[Evangelium] 2006-04-13
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Ápr. 13., Cs, 05:10:02 CEST
2006. április 13. - Nagycsütörtök
Húsvét ünnepe előtt történt. Jézus tudta, hogy elérkezett az óra, amikor
ebből a világból vissza kell térnie az Atyához. Mivel szerette övéit, akik
a világban voltak, még egy végső jelét adta szeretetének. Vacsora közben
történt, amikor a sátán már fölébresztette Júdásnak, Karióti Simon fiának
szívében a gondolatot, hogy árulja el őt. Jézus tudta, hogy az Atya
mindent a kezébe adott, s hogy Istentől jött és Istenhez tér vissza.
Fölkelt hát a vacsora mellől, letette felső ruháját, fogott egy
vászonkendőt és a derekára kötötte. Azután vizet öntött egy mosdótálba, és
mosni kezdte tanítványainak a lábát, majd a derekára kötött kendővel meg
is törölte. Amikor Simon Péterhez ért, az így szólt: "Uram, te akarod
megmosni az én lábamat?" Jézus így felelt: "Most még nem érted, mit
teszek, de később majd megérted". De Péter tiltakozott: "Az én lábamat
ugyan meg nem mosod soha." Jézus azt felelte: "Ha nem moslak meg, nem lesz
semmi közöd hozzám". Erre Péter így szólt: "Uram, akkor ne csak a lábamat,
hanem a fejemet és a kezemet is!" Jézus azonban kijelentette: "Aki
megmosdott, annak csak a lábát kell megmosni, és egészen tiszta lesz. Ti
tiszták vagytok, de nem mindnyájan." Tudta ugyanis, hogy egyikük elárulja,
azért mondta: "Nem vagytok mindnyájan tiszták." Miután megmosta lábukat,
fölvette felső ruháját, újra asztalhoz ült, és így szólt hozzájuk:
"Megértettétek-e, hogy mit tettem veletek? Ti Mesternek és Úrnak hívtok
engem, és jól teszitek, mert az vagyok. Ha tehát én, az Úr és Mester
megmostam lábatokat, nektek is meg kell mosnotok egymás lábát. Példát
adtam nektek, hogy amit én tettem, ti is tegyétek meg."
Jn 13,1-15
Elmélkedés:
Vegyétek és egyétek!
Nagycsütörtök estéjén azért gyűltünk össze a templomban, hogy ünnepi
szentmisével emlékezzünk Jézus utolsó estéjére, amelyen az
Oltáriszentséget alapította, alázatának és szolgáló szeretetének jeleként
megmosta tanítványai lábát, majd a vacsorát követően kiment az
Olajfák-hegyére, ahol elfogták. Minden szentmisében ezt az utolsó vacsorát
elevenítjük fel, de most, Nagycsütörtök napján különösen is fontos
számunkra a szentmisén való részvétel, hiszen arra az estére emlékezünk,
amelyen szenvedésének kezdete előtt Jézus a megáldott kenyeret és bort,
mint saját testét és vérét adta apostolainak. A misében ezt a jézusi
cselekedetet tesszük minden alkalommal jelenvalóvá azzal a szándékkal,
hogy ne csak szemléljük Krisztus áldozatát, hanem Szent Testét magunkhoz
véve részeseivé váljunk áldozatának. A szentmise központi eleme az
átváltoztatás, amely során a miséző pap megismétli az utolsó vacsorán
elhangzottakat. Krisztus nevében cselekedve a pap kezébe veszi a kenyeret,
majd ezt mondja. "Vegyétek és egyetek ebből mindnyájan, mert ez az én
testem". Ezután a borral telt kehellyel a kezében mondja: "Vegyétek és
igyatok ebből mindnyájan, mert ez az én vérem".
Amikor ezen a mai estén az Oltáriszentség alapítására emlékezünk, lélekben
belépünk abba a "tágas, étkezésre berendezett emeleti helyiségbe" (Lk
22,12), amely az Utolsó Vacsora helyszíne volt Jeruzsálemben. Ez a terem
ma is megtalálható a városban egy, a hagyomány szerint Dávid sírja fölé
épített emeletes házban. A földszinten egy zsinagóga található, az
emeleten pedig az Utolsó Vacsora terme, amely zarándokok által
látogatható, bár nincs benne semmi, teljesen üres. A teremben nem őrzik
napjainkban az Oltáriszentséget, szentmise nincs, csak egy közeli
kápolnában lehet misézni, bár 2000-ben, szentföldi látogatása során II.
János Pál pápa misézett az Utolsó Vacsora termében.
E rövid lélekben tett szentföldi utazás után, talán mégis érdemesebb
visszatérnünk a saját templomunkba. Hiszen a mi templomunk is és minden
templom, amelyben a hívek rendszeresen összegyűlnek az oltár körül a
szentmisére, az Utolsó Vacsora terme, ahol Jézus immár nem a tizenkét
apostolnak, hanem mai tanítványainak, tehát nekünk adja Testét és Vérét az
átváltoztatott kenyérben és borban. Azt kéri tőlünk, hogy csatlakozzunk
áldozatához, fogadjuk el, vegyük magunkhoz Testét. De vigyázzunk! A
szentmisén való részvétel még nem jelenti feltétlenül a szentmise
kegyelmeiben való részesedést. Előfordulhat ugyanis, hogy valaki csupán
hagyományból és megszokásból megy el vasárnaponként a szentmisére, de úgy
megy haza a templomból, mintha mi se történt volna, azaz nem érintette meg
szívét a szent cselekmény. Ezzel szemben Jézus azt szeretné, hogy
figyelmesen hallgassuk meg tanítását a szentmise első részében, majd ezt
követően részesedjünk áldozatában. A kenyérrel és a borral együtt ajánljuk
fel önmagunkat és egész életünket Istennek, és a szentáldozásban vegyük
magunkhoz az Ő Testét. Minden szentmisében arra hív minket a mi Urunk,
hogy megértsük és elfogadjuk az isteni szeretet ezen felülmúlhatatlan
ajándékát, aki maga Krisztus.
Jó volna, ha ezen az estén azt is megértenénk, hogy miért volt oly fontos
az első keresztények számára és utána minden korban a keresztény hívők
számára a szentmise? Az Apostolok Cselekedetiben a következőket
olvashatjuk: a tanítványok "állhatatosan kitartottak az apostolok
tanításának hallgatásában, a testvéri közösségben, a kenyértörésben és az
imádságban" (ApCsel 2,42). Az első keresztények számára Krisztus
tanítványának lenni egyrészt azt jelentette, hogy hittel hallgatták az
apostolok Jézusról szóló tanúságtételét, a krisztusi közösséghez
tartoztak, egyek voltak az imádságban és a szeretetben. Másrész pedig az a
keresztény volt egységben Krisztussal és az ő Egyházával, aki részt vett a
kenyértörés szertartásán, a szentmisén. Az Oltáriszentség tehát a
Krisztussal való élő kapcsolatot jelenítette meg számukra. Emellett az
Oltáriszentség Krisztus szentségi jelenléte is, s ez a titokzatos és
valóságos jelenlét az Egyház legnagyobb kincse.
A szentmise pontosan ugyanezért fontos a mi számunkra is. Ez a szentség a
Krisztussal és az Egyházzal való közösség jele. Az járulhat ugyanis
szentáldozáshoz, aki teljes közösségben van az Egyházzal és a Krisztussal
való lelki egységet is helyreállította azáltal, hogy a szentgyónásban
megvallotta bűneit, amely elszakította Istentől. Az Eucharisztia azt jelzi
számunkra, hogy Jézus nem hagyja magára tanítványait, hanem szüntelenül
velünk van, köztünk lakik. Jelen van az Oltáriszentségben, ott őrizzük a
tabernákulumban Szent Testét, hogy bármikor betérhessünk hozzá a templomba
egy találkozásra, egy elmélkedésre vagy csak egy egyszerű szemlélésre.
Minden alkalommal megérezhetjük közelségét, jelenlétét, erejét és
kegyelmét.
De a találkozás legbensőségesebb formája mindenképpen a szentáldozás.
Legyen fontos számunkra, hogy lehetőleg minden szentmisében
szentáldozáshoz járuljunk! Ha bűneink miatt ezt nem tehetnénk meg, akkor
igyekezzünk mielőbb elvégezni gyónásunkat, hogy megtisztult lélekkel újra
magunkhoz vehessük Krisztus Testét. Ahogyan fontos számunkra a mindennapos
étkezés és a mindennapi kenyér, ugyanúgy éljünk minden nap azzal a
lehetőséggel, hogy Krisztus legyen a mi lelki táplálékunk! Az Eucharisztia
építi az Egyházat és éltet minden keresztényt. Az Oltáriszentség, Krisztus
valóságos teste az örök élet kenyere számunkra. Vegyük és együk Krisztus
Testét, hogy örök életünk legyen!
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Hálaadás
Mindenért, amit adtál: Istennek legyen hála!
Mindenért, amit megakadályoztál: Istennek legyen hála!
Mindenért, amit elvettél: Istennek legyen hála!
Mindenért, amit megelőztél: Istennek legyen hála!
Mindenért, amit megbocsátottál: Istennek legyen hála!
Mindenért, amit nekem készítettél: Istennek legyen hála!
A halálért, amelyet nekem választottál: Istennek legyen hála!
A helyért, melyet nekem készítettél: Istennek legyen hála!
(Köszönet Tömöry Pálnak, aki az imát küldte.)
More information about the Evangelium
mailing list