[Evangelium] 2006-03-26
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Már. 26., V, 05:10:01 CEST
2006. március 26. - Nagyböjt 4. vasárnapja
Abban az időben Jézus ezt mondta Nikodémusnak: "Ahogy Mózes fölemelte a
kígyót a pusztában, úgy fogják fölemelni az Emberfiát is, hogy aki hisz
benne, el ne vesszen, hanem örökké éljen. Mert úgy szerette Isten a
világot, hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy aki benne hisz, el ne
vesszen, hanem örök élete legyen. Isten nem azért küldte Fiát a világba,
hogy elítélje a világot, hanem hogy általa üdvözüljön a világ. Aki hisz
benne, az nem esik ítélet alá, de aki nem hisz, az már ítéletet vont
magára, mert nem hitt Isten egyszülött Fiában. Az ítélet ez: A világosság
a világba jött, de az emberek jobban szerették a sötétséget, mint a
világosságot, mert tetteik gonoszak voltak. Mert mindenki, aki gonoszat
tesz, gyűlöli a világosságot, és nem megy a világosságra, nehogy
napvilágra kerüljenek tettei. Aki azonban az igazságot cselekszi, a
világosságra megy, hadd nyilvánuljanak ki tettei, hogy Isten szerint
cselekedte azokat."
Jn 3,14-21
Elmélkedés:
Krisztusban van üdvösségünk
Nagyböjt 4. vasárnapján az Egyház liturgiája a szentmise kezdőszavaival
örvendezésre szólítja fel a keresztény híveket: "Örvendezz, Isten népe!
Gyűljetek össze mind, akiknek kedves az Úr ügye. Szívből örüljetek, akik
azelőtt szomorkodtatok". Ezeket az örömre hívó szavakat hallva egyesek
talán csodálkoznak. De hát nem böjtidő van most? A katolikus hívők
ilyenkor nem szoktak esküvőt és lakodalmat tartani, nem vesznek részt
"hangos mulatságokon", hanem még több időt szentelnek az imádságnak, mint
máskor, Krisztus szenvedéséről elmélkednek és bűnbánati cselekedeteket
végeznek. Nincs itt valami tévedés? Hogyan illik ez az örvendezés a
böjtölés a bűnbánattartás hangulatához? Miért kellene éppen most,
Nagyböjtben örvendeznünk, amikor bizony máskor sincs sok okunk az örömre?
Mindenekelőtt oszlassuk el azt a tévedést, amely szerint az öröm és az
örvendezés idegen a keresztény élettől és távol áll a keresztény embertől.
Az örvendezésnek jogos helye van a hívők életében. Még ilyenkor, a böjti
időszakban is helye van a megfelelő örvendezésnek. A böjt ugyanis nem
látványos önsanyargatást jelent, amellyel - sokszor farizeus módon -
mindenkinek a tudomására hozzuk, hogy mennyire komolyan vesszük a
vallásosságunkat, hanem önfegyelmet, amelynek az a célja, hogy jobban
tudjunk Istenre figyelni. A bűnbánattartás nem céltalan önmarcangolás, nem
a lekiismeretfurdalás felfokozása és nem is valamiféle bezárkózás önmagunk
bűnös világába, hanem megnyílás Isten felé és végtelen irgalmának,
szeretetének a felfedezése.
És már el is érkeztünk örvendezésünk igazi okához. Isten szeret bennünket
és irgalmas hozzánk. Nem azért akar rádöbbenteni bennünket bűneinkre, hogy
a porba alázzon vagy a mélybe, a kárhozatra taszítson minket, hanem fel
akar emelni bennünket abból a mélységből, ahová bűneink miatt jutottunk,
el akarja törölni vétkeinket, vissza szeretne vezetni minket, az eltévedt
bárányokat a vele való közösségbe. Isten azt szeretné, hogy örömmel a
nyakunkba borulhasson és átölelhessen minket, amikor tékozló utunkról
visszatérünk hozzá.
A mai evangélium a következőképpen fogalmazza meg ezt az isteni szándékot:
"Úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy aki
benne hisz, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. Isten nem azért küldte
Fiát a világba, hogy elítélje a világot, hanem hogy általa üdvözüljön a
világ (Jn 3,16-17). Íme, ez a mai nagyböjti vasárnap örömhíre! Isten nem
akarja a vesztünket, nem akar elítélni senkit, hanem minden ember
megtérését és üdvösségét szeretné. Nincs tehát okunk a félelemre, nem kell
félnünk Istentől! Oly sok emberben él valamilyen félelem Istentől és a
szentgyónástól. S ez talán azért van, mert azt hiszik, hogy bűneik miatt
mindenképpen nagy büntetést fognak kapni. Ez legfeljebb akkor igaz, ha nem
bánják meg! De ha valaki belátja, hogy eltávolodott Istentől, megsértette
Őt bűneivel és tiszta szívből megbánva a szentgyónásban megvallja azokat,
akkor biztosan számíthat Isten megbocsátó irgalmára. Az elsőáldozás és az
első szentgyónás előtt a felkészülés során számtalanszor elmondom a
gyerekeknek, hogy nem kell félni Istentől vagy a gyónástól, hiszen ős
jóságos és irgalmas, és éppen az bizonyítja az Ő szeretetét, hogy kész
megbocsátani nekünk, bármilyen nagy bűnt követtünk is el. Nem akar ránk
örökké haragudni, elfelejti és eltörli vétkeinket. Nem büntetni akar,
hanem új lehetőséget ad, hogy tiszta lappal folytassuk életünket. Persze
némelyik gyerekben mégis marad egy kis félelem a gyónástól, s olyan jó,
amikor utána azt mondák, hogy "nem is volt ez olyan rossz, mint amilyennek
elképzeltem" vagy "nem is gondoltam, hogy ilyen jó a gyónás". De talán még
a felnőttek között is akadnak olyanok, akik félnek egy kicsit, s ezért
próbálják halogatni. Mások talán azt gondolják, hogy felesleges a gyónás,
hiszen utána úgyis elkövetjük ismét a bűnöket.
A tévesen így gondolkodó felnőtteknek szólnak Szent Pál apostol szavai,
amelyet a szentleckében felolvastunk az efezusi levélből: "A végtelenül
irgalmas Isten azzal mutatta meg nagy szeretetét irántunk, hogy
Krisztussal életre keltett minket is, bűneink miatt halottakat, így
kegyelméből kaptátok az üdvösséget" (Ef 2,4-5). Szent Pál halottaknak
nevezi a bűnös embereket, mert a bűn mindig a lélek halála. Lelkünk halott
állapotából Krisztus kelt életre bennünket. Nem a magunk erejéből tudunk
felkelni, hanem Krisztus segítségével! Nem tudunk saját erőnkből
megszabadulni a bűntől, hanem Krisztus szabadít meg minket! Nem
üdvözíthetjük magunkat és nem vagyunk képesek az önmegváltásra, hanem
Krisztus a mi megváltónk és egyedül őbenne van üdvösségünk. A mennyei Atya
őt, a saját Fiát küldte el, hogy üdvözüljünk. És Krisztus nagy árat
fizetett üdvösségünkért: odaadta az életét, meghalt megváltásunkért a
kereszten.
Befejezésként még egyetlen gondolat. Nikodémus, akihez Jézus intézi a mai
evangélium szerinti beszédet, egy zsidó írástudó volt, aki éjnek idején,
titokban kereste fel őt, mert nem akarta hogy társai tudjanak róla, de
mégis meg akarta ismerni az igazságot és személyesen akarta Jézust
hallgatni. Nem elégedett meg mások elbeszélésével, elmegy és beszélget az
Úrral. János evangéliumából azonban a továbbiakban nem derül ki, hogy
hisz-e és elfogadja-e mindazt, amit hall. Menjünk bátran Jézushoz!
Forduljunk hozzá kérdéseinkkel! Vigyük hozzá bűneinket, hogy
megbocsáthassa azokat! Nagyböjti találkozásaink és beszélgetéseink az
Úrral vezessenek el minket a benne való hitre, s annak felismerésére, hogy
kereszthalálával megszerezte számunkra a kiengesztelődést és az
üdvösséget! Őáltala juthatunk el az örök életre.
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Erőt kértem az Úrtól, s Ő nehézségeket adott, melyeken megedződtem.
Bölcsességért imádkoztam, és Ő problémákat adott, melyeket megtanultam
megoldani.
Előmenetelt óhajtottam, gondolkozó agyat és testi erőt kaptam, hogy
dolgozzam.
Bátorságot kértem, és Isten veszélyeket adott, melyeket legyőztem.
Szeretetre vágytam, és kaptam az Úrtól bajba jutott embereket, hogy
segítsek rajtuk.
Kegyes jóindulata helyett, alkalmakat kaptam a jóra.
Semmit nem kaptam, amit kértem, és mindent megkaptam, amire szükségem
volt.
Meghallgatta imádságomat!
(Köszönet Szabolcs Editnek, aki az imát küldte.)
More information about the Evangelium
mailing list