[Evangelium] 2005-09-18
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2005. Sze. 18., V, 05:10:02 CEST
2005. szeptember 18. - Évközi 25. vasárnap
Abban az időben Jézus ezt a példabeszédet mondta tanítványainak: A mennyek
országa olyan, mint amikor egy gazda kora reggel kiment, hogy szőlőjébe
munkásokat fogadjon. Miután napi egy dénárban megegyezett a munkásokkal,
elküldte őket a szőlőjébe. A harmadik óra körül megint kiment, s látta,
hogy mások is ácsorognak ott tétlenül a piactéren. Ezt mondta nekik:
"Menjetek ti is a szőlőmbe, és ami jár, megadom majd nektek." Azok el is
mentek. Majd a hatodik és a kilencedik órában újra kiment és ugyanígy
cselekedett. Kiment végül a tizenegyedik óra körül is, és újabb ácsorgókat
talált. Megkérdezte tőlük: "Miért álldogáltok itt egész nap tétlenül?"
Azok ezt válaszolták: "Mert senki sem fogadott fel minket." Erre azt
mondta nekik: "Menjetek ti is a szőlőmbe!"
Amikor beesteledett, a szőlősgazda így szólt intézőjéhez: "Hívd össze a
munkásokat, és add ki a bérüket, az utolsókon kezdve az elsőkig!" Először
azok jöttek tehát, akik a tizenegyedik óra körül kezdtek, és egy-egy
dénárt kaptak. Amikor az elsők jöttek, azt hitték, hogy nekik többet
fognak adni, de ők is csak egy-egy dénárt kaptak. Amikor átvették,
zúgolódni kezdtek a gazda ellen: "Ezek az utolsók csak egy órát dolgoztak,
és ugyanúgy bántál velük, mint velünk, akik a nap terhét és hevét
viseltük!" Ő azonban ezt felelte az egyiküknek: "Barátom, nem vagyok
igazságtalan veled. Nemde egy dénárban egyeztél meg velem? Ami a tied,
fogd és menj! Én ennek az utolsónak is annyit szánok, mint neked. Talán
azzal, ami az enyém, nem tehetem azt, amit akarok? Vagy rossz szemmel
nézed, hogy én jó vagyok?" Így lesznek az utolsókból elsők, és az elsőkből
utolsók!
Mt 20,1-16a
Elmélkedés:
Krisztushoz, a szőlőtőhöz kapcsolódjunk!
Az evangéliumban egy példabeszédet hallottunk, amelyben a gazda a nap
különböző óráiban munkásokat fogad fel, hogy dolgozzanak a szőlőjében. A
munka befejeztével aztán mindenki egy napi munkabérnek megfelelő pénzt
kap, azok is akik egész nap dolgoztak és azok is, akik kevesebbet. A
teljes napon keresztül dolgozók igazságtalanságnak tartják, hogy ők is
csak annyit kaptak, mint a többiek, de zúgolódásukat a gazda jogtalannak
tartja, hiszen az elsőként munkába állóknak megadta azt az összeget,
amiben megegyeztek, a többieknek pedig nagylelkűen többet adott, de ezt a
nagylelkűséget senki sem róhatja fel igazságtalanságnak. A történet
megértéséhez mindenekelőtt túl kell lépnünk "mennyiségi
gondolkodásmódunkon"! Nem indulhatunk ki ugyanis abból, hogy a "nagyobb
kifli többe kerül, mint a kisebb, mert előfordulhat, hogy a kisebb jobb
minőségű, s ezért az a drágább. De a kereskedelmi hasonlatból visszatérve
az evangéliumokhoz nem feledkezhetünk meg arról, hogy Jézus beszédeiben
milyen gyakran találkozunk azzal a gondolattal, hogy "az elsőkből lesznek
az utolsók" vagy azzal, hogy abban mutatkozik meg Isten ereje, ami a világ
szemében gyengének tűnik. Túllépve tehát emberi "mennyiség szemléletünkön"
már megkérdezhetjük, hogy mit is jelent a példabeszédben szereplő szőlő,
mit jelképeznek a munkások és mi a jelentése a fizetségnek?
Az ószövetségben sokszor találkozunk azzal a hasonlattal hogy Izrael népe
az Úr szőlője, de a nép sokszor hűtlenné vált. Izajás próféta szerint
Isten szereti szőlőjét, az ő népét, és mindent meg is tett érte, de mégsem
termették az igazságosság gyümölcsét (Iz 5,1-7). Jeremiás pedig arról
beszél, hogy az Úr nemes fajtájú szőlője vadhajtásokat termett (Jer 2,21).
Isten szeretetét a választott nép a hűtlenség miatt nem tudta viszonozni,
ezért az Atya, a gazda új szőlőtőt ültetett, Jézus Krisztust, aki
engedelmességével a megváltás gyümölcsét termette, és akihez
szőlővesszőként szorosan kapcsolódnak tanítványai. Krisztus egyháza egy új
szőlőskert, egy új közösség. Ebbe a közösségbe hívja meg Isten az
embereket, egyeseket korábban, másokat később. Az Atya meghív minket, hogy
munkásai és munkatársai legyünk, neki szolgáljunk, hogy majd
szolgálatunkért megkapjuk jutalmunkat. A fizetség pedig mindenkinek
ugyanaz: az üdvösség elnyerése. Isten ennél többet nem tud senkinek sem
adni, de kevesebbet sem akar. Rajtunk áll, hogy meghalljuk-e hívását,
szolgálatába szegődünk-e, neki akarunk-e szolgálni életünkben, s
megelégszünk-e az általa adott jutalommal, az üdvösséggel. Az evangéliumi
hasonlat jelentése tehát a következő: Isten meghív minket az ő szőlőjébe
az Egyház közösségébe, hogy mi a munkások szorosan Krisztushoz a
szőlőtőhöz kapcsolódjunk, s életünk végén mindannyian ugyanazt a jutalmat
kapjuk, elnyerjük az üdvösséget.
Tévedés volna azonban, ha kijelentenénk, hogy az Úr kiváló munkásai
vagyunk, jól végezzük feladatunkat és biztosan megkapjuk bérünket. Ez a
fajta magabiztosság lassanként elaltatná lelkiismeretünket és
éberségünket, kényelmessé, később esetleg tétlenné tehetne bennünket. Egy
olyan gyengélkedő világban, amelyben élünk, ahol az emberek keresik
gyökereiket és a kapaszkodópontokat, ahol sokan a reménytelenség és a
csüggedés miatt elszáradt vesszőkhöz kezdenek hasonlítani, és ahol az
emberek sokszor egymás ellen fordulnak ahelyett, hogy a közös cél, az
üdvösség elnyerésében egymást segítenék, ebben a világban a
kereszténységnek egyik legsürgetőbb feladata, hogy felmutasson egy új
reményt, megmutassa mindenkinek az evangélium szerinti igazi szabadság
útját és tanúságot kell tennie Krisztusról, akihez kapcsolódva új életerőt
nyerhetünk. És megint csak túl kell lépnünk a mennyiségi gondolkodásunkon,
amely néha tárgyilagosan szemünk elé tárja, hogy szám szerint kevesebb a
hívő, kevesebben járnak szentmisére vagy kevesebben kötnek egyházi
házasságot. Ha mindez igaz, akkor sincs okunk a csüggedésre! Ha
számbelileg kevesebb is a keresztény hívő, ez a kicsiny nyáj képes arra,
hogy elkötelezettebb legyen, tudatosabban élje meg hitét és egy élő Egyház
képét mutassa a világnak.
A Szentatya, XVI. Benedek pápa beiktatási mis;j;n az mondta, hogy "Az
Egyház él, az Egyház fiatal!" Igen, az Egyház él, mert Krisztusból él,
Krisztusból merít mindig új erőt, Krisztusból, az élő Kenyérből
táplálkozik. Legyen Ő az életünk, legyen Ő az igazi szőlőtő akihez
életünket kapcsoljuk! Legyen Ő a mi utunk, aki az üdvözítő Atyához vezet!
(his)
Imádság:
Metafrasztesz Szent Simeon: Tűz vagy te
Íme, odajárulok az isteni áldozáshoz.
Alkotóm, ne engedj megégnem
e részesülés által.
Mert tűz vagy te, aki megégeted a méltatlanokat,
de tisztíts meg engem minden salaktól!
Ámen.
More information about the Evangelium
mailing list