[Evangelium] 2005-08-28
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2005. Aug. 28., V, 05:10:02 CEST
2005. augusztus 28. - Évközi 22. vasárnap
Abban az időben Jézus többször felhívta tanítványai figyelmét arra, hogy
neki Jeruzsálembe kell mennie, sokat kell szenvednie a vénektől,
főpapoktól és az írástudóktól, megölik, de a harmadik napon feltámad a
halálból. Erre Péter félrevonta őt, és óva intette: "Isten ments, Uram! Ez
nem történhet veled!" Mire ő Péterhez fordult: "Távozz tőlem, sátán!
Botránkoztatsz, mert nem az Isten ügyére van gondod, hanem az emberekére!"
Azután így szólt tanítványaihoz: "Ha valaki követni akar engem, tagadja
meg magát, vegye föl keresztjét és kövessen. Mert mindaz, aki meg akarja
menteni életét, elveszíti azt; és aki énértem elveszíti életét, megtalálja
azt. Mert mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri is, de a
lelke kárt szenved? Mit is adhatna az ember cserébe saját lelkéért? Az
Emberfia pedig el fog jönni Atyjának dicsőségében, angyalai kíséretében,
és megfizet mindenkinek tettei szerint."
Mt 16,21-27
Elmélkedés:
Tetteink hitelesítik szavainkat
Szent Máté evangéliuma szerint Jézus három alkalommal beszél apostolainak
szenvedéséről és feltámadásáról. Ma az első jövendölést olvastuk (Mt 16,
21-23), amely Péter tiltakozását váltja ki. A második jövendölés (Mt
17,22-23) után már nincs hasonló ellenkezés, csak annyit jegyez meg az
evangélista, hogy az apostolok "nagyon elszomorodtak". Harmadszor
Jeruzsálem felé útközben beszél Jézus a reá váró szenvedésekről és
feltámadásáról (Mt 20,17-19), amelyre versengés tör ki az apostolok
között, hogy ki ülhessen majd a megdicsőült Krisztus trónja mellett. Talán
nem túlzás azt állítani, hogy az apostolok ekkor még kevésbé érzékenyek
Jézus szenvedésére, nem értik Jézus szavait és nem foglalkoztatja őket a
probléma. A másik ember bajával és gyötrelmével sokszor van így az ember,
nem tud igazán együtt érezni vele, s nem szívesen osztozik mások
szenvedéseiben.
Úgy tűnik, hogy ránk nem annyira jellemző már a Jézus szenvedése iránti
érzéketlenség. Ezt bizonyítják a pápák, az egyházi vezetők és a teológusok
szép keresztúti elmélkedései, s az a tény, hogy a hívek sok helyen igen
szép számmal vesznek részt a keresztúti imádságokon nagyböjt péntekjein. S
ha Megváltónk szenvedésére kellőképpen figyelünk is, a közvetlen
környezetünkben élő embertársaink szenvedését sokszor nem vesszük észre, s
ha tudomást is szerzünk róla, gyakran tétlenek maradunk. Hozzáállásunk
különbsége abból adódhat, hogy Jézus szenvedéséhez inkább elméleti szinten
közeledünk, míg embertársainkét a gyakorlatban tapasztaljuk meg, vagy úgy
gondoljuk, hogy a kettő nem kapcsolódik össze.
Az evangéliumokból kiderül, hogy Jézus nem csak elméletben ismeri a
szenvedést, hanem a gyakorlatban is találkozik vele, egyrészt, amikor
tanító útja során hozzá fordulnak az emberek gyógyulásért, másrészt,
amikor maga is vállalja és végigjárja a szenvedés útját. A betegekkel való
találkozásiból láthatjuk, hogy Jézus nem szüntet meg minden emberi
nyomorúságot, de próbál vigasztalást nyújtani, igyekszik letörölni a
könnyeket, és többször megcáfolja azt az ószövetségi feltételezést, amely
szerint a betegség minden esetben valamilyen bűn következménye és isteni
büntetése volna. A szenvedés vállalásával és türelmes elviselésével pedig
azt mutatja meg, hogy a szenvedéseknek is van értelme, hiszen halála az
emberiség megváltását szolgálta, s előre mutatja nekünk az utat, amelyen
eljuthatunk a feltámadás dicsőségébe.
A vallásosság útján elsősorban nem a hittételek elmélyült elméleti
tanulmányozásával juthatunk előbbre, és nem attól lesz erkölcsös az
életünk, hogy kívülről tudjuk a tízparancsolatot, mert mindkettő a
gyakorlás függvénye. Ugyanígy a szenvedés esetében Jézus nem azt kéri
tőlünk, hogy csupán érezzünk együtt a bajbajutottakkal. Ha csak ennyit
tennénk, akkor ugyanolyan érzéketlenek és kegyetlenek lennénk, mint az
irgalmas szamaritánus történetében szereplő pap és levita, akik
segítségnyújtás nélkül mennek el a kirabolt és agyonvert ember mellett. Az
Úr azt kéri tőlünk, hogy a szenvedés és a bajok láttán nyújtsunk
gyakorlati segítséget. Az elmúlt hetekben az Európában pusztító árvizek
láttán nem elég, ha külső szemlélői maradunk az eseményeknek és a
híradások segítségével figyelemmel kísérjük a svájciakat, az osztrákokat
vagy a bajorokat sújtó természeti katasztrófát, hanem legalább a Borsodban
vagy az erdélyi Székelyudvarhelyen és környékén szerencsétlenül járt
magyar testvéreinknek próbáljunk meg támogatást nyújtani. A tragédia
látványa ne csupán részvétet ébresszen bennünk, hanem ösztönözzön a
gyakorlati cselekvésre!
Szenvedésének megjövendölését követően Jézus nem véletlenül beszél arról,
hogy aki követni akarja, vegye fel keresztjét. Aki ugyanis hallja
tanítását és úgy dönt, hogy követni szeretné Őt, annak gyakorlati
lépéseket kell tennie. A nyomorúság és a szükség láttán legyünk
leleményesek és találékonyak a segítségnyújtásban, és vegyük észre
tennivalónkat! Ezek az emberi szenvedések mind-mind Krisztus szenvedéséhez
kapcsolódnak, ezért keresztény segítségünk mindig Krisztus iránti
hitünkből fakadjon, és amikor embertársaink megsegítésére sietünk, akkor
gondoljunk arra, hogy bennünk Krisztus szenved, s Neki nyújtunk
támogatást. A szavakkal kimondott szeretetet minden esetben a szeretet
cselekedeteinek kell megerősítenie, mert tetteink nélkül szavaink és Jézus
evangéliuma hiteltelenné válna. (his)
Imádság:
Eckhart mester: Uram, Jézus Krisztus
Uram, Jézus Krisztus!
Hozzád jövök minden nyomorúságommal,
és elsírom neked szívem
minden keserűségét.
Neked ajánlom egész bensőmet
és minden ember minden ügyét,
különösen is azokét, akik erre kértek.
Szeretettel teljes Uram, arra kérlek,
ments meg bennünket,
és moss tisztává nemes véred erejével,
öltöztess belé, és tégy kedvessé bennünket
mennyei Atyád szemében.
Engesztelj ki bennünket vele,
nyerd meg számunkra szívének jóindulatát,
hogy szeretetének kegyelme
és lelke áradjon belénk,
s csak ez a szeretet ébressze gondolatainkat,
szülje szavunkat és tettünket
áldott akaratod dicséretére.
(Bánhegyi Miksa fordítása)
More information about the Evangelium
mailing list