[Evangelium] 2006-03-19
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Már. 19., V, 05:10:04 CET
2006. március 19. - Nagyböjt 3. vasárnapja
Abban az időben, mivel közel volt a zsidók Húsvétja, Jézus fölment
Jeruzsálembe. A templomban árusokat talált, akik ökröt, juhot és galambot
árultak, valamint pénzváltókat, akik ott ültek. Ekkor kötelekből ostort
font, és kikergette mindnyájukat a templomból, ugyanígy a juhokat és az
ökröket is, a pénzváltók pénzét pedig szétszórta. Az asztalokat
felforgatta, a galambárusoknak meg azt mondta: "Vigyétek innét ezeket, ne
tegyétek Atyám házát vásárcsarnokká!" Tanítványainak eszébe jutott, hogy
írva van: "Emészt a házadért való buzgóság."
A zsidók erre így szóltak: "Miféle csodajelet mutatsz, hogy ezeket
teszed?" Jézus azt válaszolta: "Romboljátok le ezt a templomot, és én
három nap alatt fölépítem!" A zsidók azt felelték: "Negyvenhat esztendeig
épült ez a templom, és te három nap alatt fölépíted azt?" Ő azonban
testének templomáról beszélt. Amikor feltámadt a halálból, tanítványainak
eszébe jutott, hogy ezt mondta, s hittek az írásnak és Jézus szavainak. És
amíg (Jézus) a Húsvét ünnepén Jeruzsálemben volt, sokan hittek az ő
nevében, mert látták csodáit, amelyeket tett. Jézus azonban nem bízott
bennük, mert ismerte mindnyájukat, és nem szorult rá, hogy bárki is
tanúskodjék előtte az emberről. Tudta ő, hogy mi lakik az emberben.
Jn 2,13-25
Elmélkedés:
Élő kövek
A nagyböjti idő 3. vasárnapján a jeruzsálemi templom megtisztításáról
hallottunk az evangéliumban. Jézus ostorral kiűzi a kereskedőket és a
pénzváltókat, akik az Isten házát, az ő Atyjának házát vásárcsarnokká
tették. János evangélista a történetet Jézus nyilvános működésének
kezdetére teszi, közvetlenül a kánai menyegző után, amikor Jézus a vizet
borrá változtatta. Máté, Márk és Lukács evangéliumában viszont Jézus
működésének a végén, a jeruzsálemi bevonulást követően történt a
kereskedők kiűzése a templomból. A három evangélista szerint ez volt az az
esemény, amely kiváltotta a zsidók végső ellenségeskedését, s emiatt
határozták el, hogy elfogják és megölik Jézust. Mivel János evangélista
Lázár feltámasztásával indokolja az elfogást, ezért inkább korábbra teszi
az eseményt, de a szentírástudósok egyetértenek abban, hogy inkább a Jézus
elfogása előtti napokban történhetett mindez, ahogyan ezt az első három
evangéliumban olvashatjuk.
A kereskedők kiűzése a templomból első pillanatra talán csak annyit mond
számunkra, hogy Jézus elég látványosan nagy botrányt csap. Felindulásának
senki sem mer ellenállni, a kereskedők és pénzváltók szó nélkül tűrik,
hogy Jézus megszüntesse az üzletelést, s ellenszegülés nélkül elhagyják a
szent helyet. A történet azonban itt nem ér véget, hanem mindezt látva a
zsidók jelet követelnek Jézustól. Erre mondja Ő azt, hogy "Romboljátok le
ezt a templomot, és én három nap alatt fölépítem!" (Jn 2,19), s aztán az
evangélista hozzáteszi még, hogy a kérdezők nem értették meg Jézus
szavait, mert ő valójában nem a kőből épült templomról, hanem saját
testének templomáról beszélt, utalva ezzel feltámadására, amely a halála
utáni harmadik napon fog megtörténni.
Itt érkeztünk el a történet igazi jelentőségéhez és mondanivalójához:
Isten üdvözítő ígéretének a beteljesedéséhez, amelynek a feltámadás a
legnagyobb bizonyítéka. Isten egykor szövetséget kötött a választott
néppel, ígéretet tett nekik, hogy a hit nagy zarándokútját végigjárva
elnyerik azt az országot, amelyet Isten nekik készített. A szövetség
jeleként és az ígéret pecsétjeként Isten törvényt adott a választott
népnek, szívükbe írta a Tízparancsolat törvényeit, amelyről az
olvasmányban hallottunk. Amikor az ember szabadon válaszol az Istentől
kapott törvényekre, akkor tulajdonképpen az élet és a halál között
választ. A törvény olyan útmutató jel volt az ószövetségi időkben, amely
"az élet útját" mutatta az emberek számára, s amely azt jelezte, hogy
Isten az ő népével van. A jeruzsálemi templom pedig, amely Isten lakóhelye
volt, szintén azt jelezte, hogy Isten népe körében lakik, egészen közel
van az emberekhez.
Az újszövetségi időkben már ennél sokkal többről van szó. Az igazi jel,
amely az Atya emberek iránti hűségét és szeretetét igazolja, és amely
beteljesíti az üdvösség művét, nem egy épület lebontása és felépítése
lesz, hanem Jézus halála a Golgota keresztjén és az ő feltámadása a
halálból harmadnapon. Jézus kereszthalála és feltámadása, a kereszt és az
üres sír, nem választható el egymástól. Mindkettő hitet ébreszt abban, aki
látja, s elindít a tanúságtétel útján. Az imént hallott szentleckében
Szent Pál apostol a következőket mondta: "A zsidók csodajeleket kívánnak,
a görögök bölcsességet követelnek, mi azonban a megfeszített Krisztust
hirdetjük" (1Kor 1,22-23). És ehhez hozzátehetjük, hogy azt a megfeszített
Krisztust hirdetjük, akit az Atya feltámasztott a halálból.
A jubileumi év során, 2000. márciusában II. János Pál pápa elzarándokolt a
Szentföldre. Ellátogatott az üdvösségtörténet szent helyeire, Názáretbe,
az Angyali Üdvözlet Bazilikába, volt Betlehemben, Jézus születésének
helyén, elment a Jordán folyóhoz, ahol János megkeresztelte Jézust,
felment a Boldogságok Hegyére és ellátogatott Jeruzsálembe, ahol az Utolsó
Vacsora termében, az Oltáriszentség alapításának helyszínén mutatott be
szentmisét. A pápa szentföldi látogatásának utolsó állomása a jeruzsálemi
Szent Sír-templom volt, ahová éppen ezen a napon, Nagyböjt 3. vasárnapján
jutott el. Magától értetődő, hogy ebben a templomban, amely Jézus üres
sírja fölé épült, prédikációjában a feltámadásról beszélt, amelynek néma
tanúja 2000 év óta ez az üres sír. A Szentatya a következőket mondta: "Az
új évezred hajnalán a keresztények a Feltámadott Jézus Krisztus mindent
újjáalkotó dicsőséges hatalmába vetett szilárd bizalommal tekintenek a
jövőbe. Ő az, aki minden teremtményt megszabadít az esendőség rabságából.
Föltámadásával megnyitja az utat a nyolcadik nap, a vasárnap nyugalma
felé, amikor az emberiség zarándoklata célba ér, és Isten lesz minden
mindenben. Itt újra halljuk az Úr tanítványaihoz intézett szavait:
Bízzatok, én legyőztem a világot".
Nagyböjti utunkon lélekben most mi is elzarándokolunk a Szentföldre, s mai
napon lélekben megérkezünk Jeruzsálembe. Két hét múlva hallani fogjuk az
evangéliumban, hogy Jézus a templomban tanít, majd Virágvasárnap
dicsőséges bevonulására fogunk emlékezni. A Nagyhéten végigjárjuk vele a
szenvedés útját az Utolsó vacsora termétől a Golgotáig, s Húsvétvasárnap
mi is a sírhoz sietünk majd az asszonyokkal és az apostolokkal. Miután
találkozunk a Feltámadottal, elindulunk, hogy hirdessük a világban a
megfeszített Krisztust és tanúságot tegyünk feltámadásáról.
Nagyböjti készületünknek az a célja, hogy Húsvétkor találkozzunk a
feltámadt Krisztussal, az élő kővel, "akit az építők félredobtak, de Isten
mégis szegletkővé tett" (Mt 21,42; Mk 12,10; Lk 20,17). A feltámadás
tanúiként és a megfeszített Krisztus evangéliumának hirdetőiként nekünk is
élő kövekként kell kapcsolódnunk Jézushoz, és beépülnünk az Egyház
közösségébe. Tekintsünk bizalommal a jövő felé és folytassuk bátran
nagyböjti utunkat, hogy a Húsvéti találkozást követően a feltámadás
tanúiként indulhassunk tovább a megfeszített és feltámadt Krisztust
hirdetve a világban!
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Istennek Igéje, én Uram taníts meg arra,
hogy nagylelkű legyek:
hogy úgy szolgáljak, mint megérdemled,
adjak számolgatás nélkül,
harcoljak, nem törődve a sebekkel,
dolgozzak, nem keresve pihenést,
teljesen megfeledkezve magamról,
nem várva más jutalmat,
mint hogy tudom: akaratodat teljesítem.
(Köszönet Szegheő Laurának, aki az imát küldte.)
More information about the Evangelium
mailing list