[Evangelium] 2006-05-14
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Május. 14., V, 05:10:02 CEST
2006. május 14. - Húsvét 5. vasárnapja
Abban az időben Jézus ezt mondta tanítványainak: Én vagyok az igazi
szőlőtő, és Atyám a szőlőműves. Minden szőlővesszőt, amely nem hoz
gyümölcsöt bennem, lemetsz rólam, azt pedig, amely gyümölcsöt hoz,
megtisztítja, hogy még többet teremjen. Ti már tiszták vagytok a tanítás
által, amelyet hirdettem nektek. Maradjatok bennem, akkor én is bennetek
maradok. Miként a szőlővessző nem hozhat gyümölcsöt magától, ha nem marad
a szőlőtőn, úgy ti sem, ha nem maradtok bennem. Én vagyok a szőlőtő, ti a
szőlővesszők. Aki bennem marad, és én őbenne, az bő termést hoz, mert
nélkülem semmit sem tehettek. Aki nem marad bennem, azt kivetik, mint a
szőlővesszőt, és elszárad. Összeszedik, tűzre vetik és elégetik. Ha bennem
maradtok, és szavaim is bennetek maradnak, akkor bármit akartok, kérjétek,
és megkapjátok. Azáltal dicsőül meg Atyám, hogy bő termést hoztok, és a
tanítványaim lesztek.
Jn 15,1-8
Elmélkedés:
Gyümölcsöt teremni
Húsvét 5. vasárnapján János evangéliumából azt a példabeszédet olvastuk
fel, amelyben Jézus önmagát szőlőtőhöz, az Atyát a szőlőskert gazdájához,
tanítványait és minket pedig szőlővesszőkhöz hasonlítja. Ezt mondja: "Én
vagyok a szőlőtő és Atyám a szőlőműves" (Jn 15,9), majd a következőkkel
folytatja: "Én vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők" (Jn 15,5). Mai
elmélkedésünkben arra keressük a választ, hogy vajon mit akar Jézus
mondani ezekkel a hasonlatokkal?
A szőlő olyan növény, amelynek eredményes termesztése egyrészt az ember
figyelmes munkájától, másrészt az időjárás kiszámíthatatlan változásától
függ. Hiába dolgozik egész éven át szorgalmasan a gazda, hiszen egyetlen
vihar vagy jégeső percek alatt tönkreteheti munkáját. De hiába kedvező az
időjárás, ha a tulajdonos elhanyagolja szőlőjét és nem törődik vele, nem
számíthat jó termésre. A szőlő gyümölcsee önmagában is értékes táplálék,
de ízletes bor is készíthető belőle, természetesen ez is csak gondos és
figyelmes munkával.
A szentírás többször beszél az ószövetségi népről, mint az Úr szőlőjéről,
nem hallgatva arról sem, hogy a szőlő sokszor terméketlen maradt, azaz a
nép hűtlenné vált. A prófétákat, akiket a szőlő gazdája, Isten küld a
néphez, a gonosz munkások megölik, mert azt gondolják, hogy övék lehet a
szőlő. De azzal a reményteli gondolattal is találkozunk, hogy Isten új
szőlőt fog ültetni, amely majd idejében megtermi gyümölcsét, új
szövetséget köt az emberekkel. Ez akkor teljesedik be, amikor az Atya a
Fiút elküldi a világba, aki az igazi szőlőtő, s aki életének
feláldozásával termi meg a szeretet gyümölcsét. Jézus Krisztus áldozatával
a szőlő termése, a bor az Eucharisztiában az Ő vérévé válva örökre
megpecsételi ezt az új szövetséget. A hívő ember részéről a szentáldozás,
Krisztus Testének és Vérének vétele jelenti azt a bensőséges és élő
kapcsolatot Isten és az ember között, amelyre a szőlőtőről és a
szőlővesszőkről szóló példabeszéd utal.
Ennek fényében a felolvasott példabeszédet a következőképpen
értelmezhetjük: Az Egyház, az újszövetségi nép Isten szőlőskertje. Az
Egyház tagjai - miként a szőlővesszők a szőlőtőhöz - szorosan kapcsolódnak
Krisztushoz és rajta keresztül egymáshoz. Az egyházi közösség tagjaként -
világi hívőként és egyházi személyként egyaránt - arra törekszünk, hogy
megőrizzük a Krisztushoz kapcsolódást, aki nélkül semmit sem tehetünk, s
akiből életerőt merítünk. Egyedül Jézus által tudunk lelki gyümölcsöket
teremni. Ahogyan a szőlő termésének mennyisége és minősége egyaránt a függ
a kedvező időjárástól és az emberi munkától, ugyanígy a Krisztussal való
élő kapcsolatunk is egyrészt Isten kegyelmének köszönhető, másrészt
megkívánja a mi emberi közreműködésünket.
Túllépve az elméleten ezek után érdemes azt is megvizsgálnunk, hogy milyen
ismérvei vannak a Krisztushoz tartozásnak? Miről lehet felismerni, hogy
élő-e a kapcsolata a hívőnek Krisztussal és az Egyházzal? A teljesség
igénye nélkül vegyük most sorra a legfontosabbakat!
Az élő hitű keresztény ember számára a vallásosságban első helyen áll az
életszentségre való törekvés. Ez azt jelenti, hogy Isten kegyelmét jól
felhasználva sok lelki gyümölcsöt terem az elkötelezett ember. Állandóan
kész a lelki megújulásra, hogy egyre közelebb kerüljön Istenhez.
A Krisztusban élő keresztényre jellemző, hogy felelősséggel megvallja
katolikus hitét, elfogadja és hirdeti a krisztusi igazságot az emberről,
az ember evilági hivatásáról és az Egyházról, mint az emberek
közösségéről.
A harmadik ismérv az lehet, hogy nem csupán a Krisztushoz fűződő
engedelmes, fiúi kapcsolat fontos számára, hanem az egyház többi tagjával
való testvéri szeretettől vezérelt közösség ápolása is.
Az kapcsolódik továbbá élő szőlővesszőként Jézushoz, aki azonosulva az
Egyház célkitűzésével aktívan részt vesz annak apostoli munkájában. Az
egyszerű világi hívőt is mindenkor át kell hatnia annak a missziós
lelkesedésnek, amely az evangélium hirdetésének szolgálatába állítja őt.
S végezetül: A Krisztus mellett elkötelezett keresztény - kilépve az
egyházi közösség keretéből - a társadalmi élet minden területén tanúságot
tesz az emberi méltóság, a szabadság, az igazságosság és a szolidaritás
értékéről.
Jézus ezt mondja az evangéliumban: "Maradjatok bennem, akkor én is
bennetek maradok. Aki bennem marad, az bő termést hoz". Célunk világos:
megmaradni a Krisztussal való élő és éltető egységben, s gyümölcsöt
teremni Krisztus által. Ez az egység a Szentlélek ajándéka. Indítson a
Szentlélek minket arra, hogy mindenkor az életszentségre törekedjünk,
bátran megvalljuk hitünket, közösségben éljünk egymással, hirdessük
Krisztus evangéliumát, s tanúságot tegyünk róla a világban! Legyünk élő
szőlővesszők, legyünk az Egyház élő tagjai!
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Fehér szentostyában, Jézus téged látlak,
Hiszek, bízom benned, szeretlek, imádlak.
Bánom, hogy szívedet bűnökkel sebeztem,
Ezentúl jó leszek, jöjj hozzám, légy velem.
Kitárom szívemet, térj be hozzám, kérlek,
Ó, nagyon akarlak szeretni én Téged.
Jó Jézusom, gyullaszd szívem szeretetre,
Hogy meleg lakásod legyen neked benne.
Tudom, Jézuskám, hogy meghallgattál engem,
S már lelkileg itt vagy szerető szívemben.
Köszönöm, Jézusom, hogy az enyém lettél,
Kérlek, hogy szívemben örök lakást vegyél.
Maradj mindig velem, ne hagyj már el soha,
Szeretlek, kincsem nincs, szívem adom oda.
S most még egyet kérek bízva, szeretettel:
Pogány gyermekeknek szívébe is jöjj el!
(Köszönet Balogh Árpádné Kulcsár Erzsébetnek, aki az imát küldte.)
More information about the Evangelium
mailing list