[Evangelium] 2006-01-29
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Jan. 29., V, 05:10:02 CET
2006. január 29. - Évközi 4. vasárnap
Kafarnaum városában Jézus egy szombaton bement a zsinagógába, és tanított.
Mindenki nagyon csodálkozott tanításán, mert úgy tanította őket, mint
akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók. A zsinagógában volt egy
ember, akit megszállt a tisztátalan lélek. Így kiáltozott: "Mi közünk
egymáshoz, názáreti Jézus? Azért jöttél, hogy elpusztíts minket? Tudom, ki
vagy: az Isten Szentje!" Jézus ráparancsolt: "Hallgass el, és menj ki
belőle!" A tisztátalan lélek erre összevissza rángatta az embert, aztán
nagy kiáltással kiment belőle. Mindenki nagyon megdöbbent. Az emberek
egymást kérdezgették: "Mi ez? Új tanítás, és milyen hatalmas! Még a
tisztátalan lelkeknek is parancsol, és azok engedelmeskednek neki!" El is
terjedt a híre hamarosan Galilea egész vidékén.
Mk 1,21-28
Elmélkedés:
Krisztust hirdetni
Kétségtelen tény, hogy a tanító Jézus több mindenben hasonlított korának
más tanítóihoz. Ugyanúgy, mint az írástudóknak, Jézusnak is voltak
tanítványai, akiket oktatott. Ő is tanított a zsinagógai
istentiszteleteken, és a kor szokásának megfelelően nagyon sokszor szólt
az emberekhez könnyen megérthető példabeszédekben. Tanítói tevékenységét
Jézus is csak felnőtt korában, 30 évesen kezdhette meg, és másokhoz
hasonlóan ő is vándortanítóként járta végig az országot. De a hasonlóságok
ellenére különbségeket is észrevehetünk. Jézus újszerű beszédmódját és
tanítási módszerét a mai evangélium a következőképpen foglalja össze:
Jézus ámulatba ejtette az embereket, mert "úgy tanította őket, mint akinek
hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók" (Mk 1,22). Vajon mi lehet ez a
hatalom, ez a titokzatos erő? Honnan származik Jézus különleges
magabiztossága és tekintélye? Mi a titka az ajkáról származó szavaknak,
amelyek képesek megváltoztatni az emberek életét?
1. Először is vegyük szemügyre Jézus és tanítványainak kapcsolatát!
Napjaink iskolai oktatási rendszerében a tanár-diák kapcsolatban a
szereposztás az, hogy az egyik elmondja a tananyagot, a másik pedig
megpróbálja megérteni és megtanulni, a számonkéréskor pedig kiderül, hogy
mindebből mennyi sikerült. Bár vannak ennél sokkal hatékonyabb tanítási
módszerek, amelyek a párbeszédre, az önálló felfedezésre vagy az egyéni
kutatásra épülnek, de ezek célja nem a tanár-diák kapcsolat elmélyítése,
hanem a még több tudás megszerzése.
Jézus és tanítványai kapcsolatára ezzel szemben az jellemző, hogy nem az
ismeretek továbbadása illetve megszerzése a cél, hanem az, hogy a Mester
és az ő tanítványai között egészen szoros kapcsolat jöjjön létre. Jézus
tanítványai mesterük életmódját akarják elsajátítani, ezért elhagyják
otthonukat és családjukat, hogy állandóan vele legyenek. A tanítványok
soha nem válnak önálló tanítókká, hanem mindenkor Jézust képviselik, az Ő
tanítását adják tovább, megélve annak igazságát, hogy "nem nagyobb a
tanítvány mesterénél".
Ebből az lehet a tanulság számunkra, hogy akkor járunk el helyesen, ha
Jézus követőjeként evangéliumát olvasva és élve, hozzá kötjük életünket.
2. Jézus beszédmódjának másik újdonsága az, hogy nem azt mondja, amit az
emberek hallani szeretnének, hanem azt, amit az Atyától hall. Nem a
levegőbe beszél, hanem kinyilatkoztatja az embereknek az Atya tanítását.
Beszéde nem tájékoztatás az Atya életéről, hanem meghívás számunkra, hogy
Krisztus által és a Szentlélekben bekapcsolódjunk az Atya életébe. Jézus
szavainak hallgatása nem csupán a szellemi gyarapodás lehetősége, hanem a
szívünk megtérését igénylő isteni megszólítás.
De vajon hogyan reagálunk Jézus tanítására? Csak a nekünk tetsző szavakat
hallgatjuk meg, aztán továbbállunk, s azt mondjuk mi is, amit az egykori
hallgatósága közül egyesek: "Kemény beszéd ez. Ugyan ki hallgatja?" Vajon
elengedjük a fülünk mellett a jézusi szót, vagy engedjük, hogy megérintse
szívünket? Vajon Krisztus szavai felkeltik-e bennünk a vágyat, hogy az
Istennel éljünk? Engedjük-e, hogy a tanítás elvetett magként növekedjék
bennünk? Vajon merjük-e egész életünket Krisztusra és az ő tanítására
építeni? Talán nem is szavainkkal, hanem életünkkel kellene ezekre a
kérdésekre válaszolnunk.
3. A harmadik, szintén jelentős újdonság pedig talán az, hogy Jézus
meghívó szava küldetést is jelent számunkra. Jézus kiválaszt minket és azt
mondja nekünk: "Menjetek el az egész világra és hirdessétek az
evangéliumot!" (Mk 16,15). A küldetés teljesítése nem a magunk
bölcsességének vagy emberi tudásának továbbadását jelenti, hanem Krisztus
megismertetését. Az igehirdető mindig magát Krisztust mutatja be, az ő
feltámadásáról, mint hitünk alapjáról beszél, de nem eltakarva a szenvedő
Jézus arcát sem. A hiteles igehirdetés felébreszti a vágyat, hogy a
hallgató, akinek szívében jó talajra hull a mag, megtérjen és Krisztust
kövesse. Nem az erőszakos rábeszélés a helyes módszer, hanem a megismert
szeretetről és megtapasztalt irgalomról szóló tanúságtétel, amely vonzó és
követendő lehet. De Jézus tanítása nem egy a sok választható igazság
közül, hanem ezek az örök élet igéi, amelyeket senki másnál nem
találhatunk meg.
Számtalan tudományos konferencia és továbbképzés foglalkozik azzal, hogy
hogyan lehet a modern korban hitelesen, érthetően, megragadóan és
eredményesen hirdetni az Evangéliumot és mitől lesz hatékony az
evangelizáció. De a papok egymás közti és a hívekkel való beszélgetéseinek
is szinte állandó témája, hogy mivel lehet megszólítani az embereket és
milyen módszereket lehet alkalmazni a krisztusi tanítás továbbadására. A
hagyományos templomi prédikációk és az iskolai hitoktatás mellett az
Egyház az igehirdetői küldetése teljesítése során felhasználja a modern
kor lehetőségeit, a televíziót, a rádiót, a sajtót, de még az internetet
is, tehát minden lehetséges fórumot, amelyen keresztül szólhat az
emberekhez. Én magam 12 éve papként igyekszem szóban és írásban hirdetni
az evangéliumot. Mégsem mondhatnám, hogy biztos receptem, bevált módszerem
van az igehirdetésre. Inkább csak botorkálva próbálkozom, s közben arra
törekszem, hogy több időt szenteljek a Mester meghallgatására, mint
amennyit beszélek, meg arra is, hogy ne maradjanak csupán szavak bennem,
hanem ez éltessen. Krisztus maga mondta: "Hozzátok intézett szavaim lélek
és élet" (Jn 6,63).
Az evangelizáció minden korban Krisztusra épül, s belőle indul ki. A
Magyar Katolikus Egyház idei kommunikációs programja éppen ezért valóban
az evangelizáció lényegét fogalmazza meg: "Krisztust hirdetjük
mindenkinek". Bátorítok mindenkit az evangélium, Krisztus evangéliumának
hirdetésére, akár alkalmasnak tartja magát valaki, akár alkalmatlannak.
Úgysem rajtunk, hanem Istenen múlik az eredmény, de ehhez meg kel tennünk
feladatunkat. És ne legyünk előítélettel senki iránt, azt gondolván, hogy
egyes emberekben úgyis csak kövek vagy bogáncsok hullik a mag, tehát
hiábavaló volna az igyekezetünk. Bátran hirdessük mindenkinek Krisztust.
Ez a feladatunk. A növekedést majd valóban Isten adja. (his)
Imádság:
Szenteltessék meg a Te neved: ragyogjon föl bennünk a Te ismereted, hogy
felismerjük, milyen a Te jótéteményeid szélessége, igéreteid hosszúsága,
fönséged magassága és ítéleteid mélysége. Jöjjön el a Te országod, hogy Te
uralkodjál bennünk kegyelmeddel és vezess bennünket a Te országodba, ahol
színed látása homálytalan, szereteted tökéletes, barátságod boldogságot
árasztó, élvezésed örökkétartó. Ámen.
Assisi Szent Ferenc
(Köszönet Sarkantyús Ritának, aki az imát küldte)
More information about the Evangelium
mailing list