[Evangelium] 2006-01-01
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2006. Jan. 1., V, 05:10:03 CET
2005. január 1. - Szűz Mária Isten Anyja (Újév)
A pásztorok sietve elindultak, és megtalálták Máriát, Józsefet és a
jászolban fekvő Kisdedet. Miután látták, elbeszélték mindazt, amit már
korábban megtudtak a Gyermekről. Aki csak hallotta, csodálkozott a
pásztorok elbeszélésén. Mária pedig szívébe véste szavaikat, és gyakran
elgondolkodott rajtuk. A pásztorok ezután hazatértek. Dicsérték és
magasztalták Istent mindazért, amit láttak és hallottak, pontosan úgy,
amint (az angyalok) előre megmondták nekik. Azután eltelt nyolc nap, és
körülmetélték a Gyermeket. A Jézus nevet adták neki, mert így nevezte őt
az angyal, mielőtt még anyja méhében megfogant volna.
Lk 2,16-21
Elmélkedés:
Mária felénk nyújtja fiát
Ma az Egyház Szűz Máriát, mint Isten Anyját ünnepli. Szent Pál apostol
galatákhoz írt levele, amelyet a mise szentleckéjében olvastunk, a
következőképpen szól Isten Fiának születéséről: "Amikor elérkezett az idők
teljessége, Isten elküldte Fiát, aki asszonytól született, ... hogy a
fogadott fiúságot elnyerjük. Mivel pedig Isten fiai vagyunk, Isten
szívünkbe elküldte Fiának Lelkét" (Gal 4,4-6). A szöveg jelentőségét jól
mutatja, hogy ezekkel a szavakkal kezdődik a II. vatikáni zsinat Máriáról
szóló tanítása (Lumen Gentium 52.) és ugyanezt a részt idézi II. János Pál
pápa is az Üdvözítőnk édesanyja kezdetű, 1987-ben megjelent enciklikájának
bevezetésében (Redemptoris mater 1.). A Máriáról szóló katolikus
hitigazságok közül az ő istenanyaságáról szóló tanítás nyert a legkorábban
pontos megfogalmazást. Az Egyház a kezdetektől fogva úgy tekintett
Máriára, mint Jézus anyjára. Ennek a hitigazságnak a megértésében és
további elmélyítésében döntő szerepe volt az efezusi egyetemes zsinatnak
(431.), amely ünnepélyesen kimondta, hogy Mária Isten anyja (Istenszülő),
mert a Szentlélek által ő foganta szűzi méhében és hozta világra Jézus
Krisztust, az Isten Fiát.
Az anyaság az élet szolgálata abban az értelemben, hogy az anyai test egy
új testnek ad életet. Ez az új élet azonban halálra van szánva, mert
minden élet, amely megszületik a földön, egyszer véget ér. Amellett hogy
az anyaság az élet testi szolgálata, egyben lelki szolgálat is, hiszen az
anya és szülötte között feltétlenül kialakul a szeretet, a ragaszkodás, a
törődés, a gondoskodás és a bizalom lelki kapcsolata, még akkor is, ha
ezek a kapcsolatok az emberi bűn és gyengeség miatt sokszor nagyon
gyengének és törékenynek bizonyulnak.
Szűz Mária istenanyaságával kapcsolatban is elmondhatjuk mindezt, hiszen
egyrészt valódi testi kapcsolat jött létre közte és Jézus között azáltal,
hogy méhében megfoganta és kilenc hónapon át méhében hordozta, majd
világra szülte egyszülött fiát, másrészt a lelki kapcsolat is fennállt
közöttük. Ezt a lelki kapcsolatot az evangéliumokban szépen nyomon
követhetjük attól a pillanattól kezdve, hogy a betlehemi istállóban
először vette Mária gondoskodó karjaiba gyermekét, egészen addig, amíg ott
állt Jézus keresztje alatt, majd a fájdalmas Anya ölébe fektették Jézus
testét a keresztről való levétel után.
De azt is meg kell jegyeznünk, hogy a Mária és Jézus közti anyai-fiúi
kapcsolat különbözik a többi anyai-gyermeki kapcsolattól a tekintetben,
hogy Mária fia maga az Élet, aki feltámadásával legyőzi majd a halált, és
szellemi kapcsolatuk nem csupán az anyai gondoskodást jelenti, hanem arra
épül, hogy az Atya Máriának jelentős szerepe szán a megváltás művében. Az
angyali üdvözletből jól tudjuk, hogy Mária nem csak meghallgatja Isten
szavát, amelyet az angyal elmond neki, hanem annak ellenére, hogy
kezdetben nem érti és csodálkozik azokon, elfogadja az isteni szót, teljes
személyiségével igent mond Isten akaratára, és egész életében megtartja
azt, amit Isten kér tőle. Istennek való engedelmessége, az élet
elfogadása, az anyai szeretet kibontakoztatása mind-mind példa a mai
édesanyák és a leendő anyák számára. Akik szeretnék az anyaságban
megtalálni életük boldogságát, tekintsenek Máriára, aki boldog volt, mert
hitte mindannak beteljesedését, amit Isten mondott neki.
Mária esetében a Jézussal való kapcsolat nem zárul be, hanem kiszélesedik
és kiterjed Fiának tanítványaira, tehát minden keresztényre, miránk is.
Amikor a kereszten szenvedő Jézus az "Asszony, íme a te fiad" szavakkal
édesanyjára bízza Jánost, a szeretett tanítványt, akkor mindannyiunkat,
akik szintén tanítványai és követői vagyunk az ő édesanyai oltalmába
ajánl. Ugyanakkor hozzánk is szólnak a Jánoshoz intézett szavak: "Íme, a
te anyád", amelyek arra bátorítanak minket, hogy Máriát égi édesanyánknak,
oltalmazónknak és közbenjárónknak tekintsük. Legrégibb Mária-imádságaink
éppen arra a lelki anyaságra épülnek, amely köztünk és Jézus Anyja között
fennáll. Gondoljunk csak arra a gyakran mondott imánkra, amely ezekkel a
szavakkal kezdődik: "Oltalmad alá futunk, Istennek Szent szülője,
könyörgésünket meg ne vesd szükségünk idején" vagy az Üdvözlégyre,
amelyben így fohászkodunk: "Asszonyunk Szűz Mária, Istennek szent anyja,
imádkozzál érettünk bűnösükért".
Amikor a mai napon Szűz Máriát, mint Isten édesanyját ünnepeljük, akkor
azért is hálát kell adnunk, hogy Mária személyében Jézus nekünk is anyát
adott. Olyan édesanyát, aki Jézust adja nekünk. A karácsonyi ábrázolásokon
általában a Gyermek a jászol szalmáján fekszik vagy édesanyja ölében
nyugszik. De vannak olyan ábrázolások is, amikor Mária a kezében tartja,
és a leboruló pásztorok vagy a bölcsek felé nyújtja a Gyermeket. Ezzel
mozdulattal ma Mária mifelénk nyújtja Jézust, nekünk adja, hogy az új
esztendő minden napján velünk és a miénk legyen Isten Fia. (his)
Imádság:
Kérés az esztendő elején
Azt mondtam egy angyalnak,
Aki az év kapujánál fogadott:
Adj nekem egy lámpást,
Hogy biztos léptekkel
Mehessek szembe a bizonytalansággal.
Ő így válaszolt:
Indulj csak a sötétbe,
és tedd kezed Isten kezébe.
Ez jobb, mint egy lámpás,
És biztosabb, mint egy ismert út.
(Köszönet Marton Erikának, aki az imát küldte)
More information about the Evangelium
mailing list