[Evangelium] 2005-02-08
evangelium at communio.hu
evangelium at communio.hu
2005. Feb. 8., K, 05:10:03 CET
2005. február 8. - Kedd
Abban az időben: Összegyűltek Jézus köré a farizeusok és néhány írástudó
Jeruzsálemből. Látták, hogy egyik-másik tanítványa tisztátalan, vagyis
mosatlan kézzel eszi a kenyeret. A farizeusok és általában a zsidók
ugyanis nem esznek addig, amíg meg nem mossák a kezüket könyékig, így
tartják meg az ősök hagyományait. És ha piacról jönnek, addig nem esznek,
míg meg nem mosakszanak. S még sok más hagyományhoz is ragaszkodnak: így
például a poharak, korsók, rézedények leöblítéséhez.
A farizeusok és írástudók tehát megkérdezték: "Miért nem követik
tanítványaid az ősök hagyományait, miért étkeznek tisztátalan kézzel?"
Ezt a választ adta nekik: "Képmutatók! Találóan jövendölt rólatok Izajás,
amint írva van: Ez a nép ajkával tisztel engem, ám a szíve távol van
tőlem. Hamisan tisztelnek, olyan tanokat tanítván, amelyek csak emberi
parancsok. Az Isten parancsait nem tartjátok meg, de az emberi
hagyományokhoz ragaszkodtok."
Azután így folytatta: "Ügyesen kijátsszátok Isten parancsait, hogy a
magatok hagyományait megtarthassátok. Mózes azt hirdette: Tiszteld atyádat
és anyádat, és aki atyját vagy anyját átkozza, halállal bűnhődjék! Ti
ellenben azt tanítjátok: Ha valaki azt mondja atyjának vagy anyjának:
amivel segíthetnélek téged, az "korbán" vagyis Istennek szentelt áldozati
adomány, annak nem engeditek meg, hogy bármit is tegyen apja vagy anyja
érdekében. Így a magatok hagyományával kijátsszátok Isten parancsát, és
még sok más ehhez hasonlót tesztek."
Mk 7,1-13
Elmélkedés:
11. Az elbeszélés, amely elmondja a feltámadott Jézus megjelenését az
emmauszi tanítványoknak, segít abban, hogy figyelmünk középpontjába az
eucharisztikus misztériumnak azt az első szempontját állítsuk, amelynek
mindig jelen kell lennie Isten népe áhítatában: Az Eucharisztia a
világosság misztériuma! Milyen értelemben állítható ez, és mi következik
belőle a keresztény lelkiség és élet számára?
Jézus azt mondta magáról, hogy Ő a "világ világossága" (Jn 8,12), és ezt
életének két nagy eseménye, a színeváltozás és a feltámadás nyilvánvalóvá
tette, mert bennük felragyogott isteni dicsősége. Az Eucharisztiában
viszont Krisztus dicsősége el van fátyolozva. Az Oltáriszentség a
legkiemelkedőbb módon "a hit misztériuma". Mindazonáltal éppen teljes
elrejtőzésének misztériumával teszi önmagát Krisztus a világosság
misztériumává, amellyel a hívőt az isteni élet mélységeibe vezeti be.
Szerencsés meglátás az, hogy Rubljov híres Szentháromság ikonja az
Eucharisztiát helyezi a szentháromságos élet középpontjába.
A Szentatya Mane nobiscum Domine apostoli levelének teljes szövege itt
olvasható: [1]Mane nobiscum Domine
Imádság:
Istenem, fiatalok közé vezettél, hogy tanítsam, neveljem őket.
Tudod, mennyire szükségem van nekem is a Szóra, melyet te mondasz ki, hogy
életük legyen.
Legyen tiszta a hallásuk, hogy a sokféle kimondott szó közül befogadhassák
az életadót!
Legyen tiszta a látásuk, hogy mélyebbre tekinthessenek, mint a puszta
felszín!
Legyen tiszta a szívük, hogy minden töredékes tudásnál és tudománynál
többre értékeljék azt az életstílust, melyet Krisztus evangéliumában
nyilatkoztattál ki nekünk!
Add, Uram, hogy személyes példámmal hozzád közelebb vezethessem
diákjaimat, akik szomjúhozzák az igazságot, hogy életük mind teljesebb,
szebb, boldogabb lehessen. Ámen
Korzenszky Richárd
________________________________
Aktuális:
Holnap, Hamvazószerdán elkezdődik a Nagyböjt, a húsvéti előkészület ideje.
A Szentatya idei nagyböjti üzenete a következő oldalon olvasható: [2]2005.
évi nagyböjti üzenet
References
Visible links
1. http://www.katolikus.hu/szombathely/mane.html
2. http://www.katolikus.hu/szombathely/2005nagybojt.html
More information about the Evangelium
mailing list