[Evangelium] 2005-11-06
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2005. Nov. 6., V, 05:10:07 CET
2005. november 6. - Évközi 32. vasárnap
Abban az időben Jézus a következő példabeszédet mondta tanítványainak: A
mennyek országa olyan, mint az a tíz szűz, akik vették lámpáikat, és
kimentek a vőlegény elé. Öten közülük balgák voltak, öten pedig okosak. A
balgák fogták a lámpásukat, de olajat nem vittek magukkal; az okosak
azonban korsóikban olajat is vittek lámpásaikhoz. Késett a vőlegény, s ők
mind elálmosodtak és elaludtak. Az éjszaka közepén egyszerre kiáltás
hangzott: "Íme, a vőlegény! Menjetek eléje!" Erre a szüzek mindnyájan
fölébredtek, és felszították lámpásaikat. A balgák kérték az okosakat:
"Adjatok az olajotokból, mert lámpásaink kialvóban vannak!" Az okosak ezt
válaszolták: "Nem lehet, nehogy nekünk is, nektek is kevés legyen. Inkább
menjetek el a kereskedőkhöz, és vegyetek magatoknak!" Míg azok vásárolni
mentek, megérkezett a vőlegény, és akik készen voltak, bementek vele a
menyegzőre; az ajtó pedig bezárult. Később megérkezett a többi szűz is.
Így szóltak: "Uram, uram! Nyiss ajtót nekünk!" De ő így válaszolt: "Bizony
mondom nektek, nem ismerlek titeket!" Virrasszatok tehát, mert nem
ismeritek sem a napot, sem az órát!
Mt 25,1-13
Elmélkedés:
Az üdvösség ajtaja nyitva áll előttünk
Németországban, egy gótikus székesegyház bejáratánál találkoztam pár évvel
ezelőtt a 10 hajadon ábrázolásával, akikről az evangéliumban hallottunk. A
főbejárat melletti oszlopok tetején mindkét oldalon 5-5 nőalak szobra
állt: bal oldalon kendővel bekötött szemű ostobák, kezükben üres
mécsesekkel, jobbról pedig az égő lámpásokat tartó okosak éberen figyelve.
Ezek az evangéliumi példabeszédben szereplő hajadonok fogadták a templom
látogatóit. Elgondolkoztam, vajon mit üzenhetnek évszázadok óta az
érkezőknek és a távozóknak? Az ostobák és az okosak között a szélesre tárt
kapu hívogatta az embereket, s mintha a szobrok csak azt mondták volna:
"Jöjjetek, az ajtó nyitva áll előttetek! Gyertek, vár bennetek a vőlegény,
vár a ti Uratok, Jézus!" A szobrok sugallta üzenetet követve pap
barátaimmal éppen be akartunk lépni a templomba, amikor a sekrestyés
pillanatok alatt becsukta a hatalmas kapuszárnyakat, s hiába mondtuk neki,
hogy messziről érkeztünk és papok vagyunk, ő csak annyit mondott, hogy
jöjjünk vissza délután, s elment ebédelni. Ha délután ki is nyitották újra
a templomot, s visszatérvén be is mehettünk, mindenesetre volt időnk
elgondolkozni azon, milyen érzés kívül maradni, megtapasztalni azt, hogy
becsukják előttünk a kaput és nem tudunk bemenni, bármire is hivatkozunk.
A mennyország kapuja előtt semmiképpen sem szeretnék így járni!
Mit üzen tehát nekünk az evangélium? Mit mondanak nekünk ma a hajadonok?
Minden bizonnyal azt, hogy éberen várakozzunk és mindig legyünk készen az
Úrral való találkozásra. A szentmise szövegei erre az igazságra
figyelmeztetnek bennünket, s ez a gondolat egyre inkább előtérbe kerül,
ahogyan az egyházi év végéhez közeledünk. Legyünk éberek, nehogy olaj
nélkül, üres lámpával, üres kézzel, jócselekedetek nélkül álljunk, amikor
az Úr megérkezik hozzánk. Az olvasmányban arról hallottunk, hogy mi a
virrasztásunk célja: "aki a bölcsességért virraszt, hamar megszabadul a
gondoktól" - olvastuk. Nem fognak bennünket nyomasztani az evilági gondok
és nem veszítjük el reményünket, ha bölcsen előrelátóak vagyunk, és
állandóan gondolunk arra, hogy találkozni fogunk Istennel. Ennek a
jövőbeni találkozásnak a reménye jelen életünkre is hatással van, azaz
állandóan szemünk előtt tartjuk azt, hogy mit kell megtennünk
üdvösségünkért, amely halálunk és feltámadásunk után vár ránk. A
szentleckében olvasottak tovább erősítik reményünket. Szent Pál apostol
azt írta a tesszaloniki híveknek, hogy ne aggodalmaskodjanak az elhunytak
sorsa felöl, mert "Isten Krisztussal együtt feltámasztja mindazokat, akik
Jézusban hunytak el". Az örök életre való feltámadásban tehát mindazok
részesülnek, akik megőrizték a Krisztussal való közösséget. Akik hűségesek
maradnak Krisztushoz, és éberen várják őt, azok előtt nem fog becsukódni a
mennyország ajtaja. Belépőnek pedig az ember jócselekedetei számítanak,
mindaz a szolgálat, amit önzetlenül végzünk másokért. Ezeket a
jócselekedeteket jelképezi az olaj, amellyel a hajadonok egyik része
rendelkezett, a másik fele viszont nem. Az olaj jelképezi továbbá
imádságainkat, a kísértések visszautasítását és hűséges helytállásunkat az
üldözések idején. Mindezeket nem lehet kölcsönadni másoknak, mert mindenki
személyesen felel saját üdvösségéért. E személyes felelősségre utal, hogy
az okosak nem tudnak olajat adni azoknak, akiknek nincs elegendő. Az
emberi előrelátást és készületet, tehát a saját érdemeinket azonban soha
nem szabad olyannyira túlhangsúlyoznunk, hogy közben elfeledkezünk arról,
hogy üdvösségünk egyúttal Isten kegyelmének az ajándéka számunkra.
Üdvözülésünket a mi emberi igyekezetünk és az ezirányú isteni szándék
találkozása jelenti.
Azt is megfigyelhetjük az evangéliumban, hogy mennyire praktikus,
gyakorlatias, előrelátó az éberség és a bölcsesség, amely igyekszik minden
élethelyzetre, még a hosszas várakozásra is felkészülni. A példabeszéd
szerint nem az a fontos, hogy ki tud egész éjszaka fennmaradni, hiszen az
ostobák és az okosak egyaránt elalszanak, hanem az, hogy kik készülnek el
egyetlen pillanat alatt, amikor felébresztik őket. Az oktalanok nem azzal
követik el a hibát, hogy elalszanak a várakozás közben, hanem azzal, hogy
nem voltak előrelátóak, s nem készültek fel kellőképpen. Az előrelátás
számunkra azt jelenti, hogy legyünk készen arra, hogy "ha álmunkból
ébresztenek is fel bennünket", azonnal készen álljunk, és bemehessünk
Jézussal, a mi Urunkkal az örök életre, azaz hosszabb ideig ne terhelje
lelkünket súlyos bűn, hanem a szentgyónásban rendszeresen tisztítsuk meg
lelkünket.
Mi, lelkipásztorok a papi zsolozsmában a kedd esti kompletóriumban Szent
Péter apostol első leveléből a következő részt imádkozzuk: "Józanok
legyetek és vigyázzatok! Ellenségetek, a sátán ordító oroszlán módjára ott
kószál mindenütt és keresi, kit nyeljen el. Erősen álljatok neki ellen a
hitben!" (1Pét5,8-9) A figyelmeztetés papoknak és világi híveknek egyaránt
szól. Esténként lélekben menjünk ki Jézussal az Olajfák-hegyére, a
Getszemáni-kertbe, arra a helyre, ahol Urunk a halála előtti éjszakán
virrasztott. De ne aludjunk el, mint egykor az apostolok, hanem
virrasszunk és imádkozzunk vele! Nem tudhatjuk előre, hogy melyik a mi
utolsó éjszakánk. Legyünk bölcsek, akik mindenkor készen állunk az Úr
eljövetelére. Az üdvösség ajtaja nyitva áll előttünk. (his)
Imádság:
Adj, Uram, éber szívet, hogy annak figyelmét semmi kíváncsi gondolat Tőled
el ne terelje; adj nemes szívet, hogy azt semmi hitvány érzelem földre ne
teperje; adj egyenes szívet, hogy azt semmiféle mellékszándék el ne
görbítse, maga felé ne hajlítsa, adj erős szívet, hogy azt semmi
viszontagság meg ne törje; adj szabad szívet, hogy azt semmiféle erőszakos
érzelem magához ne fűzhesse.
Adj, Uram, Istenem, Téged megismerő értelmet, Téged kereső buzgalmat,
Téged megtaláló bölcsességet; add, hogy életem Előtted kedves legyen,
állhatatosságom téged bízvást várjon; és adj bizodalmat, mely Téged
végtére átkarolhasson.
(Aquinói Szent Tamás)
________________________________
Aktuális:
Az atyák számára, akik a mindennapi prédikációhoz szeretnék felhasználni
az elmélkedéseket, mostantól lehetőség van arra, hogy egy nappal korábban
kapják meg a lelki csomagot. Erre a szolgáltatásra nem lehet kívülről
feliratkozni. Akik élni szeretnének a lehetőséggel, kérem küldjék el
nevüket, egyházmegyéjük nevét és e-mail címüket a his1969 at gmail.com címre,
jelezvén, hogy egy nappal korábban kérik az e-vangéliumot, s felírom őket
a külön listára. (Rendszeresen igeliturgiát végző lelkipásztori kisegítők
számára is rendelkezésre áll e lehetőség.)
István atya
More information about the Evangelium
mailing list