[Evangelium] 2006-04-14
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Ápr. 14., P, 05:10:02 CEST
2006. április 14. - Nagypéntek
Jézus szenvedéstörténete
Abban az időben Jézus kiment tanítványaival a Kedron völgyén túlra, ahol
egy kert volt, s bement oda tanítványaival. Ezt a helyet ismerte Júdás is,
aki őt elárulta, mert Jézus gyakran járt ide tanítványaival. Júdás kapott
egy csapat katonát, valamint a főpapoktól és a farizeusoktól szolgákat, és
kiment velük oda lámpákkal, fáklyákkal, fegyverekkel fölszerelkezve. Jézus
tudott mindent, ami rá várt. Eléjük ment tehát és megkérdezte tőlük: "Kit
kerestek?" Azok ezt válaszolták: "A názáreti Jézust." Jézus erre így
szólt: "Én vagyok." Júdás is ott volt köztük, aki elárulta. Mikor azt
mondta nekik: "Én vagyok", meghátráltak és a földre estek. Ezért újra
megkérdezte tőlük: "Kit kerestek?" Azok ezt válaszolták: "A názáreti
Jézust." Erre Jézus így szólt: "Megmondtam már, hogy én vagyok. Ha tehát
engem kerestek, engedjétek el ezeket!" Így beteljesedett, amit korábban
megmondott: "Senkit sem veszítettem el azok közül, akiket nekem adtál."
Simon Péternél volt egy kard. Kirántotta, és a főpap szolgájára sújtott
vele: levágta a jobb fülét. A szolgának Malkusz volt a neve. De Jézus
rászólt Péterre: "Tedd vissza hüvelyébe kardodat! Ne igyam ki talán a
kelyhet, amelyet az Atya adott nekem?"
Ekkor a csapat, az ezredes és a zsidó szolgák elfogták Jézust, és
megkötözték. Először Annáshoz vezették, mert ő apósa volt Kaifásnak, aki
abban az évben főpap volt. Ő adta a zsidóknak azt a tanácsot, hogy jobb,
ha egy ember hal meg a népért. Simon Péter és egy másik tanítvány követte
Jézust. Ez a tanítvány ismerőse volt a főpapnak, ezért bemehetett Jézussal
a főpap udvarába, Péter meg kint várakozott a kapu előtt. A másik
tanítvány, aki ismerőse volt a főpapnak, visszajött, szólt a kapuban
őrködő lánynak, és bevitte Pétert. A kaput őrző szolgáló közben
megjegyezte: "Talán te is ennek az embernek a tanítványai közül vagy?" Ő
azt felelte: "Nem vagyok!" Mivel hideg volt, a szolgák és a fegyveresek
tüzet raktak, hogy fölmelegedjenek. Péter is köztük álldogált, és
melegedett. A főpap eközben tanítványai és tanítása felől faggatta Jézust.
Jézus ezt válaszolta neki: "Én a világhoz nyíltan beszéltem. Mindig a
zsinagógákban és a templomban tanítottam, ahova minden zsidónak bejárása
van. Titokban nem mondtam semmit. Miért kérdezel hát engem? Kérdezd
azokat, akik hallották, amit beszéltem. Íme, ők tudják, hogy miket
mondtam!" E szavakra az egyik ott álló szolga arcul ütötte Jézust, és így
szólt: "Így felelsz a főpapnak?" Jézus ezt mondta neki: "Ha rosszul
szóltam, bizonyítsd be a rosszat, ha viszont jól, akkor miért ütsz engem?"
Ekkor Annás megkötözve elküldte őt Kaifás főpaphoz.
Simon Péter még mindig ott állt, és melegedett. Újra megkérdezték tőle:
"Talán te is az ő tanítványai közül vagy?" Ő így felelt: "Nem vagyok!" A
főpap egyik szolgája, aki rokona volt annak, akinek Péter levágta a fülét,
megjegyezte: "Nem téged láttalak én a kertben ővele?" De Péter ismét
tagadta; és ekkor mindjárt megszólalt a kakas.
Kaifástól tehát elvezették Jézust a helytartóságra. Kora reggel volt. A
zsidók nem mentek be a helytartóságra, hogy tisztátalanná ne váljanak, és
elkölthessék a húsvéti bárányt. Ezért Pilátus jött ki hozzájuk, és
megkérdezte: "Mivel vádoljátok ezt az embert?" Azok azt felelték: "Ha nem
volna gonosztevő, nem adtuk volna őt a kezedbe!" Pilátus ezt mondta:
"Vigyétek el, és ítélkezzetek fölötte ti a saját törvényetek szerint!" A
zsidók ezt válaszolták neki: "Nekünk senkit sem szabad megölnünk!" Így
beteljesedett, amit Jézus arról mondott, hogy milyen halállal fog
meghalni. Pilátus visszament a helytartóságra, maga elé hívatta Jézust, és
megkérdezte tőle: "Te vagy-e a zsidók királya?" Jézus így válaszolt:
"Magadtól mondod ezt, vagy mások mondták neked rólam?" Pilátus ezt
felelte: "Hát zsidó vagyok én? Saját néped és a főpapok adtak a kezembe.
Mit tettél?" Ekkor Jézus így szólt: "Az én országom nem ebből a világból
való. Ha ebből a világból volna az országom, szolgáim harcra kelnének,
hogy ne kerüljek a zsidók kezére. De az én országom nem innét való."
Pilátus megkérdezte: "Tehát király vagy?" Jézus így felelt: "Te mondod,
hogy király vagyok. Én arra születtem, és azért jöttem a világba, hogy
tanúságot tegyek az igazságról. Aki az igazságból való, az hallgat a
szavamra!" Erre Pilátus azt mondta: "Mi az igazság?" E szavak után Pilátus
újra kiment a zsidókhoz és ezt mondta nekik: "Én semmi vétket sem találok
benne. Szokás azonban nálatok, hogy húsvétkor valakit szabadon bocsássak.
Akarjátok-e, hogy elbocsássam nektek a zsidók királyát?" De ők ismét
kiáltozni kezdtek: "Ne ezt, hanem Barabást!" Barabás rabló volt.
Ekkor Pilátus fogta Jézust, és megostoroztatta. Akatonák tövisből koszorút
fontak, a fejére tették, és bíborszínű köntöst adtak rá. Azután eléje
járultak, és így gúnyolták: "Üdvöz légy, zsidók királya!" És közben arcul
verték. Pilátus ezután újra kiment, és így szólt hozzájuk: "Íme, elétek
vezetem őt, hogy megtudjátok: nem találok benne semmi vétket." És kijött
Jézus, töviskoronával, bíborruhában. Pilátus pedig így szólt: "Íme, az
ember!" A főpapok és a szolgák, mihelyt meglátták őt, kiáltozni kezdtek:
"Feszítsd meg! Feszítsd meg!" Pilátus azt mondta nekik: "Vigyétek,
feszítsétek őt ti keresztre, mert én semmi vétket sem találok benne!" De a
zsidók ezt felelték: "Nekünk törvényünk van, és a törvény szerint meg kell
halnia, mert Isten fiává tette magát!" Amikor Pilátus meghallotta ezt, még
jobban megijedt. Visszament a helytartóságra, és újra megkérdezte Jézust:
"Honnan való vagy?" De Jézus nem válaszolt neki semmit. Erre Pilátus azt
mondta neki: "Nem felelsz nekem? Talán nem tudod, hogy hatalmam van arra,
hogy megfeszítselek, vagy arra, hogy elbocsássalak?" Erre Jézus azt
mondta: "Semmi hatalmad sem volna fölöttem, ha onnan felülről nem kaptad
volna. Ezért annak, aki engem a kezedbe adott, nagyobb a bűne."
Ettől fogva Pilátus azon volt, hogy szabadon bocsássa Jézust. A zsidók
azonban ezt kiáltozták: "Ha szabadon bocsátod, nem vagy a császár barátja.
Mert mindaz, aki királlyá teszi magát, ellene szegül a császárnak." E
szavak hallatára Pilátus kivezet- tette Jézust, maga pedig a bírói székbe
ült a kövezett udvaron, amelyet héberül Gabbatának hívnak. A húsvéti
készület napja volt, a hatodik óra körül. Így szólt a zsidókhoz: "Íme, a
királyotok!" De azok így kiáltoztak: "El vele, el vele! Feszítsd meg!"
Pilátus megkérdezte: "Keresztre feszíttessem a királyotokat?" A főpapok
azonban ezt felelték: "Nincs királyunk, csak császárunk!" Erre
kiszolgáltatta nekik, hogy keresztre feszítsék.
Ekkor a zsidók átvették Jézust. A keresztet ő maga vitte, míg oda nem ért
az úgynevezett Koponyák helyére, amelyet héberül Golgotának hívnak. Ott
keresztre feszítették őt, s két másikat is vele, jobb és bal felől, Jézust
meg középen. Pilátus feliratot is készített, és a keresztfára tétette. Ez
volt ráírva: "A názáreti Jézus, a zsidók királya." A feliratot sokan
olvasták a zsidók közül, mert az a hely, ahol Jézust megfeszítették, közel
volt a városhoz. Héberül, latinul és görögül volt felírva. A zsidó főpapok
kérték Pilátust: "Ne azt írd: A zsidók királya hanem ahogy ő mondta: A
zsidók királya vagyok". Pilátus azonban ezt válaszolta: "Amit írtam,
megírtam."
A katonák pedig, miután Jézust keresztre feszítették, fogták a ruháit,
négyfelé osztották, mindegyik katonának egy részt. Azután a köntöse
következett. A köntös varratlan volt, egy darabból szabva, ezért így
szóltak egymáshoz: "Ezt ne vágjuk szét, inkább vessünk rá sorsot, hogy kié
legyen!" Így beteljesedett az Írás: "Szétosztották maguk között ruháimat,
s a köntösömre sorsot vetettek." A katonák pontosan ezt tették.
Jézus keresztje mellett ott állt anyja, anyjának nővére, Mária, Kleofás
felesége, és Mária Magdolna. Amikor Jézus látta, hogy ott áll anyja és a
tanítvány, akit szeretett, így szólt anyjához: "Asszony, íme, a te fiad!"
Azután a tanítványhoz szólt: "Íme, a te anyád!" Attól az órától fogva
házába fogadta őt a tanítvány.
Jézus tudta, hogy minden beteljesedett. De hogy beteljesedjék az Írás, így
szólt: "Szomjazom." Volt ott egy ecettel telt edény. Belemártottak egy
szivacsot, izsópra tűzték, és a szájához emelték. Mikor Jézus megízlelte
az ecetet, így szólt: "Beteljesedett!" És fejét lehajtva kilehelte lelkét.
A zsidók pedig, mivel az előkészület napja volt, és a holttestek nem
maradhattak a kereszten, megkérték Pilátust, hogy töresse meg a keresztre
feszítettek lábszárát, és vetesse le őket a keresztről. Az a szombat
ugyanis nagy ünnep volt. Elmentek tehát a katonák, és megtörték a
lábszárát az egyiknek is, a másiknak is, akit vele együtt fölfeszítettek.
Amikor azonban Jézushoz értek, látták, hogy már meghalt. Ezért nem törték
meg a lábszárát, hanem az egyik katona beledöfte lándzsáját az oldalába.
Ekkor vér és víz folyt ki belőle. Az tanúskodik erről, aki látta ezt, és
az ő tanúságtétele igaz. Jól tudja ő, hogy igazat mond, hogy ti is
higgyetek. Mert mindez azért történt, hogy beteljesedjék az Írás: "Csontot
ne törjetek benne!" És ami az Írás más helyén áll: Föltekintenek arra,
akit keresztülszúrtak."
Arimateai József, aki Jézus tanítványa volt, bár a zsidóktól való
élelmében csak titokban, engedélyt kért Pilátustól, hogy levehesse Jézus
testét. Pilátus megengedte. El is ment, és levette Jézus testét. Eljött
Nikodémus is, aki korábban egyszer éjszaka ment Jézushoz. Hozott mintegy
száz font mirha- és áloékeveréket. Fogták Jézus testét, és fűszerekkel
együtt gyolcsleplekbe göngyölték. Így szokás temetni a zsidóknál. Azon a
helyen, ahol keresztre feszítették, volt egy kert, a kertben pedig egy új
sírbolt, ahova még nem temettek senkit. Mivel a sír közel volt, a zsidók
készületi napja miatt oda temették Jézust.
Jn 18,1-19,42
Elmélkedés:
Közelebb a kereszt titkához
"Krisztus engedelmes lett mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig. Ezért
Isten felmagasztalta, és olyan nevet adott neki, amely fölötte áll minden
névnek" (Fil 2,8-9) - imádkozzuk a mai szertartás során a passió előtt.
Szent Pál apostolnak a filippiekhez írt levelében e szavak foglalják össze
Jézus áldozatának lényegét és halálának értelmét. Ma, Nagypénteken erre az
áldozatra, Krisztus keresztáldozatára és halálára emlékeznek szerte a
világon a keresztények. Az Egyház régi hagyománya szerint ezen a napon nem
mutatunk be szentmisét. A nagypénteki szertartás első része az
igeliturgia, amelynek keretében felolvassuk (vagy a templomi kórus
elénekli) Jézus szenvedéstörténetét, a passiót, majd ezután következik a
szent kereszt előtti hódolat és a szentáldozás. A mai egyszerű szertartás
minden eleme abban segít bennünket, hogy elkísérjük Megváltónkat
keresztútján és a keresztre irányítsuk figyelmünket.
Ha figyelmesen hallgattuk végig a passiót, akkor bizonyára felfigyeltünk
arra, hogy Jézus nincs egyedül a keresztúton. Vele vannak a katonák, akik
a kereszt súlya alatt többször földre roskadó Jézust korbáccsal
kényszerítik, hogy felkeljen és tovább menjen. Ők nem Jézus ellenségei,
csak a halálos ítélet végrehajtói, akik feladatukat végezve teljesítik a
kiadott parancsot. De ott vannak körülötte ellenfelei is, akik végre
elégedettek lehetnek, mert elérték céljukat, sikerült Pilátusból
kizsarolniuk a halálos ítéletet Jézusra. És ott tolong Jézus körül a
gúnyolódó és szitkozódó néptömeg, amely néhány nappal korábban még
éljenezve köszöntötte a királyként Jeruzsálembe bevonuló Jézust. Sok
bámészkodó pedig bizonyára kicsit távolabbról figyeli a városból kivonuló
sokaságot, talán észre sem veszik a katonák között a keresztjét görnyedten
hordozó Jézust. Ők ugyan mind ott vannak Jézus körül, de lelkükben távol
állnak tőle, s nem részesednek szenvedéséből.
Rajtuk kívül viszont ott vannak azok is, akik együttérzéssel viseltetnek
Jézus iránt. Mária, Jézus édesanyja, aki kisebb utcákon haladva próbál
elébe kerülni a menetnek, hogy közelébe kerülhessen szenvedő fiának. És
ott van Cirenei Simon, akit arra kényszerítenek a katonák, hogy segítsen
Jézusnak, s ezáltal társa lesz a kereszthordozásban. De jelen van Veronika
is, aki együttérző szeretettel lép Jézushoz, hogy kendőjével megtörölje az
Úr véres arcát. Az út mellett pedig mindenütt ott állnak a síró
jeruzsálemi asszonyok. Ők valamennyien részeseivé válnak Jézus
szenvedésének.
Az emberek kétféle, ellentétes magatartását szemlélve talán
megkérdezhetjük magunktól, hogy milyen lelkülettel és érzésekkel
szemléljük a megváltó keresztútját? Van-e bennem részvét és szánalom?
Akarok-e részesedni Jézus szenvedésében? Szeretnék-e társa lenni a
kereszthordozásban? Felveszem-e és hordozom-e minden nap életem
keresztjét?
Bár a keresztúton sokan kísérik Jézust és a Golgotán is sok ember jelen
van, mégis azt kell mondanunk, hogy a kereszten egyedül van Jézus. A
keresztre feszítés gyötrelmét, az utolsó órák kínjait egyedül és
magányosan éli át. Ide már senki nem tudja követni. Egyedül kell magára
vennie bűneink terhét, egyedül kell végrehajtani a mindhalálig való
engedelmesség által a megváltást. A kereszten Jézus azt érzi, hogy
mindenki elhagyta. Így imádkozik: "Istenem, Istenem! Miért hagytál el
engem?" Azt érzi, hogy még az Isten is elhagyta. Végső leheletével mégis
Neki ajánlja fel önmagát: "Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet" (Mt 27,46; Mk
15,34). Halálával beteljesedett a megváltás. Teljesítette küldetését,
"engedelmes lett a halálig, mégpedig a kereszthalálig". Hittel várjuk,
hogy az Atya felmagasztalja és feltámassza a halálból.
Mit üzen nekünk a kereszt? Tudnunk kell, hogy az első keresztény
századokban nem volt szokás a keresztre feszített Jézus testét ábrázolni.
Helyette inkább csak a kereszt jelet használták a test nélkül, illetve a
bárányt, amely a Megváltót jelképezte, aki áldozati bárányként ajánlotta
fel magát. A VI-VII. században kezdenek megjelenni a keresztre feszített
Jézus ábrázolások. Kezdetben az élő Krisztus jelenik meg a kereszten, aki
felemeli fejét, nyitott szemekkel az égre néz, s aki a kereszten
győzedelmeskedik a halál felett. A keresztábrázolások másik formája a
halott Jézus, de ez csak legalább száz évvel később jelenik meg a
keresztény művészetben. A kereszten függő halott Jézus fején töviskoszú
van, szeme csukva, feje lehanyatlik, teste összeroskadt.
E kétfajta ábrázolásmód a kereszt titkának két oldalát mutatja be
számunkra. Jézus egyrészt valóságos Isten, ő a mennyei Atya Fia, aki
diadalmaskodik a halál felett, másrészt valóságos ember, akinek emberként
kellett megtapasztalni a szenvedést és átélnie a halált. Jézus szenvedése
és halála nem volt értelmetlen, hanem ez szerezte meg számunkra a
bűnbocsánatot, az Atyával való kiengesztelődést, a megváltást és az
üdvösséget. Krisztus arra hív bennünket, hogy ne utasítsuk vissza életünk
keresztjeit, hanem vegyük fel minden nap és kövessük őt. A kereszt
titkának megértéséhez csak saját keresztünk elfogadása és türelmes
hordozása visz közelebb, s ehhez maga Jézus ad nekünk erőt. Ha vele élünk,
eljuthatunk az örök életre.
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Atyám! Kezedbe ajánlom lelkemet!
Milyen jó, hogy rábízhatjuk
kezünket arra a Kézre,
amely megtörte és életre keltette a Kenyeret,
amely megáldotta és megsimogatta a gyerekeket,
s amelyet szegek vertek át.
Ráhagyatkozni arra a Kézre,
amely olyan, mint a mienk,
de amelynek tetszőleges döntését csupa jóság vezérli,
s folyton csak szorosabban köt le minket önmaga számára.
Átadni magunkat annak a puha és hatalmas erejű Kéznek,
amely lehat a lélek velejéig,
amely formál és teremt,
s amelyen át oly végtelen szeretet árad.
(Teilhard de Chardin)
Köszönet Marton Erikának, aki az imát küldte.
More information about the Evangelium
mailing list