[Evangelium] 2005-10-16
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2005. Okt. 16., V, 05:10:02 CEST
2005. október 16. - Évközi 29. vasárnap
Abban az időben a farizeusok félrevonultak és megtanácskozták, hogyan
tudnának belekötni Jézus szavaiba. Majd odaküldték hozzá tanítványaikat és
a Heródes-pártiakat a következő kérdéssel: "Mester! Tudjuk, hogy igazat
beszélsz, és az Isten útját az igazsághoz híven tanítod, és nem vagy
tekintettel az emberek személyére. Mondd hát meg nekünk, mi a véleményed:
Szabad-e adót fizetni a császárnak vagy nem?" De Jézus felismerte
gonoszságukat, és így szólt hozzájuk: "Miért kísértetek, ti képmutatók!
Mutassátok csak meg az adópénzt!" Aztán megkérdezte tőlük: "Kinek a képe
és a felirata ez?" Azok azt felelték: "A császáré." Erre ő így szólt
hozzájuk: "Akkor hát adjátok meg a császárnak, ami a császáré - az
Istennek pedig, ami az Istené!" Ennek hallatára elcsodálkoztak, otthagyták
őt, és elmentek.
Mt 22,15-21
Elmélkedés:
A keresztény élet teljessége
A mai evangélium megértésben nagy segítséget jelent számunkra, ha látjuk
annak keretét. A történet előzménye a gonosz szőlőmunkásokról szóló
beszéd, akik megölik Isten küldötteit, valamint a királyi menyegzőről
szóló tanítás, amelyre a meghívottak nem mennek el. Mindkét beszédben
Jézus elítéli a farizeusok és írástudók tetteit és helyteleníti
magatartásukat. Egyértelműen leleplezi a vallási vezetők felszínességét,
megkérdőjelezi hitelességüket, ami kiváltja a Jézussal szembeni
ellenállást. Ezt követően négy vitáról olvashatunk az evangéliumban,
amelyek Jézus és a farizeusok, a szadduceusok, az írástudók, valamint
tanítványaik között folyik. Először az adófizetéssel, ezt követően a
feltámadással, majd a főparanccsal kapcsolatban kérdezik meg Jézust, végül
pedig megfordítva a helyzetet Jézus kérdez tőlük Dávid Fiára vonatkozóan,
amire nem tudnak válaszolni, s ezután már nem mernek újabb kérdést
feltenni neki. A beszédekből érződik a szándék, hogy szeretnének belekötni
szavaiba, olyan válaszra akarják kényszeríteni, ami egyik vagy a másik
oldalnak nem lesz elfogadható. Jézus minden esetben kikerüli ezt a
csapdát, hiszen nem úgy válaszol, ahogyan várják tőle, sőt, magasabb
szintre emelve a kérdést rámutat a törvények eredeti, Istentől származó
értelmére. Az adófizetésről szóló kérdés esetében ez a mélyebb értelem az,
hogy az embernek evilágon is teljesítenie kell kötelességeit, de ez nem
kerülhet az istentisztelet elébe.
A Jézusnak feltett kérdések az emberi élet egy-egy területére vonatkoznak,
kiszakítva azokat környezetükből. Jézus gondolkodása szerint viszont az
élet minden területe összekapcsolódik, tehát egymással összefüggésben van.
Nem lehet anélkül beszélni az istentiszteletről, hogy szóba ne hoznánk a
felebarát szeretetét, és fordítva, hiszen ezek a mindennapi vallási
életben szorosan összetartoznak. A hagyományos zsidó vallási tanítás
szerint a világ három oszlopon nyugszik: a mózesi Törvény tanulmányozásán,
az istentiszteleten és az imádságon, valamint az irgalmasság
cselekedetein.
A keresztény tanítás szerint a hívő ember vallásossága Krisztus
Evangéliumának mindennapi tanulmányozásából merít erőt ahhoz, hogy
elmélyüljön az Isten iránti szeretetben és az irgalmas Atya jóságát
utánozva elkötelezze magát testvéreinek megsegítésére. És ez a három elem
nem választható el egymástól egyetlen igazán hívő ember életében sem.
Senki nem mondhatja például azt, hogy neki elegendő a szentírás olvasása,
s ne kérje tőle senki, hogy még imádkozzon is vagy elmenjen a szentmisére.
Ha ugyanis valaki az olvasás révén megismeri Krisztus tanítását és Isten
szeretetét, szükségszerűen személyesen is meg akar ismerkedi Jézussal, ki
szeretné fejezni iránta érzett szeretetét és tiszteletét, amelynek egyik
megnyilvánulása a hívő közösség szentmiséjén valórészvétel.
Az elkötelezett krisztushívő nem elégszik meg azzal a vasárnapi
kereszténységgel sem, amely kimerül a heti egyszeri szentmiselátogatásban,
hanem az ünnep kegyelmeit igyekszik továbbvinni a hétköznapokba, s
állandóan a Krisztustól hallottak megvalósítására törekszik.
S végül itt van embertársaink megsegítése. Nagyon értékes, ha valaki -
látván a földrengések vagy az árvizek által okozott hatalmas károkat és
emberi szenvedéseket - együttérzésének kifejezéseként anyagi támogatást
nyújt a bajbajutottaknak. Emberi meggyőződésből és jó szándékból is lehet
természetesen jót tenni, de mennyivel értékesebb, ha ezt is Istenért
tesszük, s Jézusnak segítünk a rászorulók személyében.
A diakónusszentelés szertartásának van egy nagyon kifejező része, amikor a
szentelő püspök átadja az evangéliumos könyvet a pár perccel korábban
felszenteltnek, s közben a következőket mondja: "Ügyelj arra, hogy amit
olvasol, hidd; amit hiszel, azt tanítsd; és amit tanítasz, kövesd is". Nem
csak a diakónusok és a leendő papok számára igaz ez a kijelentés, hanem
minden kereszténynek is meg kell szívlelnie ezt a felszólítást. Vallási
életünk akkor lesz kiegyensúlyozott, ha naponta olvassuk Jézus
evangéliumát, hisszük mindazt, amit tanít nekünk, s mindezt megvalósítjuk
az Isten iránti tiszteletben és az embertársaink felé megnyilvánuló
szeretetben.
Most gondolatban mindenkinek átadom az evangéliumos könyvet, hogy
olvassátok azt rendszeresen, higgyetek a megváltás titkában, adjátok meg
embertársaitoknak azt, amire szükségük van, de Istennek is adjátok meg a
neki járó szeretetet és tiszteletet! (his)
Imádság:
Mindenható Úristen, aki gondviselésed eszközeiül gyarló embereket
választván, ily módon is kitünteted isteni hatalmadat a világ
kormányzásában, áraszd ránk kegyelmedet, hogy ki imádva elismerem benned a
legfőbb hatalmasságot és minden hatalom kútfejét: annak általad rendelt
egyházi és világi képviselőit köteles engedelmességgel tiszteljem, s így
isteni törvényednek készséggel hódolva, teljesítsem szent akaratodat.
More information about the Evangelium
mailing list