarold el izmaid, az erő legyél te magad.
Oltsd ki lángjaid, a szerelem legyél te magad.
Űzd el szánalmaid, a jóság legyél te magad.
Dúld fel hiedelmeid, a hit legyél te magad.
Törd át gátjaid, a világ legyél te magad.
(Köszönet Csiszárik Zsuzsának, aki az imát küldte.)
More information about the Evangelium
mailing list