[Evangelium] 2006-02-26
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Feb. 26., V, 05:10:02 CET
2006. február 26. - Évközi 8. vasárnap
Abban az időben: János tanítványai és a farizeusok böjtöltek. Ezért
néhányan odamentek, Jézushoz és megkérdezték tőle: "Miért van az, hogy
Jánosnak és a farizeusoknak a tanítványai böjtölnek, a tieid meg nem
böjtölnek?" Jézus így válaszolt: "Vajon böjtölhet-e a násznép, míg velük
van a vőlegény? Amíg a vőlegény velük van, nem böjtölhetnek. De jönnek
majd napok, amikor elviszik tőlük a vőlegényt. És akkor, azon a napon majd
böjtölnek. Senki sem varr régi ruhára új szövetből foltot. Vagy ha igen,
akkor az új szövet kiszakítja a régit, és a szakadás még nagyobb lesz. És
új bort sem tölt senki régi tömlőbe; vagy ha mégis, a bor szétveti a
tömlőt, és a bor is, meg a tömlő is tönkremegy. Az új bor új tömlőbe
való."
Mk 2,18-22
Elmélkedés:
Megújult szívvel
A mai evangéliumban ugyan a böjtöléssel kapcsolatos kérdésről hallottunk,
de ez ne tévesszen meg bennünket! A húsvéti előkészületi időszak, a
Nagyböjt, csak három nap múlva Hamvazószerdán kezdődik. Ma a farsangi idő
utolsó vasárnapja van.
Az evangélium szerint farizeusok mennek Jézushoz, akik számon kérik, hogy
miért nem böjtölnek tanítványai. Nem mondják ugyan ki, de a kérdés mögött
ott rejtőzik a gondolat, hogy biztosan Jézus sem tarthatja meg a
böjtölésre vonatkozó előírásokat, s ezért a példáját követő tanítványok
sem. Válaszában Jézus természetesen nem a böjti szokás ellen foglal
állást, hanem csak egyszerűen kijelenti, hogy most nincs itt a böjtölés
ideje. Aztán beszél az új ruháról és foltról, valamint az új tömlőről és
borról. A farizeusok kérdésfelvetéséből és a jézusi válaszból egyaránt
kiérződik az a probléma, hogy mennyire kell megtartani a régi
hagyományokat és mikor lehet új dolgokat kezdeményezni vagy bevezetni. A
problémát azonban napjainkban is jól ismerjük, hiszen egyesek feltétlenül
ragaszkodnak a régi, jól bevált dolgokhoz, s elutasítanak szinte mindent,
ami újdonság, míg mások ezzel ellentétesen mindig valamiféle újdonságra
vágyakoznak. Olyan ez, mint amikor például egy plébános már hosszabb ideje
van ugyanazon a helyen. A templomba járók egy része talán méltatlankodik,
hogy mindig ugyanazokat a dolgokat mondja el az evangéliumról, s valami
újdonságot szeretnének hallani, a hívek másik fele viszont tökéletesen meg
van elégedve, hogy mindig az evangélium örökérvényű magyarázatát hallja,
és nem divatos szófordulatokat. Amikor pedig ugyanerre a helyre odakerül
egy fiatalabb pap, aki egészen más stílusban prédikál, az új dolgok után
vágyakozók elégedetten fellélegeznek, az idősebbek pedig meglepetésükben
levegő után kapkodnak a váratlan szófordulatok hallatán. Hogyan lehet
igazságot tenni egy ilyen helyzetben? Most akkor a régi a jó vagy az új?
Ragaszkodjunk körömszakadtáig a bevált szokásokhoz vagy töröljünk el
mindent, ami a múlthoz köt és csak előre, a jövőre figyeljünk?
Jézus evangéliumban hallott válaszának helyes értelmezése segítségünkre
lehet. Ő ugyanis amellett, hogy beszél az új dolgok szükségességéről,
mégsem mondja azt, hogy a régi szokásokat és előírásokat meg kell
szüntetni. Arról van tehát szó, hogy mindennek megvan a maga ideje és
helye. Mindazt, ami az elmúlt évszázadokban, jónak, hasznosnak, értékesnek
és időtállónak bizonyult, érdemes megőriznünk, de ugyanakkor nyitottnak
kell mutatkoznunk az új dolgok iránt is.
Mit jelent ez a vallási és az egyházi életben? A következő kérdések
merülnek fel bennünk ennek kapcsán: Hogyan tudja az Egyház az Evangélium
örök igazságát az eredeti krisztusi üzenethez hűségesen hirdetni korunkban
úgy, hogy az ne tűnjék elavult tanításnak, hanem időszerű mondanivalójával
megérintse az embereket? Hogyan tudjuk megőrizni és továbbadni azokat a
szellemi és lelki értékeket, amelyek a múltban összegyűltek? Hogyan tudunk
új távlatokat és lehetőségeket nyitni? Hogyan találjuk meg az evangélium
hirdetésének új formáit és útjait? És hogyan tudunk egyensúlyt teremteni a
régi és az új dolgok között?
Ezekre a kérdésekre ad választ II. János Pál pápa a Harmadik évezred
kezdetén című apostoli levelében, amelyben a következőket írja: Az új
évezredben "nem új programot kell kitalálnunk. A program már megvan,
ugyanaz, mint mindig: az Evangélium és az élő Hagyomány öröksége.
Krisztust kell megismernünk, szeretnünk, követnünk, hogy benne részesei
lehessünk a Szentháromság életének. ... Ez a program nem változik együtt a
különféle korokkal és kultúrákkal, még ha számol is velük, hogy őszinte
párbeszédet és hatékony kommunikációt folytasson velük. Ezt a mindenkori
programot tekintjük sajátunknak a harmadik évezredben is." (Novo millennio
ineunte 29.).
E mondatok a pápa a 2000. jubileumi év lezárásakor írta, amelynek a
jelmondata ez volt: Krisztus ugyanaz tegnap, ma és mindörökké. Az
Egyháznak minden korban ugyanaz a feladata: Krisztus Evangéliumának
hirdetése az embereknek. De ne menjünk el szó nélkül a Szentatya által
használt "élő hagyomány" kifejezés mellett, hiszen ez jól kifejezi, hogy
nem egy élettelen, idejétmúlt, holt dologhoz kell ragaszkodnunk. De mitől
lesz élő, élettel teli a hagyomány? Pontosan az Evangéliumtól, amelynek a
tanítása örökérvényű. Jézus maga mondja: "Ég és föld elmúlik, de az én
igéim el nem múlnak soha" (Mt 24,35). Az Egyház válasza tehát korunk
kihívásaira egyszerre régi is és új is: Krisztust és az ő evangéliumát
hirdetjük mindenkor, aki ugyanaz a múltban, a jelenben és a jövőben.
Amikor 1999. Karácsonyán II. János Pál pápa megnyitotta a jubileumi évet
és szélesre tárta Rómában a Szent Péter-bazilikán a Szent Kaput, elsőként
ő lépett át rajta az evangéliumos könyvvel a kezében. A szertartásnak ez a
része azt jelképezte, hogy Krisztus evangéliumi tanítása vezetett át
bennünket a régiből az új évezredbe. E tanítás összekapcsolja számunkra a
régi hagyományokat a jövő kihívásaival. Az evangéliumban újra és újra
felfedezhetjük az élő Jézust, aki egykor megígérte, hogy velünk van
mindennap, a világ végéig (vö.: Mt 28,20).
"Az új bor új tömlőbe való" - mondja Jézus (Mk 2,22). Újra kell olvasnunk
az Evangéliumot és ez bizonyos mértékig megújult szívet kíván tőlünk. Az
olvasás és a rendszeres elmélkedés során újra felfedezhetjük az élő
evangéliumot, amely új cselekvésre szólít fel bennünket és új irányt jelöl
ki számunkra, sőt, bátran kimondhatjuk, hogy újjáalakítja életünket. Így
válik az igaz tanítás bennünk élő evangéliummá. Isten éltető Szentlelke
adjon nekünk új apostoli lelkületet az Evangélium hiteles megélésére és
hirdetésére! (his)
Imádság:
Jézus Krisztus!
Ha nem támadtál volna fel, kihez mennénk Isten kisugárzását keresni? Ha
nem támadtál volna fel, nem lennénk együtt, hogy keressük veled a
közösséget, nem találnánk meg általad a megbocsátást, a kiengesztelődést,
a belső újrakezdésből fakadó forrásokat. Ha nem támadtál volna fel, honnan
meríthetnénk energiát, hogy Téged válasszunk mindig, újra és újra?
(Roger testvér imája)
More information about the Evangelium
mailing list