[Evangelium] 2005-08-21
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2005. Aug. 21., V, 05:10:02 CEST
2005. augusztus 21. - Évközi 21. vasárnap
Abban az időben: Amikor Jézus Fülöp Cezáreájának vidékére ért, megkérdezte
tanítványaitól: "Kinek tartják az emberek az Emberfiát?" Ezt válaszolták:
"Van, aki Keresztelő Jánosnak, van, aki Illésnek, mások Jeremiásnak vagy
valamelyik prófétának." Ő tovább kérdezte őket: "Hát ti, kinek tartotok
engem?" Simon Péter válaszolt: "Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia."
Erre Jézus azt mondta neki: "Boldog vagy Simon, Jónás fia, mert nem a test
és a vér nyilatkoztatta ki ezt neked, hanem az én mennyei Atyám. Ezért
mondom neked, hogy te Péter vagy, és én erre a sziklára építem Egyházamat,
s a pokol kapui nem vesznek erőt rajta. Neked adom a mennyek országának
kulcsait: Amit megkötsz a földön, meg lesz kötve a mennyben is, és amit
feloldasz a földön, fel lesz oldva a mennyben is. Akkor lelkére kötötte a
tanítványoknak, el ne mondják senkinek, hogy ő a Messiás.
Mt 16,13-20
Elmélkedés:
Az irgalom és a remény Istene jelen van világunkban
Szent Péter apostol hitvallását hallottuk a mai evangéliumban, aki Jézus
kérdésére ezt válaszolja: "Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia." Az
Egyház 2000 esztendő óta mindig ugyanezzel az örömhírrel áll a világ elé:
Jézus Krisztus az Úr, Ő az Isten Fia, és egyedül Őbenne van az üdvösség.
Időről-időre azonban Jézus személyének más oldalára figyelünk, voltak
korok, amikor a gyermek Jézus ártatlansága állt az emberek előtt
példaképként, míg a középkor egyes szakaszaiban a szenvedő Krisztus
alakját hangsúlyozták, ismét máskor a feltámadt és megdicsőült Krisztus
állt a középpontban.
Korunkban, a harmadik évezred fordulóján, Jézus személyével kapcsolatban
két jellegzetes hitvallás látszik kikristályosodni, amelyek a pápai
üzenetekben, a különböző egyházi megnyilatkozásokban, a lelkiségi
írásokban és természetesen az igehirdetésben egyre gyakrabban fordulnak
elő.
Az egyik az irgalmas Jézus alakja. II. János Pál pápa először 1980-ban, az
Irgalomban gazdag Isten kezdetű enciklikájában irányította a hívek
figyelmét az irgalmasság gondolatára. A Szentatya ebben az írásában
kifejtette, hogy az Egyháznak az a küldetése, hogy az irgalmas Istenhez
vezesse a mai embert (Dives in misericordia 3.).
Az Atya ugyanis Jézus Krisztusban utat nyit és ezen az úton elindul az
ember felé, és az ember Jézuson keresztül jut el az Atyához. Jézus azt
mondta magáról, hogy Ő az út, az igazság és az élet. Igen, Ő az üdvösség
útja, Ő az irgalom útja, Jézus a megbocsátás és kiengesztelődés útja.
Jézus azt tartotta küldetésének, hogy az ószövetségi haragvó, ítélkező és
bűntető Isten helyébe olyan Isten-képet állítson elénk, aki szeretettel és
irgalommal fordul az emberek felé. Jézus példabeszédeiből egy olyan Isten
rajzolódik ki előttünk, aki mindenkor megbocsátani bűneinket, akinek
irgalmas szeretete nem csak a megbocsátás szavában, hanem cselekedetekben
is megnyilvánul, és aki kész visszafogadni azokat, akik eltávoztak az
atyai házból, sőt, jó pásztorként utánamegy az elveszett bárányoknak, hogy
visszavezesse őket. Az irgalmasság gondolata különösen is szembetűnő
Lukács evangéliumában, amelyet az irgalmasság evangéliumának is nevezünk.
Gondoljunk csak a tékozló fiú történetében szereplő atyára, aki
visszafogadja fiát (Lk 15,11-32), vagy az irgalmas szamaritánus
elbeszélésére (Lk 10,30-37), amelyben arról hallunk, hogy valaki egy olyan
emberrel gyakorolja az irgalmasság jócselekedetét, aki neki a közfelfogás
szerint az ellensége. Az elveszett bárányról szóló példabeszédben (Lk
15,1-7) szintén az irgalmas Isten jelenik meg, aki otthagyja a 99 bárányt,
hogy megkeresse az egyetlen elveszettet. Ezt a Jézus által egykor oly
sokszor hangsúlyozott irgalmas Istent mutatja ma is az Egyház az
embereknek, főleg azoknak, akik bűneik miatt távol járnak Istentől, de
üdvösségükhöz szükségük van az isteni megbocsátásra.
Korunk másik, sokszor ismételt hitvallása pedig így hangzik: Jézus a mi
reményünk! II. János Pál pápa 2003-ban, az Egyház Európában kezdetű
apostoli buzdításában a következőket írta: "A mai európai egyházakat
gyakran megkísérti a remény elhalványulása. Ez a korszak ugyanis, amelyben
élünk, a maga sajátos kihívásaival a reményvesztés korszakának tűnik. Oly
sok férfi és nő látszik céltalannak, bizonytalannak reményvesztettnek, s
nem kevés keresztény van hasonló lelkiállapotban" (Ecclesia in Europa 7.).
A későbbiekben pedig megállapítja: "Európa és az egész világ számára
Krisztus a remény forrása" (Ecclesia in Europa 18.).
A mai korban nem tudjuk elégszer hangsúlyozni ezt az igazságot. Újra és
újra el kell mondanunk reményvesztett kortársainknak, hogy Krisztus a mi
reményünk! Ő hozta el nekünk a remény evangéliumát, Ő erősíti bennünk az
örök élet reményét, és Ő adja vissza elveszett reményünket. A szólás
szerint "a remény hal meg utoljára", de talán ez nincs is így, mert inkább
az az igaz, hogy "a remény nem hal meg soha", és amíg élünk, addig mindig
van reményünk! A hívő ember tudja, hogy ez a remény maga Jézus Krisztus.
Az egyház és a hívő ember azon kihívás előtt találja magát napjainkban,
hogy tud-e hitelesen tanúságot tenni reményének forrásáról, Jézus
Krisztusról, és vissza tudja-e adni a Krisztusban való reményt az
ideológiákban és elméletekben csalódott embereknek. Legyünk mindig készek
arra, hogy válaszoljunk azoknak, akik reményünkről kérdeznek bennünket! A
mi reményünk és minden ember reménye Jézus Krisztus.
Az irgalmasság és a remény hangsúlyozásának van ugyanis egy nagyon fontos
közös vonása, amit kis gondolkodással mindenkit kitalálhat. Most persze
nem kell sokat gondolkodni és nem játszunk találós játékot! Inkább
elárulom, hogy mi az: mindkettő, azaz az irgalom és a remény is Isten
jelenlétéről tanúskodik. Amikor az irgalomról szólunk, akkor mindig arról
teszünk tanúságot, hogy Isten jelen van a világban, és amikor reményünket
elbeszéljük a embereknek, akkor azt mondjuk nekik, hogy velük van Isten!
Senkinek sincs oka a reménytelenségre, mert mindig velünk van a reménység
Istene!
Napjainkban, amikor oly sok ember elvesztette hitét az Istenben és nem
hisznek abban, hogy Ő jelen van korunkban és világunkban, nekünk,
keresztényeknek kötelességünk, hogy hirdessük az irgalmasság és a remény
Istenének állandó jelenlétét! Ez legyen a mi hitvallásunk! (his)
Imádság:
Törekedjetek! Törjétek magatokat Isten felé!
Áldott legyen a buzgalom, mely Isten karjába vezet! Áldott legyen a
lemondás erről az egynéhány nyomorult dologról, amely ily magas
méltósághoz juttat! Gondoljátok csak meg, hogy ha egyszer az Úr karjain
hordoz benneteket, mit törődtök ti majd akkor azzal, ha az egész világ
kígyót-békát kiált reátok! Elég hatalmas Ő arra, hogy bárkivel szemben is
megvédelmezzen benneteket. (Nagy Szent Teréz)
More information about the Evangelium
mailing list