[Evangelium] 2005-06-17

evangelium at communio.hu evangelium at communio.hu
2005. Jún. 17., P, 05:10:03 CEST

   2005. június 17. - Péntek

   Jézus  a  hegyi  beszédben  ezt  mondta  tanítványainak:  "Ne   gyűjtsetek
   magatoknak kincseket  a földön,  ahol a  moly és  a rozsda  megemészti,  a
   tolvajok meg kiássák és ellopják. Gyűjtsetek inkább kincseket a  mennyben,
   ahol sem a moly, sem a rozsda meg nem emészti, sem a tolvajok ki nem ássák
   és el nem lopják.  Mert ahol a kincsed  van, ott van a  szíved is. A  test
   világossága a szem. Ha szemed ép,  egész tested világosságban lesz. De  ha
   szemed elhomályosodik,  egész tested  elsötétedik. Ha  tehát a  világosság
   benned sötétség, maga a sötétség mekkora?"

   Jézus arra biztat  minket, hogy  olyan kincseket  gyűjtsünk földi  életünk
   során, amelyekkel a  mennyországba juthatunk.  De melyek  azok a  kincsek,
   amelyek által  az üdvösségre  juthatunk?  A hitünk  és az  abból  származó
   jócselekedetek. A  protestáns vallások  Szent Pál  apostol galatákhoz  írt
   levelére hivatkozva elsősorban  a hitet  szokták kiemelni  az üdvösség,  a
   megigazulás szempontjából: "az embert nem a törvény szerinti tettek teszik
   igazzá, hanem  a Jézus  Krisztusba  vetett hit"  (Gal 2,16).  A  katolikus
   egyház  tanítása  szerint  a  hitből  jócselekedetek  származnak,  amelyek
   szintén számítanak az  üdvösséghez. A galatákhoz  írt levélből vett  fenti
   idézet emellé oda szoktuk tenni a Szent Jakab apostol levelében  található
   állítást: "a  hit,  ha  tettei  nincsenek,  magában  holt  dolog.  Azt  is
   mondhatja valaki: Neked  hited van,  nekem meg tetteim.  Ha tettek  nélkül
   megmutatod nekem a  hitedet, tetteim  alapján én is  bebizonyítom neked  a
   hitemet" (Jak 2,17-18). "Látjátok  tehát, hogy az  embert a tettek  teszik
   igazzá, nem a hit egymagában" (Jak  2,24). Ezen a helyen nem szeretnék  és
   nem is  lehetne beszélgetést  vagy vitát  nyitni a  kérdésről. Az  viszont
   egészen biztos, hogy a megigazulás,  üdvösség kérdését nem lehet csupán  a
   hit és a jócselekedetek  fogalmából megmagyarázni, hiszen hozzátartozik  a
   bűn, az ítélet, a kegyelem és Krisztus megváltó halála is.
   Tapasztalhatjuk, hogy  korunkban -  bármelyik keresztény  felekezethez  is
   tartozunk - mindannyiunknak  meg kell  küzdenünk a  hitünkért, s  emellett
   utat kell keresnünk és  találnunk egymáshoz. Mindkettőnél nagy  szükségünk
   van Isten kegyelmére.  Ez a küzdelem  és ez a  szeretetteljes közeledés  a
   Krisztus által emlegetett kincsnek számít. (his)

   Imádság:

   Óh Uram, Istenem! Benned van reményem.
   Óh édes Jézusom! Szabadíts most engem!
   A szorító láncban, nyomorult kínzásban
   Hozzád vágyik lelkem.
   Epedve, sóhajtva, térdemre roskadva,
   imádlak, esenglek: szabadíts meg engem.
   Stuart Mária  imádságos  könyvébe  írt  latin  verse  a  kivégzése  előtti
   napokból