[Evangelium] 2006-01-09
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Jan. 9., H, 05:10:02 CET
2006. január 9. - Urunk megkeresztelkedése
Abban az időben Keresztelő János ezt hirdette: "Aki utánam jön,
hatalmasabb nálam. Arra sem vagyok méltó, hogy lehajoljak és megoldjam a
saruszíját. Én vízzel keresztellek titeket, o pedig Szentlélekkel
keresztel majd meg benneteket!" Ezekben a napokban történt, hogy eljött
Jézus a galileai Názáretből, és megkeresztelkedett Jánosnál a Jordánban.
És mindjárt, amint feljött a vízből, látta, hogy megnyílik az ég, és a
Lélek, mint egy galamb, leszáll rá. Az égből pedig szózat hallatszott: "Te
vagy az én szeretett Fiam, benned kedvem telik!"
Mk 1,7-11
Elmélkedés:
A keresztség kegyelme
A mai napon az Úr Jézus megkeresztelkedését ünnepli egyházunk. Az
evangéliumok szerint azzal kezdődik el Jézus nyilvános működése, hogy
megkeresztelkedik Jánosnál a Jordán folyó vizében. A megnyíló ég, a galamb
alakjában leszálló Lélek és a mennyi hang annak kinyilatkoztatását készíti
elő, hogy Jézus a mennyei Atya szeretett Fia. Jézus eddig Názáretben,
családja körében élt és nevelkedett, de ezekről az évekről nagyon keveset
tudunk meg a szentírásból. Jézus 30 éves, amikor megkezdi működését,
meghirdetve Isten országát. Tanítványokat vesz maga mellé, akik vele
együtt végigjárják a városokat és a falvakat mindenütt a bűnbánatot
hirdetve.
Jézus megkeresztelkedésének fontos szerepét jelzi az a tény, hogy amikor
II. János Pál pápa 2002-ben a korábbi 3 rózsafüzér mellett bevezette a
világosság szentolvasóját, annak első titka éppen ez az esemény lett. A
Szentatya szándéka az volt, hogy Jézus nyilvános működése idejének titkait
foglalja magába ez az új imádság, amely a Krisztus keresztsége és
szenvedése közötti időszakot öleli fel. A világosság rózsafüzérének titkai
arról tanítanak bennünket, hogy az a Jézus, akit az Atya szeretett Fiának
nevez megkeresztelkedésekor, a kánai menyegzőn tett első csodájával
kinyilvánította Isten erejét, majd meghirdeti Isten Országát, a Tábor
hegyen, a színeváltozás helyén megmutatta dicsőségét, s végül az
Eucharisztiában önmagát adta nekünk.
Egészen bizonyos, hogy az ősegyház számára komoly nehézséget jelentett,
hogy Jézus megkeresztelkedik a bűnbánat keresztségével, de az evangéliumok
mégsem hallgatnak erről. Bár Jézusnak valóban nem voltak bűnei, mégis
beáll a bűnös emberek sorába, ezzel mintegy elfogadja és megkezdi annak a
szenvedő szolgának a küldetését, akit a bűnösök közé sorolnak,
gonosztevőként halálra ítélnek és bűnözőként keresztre feszítenek.
Keresztségünk által Jézushoz váltunk hasonlóvá és a bűnbánat útjára
léptünk, hogy Krisztusban újjászülessünk és mi is az Atya gyermekeivé
váljunk. A vízzel való leöntés, illetve a vízben való alámerítkezés
jelképe az istengyermekséget eredményezi számukra, valamint azt, hogy
felvételt nyertünk az Egyház közösségébe. Keresztségünk napjától kezdve
elszakíthatatlanul Jézushoz tartozunk. Amikor a szülők gyermekük
megkeresztelését kérik az egyháztól, akkor nem csupán egy hagyománynak
engedelmeskednek, hanem arról a meggyőződésükről tesznek tanúságot, hogy
az Istenhez és az Egyházhoz való tartozás olyan érték számukra, amellyel
gyermeküket is gazdagítani szeretnék. A keresztség kiszolgáltatásának
szertartása közben a szülők gyermekük helyett és nevében tesznek
hitvallást, és ígéretet tesznek arra, hogy vallásos nevelésben részesítik
őt, amelyben a keresztszülők is segítik őket.
Amikor ma, Krisztus megkeresztelkedésének ünnepén saját keresztségünk
napját is felidézzük, tudatosítani kell magunkban azt, hogy mekkora érték
számunkra a keresztségben egykor kapott kegyelem és a Krisztushoz való
tartozás, és a benne való újjászületés. Lourdes-ban, Franciaország és
Európa egyik legnagyobb Mária-kegyhelyén a Rózsafüzér Királynője
tiszteletére felszentelt bazilikában 15 mellékoltárt építettek, amelyek
képei az örvendetes, a fájdalmas és a dicsőséges szentolvasó titkait
ábrázolják. Ezek a képek száz évvel ezelőtt, a XX. század első éveiben
készültek. Amikor II. János Pál pápa 2002-ben, a Rózsafüzér Évében
bevezette a világosság 5 új titkát, akkor - mivel új oltárokat nem
lehetett már építeni a bazilikában - 5 képet helyeztek el a templom
szentélyénél, amelyek ezeket a titkokat mutatják be, ugyanakkor pedig a
lourdes-i kegyhely 5 különböző pontján is kitették ezeket a képeket, hogy
a szabadban is lehessen e titkokról elmélkedve imádkozni. Az első titok
képét, tehát azt, amelyik a Jordán vizében megkeresztelkedő Jézust
ábrázolja, közvetlenül a fürdők mellé tették, ahol a betegeknek minden nap
lehetőségük van arra, hogy megfürödjenek a barlang vizében. Ez a víz az
1858-as lourdesi jelenések óta eltelt csaknem 150 esztendő alatt nagyon
sok beteg gyógyulását eredményezte. A kegyhez orvosi irodájában közel 7000
korábbi beteg jelezte gyógyulását, amelyek közül a szükséges teológiai és
orvosi vizsgálatok elvégzését követően az egyház 67-et hivatalosan is
csodának ismert el.
A víz a Lourdes-ba zarándokló betegek számára a testi gyógyulás és a lelki
megnyugvás lehetőségét jelenti. A keresztség pedig számunkra,
megkeresztelt hívők számára a bűntől való megtisztulást és a lelki
újjászületést. Őrizzük meg lelkünkben a keresztség kegyelmét, hogy Isten
kedves gyermekei maradjunk! (his)
Imádság:
Krisztus szeretetének lehelete, Szentlélek! Te mindannyiunkban hitet
ébresztesz. Olyan ez, mint az időről időre felfakadó bizalom, amely
életünk végéig mindig megújul. Egyszerű bizalom ez, oly egyszerű, hogy
mindenkiben képes megszületni.
More information about the Evangelium
mailing list