[Evangelium] 2006-03-21

evangelium at communio.hu evangelium at communio.hu
2006. Már. 21., K, 05:10:01 CET

   2006. március 21. - Kedd

   Abban  az  időben  Péter  odament  Jézushoz,  és  megkérdezte:  "Uram,  ha
   testvérem  vétkezik  ellenem,  hányszor  kell  megbocsátanom  neki?  Talán
   hétszer?" Jézus így  felelt: "Nem mondom,  hogy hétszer, hanem  hetvenszer
   hétszer!
   A mennyek  országa  olyan,  mint  amikor  egy  király  el  akart  számolni
   szolgáival.  Amikor  elkezdte,   odahozták  egyik   adósát,  aki   tízezer
   talentummal  tartozott.   Mivel  nem   volt  miből   megfizetnie,  az   úr
   megparancsolta, hogy adják el őt, a feleségét, a gyermekeit, és  mindenét,
   amije csak van, és így törlessze adósságát. De a szolga leborult előtte és
   úgy kérlelte:  Légy  türelmes irántam,  mindent  megfizetek! Az  úr  szíve
   megesett a  szolgán:  szabadon bocsátotta  őt,  sőt még  az  adósságát  is
   elengedte.
   A szolga  kiment,  és  találkozott egyik  szolgatársával,  aki  neki  száz
   dénárral  tartozott.  Elkapta  és  fojtogatni  kezdte:  Add  meg,   amivel
   tartozol! Szolgatársa  térdre hullott  előtte és  kérlelte: Légy  türelmes
   irántam, mindent megfizetek!  De ő  nem engedett, hanem  ment és  börtönbe
   vetette, míg meg nem fizeti tartozását.
   Szolgatársai látták a történteket. Elmentek és elbeszélték uruknak. Az  úr
   akkor magához hívatta  őt, és így  szólt hozzá: Te  gonosz szolga!  Amikor
   kérleltél, én  minden tartozásodat  elengedtem  neked. Nem  kellett  volna
   neked is  megkönyörülnöd  szolgatársadon,  mint  ahogy  én  megkönyörültem
   rajtad? És az úr  nagy haraggal átadta  őt az őröknek,  míg meg nem  fizet
   mindent, amivel tartozik.
   Az én mennyei Atyám is így tesz veletek, ha tiszta szívből meg nem  bocsát
   mindegyiktek a testvérének."

   A mai örömhírben  egy példát hallottunk  az irgalmasságról, pontosabban  a
   király irgalmáról és szolgája irgalmatlanságáról. A gonosz szolga,  akinek
   rendkívül  nagy  összegű  tartozását  elengedte  a  király,  egy   egészen
   jelentéktelen összeget követel vissza  társától. Miután a király  tudomást
   szerez irgalmatlanságáról, megbünteti őt.
   A példabeszéd azt tanítja nekünk, hogy Isten végtelenül irgalmas  hozzánk,
   minden bűnünket eltörli, ha bűnbánatot tartunk, de ha nem utánozzuk őt  az
   irgalom gyakorlásában, akkor megbünteti igazságtalanságainkat.
   Amikor Jézus az irgalmasságról tanít, mindig nagyon gyakorlati a  beszéde.
   Gondoljunk csak  - a  mai  evangélium mellett  - Lukács  evangéliumában  a
   tékozló fiúról, az  elveszett bárányról vagy  az irgalmas  szamaritánusról
   szóló példabeszédekre. Ez a  gyakorlatiasság arra figyelmeztet  bennünket,
   hogy az irgalmasság nem maradhat  csupán egy érzés bennünk, hanem  konkrét
   cselekedetekben kell megnyilvánulnia.  Ahogyan Isten  irgalmát is  konkrét
   módon tapasztalhatjuk meg, amikor a szentgyónásban megbocsátja  bűneinket,
   ugyanígy, a mi  megbocsátásunk is  öltsön egészen  konkrét formát,  amikor
   embertársainkhoz irgalmasok vagyunk!

   Mórus Szent Tamás: Ima humorért
   Adj Uram humorérzéket, hogy jókedvű lehessek,
   hogy megértsem, ha csupán viccről van szó.
   Add, hogy érjenek kis örömök az életben,
   s ezeket tudjam megosztani másokkal.
   Adj tiszta lelket, érzékenyt minden iránt,
   ami tiszta és nemes. Olyan lelket, mely
   a gonosz láttán nem retten meg,
   hanem keresi az eszközöket
   mindent újra helyrehozni.
   Olyat, mely nem nyafog és sosem panaszkodik.
   S végül add, hogy jó legyen az emésztésem,
   de legyen is mit emésztenem.
   (Köszönet Szegheő Gabrielnek, aki az imát küldte.)