[Evangelium] 2006-06-18
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Jún. 18., V, 05:10:07 CEST
2006. június 18. - Úrnapja, Krisztus szent testének és vérének ünnepe
A kovásztalan kenyerek ünnepének első napján, amikor a húsvéti bárányt
feláldozzák, tanítványai megkérdezték (Jézust): "Mit akarsz, hová menjünk,
hogy elkészítsük számodra a húsvéti vacsorát?" Erre elküldte két
tanítványát ezekkel a szavakkal: "Menjetek a városba. Találkoztok ott egy
emberrel, aki vizeskorsót visz. Kövessétek őt, aztán ahová bemegy, ott
mondjátok meg a házigazdának: A Mester kérdezi, hogy hol van az a szállás,
ahol a húsvéti vacsorát tanítványaimmal elfogyaszthatom? Ő mutat majd
nektek egy étkezésre berendezett, tágas, emeleti termet. Ott készítsétek
el nekünk." A tanítványok elmentek, s a városba érve mindent úgy találtak,
ahogy megmondta; és elkészítették a húsvéti vacsorát. Vacsora közben
kezébe vette a kenyeret, megáldotta, megtörte, és ezekkel a szavakkal adta
nekik: "Vegyétek, ez az én testem." Majd fogta a kelyhet, hálát adott,
odanyújtotta nekik, és mindnyájan ittak belőle. Ő pedig így szólt: "Ez az
én vérem, a szövetségé, amely sokakért kiontatik. Bizony mondom nektek:
nem iszom többé a szőlő terméséből addig a napig, amíg az újat nem iszom
az Isten országában." Ezután zsoltárt énekelve kimentek az
Olajfák-hegyére.
Mk 14,12-16. 22-26
Elmélkedés:
Ez az én testem
A pünkösd utáni három egyházi főünnep közül a második az Úrnapja, Krisztus
szent testének és vérének ünnepe, amely Szentháromság vasárnapját követi.
Mindhárom ünnep sajátos módon fejezi ki Isten szeretetét. Szentháromság
napja arra tanított minket, hogy Isten maga a Szeretet. Ez a szeretet az
Atya teremtő, a Fiú megváltó és a Szentlélek megszentelő tevékenysége
révén tapasztalható meg az ember számára. Jövő vasárnap, Jézus Szíve
ünnepén az irgalmasságban megmutatkozó oldalára figyelünk majd a
szeretetnek. Ma pedig, Úrnapján, az Eucharisztiáról, mint az isteni
szeretet csodálatos és titokzatos jelenlétéről elmélkedünk.
Az Oltáriszentség alapításának történetét Szent Márk evangéliumából
olvastuk fel. Ezek szerint az utolsó vacsorán Jézus először a kenyeret
nyújtotta apostolainak, mondván: "Ez az én testem, mely értetek adatik".
Majd a borral telt kelyhet adta nekik, miközben ezt mondta: "Ez az én
vérem, amely kiontatik". E szavakkal jelzi Jézus az eucharisztia áldozati
jellegét. A szentmise bemutatásakor nem csupán Jézus titokzatos és
valóságos jelenlétét ünnepeljük, hanem felelevenítjük szeretetből vállalt
áldozatát is, amelyet értünk és mindenkiért hozott. Amikor a szentmisét
naponta bemutatjuk, akkor az isteni szeretet mindennapi jelenlétét
ünnepeljük. Krisztus teste az igazi mindennapi kenyér!
Leonardo Boff, a brazil származású ferences teológus jegyezte fel
önéletrajzi írásában, hogy odahaza náluk a ház melletti kút káváján mindig
ott volt a vizesbögre. Amikor a felnőttek hazajöttek a városból vagy a
mezőről a munka után, odamentek a kúthoz, a vizesbögrével friss vizet
merítettek és ittak. Ez a cselekedet a mindennapok része volt, a bögrének
mindig ott kellett lennie a kút szélén. Idővel a gyerekek felnőttek és
távoli helyekre kerültek tanulni, de amikor hazajöttek a szünidőre, ők is
mindig odamentek a kúthoz és ittak a vízből. Ez a szertartásossá vált
cselekedet jelezte számunkra, hogy hazaértek, otthon vannak.
Bizonyára mindannyiunk életében vannak hasonló jelképes cselekedetek.
Milyen jó volna, ha a keresztények számára mindennapi szent szokássá válna
a szentmisén való részvétel és a szentáldozás! Milyen szép volna, ha Isten
mindennapi szeretetére nem csak időnként válaszolnánk, hanem nap mint nap!
Az egyház figyelmes tiszteletét az eucharisztiában jelen lévő Krisztus
iránt jól tükrözi a keresztény művészet. A különböző építészeti és
festészeti alkotások, a templomok és azok díszítése mind azt jelzi, hogy
az egyház és a hívő ember mennyire hálás Istennek az Oltáriszentségért, a
szeretet a csodálatos ajándékáért. És itt nem csupán egy művészeti
értékről van szó. A művészek ugyanis nem csak mesterségbeli tudásukat és
tehetségüket mutatják meg, hanem egyúttal kifejezik személyes hitüket is,
amikor megnyitják szívüket a titok előtt.
Talán érdemes eltanulnunk a művészektől a szív nyitottságát, amely arra
irányul, hogy felismerje a jelenlévő szeretetet, elfogadja és viszonozza
azt. Talán érdemes nem csak a külsőségekre, a szentmise liturgiájának
szépségére vagy az úrnapi körmenet fenségére odafigyelnünk, hanem engedni,
hogy magával ragadjon bennünket az isteni szeretet. Jézus több mint egy
hétköznapi jel vagy szimbólum. Ő valóban táplálékunk akar lenni. Azért
adja nekünk testét és vérét, hogy magunkhoz vegyük őt. Lelki táplálék
számunkra ebben az élet és Ő az örök élet kenyere is számunkra. Jézus a
mindennapi kenyér, a mindennapi táplálék.
Amikor ma Krisztus testéről, az Oltáriszentségről elmélkedünk, szót kell
még említenünk az Egyházról, mint Krisztus titokzatos testéről. Szent
Ágoston mondta a keresztény hívőknek évszázadokkal ezelőtt a következőket:
"Fogadjátok, amik vagytok: Krisztus teste. Legyetek azok, amit fogadtok:
Krisztus teste". Krisztus testének vétele által a szentáldozásban ővele
egyesülünk. E találkozás ugyanakkor az egyházzal való teljes közösségünket
is kifejezi, hiszen csak az járulhat szentáldozáshoz, aki teljes
közösségben van az egyházzal. Amikor a szentmisén megáldozunk, akkor nem
csupán hirdetjük egyházhoz tartozásunkat, hanem meg is valósul egységünk
az egyházzal. Valahányszor elindulunk a szentmisére, gondoljunk arra, hogy
az eucharisztikus áldozatban való méltóságteljes és aktív részvételünk
Isten iránti szeretetünknek a kifejezése. Lehetőleg minden szentmisén
fogadjuk magunkba Krisztus testét, az Oltáriszentséget, amely segíteni fog
minket, hogy Krisztus testévé, az Egyház élő közösségévé váljunk!
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Kempis Tamás imája
Ó én szeretett, édes Istenem, kit most áhítattal magamhoz akarok venni, Te
ismered gyarlóságomat s a lelki szükséget, melyben szenvedek. Te tudod,
mennyi vétekben vergődöm, mennyi bűn terhel, mennyi kísértés és
tisztátalanság környékez. hozzád járulok orvosságért, vigaszt és
segítséget nálad keresek. Ahhoz szólok, aki mindent tud, aki egész
bensőmet ismeri és egyedül adhat nekem teljes vigasztalást és segítséget.
Te tudod, miben szűkölködöm, míly szegény vagyok az erényekben.
Elégítsd ki hát éhező koldusodat, gyújtsd föl hideg szívemet szereteted
tüzével, világosítsd meg vakságomat jelenléted fényességével. Ne bocsáss
el magadtól étlen-szomjan, hanem légy hozzám irgalmas, amint szentjeidhez
is gyakran oly csodálatosan irgalmas voltál. uram, Istenem, Teremtőm és
Megváltóm! Olyan érzelemmel, tisztelettel, magasztalással és dicsérettel,
oly hálaadással és szeretettel, hittel, reménységgel és tisztasággal
akarlak a mai napon magamhoz venni, amellyel óhajtott és fogadott Téged
legszentebb Anyád, a dicsőséges Szűz Mária, ki a megtestesülés örömteljes
titkát neki hírül adó angyalnak alázattal és áhítattal így felelt: Íme az
Úrnak szolgálóleánya, legyen nekem a te igéd szerint! Ámen.
More information about the Evangelium
mailing list