[Evangelium] 2006-01-09

evangelium at communio.hu evangelium at communio.hu
2006. Jan. 9., H, 05:10:02 CET


   2006. január 9. - Urunk megkeresztelkedése

   Abban  az  időben  Keresztelő  János   ezt  hirdette:  "Aki  utánam   jön,
   hatalmasabb nálam. Arra sem vagyok  méltó, hogy lehajoljak és megoldjam  a
   saruszíját.  Én  vízzel  keresztellek   titeket,  o  pedig   Szentlélekkel
   keresztel majd meg  benneteket!" Ezekben a  napokban történt, hogy  eljött
   Jézus a galileai Názáretből,  és megkeresztelkedett Jánosnál a  Jordánban.
   És mindjárt, amint  feljött a vízből,  látta, hogy megnyílik  az ég, és  a
   Lélek, mint egy galamb, leszáll rá. Az égből pedig szózat hallatszott: "Te
   vagy az én szeretett Fiam, benned kedvem telik!"
   Mk 1,7-11

   Elmélkedés:

   A keresztség kegyelme
   A  mai  napon  az  Úr  Jézus  megkeresztelkedését  ünnepli  egyházunk.  Az
   evangéliumok szerint  azzal kezdődik  el  Jézus nyilvános  működése,  hogy
   megkeresztelkedik Jánosnál a Jordán folyó vizében. A megnyíló ég, a galamb
   alakjában leszálló Lélek és a mennyi hang annak kinyilatkoztatását készíti
   elő, hogy  Jézus a  mennyei Atya  szeretett Fia.  Jézus eddig  Názáretben,
   családja körében élt és nevelkedett, de ezekről az évekről nagyon  keveset
   tudunk meg  a  szentírásból. Jézus  30  éves, amikor  megkezdi  működését,
   meghirdetve Isten  országát.  Tanítványokat  vesz maga  mellé,  akik  vele
   együtt végigjárják  a  városokat  és a  falvakat  mindenütt  a  bűnbánatot
   hirdetve.

   Jézus megkeresztelkedésének fontos szerepét jelzi  az a tény, hogy  amikor
   II. János Pál  pápa 2002-ben a  korábbi 3 rózsafüzér  mellett bevezette  a
   világosság szentolvasóját, annak első  titka éppen ez  az esemény lett.  A
   Szentatya szándéka az volt, hogy Jézus nyilvános működése idejének titkait
   foglalja magába  ez  az  új  imádság,  amely  a  Krisztus  keresztsége  és
   szenvedése közötti időszakot öleli fel. A világosság rózsafüzérének titkai
   arról tanítanak bennünket, hogy az a Jézus, akit az Atya szeretett  Fiának
   nevez  megkeresztelkedésekor,  a  kánai  menyegzőn  tett  első  csodájával
   kinyilvánította Isten  erejét, majd  meghirdeti  Isten Országát,  a  Tábor
   hegyen,  a  színeváltozás  helyén   megmutatta  dicsőségét,  s  végül   az
   Eucharisztiában önmagát adta nekünk.

   Egészen bizonyos, hogy  az ősegyház számára  komoly nehézséget  jelentett,
   hogy Jézus megkeresztelkedik a bűnbánat keresztségével, de az evangéliumok
   mégsem hallgatnak  erről. Bár  Jézusnak valóban  nem voltak  bűnei,  mégis
   beáll a bűnös emberek sorába, ezzel mintegy elfogadja és megkezdi annak  a
   szenvedő  szolgának   a  küldetését,   akit  a   bűnösök  közé   sorolnak,
   gonosztevőként halálra ítélnek és bűnözőként keresztre feszítenek.

   Keresztségünk által  Jézushoz  váltunk  hasonlóvá  és  a  bűnbánat  útjára
   léptünk, hogy  Krisztusban újjászülessünk  és mi  is az  Atya  gyermekeivé
   váljunk. A  vízzel  való  leöntés, illetve  a  vízben  való  alámerítkezés
   jelképe az  istengyermekséget  eredményezi számukra,  valamint  azt,  hogy
   felvételt nyertünk az  Egyház közösségébe.  Keresztségünk napjától  kezdve
   elszakíthatatlanul  Jézushoz   tartozunk.   Amikor  a   szülők   gyermekük
   megkeresztelését kérik  az egyháztól,  akkor nem  csupán egy  hagyománynak
   engedelmeskednek, hanem arról a  meggyőződésükről tesznek tanúságot,  hogy
   az Istenhez és az Egyházhoz  való tartozás olyan érték számukra,  amellyel
   gyermeküket is  gazdagítani  szeretnék.  A  keresztség  kiszolgáltatásának
   szertartása  közben  a  szülők   gyermekük  helyett  és  nevében   tesznek
   hitvallást, és ígéretet tesznek arra, hogy vallásos nevelésben  részesítik
   őt, amelyben a keresztszülők is segítik őket.

   Amikor ma,  Krisztus  megkeresztelkedésének  ünnepén  saját  keresztségünk
   napját is felidézzük, tudatosítani kell magunkban azt, hogy mekkora  érték
   számunkra a keresztségben  egykor kapott  kegyelem és  a Krisztushoz  való
   tartozás, és  a benne  való  újjászületés. Lourdes-ban,  Franciaország  és
   Európa  egyik   legnagyobb   Mária-kegyhelyén  a   Rózsafüzér   Királynője
   tiszteletére felszentelt  bazilikában 15  mellékoltárt építettek,  amelyek
   képei az  örvendetes,  a fájdalmas  és  a dicsőséges  szentolvasó  titkait
   ábrázolják. Ezek a  képek száz évvel  ezelőtt, a XX.  század első  éveiben
   készültek. Amikor  II.  János  Pál  pápa  2002-ben,  a  Rózsafüzér  Évében
   bevezette a  világosság  5 új  titkát,  akkor  - mivel  új  oltárokat  nem
   lehetett már  építeni a  bazilikában  - 5  képet  helyeztek el  a  templom
   szentélyénél, amelyek ezeket  a titkokat mutatják  be, ugyanakkor pedig  a
   lourdes-i kegyhely 5 különböző pontján is kitették ezeket a képeket,  hogy
   a szabadban is lehessen  e titkokról elmélkedve  imádkozni. Az első  titok
   képét,  tehát  azt,  amelyik  a  Jordán  vizében  megkeresztelkedő  Jézust
   ábrázolja, közvetlenül a fürdők mellé tették, ahol a betegeknek minden nap
   lehetőségük van arra, hogy  megfürödjenek a barlang vizében.  Ez a víz  az
   1858-as lourdesi jelenések  óta eltelt csaknem  150 esztendő alatt  nagyon
   sok beteg gyógyulását eredményezte. A kegyhez orvosi irodájában közel 7000
   korábbi beteg jelezte gyógyulását, amelyek közül a szükséges teológiai  és
   orvosi vizsgálatok  elvégzését követően  az  egyház 67-et  hivatalosan  is
   csodának ismert el.

   A víz a Lourdes-ba zarándokló betegek számára a testi gyógyulás és a lelki
   megnyugvás   lehetőségét   jelenti.   A   keresztség   pedig    számunkra,
   megkeresztelt hívők  számára  a  bűntől  való  megtisztulást  és  a  lelki
   újjászületést. Őrizzük meg lelkünkben  a keresztség kegyelmét, hogy  Isten
   kedves gyermekei maradjunk! (his)



   Imádság:

   Krisztus  szeretetének  lehelete,  Szentlélek!  Te  mindannyiunkban  hitet
   ébresztesz. Olyan  ez,  mint  az időről  időre  felfakadó  bizalom,  amely
   életünk végéig mindig  megújul. Egyszerű  bizalom ez,  oly egyszerű,  hogy
   mindenkiben képes megszületni.




More information about the Evangelium mailing list