[Evangelium] 2005-10-17

evangelium at communio.hu evangelium at communio.hu
2005. Okt. 17., H, 05:10:01 CEST

   2005. október 17. - Hétfő, Antiochiai Szent Ignác püspök és vértanú

   Abban az időben,  amikor Jézus tanított,  valaki megszólalt a  sokaságból:
   "Mester, szólj testvéremnek,  hogy ossza  meg velem az  örökséget!" Ő  így
   válaszolt neki: "Ember, ki hatalmazott fel engem, hogy bírátok legyek,  és
   elosszam  örökségteket?"  Majd  a   tömeghez  fordult:  "Vigyázzatok,   és
   őrizkedjetek minden kapzsiságtól, mert nem a vagyonban való  bővelkedéstől
   függ az ember élete".
   Példabeszédet is  mondott nekik:  "Egy gazdag  embernek a  földje  bőséges
   termést hozott, így okoskodott magában: Mit tegyek? Nincs hová gyűjtenem a
   termésemet. Tudom  már,  mit  teszek: lebontom  csűreimet  és  nagyobbakat
   építek, oda  gyűjtöm  majd a  termést  és minden  vagyonomat.  Aztán  majd
   elégedetten mondom magamnak:  Ember, van elég  vagyonod, eltart sok  évig.
   Pihenj, egyél, igyál, és  élvezd az életet! Ám  az Isten így szólt  hozzá:
   Esztelen, még az éjjel számon kérik tőled lelkedet. Kié lesz mindaz,  amit
   szereztél? Így jár az, aki  kincset gyűjt magának, ahelyett hogy  Istenben
   gazdagodnék!"

   Az örökség  megosztására  szóló  kérés alkalmat  ad  Jézusnak  arra,  hogy
   figyelmeztesse tanítványait: "nem a  vagyonban való bővelkedéstől függ  az
   ember élete". A tanítványoknak inkább a szegénységre és az anyagi javaktól
   való  függetlenségre  kell  törekedniük,  mert  a  gazdagság  utáni   vágy
   lebilincseli az embert, s szívét könnyen elfordíthatja Istentől. Az ostoba
   gazdagról szóló példabeszédben  egyes szám első  személyben tárja elénk  a
   gazdag gondolkodását. Ide vezet  az én-központú gondolkodás, amely  mindig
   azt nézi,  hogy mi  az "enyém",  s mi  az, ami  megszerezhető számomra.  A
   gazdag  hiába  gyűjt  magának,  halálával  minden  kincsét  elveszíti.   A
   történetnek ez a befejezése arra kényszerít bennünket, hogy  megkérdezzük:
   Mi az értelme  az életemnek? Az  evangélium válasza a  kérdésre: az  Isten
   iránti szeretetben kell növekednünk  és nagylelkűen kell adakoznunk,  hogy
   lélekben gazdagodjunk. És az én válaszom hogy hangzik? (his)

   Imádság:

   Mindenható, örök  Isten, te  a szent  vértanúk hitvallásával  megdicsőíted
   Fiad titokzatos  testét,  az  egyházat.  Add,  hogy  a  vértanúság,  amely
   Antióchiai  Szent  Ignác  püspöknek   örök  dicsőséget  szerzett,   nekünk
   szüntelen erőforrásunk legyen, Krisztus, a mi Urunk által. Ámen.