[Evangelium] 2006-04-30
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Ápr. 30., V, 05:10:02 CEST
2006. április 30. - Húsvét 3. vasárnapja
Abban az időben az Emmauszból visszatért tanítványok beszámoltak az úton
történtekről, meg arról, hogyan ismerték fel Jézust a kenyértöréskor. Míg
ezekről beszélgettek, egyszer csak megjelent köztük (Jézus), és
köszöntötte őket: "Békesség nektek!" Ijedtükben és félelmükben azt vélték,
hogy szellemet látnak. De ő így szólt hozzájuk: "Miért ijedtetek meg, és
miért támad kétely a szívetekben? Nézzétek meg kezemet és lábamat! Én
vagyok. Tapintsatok meg és lássátok, a szellemnek nincs húsa és csontja,
de amint látjátok, nekem van." Ezután megmutatta nekik a kezét és a lábát.
De örömükben még mindig nem mertek hinni, és csodálkoztak. Ezért így szólt
hozzájuk: "Van itt valami ennivalótok?" Adtak neki egy darab sült halat.
Fogta és a szemük láttára evett belőle. Aztán így szólt hozzájuk: "Ezeket
mondtam nektek, amikor még veletek voltam. Be kell teljesednie mindannak,
amit rólam Mózes törvényében, a prófétákban és a zsoltárokban írtak."
Ekkor megnyitotta értelmüket, hogy megértsék az írásokat. Majd így
folytatta: "Meg van írva, hogy a Messiásnak szenvednie kell, és harmadnap
fel kell támadnia a halálból. Nevében megtérést és bűnbocsánatot kell
hirdetni Jeruzsálemtől kezdve minden népnek. Ti tanúi vagytok ezeknek."
Lk 24,35-48
Elmélkedés:
Valakit keresni
A mai vasárnapon folytatódik a Feltámadt Jézussal való találkozások
sorozata. Húsvétvasárnap hajnalban az Úr elsőként Mária Magdolnának és az
asszonyoknak jelent meg a sírnál, majd megjelent az apostoloknak, estefelé
pedig a két tanítványnak, akik Emmauszba tértek haza. A múlt vasárnap
arról hallottunk, hogy találkozik Tamással, aki láthatja és megérintheti
sebhelyeit. A mai evangélium elbeszélése szerint szintén az apostoloknak
jelenik meg Jézus. Lukács evangélista nagyon fontosnak tartja annak
hangsúlyozását, hogy Jézus nem szellemként vagy lélekként jelenik meg,
hanem testi valóságában. Felszólítja a jelenlévőket, hogy érintsék meg őt
és a szemük láttára eszik, hogy meggyőződhessenek arról, hogy nem egy
kísértetet látnak, hanem a Feltámadt Krisztus testét.
A találkozás folyamán az apostolok számára egyértelművé válik, hogy az a
feltámadott test, amelyben Jézus megjelent nekik, ugyanaz, mint amelyben
korábban élt, amelyben szenvedett, és amelyet keresztre feszítettek. A
szenvedés sebhelyei a feltámadt testen továbbra is látszanak, s
megérinthetők. Emellett azonban azt is észre kell vennünk, hogy Jézus
feltámadt és dicsőséges teste már egészen új tulajdonságokkal rendelkezik,
hiszen nincs alávetve a tér és az idő kötöttségének. A feltámadt Jézus
bárhol és bármikor meg tud jelenni, ahol csak akar, még a zárt ajtók sem
jelentenek számára akadályt.
Az evangéliumok beszámolói és az apostolok tanúságtétele szerint Jézus
feltámadása nem a földi életbe való visszatérés vagy a földi élet
meghosszabbítása volt. Jairus leánya, a naimi ifjú és Lázár feltámasztása
azt jelentette, hogy visszatértek a földi életbe, majd később természetes
halállal ismét meghaltak. De Jézus feltámadása nem ilyen volt. Ő nem a
földi életre tért vissza, hanem egy új életre, az örök életre támadt fel.
Amikor a húsvéttól pünkösdig terjedő időszakban a Feltámadottal való
találkozásokat olvassuk az evangéliumban, érdemes további két fontos
szempontra odafigyelnünk. Az egyik az, hogy az apostolok hitének a
Jézussal való személyes kapcsolat az alapja. Az apostolok azzal a
meggyőződéssel válnak a feltámadás tanúivá és bátor hirdetőivé, hogy
személyesen találkozhattak Jézussal. Ez az esemény válik igehirdetésük
legfontosabb elemévé, tehát Jézus feltámadásának fényében kezdik
értelmezni és hirdetni Mesterük csodáit és beszédeit, amelyeket korábban
átéltek. Számukra is és hallgatóik számára is a Jézus feltámadásába vetett
hit a döntő, s nem az, hogy miként történhetett meg korábban egy-egy
csodás gyógyulás vagy hogyan kell értelmezni egy jézusi példabeszédet. A
Feltámadottal való találkozás élménye válik hitük biztos alapjává.
Másrészt azonban azt is látnunk kell, hogy az apostolok nem azonnal, hanem
fokozatosan jutnak el erre a hitre. Az emmauszi tanítványok esete éppen
azt példázza, hogy a hitetlenségből és a csalódottságból hogyan lehet
eljutni a hitre és az örömteli lelkesedésre. A két tanítvány nem a
Jézussal való találkozás első pillanatában jut el a felismerésre, hanem
csak azután, hogy az út folyamán végighallgatták Jézus tanítását,
szeretettel befogadták őt otthonukba, s kezükbe vehették a Jézus által
megtört kenyeret. Csak ekkor nyílik fel szemük és születik meg szívükben a
hit. A mai evangéliumban szereplő apostoloknak egy ehhez hasonló utat kell
megtenniük, amely a félelemtől és a csodálkozástól vezet el a hit
megszületéséig. Itt sem arról van szó, hogy abban a pillanatban, amikor
Jézus megjelenik köztük, akkor valamennyien azonnal térdre borulva imádják
őt, hanem csak miután hallják szavait, láthatják sebhelyeit, s a szemük
láttára eszik, akkor kezdik el megérteni Jézus halálának és feltámadásának
értelmét.
Néhány évvel ezelőtt egy idős emberhez hívtak a zalaegerszegi kórházba,
akinek nem sikerült a műtétje és várható volt közeli halála. Miután
meggyónt, felvette a betegek szentségét és megáldozott, elmesélte, hogy
közel negyven éven át tanított filozófiát. A filozófiában kereste az
igazságot, de nem találta meg a legfőbb igazságot. Keresései és
tanulmányai során újra és újra eljutott a valláshoz, de mégsem mert
belépni erre a területre. Most is pontosan emlékszem rá, hogy ezt mondta:
"Ott álltam egy hegy lábánál, de nem indultam el felfelé. De erre csak
akkor jöttem rá, amikor a '90-es évek elején nyugdíjba vonulásom után
megtértem". Elmesélte élményét, találkozását Istennel, akiben megtalálta
az Igazságot.
Amikor kereső emberekkel találkozom, mindig eszembe jut az ő története, s
elmondom nekik, hogy nem "valamit", hanem "valakit" kell keresni. Az
igazságot, az élet értelmét nem "valamiben", nem egy tanításban, de nem is
egy filozófiai eszmében találhatjuk meg, hanem egyedül Jézus Krisztusban.
Boldog lehet az az ember, aki ráébred arra, hogy olyan "valakit" érdemes
keresnie, aki szintén keresi őt, mert e kölcsönös keresés eredményeként
jön létre a találkozás az embert kereső Isten és az Isten után vágyakozó
ember között. Ha tudod, hogy kit keresel, biztos lehetsz benne, hogy Ő meg
fog találni téged!
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Prohászka Ottokár: Kő az úton
Ne gondold, hogy kerül életed útjába
Egyetlen gátló kő is hiába.
Lehet otromba, lehet kicsike,
Hidd el, ahol van ott kell lennie.
De nem azért, hogy visszatartson Téged,
Lohassza kedved, merészséged,
Jóságos kéz utadba tette, hogy Te megállj mellette
Nézd a követ, s beszélj róla Isteneddel.
Őt kérdezd, hogy milyen akadályt küld azzal a kővel Neked.
S ha lelked Istennel találkozott, utadba minden kő áldást hozott.
(Köszönet Németh Péternének, aki az imát küldte.)
More information about the Evangelium
mailing list