[Evangelium] 2005-10-02
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2005. Okt. 2., V, 05:10:04 CEST
2005. október 2. - Évközi 27. vasárnap
Abban az időben Jézus ezt mondta a főpapoknak és a nép véneinek:
Hallgassatok meg egy másik példabeszédet! Volt egy gazdaember, aki szőlőt
telepített, bekerítette sövénnyel, belül pedig (a sziklába) taposógödröt
vágott, és őrtornyot épített. Aztán rábízta a szőlőt a munkásokra, és
elutazott. Amikor eljött a szüret ideje, elküldte szolgáit a
szőlőmunkásokhoz, hogy a termést átvegyék. Ám a szőlőmunkások megragadták
a szolgáit, s az egyiket összeverték, a másikat megölték, a harmadikat
pedig megkövezték. Erre más szolgákat küldött, többet, mint először, de
ezekkel is ugyanúgy bántak. Végül a fiát küldte le hozzájuk, mondván: "A
fiamat csak megbecsülik!" Mikor azonban a szőlőmunkások meglátták a fiút,
így szóltak egymáshoz: "Ez itt az örökös! Gyertek, öljük meg, és miénk
lesz az öröksége!" Meg is ragadták őt, kidobták a szőlőből, és megölték.
Amikor megjön a szőlőskert ura, ugyan mit tesz majd ezekkel a
szőlőmunkásokkal? Ezt válaszolták: "Gonoszul elbánik a gonoszokkal, a
szőlőt pedig más munkásokra bízza, akik idejében átadják neki a termést."
Jézus így folytatta: "Nem olvastátok soha az írásokban: A kő, melyet az
építők elvetettek, mégis szegletkővé lett, az Úr tette azzá, és szemünkben
csodálatos ez! Ezért mondom nektek: Az Isten országát elveszik tőletek, és
olyan népnek adják, amely majd megtermi annak gyümölcsét."
Mt 21,33-43
Elmélkedés:
Jézus az Isten Fia
Máté evangéliumában két példabeszédet is olvashatunk a szőlőmunkásokról.
Az első, amelyet 2 héttel ezelőtt hallottuk, arról szólt, hogy a nap
különböző óráiban munkásokat fogad fel a gazda, és a munka befejeztével
mindenki ugyanannyi bért kap (Mt 20,1-16). A történetnek az volt a
mondanivalója, hogy mindnyájan meghívást kaptunk arra, hogy Isten
szőlőjében, az Egyházban munkálkodjunk, és életünk végén megkapjuk az
üdvösséget. Az üdvösség elnyerésének jutalma nem lehet kisebb vagy
nagyobb, mindenki ugyanazt kapja.
A mai vasárnapon hallott példabeszéd szintén szőlőmunkásokról szól. Ebből
a történetből még inkább kiderül, mint az előzőből, hogy itt is az
üdvösségről, az üdvtörténetről van szó. A gazda Istent jelképezi, aki
"szőlőt telepít", azaz kiválasztja Izrael népét. A szüret idején a
tulajdonos elküldi szolgáit, akik Isten küldötteit, a prófétákat
jelenthetik, s akiket megölnek a gonosz munkások. Végül, az idők
teljességében Isten saját fiát, Jézus Krisztust küldi el a világba, akit
szintén elutasítanak. Az, hogy a szőlőskerten kívül ölik meg, utalás arra,
hogy Jézust is kiviszik Jeruzsálemből és a városon kívül, a Golgota hegyén
feszítik keresztre. Isten azonban az elvetett és megvetett Jézusra, mint
szegletkőre új népet épít, az Egyház közösségét, amely Istennek
engedelmeskedve megtermi gyümölcsét.
A történet teológiai jelentősége abban áll, hogy Jézus önmagáról mondja el
ezt a hasonlatot, tehát az "Isten Fia" kifejezést saját magára érti. Az
elbeszélés azt bizonyítja, hogy nem csupán a feltámadás után alkalmazták a
tanítványok az Isten Fia kifejezést Jézusra, hanem Jézus is annak nevezte
magát. A biblikus teológusok szerint ez a szőlőmunkásokról szóló beszéd
eredetileg is Jézustól származhat, mert ha a feltámadás ismeretében az
evangélista alakította volna ki így, akkor minden bizonnyal utalást tett
volna a feltámadásra. A másik fontos érv, hogy valóban Jézus mondta el a
történetet és abban Isten Fiának nevezte magát, hogy már a jeruzsálemi
bevonulás után történik mindez, s ez Jézus utolsó összeütközése a vallási
vezetőkkel, akik hamarosan elhatározzák, hogy megölik. Nem sokkal korábban
Jézus háromszor jövendölte meg közelgő szenvedését és halálát, tehát jól
tudta, milyen sors vár rá. Ebben a kiélezett helyzetben már egészen
nyíltan beszél és világosan kimondja, hogy ő az Isten Fia.
A szőlőmunkásokról szóló beszéd az egyik legfontosabb bizonyítéka annak,
hogy Jézus az Isten Fiának tartotta magát és erről életében is beszélt. A
gonosz munkások vesztét éppen az okozta, hogy bár felismerték a küldöttben
a tulajdonos fiát, mégsem fogadták el. A zsidó vallási vezetők is akkor
követték el a hibát, amikor nem fogadták el, hogy Jézus az Isten Fia. A
főtanács előtt a kihallgatás alkalmával a főpap azt kérdezte Jézustól,
hogy "Te vagy-e a Krisztus, az Isten Fia?", s miután ezt Jézus nyíltan
megvallotta, mondták ki, hogy halált érdemel. Mindebből láthatjuk, hogy
Jézus kortársai számára döntő jelentőségű volt, hogy felismerik-e és
elfogadják-e, hogy Ő az Isten Fia, s ugyanez a mi számunkra is sorsdöntő.
Sorsdöntő, mert Jézus minden nap hozzánk intézi kérdését: "És ti kinek
tartotok engem?" (Mt 16,15; Mk 8,29; Lk 9,20), s erre a kérdésre
válaszolnunk kell. A Jézusról szóló hitvallásunk egyik legfontosabb eleme,
hogy Ő az Isten Fia. A Hiszekegyben a Jézusról szóló rész ezekkel a
szavakkal kezdődik: "Hiszek az egy Úrban, Jézus Krisztusban, Isten
egyszülött Fiában", s csak ezután következik megtestesülésének,
szenvedésének, halálának, feltámadásának, mennybemenetelének és második
eljövetelének hittitka. Péter apostol egyértelmű választ adott: "Te vagy a
Krisztus, az élő Isten Fia" (Mt 16,16). Az istenfiúság hittitkát nem lehet
elfogadni a kereszt nélkül, amelyen Jézus utolsó leheletével Atyjának
ajánlotta lelkét, s amelynek tövében elhangzott a százados hitvallása: "Ez
valóban Isten Fia volt" (Mt 27,54).
A kereszten értünk életét feláldozó Jézushoz kell közelednünk, az Ő
szenvedő arcára kell feltekintenünk, az ő áldozatához kell kapcsolódnunk
ahhoz, hogy megértsük az istenfiúság titkát, és élő hittel ki tudjuk
mondani, hogy Jézus az Isten Fia. Szent Pál így ír a galatákhoz: "Élek, de
már nem én, hanem Krisztus él bennem. Az Isten Fiában való hitben élek,
aki szeretett engem" (Gal 2,20).
Éljünk Isten Fiának hitében, aki szeret minket és a kereszten feláldozta
magát üdvösségünkért! Hirdessük a világban minden embernek, hogy Jézus az
Isten Fia és egyedül benne van üdvösségünk! (his)
Imádság:
Győrffy János: Az őrangyalhoz (részlet)
Őrangyalom! maradj velem,
Ha új napszámra virradok,
S miként Isten kirendeli
Nehéz dologban fáradok.
Emeld Istennek a hűség
Szent oszlopát föl keblemen
lelkemnek adj elég erőt,
Őrangyalom! maradj velem.
More information about the Evangelium
mailing list