[Evangelium] 2005-09-25
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2005. Sze. 25., V, 05:10:02 CEST
2005. szeptember 25. - Évközi 26. vasárnap, a Szentírás vasárnapja
Abban az időben Jézus ezt mondta a főpapoknak és a nép véneinek: "Erről mi
a véleményetek? Egy embernek két fia volt. Odament az egyikhez, és így
szólt hozzá: Fiam, menj ki ma, és dolgozz a szőlőben! - A fiú azt
válaszolta: Nincs kedvem!, de később megbánta, és mégis kiment. Odament a
másikhoz, és annak is szólt. Az így válaszolt: Szívesen, uram!, menni
azonban nem ment. Kettőjük közül melyikük teljesítette az apa akaratát?"
Azt felelték: "Az első."
Erre Jézus így szólt hozzájuk: "Bizony mondom nektek: A vámosok és utcanők
megelőznek bennetek Isten országában. Mert eljött hozzátok János az
igazságosság útján járva, és ti nem hittetek neki, a vámosok és utcanők
viszont hittek neki. És ti, akik mindezt láttátok, még utólag sem tértek
jobb belátásra, hogy higgyetek neki!"
Mt 21,28-32
Elmélkedés:
Az életünket alakító isteni szó
Ma, szeptember utolsó vasárnapján a katolikus egyházban mindenütt a
Szentírás vasárnapját ünnepeljük. Ezen a napon még inkább odafigyelünk a
Bibliára, a Szentírásra, Isten sugalmazott és leírt szavára, hogy közelebb
kerüljünk Isten megtestesült Igéjéhez, Jézus személyéhez.
A katolikus Egyház tanítása szerint "a Szentírás szerzője maga az Isten"
(KEK 105.). A szent könyvek elkészítéséhez Isten embereket választott,
akik a Szentlélek sugalmazására írásba foglalták Isten igazságait. A
Szentlélek a sugalmazás mellett ugyanakkor vigyázott arra is, hogy a
leírtak biztosan és tévedések nélkül tartalmazzák mindazt, amit Isten a mi
üdvösségünk érdekében közölni alkart, az Egyház pedig, amely hűséges az
élő és megtestesült Igéhez, mindenkor ügyel arra, hogy a szent könyveket
helyesen értelmezzék és tanítsák.
Az isteni szerzőség és a sugalmazás ténye nem jelenti azt, hogy a
Szentírás egy tankönyv vagy egy olvasókönyv volna, amely csak Istenről és
az Ő tanításáról szól. A szent könyvekből megismerjük Istent, de emellett
az emberi történelemnek azt a kb. 1000 esztendejét, amely alatt a könyvek
íródtak. Az első szövegeket, amelyek a Biblia legelején található 5
Mózesnek tulajdonított könyv (Teremtés könyve, Kivonulás könyve, Leviták
könyve, Számok könyve és a Második Törvénykönyv) alapját képezték a
Krisztus előtti IX. században jegyezték le, utoljára pedig a János
evangélium és a Jelenések könyve íródott a Krisztus utáni I. század vége
felé. Amikor most azt állítjuk, hogy a Szentírás mintegy ennek az 1000 év
emberi történelmének a lenyomata, akkor nem arról beszélünk, hogy csak
emberi dolgokat tartalmaz a Bibliánk, hiszen ha elolvassuk ezeket a
könyveket, akkor észrevesszük, hogy a bibliai ember számára a történelem
soha nem Istentől független. A szentírás történeti könyvei úgy mutatják be
a történelmet, mint amelyet Isten irányít, s amelyet éppen ezért az
emberiség üdvtörténetének is nevezünk. A Szentírásból megismerhetjük
azokat a nagy cselekedeteket, amelyeket Isten a történelem folyamán
véghezvitt: a világ és az ember teremtését, a választott néppel való
szövetségkötést, a Messiás várását, Jézus eljövetelét az idők
teljességében, az Ő megváltó halálát és feltámadását, valamint az Egyház
életének első évtizedeit, hogy csak a legfontosabbakat emeljük ki. Amikor
olvassuk a Szentírást, akkor elsősorban ne az izgalmas csatákra vagy - a
másik végletet mondva - a talán unalmas törvényleírásokra figyeljünk,
hanem vegyük észre Istennek azokat a cselekedeteit, amelyeket a mi
üdvösségünkért az évszázadok alatt tett, s akkor ezekből az írásokból azt
is megtudjuk, hogy Isten mit vár személyesen mitőlünk üdvösségünk
elnyerése érdekében.
A történelem mellett a Szentírás az ember, az emberi gondolkodás és a
világnézet fejlődéséről is szól, amely szintén nem Istentől független. A
Szentírás az Istenben hívő, a vallásos ember szemével mutatja be a
világot. Megismerjük belőle az ember bűnbeesését, a sokszoros hűtlenséget,
de felemelkedésünket a megváltás által. A Szentírás megtanít bennünket az
istennel és az embertársainkkal való helyes kapcsolatra, életünk értelmére
és hivatásunkra. A bibliát hittel kell olvasni, értelmezni és elfogadni!
A Szentírás olvasásának jelentősége abban áll, hogy nem lehet hitetlenül
olvasni. Ha valaki hitetlenül is veszi kezébe a Könyvek könyvét, és hit
nélkül kezdi el azt olvasni, az isteni igazság lassanként átalakítja
gondolkodásmódját, felébreszti benne a hitet és az Isten iránti
szeretetet, de az is előfordul, hogy ez a lelki megtérés, nem lassan,
hanem egészen hirtelen történik, s egyetlen szentírási mondat alakítja át
gyökeresen valakinek az életét. Az Egyház azért ajánlja a Szentírás
mindennapi rendszeres olvasását, mert ez pozitív hatással van életünkre.
Megismerjük ezáltal Isten akaratát és bátorítást kapunk annak
megvalósítására. Izajás próféta könyvében olvashatunk arról, hogy "amint
az eső lehull a földre és nem tér oda vissza, hanem megöntözi, termékennyé
és gyümölcsözővé teszi a földet, ugyanúgy Isten szava is nem tér vissza
eredménytelenül", hanem az emberi lelkekben véghezviszi, amiért Isten
elküldte (vö.: Iz 55,10-11).
A szentek sok-sok tanúságtételét sorolhatnánk fel, hogy mit jelentett
számukra a Szentírás elmélyült tanulmányozása. Befejezésül most csak a
Gyermek Jézusról-nevezett (Kis) Szent Teréz egyik gondolatát idézem,
akinek jövő szombaton lesz az ünnepe: "Elsősorban az evangéliumból merítek
imádságaimban. Benne meglelem mindazt, amire szegény lelkemnek szüksége
van". A Szentírás minket is mindig a jóra indít, és az üdvösség felé
segít. Olvassuk lehetőleg minden nap, főleg az evangéliumokat, éljünk
aszerint, amit olvasunk, és hirdessük a világban Isten szavát! (his)
Imádság:
Dsida Jenő: A gyöngék imája
Jó Uram, aki egyként letekintesz
bogárra, hegyre, völgyre,
Te tudod jól, hogy nem vagyok gonosz
csak nagyon-nagyon gyönge.
Mert pókháló és köd a szív,
selyemszőttes az álom,
pehelykönnyű és szinte-szinte semmi
az én erőtlen kezem
még azt sem tudja Hozzádig emelni.
De azért vágyaim ne dobáld a sárba,
ami az Óceánnak
legdrágább, legkönnyesebb gyöngye!
Hiszen tudod, hogy nem vagyok gonosz
csak gyönge, nagyon gyönge.
More information about the Evangelium
mailing list