[Evangelium] 2006-02-19
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Feb. 19., V, 05:10:02 CET
2006. február 19. - Évközi 7. vasárnap
Néhány nap múlva Jézus visszatért Kafarnaumba. Mihelyt elterjedt a híre,
hogy otthon van, annyian összejöttek, hogy még az ajtó előtti téren sem
fértek el; ő pedig hirdette nekik az igét. Közben odahoztak hozzá egy
bénát. Négyen vitték. Mivel a tömegtől nem fértek a közelébe, kibontották
fölötte a tetőt, ahol volt, és a nyíláson át leengedték a hordágyat,
amelyen a béna feküdt. Jézus pedig, látva hitüket, így szólt a bénához:
"Fiam, bűneid bocsánatot nyertek." Ült ott néhány írástudó is. Ezek így
gondolkodtak szívükben: "Hogy beszélhet ez így? Káromkodik! Ki más
bocsáthatja meg a bűnt, mint egyedül az Isten?" Jézus a lelke mélyén jól
tudta, hogy magukban ilyeneket gondolnak, így szólt tehát hozzájuk: "Miért
gondoljátok ezt szívetekben? Mi könnyebb: azt mondani a bénának: Bűneid
bocsánatot nyertek, vagy azt mondani: Kelj föl, fogd ágyadat és járj?
Tudjátok hát meg, hogy az Emberfiának van hatalma a földön a bűnök
megbocsátására!" Ezzel odafordult a bénához: "Mondom neked: kelj föl, fogd
az ágyadat, és menj haza!" Az felkelt, fölvette a hordágyat, és
mindannyiuk szeme láttára kiment. Mindenki elcsodálkozott. Dicsőítették
Istent, és azt mondták: "Nem láttunk még ilyet soha!"
Mk 2,1-12
Elmélkedés:
Bűneid bocsánatot nyertek!
A béna meggyógyításának története azzal kezdődik, hogy Jézus "otthon" van
és azzal fejeződik be, hogy a meggyógyult embernek azt mondja, hogy menj
"haza". E két helyhatározó szó között épül fel a csoda, amelyik
kiemelkedik a többi csodás gyógyulás közül, hiszen a testi betegségtől
való megszabadulás mellett itt a lelki bajtól, a bűntől való
megtisztulásról is szó van.
Az elbeszélés bevezetéseként Márk evangélista pontosan megjelöli a helyet,
ahol az esemény történik. A hely, ahol Jézus "otthon van", Péter apostol
háza Kafarnaum városában. E helymegjelölés azért lehet fontos, mert arról
tanúskodik, hogy Jézus otthon érzi magát egyik tanítványa házában, aki
befogadja Mesterét tanító útja során. Vajon én, aki szintén tanítványa
vagyok Jézusnak, meghívom-e őt otthonomba és befogadom-e az életembe? Utat
talál-e a szívemhez, otthonra talál-e a szívemben az Úr? Jézus ugyanis nem
a lakatlan pusztában akar járni, hanem szeretne betérni otthonainkba.
Otthont keres nálunk. De a helymeghatározás azért is fontos lehet, mert
jelzi, hogy Jézus nem csupán a zsinagógákban tanít az istentiszteletek
alkalmával, ahogyan ez abban a korban szokásos volt, hanem kilép a
zsinagóga falai közül, és magánházaknál, a városok utcáin és terein, sőt
később a lakott területeken kívül, a tóparton és a hegyen tanítja az
embereket, akik hozzá mennek. Az igehirdetés helye tehát folyamatosan
kiszélesedik, egészen addig, amikor mennybemenetele előtt Jézus parancsba
adja tanítványainak, hogy menjenek el az egész világra és hirdessék az
evangéliumot. Minden tanítványát arra hívja, hogy ne csupán hallgassuk,
hanem hirdessük is evangéliumát.
Jézus tehát tanít és otthon van, amikor egy beteget, egy bénát hoznak
hozzá. A hordágyat vivő négy ember kibontja a ház tetejét és leengedik
Jézus lába elé a beteget egy hordágyon. Nem kell különösképpen
csodálkoznunk a cselekedet kivitelezésén, hiszen abban a időben
Palesztinában egyszintes házakat építettek. A házak tetejére kívülről
lépcső vitt fel. Maga a tető náddal és sárral borított faágakból készült,
amit könnyű volt kibontani. A beteget tehát e tetőn keresztül engedik le
Jézus elé. Ez a béna ember jelképezi mindazokat, akik fizikai betegségben
szenvednek, akik nem tudnak megmozdulni és mások segítségére szorulnak. A
béna segítőtársairól, a beteghordozókról szinte semmit sem tudunk. Csak
annyit, hogy négyen vannak, jönnek, aztán el is mennek, odaviszik a
beteget Jézushoz és többet nem hallunk rólunk. De azt tudjuk róluk, hogy a
tömeg, amely körülvette a házat, ahol Jézus tartózkodott, nem jelentett
számukra akadályt. Megteszik, amit akarnak, odaviszik a beteget, még a
tető sem állította meg őket! Jézus pedig az ő "hitüket látva" tesz csodát
és gyógyítja meg a béna embert.
És ez az a pont ahol a történet túllép a szokásos csodaelbeszélések
keretén, hiszen a testi gyógyulás mellett Jézus a beteg lelkét is
meggyógyítja, amikor azt mondja neki, hogy "bűneid bocsánatot nyertek". Az
evangéliumok szerint Jézus egyértelműen elutasítja azt az ószövetségi
elgondolást, amely szerint a testi betegség a bűnös lelki állapot jele.
Itt mégis kapcsolat van a testi és a lelki gyógyulás között. E kapcsolat
lényege azonban nem az említett ószövetségi elmélet, hanem az, hogy a
testi gyógyítással, mint jellel, Jézus azt bizonyítja, hogy hatalma van a
bűnök bocsánatára, s ezzel egyben igazolja, hogy ő az Isten Fia, hiszen
isteni hatalommal rendelkezik. A bűnök elengedésére egyedül Istennek van
hatalma. Erre utal a mai szentmise olvasmánya is: "Én magam vagyok az, aki
vétkeidet eltörlöm, mondja az Úr, és bűneidre nem emlékezem többé" (Iz
43,25). A gyógyításnál Jézus nem használ semmilyen eszközt és nem érinti
meg a bénát, hanem a szavával tesz csodát. Ugyanígy a bűnbocsánat esetében
is Isten irgalmas, megbocsátó szava az, amely eltörli bűneinket.
Az evangéliumi történetekről sokszor elmélkedünk azzal a módszerrel, hogy
valamelyik szereplő helyébe képzeljük magunkat. A mai evangélium arra
ösztönöz bennünket, hogy gondoljuk magunkat a béna helyzetébe! Talán most
egyesek tiltakozni kezdenek: "de hiszen én nem vagyok béna", "nem szorulók
rá más emberek segítségére", "egészséges vagyok és nem kell orvoshoz
járnom". Igen, talán mindez igaz, de talán mégis én vagyok az a beteg, aki
ott fekszem Jézus előtt. Magatehetetlen vagyok, mert nem tudok
megszabadulni a magam erejéből bűneimtől. Szükségem van rá, hogy Jézus
megbocsásson! Ha nincs is szükségem a testi gyógyulásra, de a lelkire
annál inkább! A bűnbocsánat útja éppen ott kezdődik, hogy beismerem
bűnösségemet, belátom, hogy beteg a lelkem, szükségem van arra, hogy
Jézushoz menjek, aki isteni hatalmával képes eltörölni vétkeimet. Csak
bűneim beismerése után tud Jézus csodát tenni velem, tiszta szívet
teremteni bennem és új lelket önteni belém.
Jézus azt mondja a meggyógyultnak: "menj haza"! Ezzel a hazamenetellel egy
új élet kezdődik el az ember számára. Megszabadult a bűntől, ami gúzsba
kötötte és mozgásképtelenné tette. Isten gyógyító kegyelméből újra a saját
lábán járhat, a maga útját járhatja. Testi és lelki újjászületés számára
ez a hazamenetel.
Ezt a lelki újjászületést tapasztalhatjuk meg, amikor részesülünk a
bűnbocsánat szentségében. A szentgyónás befejezéseként a gyóntató pap a
következőket mondja: "Isten megbocsátotta bűneidet. Menj békével!" Ezt
hallani nem csak lelki megnyugvást jelent, hanem igazi lelki feltámadást!
(his)
Imádság:
Jézus Krisztus, Világosságunk!
Te nem azért jöttél, hogy elítéld ezt a világot, hanem hogy föltámadásod
által minden embernek elhozd az üdvösséget és a kiengesztelődés örömhírét.
Amikor bensőnkben felizzik a megbocsátó szeretet, szívünk minden
megpróbáltatás ellenére új életre kel. Gyógyítsd, Urunk, a mi lelkünket!
(Roger testvér imája)
More information about the Evangelium
mailing list