[Evangelium] 2005-09-11
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2005. Sze. 11., V, 05:10:02 CEST
2005. szeptember 11. - Évközi 24. vasárnap
Abban az időben: Péter odament Jézushoz, és megkérdezte: "Uram, ha
vétkezik ellenem testvérem, hányszor kell megbocsátanom neki? Talán
hétszer?" Jézus így felelt: "Nem mondom, hogy hétszer, hanem hetvenszer
hétszer. A mennyek országa olyan, mint amikor egy király el akart számolni
szolgáival. Amikor elkezdte, odahozták egyik adósát, aki tízezer
talentummal tartozott. Mivel nem volt miből megfizetnie, az úr
megparancsolta, hogy adják el őt, a feleségét, a gyermekeit, és mindenét,
amije csak van, és így törlessze adósságát. De a szolga leborult előtte,
és úgy kérlelte: Légy türelemmel irántam, mindent megfizetek. Az úr szíve
megesett a szolgán: szabadon bocsátotta őt, sőt még az adósságát is
elengedte. A szolga kiment, és találkozott egyik szolgatársával, aki neki
száz dénárral tartozott. Elkapta és fojtogatni kezdte: Add meg, amivel
tartozol! Szolgatársa térdre hullott előtte, és kérlelte: Légy türelmes
irántam, mindent megfizetek! De ő nem engedett, hanem ment, és börtönbe
vetette, míg meg nem fizeti tartozását.
Amikor szolgatársai látták a történteket, nagyon elszomorodtak. Elmentek
és elbeszélték uruknak. Akkor az úr magához hívatta őt, és így szólt
hozzá: Te, gonosz szolga! Amikor kérleltél, én minden tartozásodat
elengedtem neked. Nem kellett volna neked is megkönyörülnöd
szolgatársadon, mint ahogy én megkönyörültem rajtad? És az úr nagy
haraggal átadta őt az őröknek, míg meg nem fizet mindent, amivel tartozik.
Az én mennyei Atyám is így tesz veletek, ha tiszta szívből meg nem bocsát
mindegyiktek a testvérének."
Mt 18,21-35
Elmélkedés:
Eucharisztia és bűnbocsánat
A mai evangéliumban a megbocsátásról hallottunk egy példabeszédet
Jézustól. A gonosz szolga, akinek az úr elengedte nagy tartozását,
szolgatársának egy kisebb adósságot sem volt hajlandó elengedni. Az úr
irgalmas volt, de a szolga kegyetlenül viselkedett, amiért el is nyerte
büntetését. A történet mondanivalója világos számunkra: bocsássunk meg
ellenünk vétő embertársainknak, hogy mi is számíthassunk Isten irgalmára!
A mai vasárnapon, azért mert az Eucharisztia évének végéhez közeledünk és
mert a jövő szombaton ünnepli a Magyar Katolikus Egyház a budapesti Szent
István-bazilikában a Nemzeti Eucharisztikus Kongresszust, mintegy erre az
eseményre lélekben felkészülve elmélkedjünk az oltáriszentség és a
megbocsátás kapcsolatáról. Hasznos lesz talán ez mindazoknak, akik részt
vesznek az eseményen, de azoknak is, akik odahaza maradnak, de lélekben és
imádságaikban csatlakoznak a Kongresszushoz.
A szentmisében a kenyér átváltoztatását követően a pap a kelyhet veszi a
kezébe, s a bor Krisztus Vérévé változtatásakor ezt imádkozza: "... Ez a
vér értetek és mindenkiért kiontatik a bűnök bocsánatára". Talán nem is
figyeltünk még fel arra, pedig egyáltalán nem véletlen, hogy a szentmise
lényegi részében is a "bűnök bocsánatáról" beszélünk, pedig ennek a
kifejezésnek az átváltoztatáskor való használata jól mutatja, hogy
mennyire szoros a kapcsolat az oltáriszentség és a bűnbocsánat között.
Miben áll ez a kapcsolat?
Először: A szentmise és az oltáriszentség az irgalmas Istenre irányítja
figyelmünket, arra az Istenre, aki nem akarta, hogy az emberek elvesszenek
bűneik miatt, hanem úgy szeretett minket, hogy egyszülött Fiát adta
nekünk. Minden szentmisében a megtérésre hívó Atya szavát halljuk és a
megbocsátani kész Atyával találkozhatunk. A szentmise helye, a templom
olyan atyai ház, ahová mi, a tékozló fiúk visszatérhetünk, s ahol a
gyóntatószékben megtalálhatjuk Atyánkat, aki eltörli bűneinket.
Másodszor: De nem csupán emlékezés a szentmise, hanem áldozat is, s ez az
áldozat-jelleg szintén kifejezően mutatja az oltáriszentség és a
bűnbocsánat kapcsolatát. A szentmisében Krisztus keresztáldozatát tesszük
jelenvalóvá, azt az áldozatot, amely nekünk megszerezte a kiengesztelődést
az Atyával, és erre az áldozatra való tekintettel nyerjük el bűneink
bocsánatát. A Jézus áldozatát megjelenítő szentmise szüntelenül a
személyes megtérés válaszát várja tőlünk. Jézus azt szeretné és az Egyház
is állandóan arra buzdít minket, hogy csatlakozzunk ehhez az áldozathoz,
egyrészt önmagunk felajánlásával, másrészt a szentáldozással. Akkor
részesülhetünk a legteljesebben a szentmise kegyelmeiben, ha az önmagát
értünk feláldozó Jézus Szent Testét magunkhoz vesszük a szentáldozáskor. A
szentáldozásnak, azaz a Krisztussal való teljes egyesülésnek azonban az a
feltétele, hogy súlyos bűnt ne hordozzunk magunkban. Ha a keresztény hívő
valamilyen súlyos bűn terhét hordozza lelkiismeretében, ahhoz, hogy
részesüljön az Eucharisztiában, előbb a szentgyónásban a bűnbánat útján
végig kell mennie, és csak a feloldozást követően járulhat a
szentáldozáshoz.
Harmadszor: Világosan kell látnunk, hogy amikor a megtérésről beszélünk,
akkor nem egyetlen tettről van szó, hanem olyan belső irányultságról és
tartós lelkiállapotról, amely szüntelenül a lelki megújulásra és
megtisztulásra törekszik. Egy elkötelezett hívő nem elégedhet meg azzal a
lelki minimummal, hogy évente húsvétkor vagy talán még karácsonykor is
elvégzi szentgyónását és megáldozik. Legyen rendszeres a szentgyónásunk és
a szentáldozásunk! E két szentség gyakori vétele lekünk állandó
megújulásához vezet.
S befejezésül még egy gondolat: Az irgalmasság a megbocsátásban ölt
testet. Isten irgalma nem csupán egy érzés, hanem a megbocsátás tettében
valósul meg. Az irgalmasság ne maradjon egy jó érzés a mi lelkünkben sem,
hanem a testvéreinknek való megbocsátásban válik megtapasztalhatóvá. A
megbocsátás - akár Isten bocsát meg nekünk, akár mi emberek bocsátunk meg
másoknak - azt jelzi, hogy a bűnnél erősebb a szeretet. Törekedjünk erre a
szeretetteljes megbékélésre Istennel és embertársainkkal való
kapcsolatunkban! (his)
Imádság:
Emberek és népek Édesanyja, te ismered minden szenvedésünket és
reményeinket, anyai szívvel érzed a fény és a sötétség harcát, amely
megrázza a világot: fogadd kiáltásunkat és öleld át a népeket, leginkább
az erre várakozókat. Fogadd a te anyai védelmed alá az egész
embercsaládot!
II. János Pál pápa
More information about the Evangelium
mailing list