[Evangelium] 2005-02-23

evangelium at communio.hu evangelium at communio.hu
2005. Feb. 23., Sze, 05:10:01 CET

   2005. február 23. - Szerda, (Szent Polikárp püspök és vértanú)

   Jézus Jeruzsálembe indult. Útközben magához hívta tizenkét tanítványát  és
   bizalmasan közölte velük: "Most fölmegyünk Jeruzsálembe. Ott az  Emberfiát
   a főpapok és írástudók kezére adják, halálra ítélik, majd  kiszolgáltatják
   a pogányoknak,  megcsúfolják,  megostorozzák  és  keresztre  feszítik,  de
   harmadnapra feltámad."
   Ekkor odalépett  hozzá a  Zebedeus-fiúknak (Jakab  és János  apostoloknak)
   anyja, fiaival  együtt, és  leborult előtte,  hogy kérjen  valamit.  Jézus
   megkérdezte tőle: "Mit kívánsz?" Ő azt felelte: "Intézd úgy, (Uram,)  hogy
   az én két  fiam országodban melletted  üljön: az egyik  jobbodon, a  másik
   pedig bal oldaladon." Jézus így  válaszolt nekik: "Nem tudjátok, hogy  mit
   kértek. Készek vagytok-e arra, hogy kiigyátok azt a kelyhet, amelyet nekem
   ki kell innom?" "Készek vagyunk!" - felelték. Jézus erre így folytatta: "A
   szenvedések kelyhét  velem  együtt  kiisszátok  majd.  De  hogy  ki  üljön
   mellettem jobb és bal felől,  azt nem én döntöm  el. Azok ülnek majd  ott,
   akiket mennyei Atyám erre kiválasztott."
   Amikor a többi  tíz (apostol)  ezt meghallotta,  méltatlankodni kezdett  a
   testvérpár viselkedése  miatt.  Jézus magához  hívta  őket, és  így  szólt
   hozzájuk: "Tudjátok,  hogy a  pogányoknál hogyan  hatalmaskodnak a  vezető
   emberek: akinek  nagyobb a  rangja, érezteti  a hatalmát.  Nálatok ne  így
   legyen! Aki köztetek nagyobb akar lenni,  legyen a szolgátok! És aki  első
   akar lenni, legyen  a cselédetek! Az  Emberfia sem azért  jött, hogy  neki
   szolgáljanak,  hanem  hogy  ő  szolgáljon  másoknak,  és  odaadja   életét
   váltságul mindenkiért."

   26. E program egyik alapvető eleme magából az "eucharisztia" névből fakad:
   a hálaadás. Jézusban, az ő áldozatában az Atya akaratára mondott feltétlen
   "igen"-jében benne  foglaltatik  az  egész  emberiség  "igen"-je,  hálája,
   "amen"-je. Az Egyház arra ivatott,  hogy az embereket emlékeztesse e  nagy
   igazságra.  Nagyon   fontos,  hogy   ez  megtörténjék,   különösen  a   mi
   szekularizált kultúránkban, amely  megfeledkezik Istenről,  és hirdeti  az
   ember üres  önelégültségét. Megvalósítani  az eucharisztikus  programot  a
   mindennapi életben,  bárhol dolgozunk  és  élünk -  családban,  iskolában,
   gyárban,  a  legkülönbözőbb  életkörülmények  között  -  egyebek   mellett
   tanúságtételt is jelent arról, hogy az emberi lét érthetetlen a Teremtővel
   való kapcsolat nélkül: "A Teremtő nélkül szertefoszlik a teremtmény". Ez a
   transzcendens hivatkozás, amely szüntelen  "hálára" - azaz  eucharisztikus
   magatartásra - késztet mindazért, amink van és amik vagyunk, nem tagadja a
   földi dolgok törvényes autonómiáját, hanem a lehető legjobban megalapozza,
   s ugyanakkor felállítja annak jogos korlátait.
   Most,  az   Eucharisztia   évében   a   keresztényeknek   feladata,   hogy
   határozottabban  tanúskodjanak  Isten  evilági  jelenlétéről.  Ne  féljünk
   beszélni Istenről és emelt fővel  hordozni a hit jeleit. Az  "Eucharisztia
   kultúrája" előmozdítja  a dialógus  kultúráját, mert  a dialógus  erőt  és
   táplálékot talál  benne. Tévedünk,  ha úgy  gondoljuk, hogy  a hitre  való
   nyilvános hivatkozás  sértené  az állam  és  a polgári  intézmények  jogos
   autonómiáját, vagy hogy egyenesen  intoleráns magatartásra bátorítana.  Ha
   történetileg voltak is tévedések e téren, még hívők részéről is, amint ezt
   beismertem a  jubileum  alkalmával,  az  nem  a  "keresztény  gyökereknek"
   tulajdonítandó, hanem annak, hogy keresztények elszakadtak a gyökereiktől.
   Aki megtanul  a  megfeszített  Krisztus módján  hálát  adni,  lehet,  hogy
   vértanú lesz, de soha nem lesz zsarnok.
   A Szentatya Mane  nobiscum Domine  apostoli levelének  teljes szövege  itt
   olvasható: [1]Mane nobiscum Domine

   Imádság:

   86 év  óta szolgálok  Krisztusnak és  sohase bántott  meg engem,  -  miért
   bántanám meg Uramat, aki megváltott?
   (Szent Polikárp)

   Február  27-én,  vasárnap  országos  gyűjtés  lesz  minden  templomban   a
   katolikus  iskolák  javára.  62  óvodában,  102  általános  iskolában,  55
   gimnáziumban,  30  szakképző  intézményben,  52  diákotthonhonban  és   10
   alapfokú művészetoktatási intézményben idén 64 022 gyermek tanul. A magyar
   közoktatásban a tanulók 4 %-a jár katolikus intézménybe.