[Evangelium] 2006-04-15
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Ápr. 15., Szo, 05:10:02 CEST
2006. április 15. - Nagyszombat - Húsvét vigíliája
Amikor elmúlt a szombat, Mária Magdolna, Mária, Jakab anyja és Szalóme
drága keneteket vásároltak, és elmentek, hogy megkenjék Jézus holttestét.
A hét első napján, kora reggel, amikor a nap felkelt, a sírhoz mentek. Ezt
mondták egymásnak: "Ki fogja nekünk elhengeríteni a követ a sír bejárata
elől?" De amikor odanéztek, látták, hogy a kő el van hengerítve, pedig
igen nagy volt. Bementek a sírba, és egy fehér ruhába öltözött ifjút
láttak, amint ott ült jobb felől. Megrémültek, de az megszólította őket:
"Ne féljetek! Ti a keresztre feszített názáreti Jézust keresitek.
Feltámadt, nincs itt! Nézzétek, itt van a hely, ahová temették. Siessetek,
és mondjátok meg tanítványainak és Péternek: Előttetek megy Galileába. Ott
meglátjátok majd őt, amint megmondta nektek."
Mk 16,1-7
Elmélkedés:
Megérteni és hirdetni a halál és a feltámadás titkát
Húsvét vigíliájának szertartása, amelyen Jézus Krisztus feltámadását
ünnepeljük, a szokásos szentmiséknél hosszabb és tartalmasabb. A
szertartás a tűzszenteléssel kezdődött, majd megáldottuk a húsvéti
gyertyát, melyet ünnepi körmenetben hoztunk be a templomba. Ezt a részt a
húsvéti örömének követte. Az igeliturgia során felidéztük az ószövetségi
időkből azokat a legfontosabb eseményeket, amelyekkel Isten előkészítette
a megváltást. Ezek után a keresztségi fogadalom megújítása (illetve egyes
templomokban a keresztség szentségének a kiszolgáltatása) fog következni,
majd az eucharisztia liturgiája a szokásos módon.
A mai szertartás minden eleme abban segít bennünket, hogy megértsük a
feltámadás lényegét, vagy legalábbis közelebb kerüljünk Krisztus
feltámadásának titkához. Lukács evangéliuma szerint, amikor Jézus
feltámadása után, de még mennybemenetele előtt utolsó alkalommal jelent
meg az apostoloknak, akkor "megnyitotta értelmüket, hogy megértsék az
írásokat" (Lk 24,45). Megértsék azt, hogy a Messiásnak szenvednie kell és
harmadnap fel kell támadnia a halálból" (Lk 24,46). Ebből a leírásból
kiderül, hogy a kereszthalál és a feltámadás titkát egyszerre értik meg az
apostolok. Hiába próbálnánk tehát megérteni a feltámadást a szenvedés
megértése és elfogadása nélkül, nem jutnánk eredményre. Ugyanakkor az is
igaz, hogy a szenvedést és a halált is csak a feltámadás fényében lehet
igazán megérteni.
Azért fontos a halál és a feltámadás szoros kapcsolatának kihangsúlyozása
a megértés tekintetében, mert napjainkban időről időre hallani olyan
vélekedéseket, amely szerint az Egyháznak nem Jézus szenvedéséről és
haláláról kellene beszélnie, hanem csak a feltámadásáról. Azt mondják,
hogy az Egyház papjai a prédikációkban ne a kereszten szenvedő Krisztust
állítsák példaképként az emberek elé, hanem az élő, a feltámadt Krisztust.
Első hallásra talán sokan igazat adnak ennek a vélekedésnek, de még
mielőtt bárki bólogatni kezdene, mindjárt szögezzük is le, hogy van egy
kis tévedés vagy félreértés ebben a gondolkodásban. Az igaz, hogy a
feltámadásról, mint a keresztény ember örök életének forrásáról többet
kell beszélni, de ez nem jelentheti sosem a keresztről való hallgatást. A
halál és a feltámadás titka szorosan összetartozik, és egyik sem érthető
meg a másik nélkül.
Idézzük fel Szent Pál apostol szavait, amelyeket a korintusiakhoz írt első
levelében olvashatunk: "A zsidók csodajeleket kívánnak, a görögök
bölcsességet követelnek, mi azonban a megfeszített Krisztust hirdetjük"
(1Kor 1,22-23). És arról a tényről se feledkezhetünk meg, hogy a feltámadt
Jézus testén továbbra is látszanak a keresztre feszítés sebhelyei,
amelyeket az Úr meg is mutat apostolainak, sőt Tamás apostol meg is
érintheti e sebeket. De ugyanezt fejezi ki az az imádság is, amelyet
évszázadok óta minden szentmisében az átváltoztatás után közösen mondunk:
"Halálodat hirdetjük Urunk, és hittel valljuk feltámadásodat, amíg el nem
jössz". Ugyanezt igazolja az is, hogy az Egyház régi hagyománya szerint
ezen az estén részesülnek a keresztségben az erre felkészült hittanulók. A
keresztségben meghalnak Krisztussal és vele együtt újjászületnek.
A keresztény igehirdetés a kezdetektől fogva mindig Jézus megváltó
kereszthalálának és üdvözítő feltámadásának két pillérére épült. Amikor a
mai estén tehát Jézus feltámadásáról szólunk, nem hallgathatunk a kereszt
titkáról sem, hiszen együtt érthetjük meg mindkettőt.
E megértésben azonban mégsem talán a prédikáció vagy az egyéni elmélkedés
nyújtja nekünk a legnagyobb segítséget, hanem a szentmise, amely minden
alkalommal találkozás a keresztáldozatot megújító és a feltámadt Jézussal.
Ő nyitja meg értelmünket, hogy a szentmise első részében, az igeliturgia
során megértsük tanítását és ő nyitja meg szívünket, hogy az eucharisztia
liturgiájában Jézus áldozatával együtt önmagunkat is felajánljuk Istennek.
A találkozás legszentebb pillanata pedig az, amikor Krisztus Testét
magunkhoz vesszük a szentáldozáskor.
Ahhoz, hogy a maga teljességében megértsük a húsvéti események titkát, ott
kell lennünk a Golgotán a kereszt alatt és látnunk kell Jézus üres sírját
is. Tegnap, Nagypénteken a szent kereszt előtti hódolatra hívott bennünket
az Egyház, a mai húsvéti vigília-esten pedig arra buzdít minket, hogy
induljunk el Jézus sírjához. A felolvasott evangélium szerint ugyanezt
tették az asszonyok is, akik hajnalban a sírhoz mentek, de nem találták
Jézus testét. Egy fehér ruhás angyal közli velük az örömhírt, hogy Jézus
feltámadt, nincs itt! Majd arra bátorítja őket, hogy menjenek és vigyék el
a feltámadás hírét a tanítványoknak. Így lesznek a jámbor asszonyok a
feltámadás első tanúi és hirdetői.
Legyünk mi is a feltámadás hirdetői! Mondjuk el mindenkinek, hogy Jézus
sírja üres, és tegyünk tanúságot arról, hogy találkoztunk a Feltámadottal!
Hirdessük, hogy Krisztus meghalt, de az Atya feltámasztotta őt a halálból.
A halál felett győzedelmeskedett az élet és a feltámadás.
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Húsvéti szekvencia
Húsvét tiszta áldozatját a hívek áldva áldják.
Bárány megváltja nyáját,
és az ártatlan Krisztus már kiengeszteli értünk Atyját.
Élet itt a halállal megvítt csodacsatával,
A holt Életvezér ma úr és él!
Mária, szent asszony, mondd, mit láttál utadon?
"Az élő Krisztusnak sírját, s a Felkeltnek láttam glóriáját.
Angyali tanúkat, szemfedőt és gyolcsokat.
Feltámadt reményem, Krisztus Galileába elétek indult."
Tudjuk, Krisztus feltámadott és diadalmas.
Ő győztes Királyunk, légy irgalmas!
More information about the Evangelium
mailing list